Gå til innhold

Radio Scanner?


petter kindt

Anbefalte innlegg

Hei .

Jeg har lurt på om jeg skal kjøpe en radio scanner.

Jeg Bor i bærum og lurte på om jeg kan høre på Gardermoen TWR der ?

Kan jeg høre på Røyken?

Kan jeg høre på politi radio.

Hvilke frekvenser kan jeg høre på?

Hakke peiling , men kan det være noe mellom 110,0-130,0?

Kan noen også anbefale en scanner som koster under 1500kr

 

Fint om noen tokk seg tid til å svare...... "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Hvor i Bærum er det du bor???

Jeg vurderer også sterkt å kjøpe en scanner, men her hvor vi går er jeg temmeligg sikker på at vi ikke får inn ENGM_TWR, kanskje ikke approachen heller.. Men er ikke 100% sikker på dette...

De sier at Maycom AR 108 (http://www.rmtrading.no/default.asp?DepID=1&MenID=1&ArtID=12 ) er en grei scanner til amatørbruk, men det er klart at når du betaler under 1500,- så er det ikke et topp produkt du får! Men grei nok, hvis du bor i nærheten avc det du skal høre på!

Og politiradio får du inn uansett (nesten), men det må selvfølgelig være politi i nærheten!

Håper dette hjalp litt...

 

[ 20.11.2002, 21:30: Endret av: Joachim Myklebust ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maycomen er grei om du bor enten 40 meter fra en radiotransmitter heller "på" en flyplass - bor du lenger enn la oss si 2 km fra en flyplass eller sender har du lite nytte av den. (antenne rangen)

 

Sats på Uniden.. - har selv 220XLT og 3000XLT.. kunne ikke vært mer fornøyd!

 

[ 20.11.2002, 21:32: Endret av: Thomas Lorentzen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slik mottakere er det flere faktorer som spiller inn, bl.a. mottakerens følsomhet, dvs. dens evne til å plukke opp svake signaler. En annen viktig faktor er antennen. Kjøp en mottaker som har inngang for ekstern antenne (vet ikke om det finnes slike mottakere?). En slik antenne kan du lett lage av en uskjermet kabel. Antennen lages som en foldet dipol ("strukket sirkel") der du klipper opp midt på ene "langsiden" og kopler til en ny kabel som går til mottakeren (litt kronglete forklart "[smil]" ). Plasser antennen så høyt som mulig og prøv forskjellige retninger for best mulig mottak. Antennen bør være ca. en halv bølgelengde lang, dvs. for 120 MHz skal antennen være ca. 1,10 meter.

Er litt usikker på hvilken polarisasjon som brukes. Det er viktig at antennen har samme polarisasjon som tårnet/flyet, dvs. vertikal eller horisontal montering av antennen.

 

Fant i ettertid en hendig liten side for de som er interessert i radioteknikk.

 

[ 21.11.2002, 09:56: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra Bærum (jeg bodde på Haslum) var at under spesielle forhold (par ganger i uken på de rette tidspunktene) fikk jeg inn app/dep 120,45 og 119,65 - både luft og bakke. Men altså ikke hele tiden.

 

Volmet 128,6 er alltid sterk og fin å høre på. Men den blir jo litt kjedelig i lengden "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas Lorentzen:

Maycomen er grei om du bor enten 40 meter fra en radiotransmitter heller "på" en flyplass - bor du lenger enn la oss si 2 km fra en flyplass eller sender har du lite nytte av den. (antenne rangen)

 

Sats på Uniden.. - har selv 220XLT og 3000XLT.. kunne ikke vært mer fornøyd!

Thomas kommer her med påstander som er helt på jordet.

Han er tydligvis totalt uten kunnskap og dekning for det han slenger av seg her.

Maycom 108 tar fint inn ENGM apr og til tider Twr og selvølgelig også politifrekvenser flere steder i Oslo området.

Hvis du bor i lave og/eller tettbebygde strøk kost på deg en sterkere antenne til et par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas Lorentzen:

Maycomen er grei om du bor enten 40 meter fra en radiotransmitter heller "på" en flyplass - bor du lenger enn la oss si 2 km fra en flyplass eller sender har du lite nytte av den. (antenne rangen)


Thomas har nok i prinsippet rett men tar nok litt hardt i når det gjelder rekkevidde. Maycom 108 tar greit inn både GND/TWR/APP i en avstand av ca 5 nm fra flyplassen (9 km) i mitt tilfelle, men jeg har omtrent 100% "line of sight".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Berg:

Thomas kommer her med påstander som er helt på jordet.


Som skrevet over her, så tror Thomas snakket med litt ironi idet, men noen skjønner visst ikke det....

 

Har selv maycom 108, fungrer greit. Bor et stykke unna Gardermoen, men siden jeg kjøpte den for 900 kr ny er jeg fornøyd. Greit å ha på innerlommen også, å vurderer å kjøpe meg antenne

 

-----------------------

 

Geir Fjellro Løitegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Thomas kommer her med påstander som er helt på jordet.

Han er tydligvis totalt uten kunnskap og dekning for det han slenger av seg her.

Maycom 108 tar fint inn ENGM apr og til tider Twr og selvølgelig også politifrekvenser flere steder i Oslo området.

Hvis du bor i lave og/eller tettbebygde strøk kost på deg en sterkere antenne til et par hundrelapper.

Følg med - Joachim bor i Bærum.. jeg garanterer deg at med standard antenne på Maycomen har han NULL! sjanse for å ta inn ENGM_TWR.. har kamerater både på Grorud, og andre steder ett stykke fra Gardermoen som kun tar inn flyene.

Du må jo åpne sinnet ditt å PRØVE å forstå hva jeg mener - jeg sier også.. har du en MAYCOM AR-108 og bor i NÆRHETEN! av en flyplass - seff. tar den inn det som er på flyplassen.. men i dette tilfellet går ikke det. Jeg har forresten aldri nevnt med ett ord hva angår APP/DEP, hvor du har det fra er for meg ett mysterium. Det jeg sier er at for å motta både sendinger og transimisjoner klart må du bo innen enn viss radius av sender i bruk.

 

Uansett så tar de fleste inn flyene ett godt stykke unna.. er noe annet med ATCC - har selv en takantenne finpusset for 108-136mhz og tar ennå ikke inn Controller voice på Oslo SYD og Oslo NORD klart.. de andre går greit sammen med alt på Gardermoen + app/dep/dir.

 

Men lighten up a.. vet ikke hvem som mangler kunnskap jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...