Raymond Bergseng Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Da var det klart for en ny sesong med 6 nye episoder av Mayday/Air Crash Investigation. Jeg kan desverre ikke se noen tegn til at de norske kanalene skal sende dem med det første. Dersom du ikke vil vente, kan du laste ned de tre første episodene her. Det ligger også et par av de nye episodene på You Tube: Schiphol Disaster (Turkish Airlines Flight 1951): [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LilVxq4hcQ8 Heathrow Crash Landing (British Airways Flight 38): [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tMw1jMlWt40 Flere episoder kommer sikkert på You Tube etter hvert som de blir sendt på TV rundt om i verden. En av episodene denne sesongen handler om Scandinavian Airlines Flight 751 som styrtet/kræsjlandet i et skogholt og delte seg i tre deler. Jeg husker så vidt jeg så om denne hendelsen på TV en gang i tiden Jeg er forøvrig imponert over ACI sine CGI rekonstruksjoner. Ser ut til at dem legger bra med resurser inn i dem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven erik johne Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Utrolig at ikke Turkish Airlines 1951 ikke eksploderte når det traff baken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Skulle vært artig å se noen norske ulykker omhandlet her. Værøy, Mehamn og Torghatten burde bli gode innslag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Flotte episoder! Men skuffet over simulatorene de bruker for å gjenskape scenarioene i. 737-simmen ligner ikke veldig på en 737. Thrust-leveren er jo helt rar. Og når de liksom skal vise en 777 på cruise så har de valgt en 737 :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Der satt du noe på ettellerannet, jeg har alltid ment at simulatorene deres ødelegger mye, fordi de aldri ser riktig ut. Det er vel ikke så viktig for den vanlige mannen i gata, men dog. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hoveddelen av målgruppen ser neppe forskjell, men jeg er forsåvidt helt enig. "Vår egen" Hestnes, mannen med både katt og 737-800 cockpit i kjeller'n, burde tilby sine tjenester for innspilling av cockpit-scener... Generelt syns jeg serien er bra laget. En del av disse rapportene er jo temmelig lange/omfattende, samtidig som selve hendelsesforløpet godt kan være veldig kort. Med tanke på at man så skal lage det til 50 minutter TV, som både er teknisk/faktisk korrekt, samtidig som det skal være litt kunnskapsfremmende, uten å bli så teknisk at bredden finner det dørgende kjedelig, så syns jeg de gjør det bra. I motsetning til liknende programserier, hvor all fakta drukner i spekulativt vås, og dramatiske stemmer som hvert 4. minutt minner om at alt kan sprenge i lufta når som helst!! Du er vel sikkert klar over det Jaran, men siden du nevner det med Norge så ble Partnair ulykken skildret i forrige sesong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Og denne sesongen kommer også SAS751, flyulykken utenfor Stokholm i 1991... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Som har vært på vignetten i årevis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det som var interessant i går (bortsett fra tonnevis av repriser ellers), var A320 crashet i trærne i Frankrike. Det er lenge siden det ble kategorisert som stort sett pilotfeil...men Pontius Piloten gir seg ikke den dag i dag, trass offisiell "konklusjon". Mange i dag er enig i hans egne synspunkter, men det ties ned av Airbus. En detalj som er skremmende, er at avlesning fra radar altimeter er så liten at man omtrent ikke kan følge med. Et godt eksempel på at digitale "skalaer" ofte er søppel i forhold til en sakte roterende nål. Det verste er at den nåla fint kan gjengis med god, digital grafikk, men det gjøres ikke. Koster vel for mye, helt til folk dauer. Slike problemer har vi også med fancy kontrollsystemer til sjøs. Tallene er for det første så små at de er uleselige. For det andre er for mye, detaljert info tilgjenglig, og nye aspiranter henger seg opp i variasjoner som i praksis betyr intet. Det andre som var interessant med denne hendelsen, var at trolig er de røde boksene forvekslet...og det var Stall Protection som ga høyderor NED da piloten røsket stikka opp. Flyet gjør ikke det man lærte når man lærte å fly. OK man skal lese manualen, men akkurat dette med at flyet skal stige når man røsker i stikka, tror jeg sitter så innarbeidet (man lærer jo ikke en A320 fra starten, men mindre fly), at selv en A320 manual blir glemt i en sådan situasjon. Noe å tenke på...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Ja, jeg fikk med meg fremstillingen av Partnair ulykken. Veldig profesjonelt laget, og de fikk med seg alle underliggende forhold, eks økonomien i selskapet. Den norske Havarikommisjonen fremsto også på en meget god måte, må jeg si. Men jeg håper at disse gutta lager flere programmer, og da gjerne om noen av disse Twin-otter ulykkene vi har hatt her i Norge. Namsos, Mehamn, Værøy, Grytøya, Honningsvåg... Burde være mer enn nok å ta fatt på der... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Kleven Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Til opplysing ligger nå SAS flight 751 "Gottröraulykken" på linken under. Om den er kommet på youtube vites ikke, men kvaliteten på denne nedlastningen er tilfredsstillende. http://aci.110mb.com/ Roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 YES! Det var på tiden! Då blir det movietime ikväll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Som Airbus pilot selv, har jeg egentlig vanskelig med å sympatisere med capt. Asseline... Han briefet faktisk at han ville helt ned til 100fot, og fly på Alpha Max... Da er det uvitenhet fra hans side at du verken får Alpha floor ved 100ft RA eller lavere, og at dersom man kobler ut autothrust (som han gjorde) og setter den i idle, så kan man ikke holde samme høyde når man kommer til Alpha max (sistnevnte skulle være "barneskole-lærdom" for enhver pilot)... Hadde elevator gjort som han dirigerte, hadde han sannsynligvis fått stall, og gått i bakken uansett (muligens hardere enn han gjorde). De hadde faktisk løft hele tiden. At han "trodde at han var i 100ft" kjøper jeg bare ikke... Man ser forskjell på 100 fot og 30 fot. Min mening: han har ingen andre enn seg selv å skylde på... men dog var franske DGAC noe utradisjonelle i fremgangsmåten sin (bla ved å holde på FDR/CVR i 4 dager)... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Det gjelder vel egentlig samme hvilket fly det er at man må ta skylda selv om man flyr et fungerende fly i trærne på enden av banen i fint vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg sympatiserer med noen av Asselines synspunkter, men stusser jo litt ved beslutninger som ble tatt. Det gjelder vel egentlig samme hvilket fly det er at man må ta skylda selv om man flyr et fungerende fly i trærne på enden av banen i fint vær. Umulig å si i mot det. Jeg tenker i ettertid, at de kanskje burde avbrutt allerede da de innså kursen forbi public display var annet enn briefet (det må forøvrig ha vært en dårlig briefing, eller at briefingen ikke ble godt nok forstått). Å nesten tvinge flyet ned i siste liten høres uansett ikke helt sunt ut. Det er noe jeg har prøvd ofte i FS, og det fungerer like dårlig hver gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Å få stall i lav høyde fordi man ikke har thrust på og drar hardt i stikken ved Alpha max er ikke helt sunt det heller, så "systemet" har sånn sett virket iht. hensikten og gjort at vertikal hastighet ble minimal ved å sørge for at de aldri fikk stall (Alpha max er virkelig Alpha max... ingen marginer i det hele tatt!). Dette er en mye misforstått og myte-omspunnet hendelse (alt mulig tull ifra autoland som har gått galt til ubemannet flyvning etc... (noen tar til og med feil av stedet og tror det skjedde på Paris Airshow)), men det bunner egentlig i en ting: human error!! Kaptein Michel Asseline kræsjet et helt brukbart fly fordi han gjorde feil. Tragisk også når styrnannen kommenterer "Look out for the pylons"... "Yes, don't worry" er svaret han får... 10 sekunder senere var det for sent. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Zhang Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Det er et program som heter Air Crash Confidential som går på Discovery Channel hver Torsdag kl.21.30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 En del av mytene, eller misforståelsene, rundt denne ulykken tror jeg bunner i hva som fremkom i media den gang det skjedde og i tiden rett etter. A320 var oppsiktsvekkende avansert og automatisert, rene science fiction-flyet. Selv idag er det jo mange som utrykker frykt for ideen med at datamaskiner har den rollen de har i manøvreringsystemet til Airbus, og som tror og mener en masse om dette. Plottet i Sci-Fi filmer var ofte at robotene mennesker skapte ble smartere enn de som laget dem, og tok over kontrollen, og jeg tror det på denne tiden var ekstra lett for mange å tro på skriverier om at dette nye vidunder-flyet hadde bestemt seg for å lande, mens de stakkars pilotene satt som hjelpesløse passasjerer uten noe autoritet over automatikken. I tillegg hadde kanskje ikke franskmennene den største troverdighet som etterforskere av et så betydelig prestisje-prosjekt. Teorier om bukken som passet havresekken var nok også lett å tro på. Og alt dette i en tid da det ikke bare var å gå på Google og sette igang sin egen jakt på informasjon. Så jeg tror dette kan være noe av årsaken. Og det er jo ofte også slik at det kun er dem som er godt over gjennomsnittet interessert i noe, som vil følge opp, og sette seg så godt inn i saker at de kanskje endrer sin opprinnelige oppfatning, i ettertid. At nettet, og spesielt steder som Youtube i dag flommer over av påstander om ubemannet flight, "fake", og det ene tåpeligere enn det andre, tar jeg bare som et skremmende signal om at mange av dagens unge er enda mer naive enn den gang man var nødt til å vurdere sannhet utfra hva som sto i Aschehougs Store, samt avisen. Uansett, for dem som er litt interessert i alt det kontroversielle rundt denne hendelsen, kan det være spennende å lese disse PDF-rapportene; 1. The scandal of the Airbus A320 crash at Habsheim.pdf Dette er skrevet av leder for fransk pilot union og 747-pilot, og tar for seg påståtte feil og uregelmessigheter i etterforskningen. 2. The A320 Habsheim Accident.pdf Dette er svar fra Airbus Industries, både på påstandene i rapporten over, samt på hva som har fremkommet i TV-dokumentarer og media rundt ulykken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Det er det som er så dumt når media har det for travelt med å spy ut noe, og det kommer ut feil. Skadene er vanskelige å reparere, og media er ikke alltid nøye med å korrigere det i ettertid, eller å følge opp med konklusjoner av etterforskningen... for media er saken forlengst død og for publikum er det totalt uinteressant. I tillegg er det også et stort antall mennesker som bare ikke er åpne for å endre oppfattelse eller sjekke nærmere... mange som fortsatt mener at jorda er flat. Har noen først sagt noe, så er det bare sånn... /T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Å få stall i lav høyde fordi man ikke har thrust på og drar hardt i stikken ved Alpha max er ikke helt sunt det heller, så "systemet" har sånn sett virket iht. hensikten og gjort at vertikal hastighet ble minimal ved å sørge for at de aldri fikk stall (Alpha max er virkelig Alpha max... ingen marginer i det hele tatt!). Der mange sikkert tror Alpha Protection tok liv, reddet den trolig i stedet mange liv. Det virker på meg, som National Geographic også har hatt det en smule "travelt" med sin vridning. Sett andre programmer der, f.eks om Samsung Shipbuilding, der det kan virke som en rekke Norske oppfinnelser er laget av Samsung. Så det som vises der, må taes med en STOR klype salt... Og ja; jeg lot meg avspore litt av episoden vi snakker om. Derimot lot jeg meg ikke avspore av Samsung sendingen, fordi der er det for en gangs skyld jeg som har vært på "innsiden", i egenskap av å ha vært på verftet over lengre tid, og det å kjenne godt til historiens sus hva skipsbygging angår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Kleven Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Scandinavian Airlines Flight 751 vises på National Geographig i dag kl 13 00.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Zhang Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Og på tirsdag kl.22.30 er det flere nye episoder, Da kommer den landinga i Hudson river. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Har sett det mesta nu, någon som vet om det är fler avsnitt på gång? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Kleven Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hei. Ifølge wikipedia startet en ny sesong (11) den 6. august med 13 nye episoder. En av episodene tar for seg ulykken med Manchester United i 1958 der de mistet 8 av sine spillere. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mayday_episodes#Season_11_.282011.29 De første programmene finner du på http://aci.110mb.com/ . Der kan de lastes ned eller vises via linkene. Tar vel ikke lang tid før de vises på National Geographic heller, vil jeg tro. Men ikke sjekket dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Kleven Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 The Linate Airport Disaster, der et MD-87 fra SAS kolliderte med et Cessna Citation jet på rullebanen i Italia, 8. oktober 2001. "The Invisible Plane" kan lastes ned her: http://aci.comli.com/. Episoden vil sikkert bli vist snart på National Geographic Channel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Veldig mange av ACI-episodene kan sees i sin fulle lengde på Youtube Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Kleven Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Stemmer det. Det gjelder også sistnevnte. Søk på "Linate Airport disaster". Så ikke at den var opplastet på Youtube. Den har ligget der noen dager allerede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Anders Hansen Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 hmm så akkurat denn på youtube, merkelig ikke fått med meg i det hele tatt at dette har skjedd...... Altid litt spesielt når noe slikt skjer i scandinavien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Det var rart, Geir Anders. Jeg husker det veldig godt og jeg var ikke så gammel da det skjedde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Altid litt spesielt når noe slikt skjer i scandinavien Ulykken skjedde ikke i skandinavia Geir-Anders, men på Milano, Linate-flyplassen i Italia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.