Gå til innhold

This is your Captain sleeping...


T F

Anbefalte innlegg

og dette er situasjonen mange steder' date=' ikke bare hos oss.[/quote']

Men det står jo nederst at noe slikt ikke skjer hos dere, så da må vi tro på det. Case closed. :whistle: ( :grin: )

 

Nei, jeg må vel si meg litt ambivalent til ideen om dette med å ta en høneblund underveis, på skift. Jeg ser jo poenget med at du vil være bedre skikket til å fly etter en liten blund, hvis du i utgangspunktet er så kjørt at du strengt tatt ikke skulle vært der i det hele tatt.

 

Men er noe mer usikker på hvorvidt risikoen for at begge sovner samtidig går opp eller ned, i praksis?

 

Hva sier du til dette Torbjørn, sett bort fra naturlig ønske om mildere roaster, og gitt at tid på jobb forblir som idag, to nap or not to nap?

 

 

Forresten litt festlig hva de har sakset inn som "relaterte saker"; en fyr som var så full at han kjørte 4 miles uten å merke at ett hjul manglet. Du er ikke trøtt før du lander uten hjul ute, og ikke merker det... :sleep:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Maks 9 timer, opptil 10 timer X2 per uke(men må ha tilstrekkelig kvile)

 

Og så har vi maks "leg" på 4,5 timer før vi må ha minst 45 minutter pause.

 

Men arbeidstiden er gjerne mye mer en bare å kjøre så det er regler for utstrekk på arbeidstid også. Er vel 13 timer normalt og 15 eller 16 med tariff lønna(om jeg ikke husker helt feil, noe jeg ofte gjør :crazy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har muligheten for å ta en høneblund ved behov og jeg er helt klart for. Det er utrolig hvor mye det kan hjelpe i visse situasjoner. Og om man ikke har prosedyren er det heller ingen garanti for at ikke begge kan sovne.

Siden vi ikke lever i en ideel verden er det greit å ta hensyn til at man rett og slett blir skikkelig trøtt noen ganger, fullstendig uavhengig av om regelverket sier at du ikke skulle vært trøtt i gitte tilfelle.

Vi har noen flighter hvor vi sjekker inn rundt 22 på kvelden, flyr 3 timer retning østover, har en time på bakken og flyr 3 timer tilbake igjen med landing lokalt i 6-tiden på morgenen. Skal love deg at det er lett å få en knekk på morgenkvisten der... ikke alltid så lett å sove så mange timer dagen før heller. Slik man kan inndeles blir det ikke nødvendigvis noen rytme i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre Clamer.

Jeg bygger vel mitt syn på teorien om at det blir sovnet uansett, som jo du langt på vei også sier. Er vel bare å innse at det hender, av og til. Jeg tenker at det (avhengig av kultur) vil være slik at man er veldig på hugget i å passe på hverandre, unngå at man sovner, og at dette kanskje kan bli litt mer laid back hvis man først åpner for at høneblund er tillatt?

 

Men er helt åpen for at det ikke nødvendigvis er en sannhet, og igjen gitt at man har en god kultur så antar jeg at dere har det svært klart definert når hvem kan sove, eller ikke, og at det blir fulgt. Mentalt og kroppslig ser jeg som sagt absolutt fordelen.

 

Er det din oppfatning at de fleste piloter du vet om er for dette, og synes det fungerer bra der det er åpnet for, eller eventuelt hvor delt er egentlig synet blandt pilotene selv?

 

 

Forresten gratulerer med nytt utstyr Clamer! (ref signatur). Du sover vel også bedre der fremme nå med vakker silkemyk turbinsang, uten forstyrrende vibrerende propeller!? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har gjort noe videre forsøk på å lodde stemningen ift. napping procedure, men jeg har vel inntrykk av at de fleste hos oss er for. Det er i utgangspunktet lagt opp til at man kan ta seg en kort blund på visse flighter og sammensetninger av duty.

Jeg vil faktisk si at det er akkurat motsatt av hva du sikter til angående å være på hugget. Man vil være mere på hugget om man er bevisst på at den andre nå tar seg en blund og er derfor selv mere fokusert. Er iallefall slik for meg. Vil si det er lettere at begge dupper av om slikt ikke er klarlagt.

 

På Fokkeren er det ikke så mye å høre til motorene egentlig, ihverfall ikke på F100. Blir mest vindsus og støy fra aircondition. Best sov jeg faktisk bak i Dash 8 Q300, der var vibrasjonene og propelllyden helt topp å sove til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før inntoget av Loco selskapene med påfølgende max utnyttelse av crew (kun begrenset av myndighetsbestemmelsene og "dersom det er lovlig så er det safe" filosofien), så var napping ikkeeksisterende på short haul day flights.

Nå er vi så og si alle nede på det samme lave nivået, så nå er det ikke snakk om napping. Det er snakk om at folk sovner bak spakene. Flyr du ikke lange sektorer, så er ikke napping noen option.

Jeg har som Clamer hatt perioder med relativt lange nattflyvninger, og da er napping nesten en nødvendighet. Du ofrer årvåkenhet i cruise (som er low risk), og overfører den til innflyvning og landingsfasen. En halvtime søvn enroute gjør en stor forskjell her.

 

Jeg hadde en gang 4 sektorer natt. På den siste holdt styrmannen på å fly rett inn i et fjell, og da var det blitt lyst. Han feilberegnet totalt med hensyn til hastighet og turn radius. Jeg var så trøtt at hjernen reagerte som sirup og jeg så rett og slett ikke hva som var i emning før EGPWS begynte å skrike. Vi var legal duty wise, men...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dem tauer rundt på flere hundre pax som er lykkelig uvitende om at sjåføren duppet av under innflyvningen. Jeg har opplevd det også.

 

Leger må forøvrig være de største idiotene på planeten. Det er visst en universell manndomsprøve at nykommerne skal jobbe døgnet rundt. Det er de selv som står bak dette, så de kan ikke klage en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde kanskje vært et system lignende det som er på tog? Om du ikke bruker spakene eller trykker på en spesiell knapp innen en viss tid så begynner en alarm, og etter det så går bremsene på. Ikke at bremser har mye effekt på et fly, men f.eks. at alarmen blir mer intens og vibrering i stolene eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om flyet vingler mye langs airwayen, à la nyere biler :grin:

 

Men fra spøk til håndgranat, det skal vel litt til for at selskapene gidder å bruke penger på å installere anti-sovesystemer i alle maskiner, så noe sånt må i såfall innføres via internasjonale lover. Men tanken er jo ikke dum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...