Gå til innhold

Cross the Pond 11


Anbefalte innlegg

"Cross the Pond" er et av Vatsims største event, og foregår bare to ganger i året. Eventet innebærer å fly en lang flytur over atlanterhavet med full ATC-dekning fram til destinasjonen.

 

Allerede dagen før eventet begynte planleggingen for min del. Antivirus ble avinstallert, departure stand ble sjekket, charts ble gjort klare og jeg fikk repitert litt prosedyrer på 747, som var flyet jeg skulle fly over atlantern. Ruten min var Lisboa i Portugal til Toronto i Canada

 

Før jeg kan gå ombord i cockpiten på 747-400 må vær og fuel gjennomgås. Motvinden ser ikke så ille ut på FL340. Ruten jeg skal fly er ganske annerledes enn på vindkartene, så motvinden ble høyere enn først ventet.

LPPTCYYZ01.jpg

 

Preflight inspection gjøres, og jeg tar et bilde av de enorme motorene på flyet:

LPPTCYYZ2-1.jpg

 

Slik ser notatblokken ut, før jeg har bedt om clearance til Toronto:

LPPTCYYZ22-1.jpg

 

LPPTCYYZ4-1.jpg

 

Passasjerene kjøres ned til flyet med buss, og trappene er allerede gjort klare for ombordstigning:

LPPTCYYZ1-1.jpg

 

Before start checklist:

LPPTCYYZ5-1.jpg

 

GND:"-Hold on as we are preparing the aircraft for pushback".

LPPTCYYZ6-1.jpg

 

Mye forskjellige selskaper på Lisboa flyplass denne dagen:

LPPTCYYZ7-1.jpg

 

LPPTCYYZ8-1.jpg

 

Jeg får beskjed av Lisboa ground om å vente i posisjon på W for trafikk fra venstre. Og samtidig kommer en Delta 767 før meg i køen:

LPPTCYYZ9-1.jpg

 

Mens jeg venter for å komme videre, rekker jeg å ta et bilde av MCP, som er satt korrekt, bortsett fra RWY hdg som ble endret rett etter at bilde ble tatt:

LPPTCYYZ10-1.jpg

 

Endelig er vi på siste taksebane, og kan spotte en United (continental livery) ta av fra RWY 21:

LPPTCYYZ11-1.jpg

 

Ingenting er bedre enn å være neste fly som skal ta av! En lang arbeidsdag venter :grin:

LPPTCYYZ12-3.jpg

 

En 777 krysser rullebanen rett før jeg tar av:

LPPTCYYZ12-2.jpg

 

På god vei mot 34000 fot. After take off checklist complete, og oceanic clearance blir straks gitt:

LPPTCYYZ13-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAT-punktene på ruten, her vist både på arket og i FMCen. Jeg fikk beskjed om å fly på mach ,86. Santa Maria oceanic-frekvensen ble svært busy på dette eventet. Det var i perioder jeg måtte vente i flere minutter for å komme til på frekvensen. Noen piloter pratet i munnen på hverandre, og da grep ATCen inn og sa noe som "Stop stop! One at a time, one at a time! Have some patience please! Show some courtesy". Alikevel gikk alt bra og Santa Maria-ATCen var veldig dyktig:

LPPTCYYZ15-1.jpg

 

Trafikken, slik det så ut i startfasen av eventet:

LPPTCYYZ16-1.jpg

 

Ikke mange fot forskjell på trafikken under meg i starten av turen:

LPPTCYYZ17-1.jpg

 

The flightdeck:

LPPTCYYZ18-1.jpg

 

LPPTCYYZ19-1.jpg

 

Primary flight display viser stabilt mach ,86:

LPPTCYYZ20.jpg

 

Endelig kommer land til syne. Her flyr jeg over Provincetown som ligger sørøst for Boston:

LPPTCYYZ22-2.jpg

 

YOUTH2-innflyvningen gjøres klar i FMC, og sjekkes opp med denne STAR-charten til Toronto Pearson.

LPPTCYYZ24-1.jpg

 

LPPTCYYZ25-1.jpg

 

Herlig å se top of descent dukke opp i FMCen. Var ikke helt komfortabel med fuel-nivå på landing, men jeg skylder på en dårlig fuel calculator :D :

LPPTCYYZ27-1.jpg

 

LPPTCYYZ28-1.jpg

 

Etter å ha sjekket ATIS fant jeg ut at de ikke ville ha fly inn til RWY 33 (selvom vinden blåste 350 grader). Dermed måtte jeg raskt bytte innflyvning og RWY i FMCen. Slik ble STARen seende ut:

LPPTCYYZ29-1.jpg

 

Jeg fikk assigned RWY 06L for landing, og charten sjekkes deretter, for å finne ut hvor jeg skal takse etter landing:

LPPTCYYZ242.jpg

 

LPPTCYYZ30-1.jpg

 

På godt vei nedover, og solen skinner fint på vingen:

LPPTCYYZ31-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LPPTCYYZ32-1.jpg

 

Jeg fikk vectors nesten hele veien ned til Toronto pga mye trafikk i området (var nr.3), og her er jeg på siste sving for å joine localizeren til RWY 06L:

LPPTCYYZ33-1.jpg

 

LPPTCYYZ35-1.jpg

 

På gaten i Toronto, og kan endelig puste ut og ta parking checklist:

LPPTCYYZ34-1.jpg

 

Slik ser en notatblokk ut, etter å ha fløyet på et av Vatsims største event :grin: :

LPPTCYYZ37.jpg

 

LPPTCYYZ36-2.jpg

 

Til slutt:

 

[size:14pt]Takk til Tom Knudsen for herlige framerates!

Takk til Aerosoft for herlig Lisboa-scenery med veldig gode framerates![/size]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport med flotte illustrasjoner og screenshots, Paulo! Men hvor er det blitt av winglets'a på 744'en?

 

Hadde selv min første CTP flight i går, og det var kjempeartig å være med på. Svært dyktig ATC fra startup til shutdown, og med FS Contrails var det masse trafikk å følge med på fra flyet under hele turen (vel... hvis du ikke var alene på NAT'en da, som jeg var.. nesten x). Selv fikk jeg en OOM melding over England, men fikk startet opp simmen igjen i en fei, og takket være vataware, slew'a meg tilbake omtrent der simmen klikka. Etter det gikk turen smertefritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winglets'a mistet jeg da jeg kom bort i et annet fly da jeg takset..

 

Neida =) Siden Air Canada aldri har hatt 747-400 i flåten sin med det gamle liveriet, tenkte jeg det ville vært mer realistisk å få flyet til å ligne mer på en 747-200. Derfor fjernet jeg wingletsa i simmen før jeg startet opp flyet.

 

Kjipt at du fikk OOM under eventet. Alltid dumt å komme ut av det, og dermed "slewet" seg tilbake igjen. Jeg var heldig og hadde FS gående i et kjør hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Dette var en overveldende bra respons folkens, tusen takk!

 

Jeg visste ikke om jeg tok for mange bilder eller om jeg hadde for mye bildetekst, så det var bra dere likte det endelige resultatet!

 

Arket du beskriver Tom, som du selv linket til følger med på Cross-the-Pond hjemmesiden hver gang eventet blir arrangert. Veldig greit å bruke, og det gjør at ting går raskere under crossingen.

 

Ser blokka sånn ut hver gang eller?

 

Den ser sånn ut etter et cross the pond event ja. Men den er selvfølgelig ikke like full på en vanlig vatsim-tur.

 

Virker som du har hatt en flott tur over

 

Det kan jeg love deg at jeg hadde :grin: Alt gikk så smooth! Denne var enda bedre enn forrige cross the pond jeg var med på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...