Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. april 2011 Skrevet 9. april 2011 Fant en artikkel i aftenposten som gjorde at jeg begynte å lure litt her. Onsdag ettermiddag skulle de åtte Jas Gripen-flyene gjennomføre testflyvninger, men da viste det seg at de ikke kan bruke det drivstoffet som fantes på Sigonella-basen på Sicilia. Paradokset er at det svenske flyet bruker et mer tilgjengelig drivstoff enn de andre, vanlig kommersielt drivstoff. Men ved den italienske marinebasen hadde de kun et spesialdrivstoff. Under den USA-ledede innledningen av operasjonen hadde ikke de danske F-16-flyene, som er laget av USA, problemer. De amerikanske flyene er avhengig av det mindre tilgjengelige drivstoffet. Det var nytt for meg at feks F-16 benytter seg av ett annet drivstoff enn "vanlig" jetfuel. (Jet A-1??) Jeg regner helt sikkert med at noen her inne på forumet veit forskjellen og kan redegjøre litt rundt dette? Mine begrensede kunnskaper her er at "vanlig" jetfuel har betegnelsen Jet A-1? Hva er det en F-16 eller andre amerikanske fly bruker? Hele artikkelen ligger her: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/skjevesland/article4086795.ece Takker på forhånd for svar. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 9. april 2011 Skrevet 9. april 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel Denne forteller vel det du lurer på... :-) Nede på siden er det også linker til forskjellige "militære" fueltyper som JP-8. Som en høyst habil person på et annet forum har sagt; Gripen kan nok ta den typen fuel som de nevner, men det er ikke sikkert at den er blitt testet med denne typen fuel ennå. Andre fly kan jo ta alle de nevnte fueltypene... Performance kan bli noe noe forskjellig men det kan være avhengig av flytype (dvs motor) hvor mye forskjell det er snakk om. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. april 2011 Forfatter Skrevet 9. april 2011 Se der ja. Takker Andreas. Største lærdommen her er at jeg må forandre min link til Wikipedia fra Norsk til Engelsk version. På den Norske står det ingenting om dette, og det falt meg ikke inn å forsøke en annen version. Takker igjen. Her skal det leses.. :grin: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 9. april 2011 Skrevet 9. april 2011 Den engelske wikien overgår den norske i alle utenlandske/internasjonale artikler, bruker aldri norsk til slike! Jeg har selv stått og sett på at F-16 har fått påfyll fra Shell-bilen på Molde, tviler på at de gidder å frakte rundt på særegen militærfuel, da påfyll av militære fly på MOL er en skjeldenhet. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 9. april 2011 Skrevet 9. april 2011 Husker jeg rett fra TV, bruker Amerikanske militærfly fuel som ikke er fullt så eksplosiv/brennbar som for passasjerfly...:whistle: Siter
Christian Ramberg Skrevet 9. april 2011 Skrevet 9. april 2011 jeg mener å huske at F-16 bruker F34 som fuel som er en rar blanding av parafin og ett eller annet. husker ikke helt mixen nå Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. april 2011 Forfatter Skrevet 9. april 2011 Kan nok stemme med F-34 Cristian. Men hvis jeg leser databladet jeg linker til under her, så er F-34 det samme som Jet A-1?? http://logichem.netpower.no/datasheet.aspx?iId=17528&iDepId=3 Siter
Geir G Skrevet 9. april 2011 Skrevet 9. april 2011 Er ikke NATO-koden til JP-8 akkurat F34 da? http://www.csgnetwork.com/jetfuel.html Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. april 2011 Forfatter Skrevet 9. april 2011 Finner mye info bare man leiter gitt. JP-8 is a versatile and widely available kerosene-based fuel and it is used extensively by U.S. and allied NATO Countries aircraft, tanks, vehicles, heaters, and stoves. Prior to 1976, JP-4 was the primary fuel used in by DoD. JP-4 was linked to many aircraft exploding in battle due to small arms fire. Hence, the DoD transitioned from JP-4 to JP-8 fuel since the risk of aircraft explosions would be less. JP-8 has a much higher flash point than JP-4 (100 o F compared to -28 o F). JP-8 jet fuel was developed as a jet fuel in response to problems encountered in use of JP-4 jet fuel. By the fall of 1996, JP-8 completely replaced JP-4 in the United States Air Force. Compared to JP-4, JP-8 has a higher flash point and lower vapor pressure, making it less volatile; contains less benzene, a known carcinogen; and contains less n-hexane, a known neurotoxicant. However, as a kerosene-based fuel, JP-8 has a strong odor and is oily to the touch, while JP-4, a kerosene-gasoline mix, is less pungent and has a non-oily, solvent-like feel. Here are the fuels I know can be ran by the PW-F100: ■Jet B ■Jet A-1 ■JP-4 is the military equivalent of Jet B with the addition of corrosion inhibitor and anti-icing additives. ■JP-5 is a high flash point kerosine mixture ■JP-8 is the military equivalent of Jet A-1 with the addition of corrosion inhibitor and anti-icing additives. Also FYI, A jet engine can run on just about anything that burns... I hate JP-8 It tastes like **** Stinks and cokes up the augmentor system unlike JP-5. Coking happens when fuel sits in a tube and is baked by high temps causing blockage... Hopefully this answers your questions. Siter
Martin Meyer Skrevet 9. april 2011 Skrevet 9. april 2011 Er ikke NATO-koden til JP-8 akkurat F34 da? Helt korrekt! F-34 er en blanding av parafin og diesel, og er i grunn det samme som Jet A-1 bortsett fra at F-34 er tilsatt mere anti-isings additiver enn Jet A-1. Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 11. april 2011 Skrevet 11. april 2011 F-34 er i tillegg multi-drivstoffet til forsvaret. Det går på alt fra MBer, Scaniaer, stridsvogner og til feltovner. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.