Gå til innhold

Norwegian Eagles - The Vintage Way!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

[color:#000099] Norwegian_eagles_small.jpg

 

[søndag 23. Januar kl. 1900 UTC]

 

Hei skrivebordspiloter!

 

Da er det klart for et nytt og spennende event i Norwegian Eagles regi. Denne gang har vi fått med Eivin Stensø på laget. Dette eventet er tiltenkt litt anderledes og noe mer utfordrende enn et vanlig fly-inn på Vatsim. Eventet handler i all hovedsak om god gammeldags navigering uten FMS og GPS. Det handler om å kunnne beherske å fly enroute på airwayene samt å fly SID/STARS og approacher, gjerne non-precision approacher, ved hjelp av kart, VOR/DME og NDB. Can you handle it?

 

Man slippes ikke løs på en moderne airliner som er FMS-utstyrt uten instrument rating og som konsekvens av dette må man beherske VOR og NDB-navigering. Dere som er opptatt av realisme bør absolutt kjenne deres besøkelsestid her.

 

Bruk av eldre navigasjons-systemer som INS oppfordres på det varmeste.

 

I tillegg handler dette eventet om en sosial happening der folk møter opp med sine eldre generasjons stoltheter. Feks Concorde, eldre Douglas'er som DC-6, DC-6, DC-9 samt B737-200, Fokker F-28. Kun fantasien begrenser.

 

Kort briefing:

 

Det flys mellom Bodø og Tromsø denne gangen, gjerne tur/retur og så mange ganger som ønskelig. En relativt kort sektor på ca 180nm. Dette for at forskjellen i flytid mellom feks Concorde og DC-4 blir minst mulig.

 

Rundt begge flyplassene er det høyt terreng, noe som betyr at navigeringen må være presis ellers kan det ende med havari. I Tromsø er det også muligheter for steep approach(mer enn 3 graders glideslope)og VOR/DME-basert-circling approach til begge retninger(Rwy01/19). I Bodø er det 3 foskjellige VOR/DME-baserte circling approacher der VOR-B vil være den prosedyren som blir mest aktuell når man ankommer nordfra. Ellers er det mulighet for en offset ILS-approach til Rwy 25 i Bodø.

 

Standard ruteføringer:

 

ENBO-ENTC

GEPTU U/M609 DCT

 

ENTC-ENBO

ROSKO U/M609 GEPTU

 

AIP Norge har alle nødvendige kart. (http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html)

 

1118436.jpg

 

På vegne av Norwegian Eagles håper jeg at så mange som mulig tar med godt humør og deltar på dette eventet. Det er ikke meningen at det skal være kun for viderekommende. Vi håper at folk som er opptatt av IFR, både nybegynnere og drevene blir med.

 

Vi har laget et høyst uhøytidelig poengsystem for å stimulere ferdighetene:

 

- Ett (1) poeng gis for å fly på airwayene med enkel VOR/DME og papirkart. 2 poeng for å fly på airwayene med INS eller annet vintage-system. (GPS eller FMS er forbudt) Flyr du utenfor airwayene, gis ingen poeng.

- Ett poeng for SID (flydd korrekt etter kart)

- Ett poeng for STAR (flydd korrekt etter kart)

- Ett poeng for non-precision approach. (flydd korrekt etter kart)NB. Forutsetnigen er at man kommer ned. Descision Height MÅ respekteres. Hvis det kun er forhold for ILS gies ingen poeng.

- Ett poeng for å fly maskin med stempelmotor (mer komplisert motorstyring og lengere flytid).

 

-Ett bonuspoeng for å ha bygd ut panelet selv og satt inn egene gauger etter behov.

 

Det skulle gi mulighet for opptil 7 poeng. Regn ut din egen score. Juksing er flaut, poengene er uansett bare for "partylek" å regne.

 

Dette er en flott mulighet å friske opp gamle navigasjonskunnskaper, samt at man har mulighet å "lære" av de øvrige deltakerne om det skulle være noe man er usikker på.

 

Tar du utfordringen?[/color]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. INS: At det er "bare å legge inn ruten og slå på Autopiloten" får det strengt tatt til å høres ut som en normal (moderne) FMC, noe det vitterlig ikke er. Ruten må legges inn punkt for punkt i form av koordinater. "DME update" kan benyttes, men krever også at korrekte VOR-frekvenser blir benyttet underveis.

 

De som "bare legger inn ruten og slår på Autopilot" med INS kan kjapt få seg noen stygge overaskelser (eks. fravær av "VNAV" :whistle: ). Dóg er jeg enig i at 2 poeng for INS kontra 1 poeng for VOR/DME blir litt feil, da VOR/DME nok er mer arbeidskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig angående INS vs VOR på radialer og DME, at INS er enklere om man kan det. Jeg vet jeg kommenterte i den andre tråden at å fly VOR til VOR på nåla(som er en helt annen ting en kurs og DME) er enklere enn INS, men det var mest fordi mange ikke har prøvd og/eller kan INS og at man må aligne den riktig og alt slik. Det å oppfordre til å fly INS,altså lære seg det er en fin ting. Er ikke så god der selv. Men VOR radialer og DME navigering burde kanskje gitt 2 poeng og INS kun 1 bonuspoeng i såfall? Eller, hva med en helt egen flight hvor alle stilte med INS utstyrt fly og brukte det?

 

Jeg er forresten in, kommer nok med en F28 mest sansynlig,

hvis jeg ikke børster støv av en DC-6 isteden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gis ekstra poeng for INS el fordi jeg ønsker å stimulere til bruk av gammelt navigasjonssystem. Det er mye som kan gå galt når man flyr med INS. Ikke heng dere altfor mye opp i poengsystemet. Det er HØYST useriøst og mest for å skape litt moro. Det viktigste er at vi får til en morsom happening der folk stiller opp med mange artige maskiner.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Vi har fått tårn i Bodø og Tromsø men mangler Bodø control eller Norway control. Vi skulle svært gjerne også hatt approach online på det aktuelle tidspunktet. Spesielt kontrollere som ønsker å jobbe med fly uten FMS og GPS ønskes velkommen.

 

Ellers har jeg flydd ett par ganger frem og tilbake mellom Bodø og Tromsø og fått prøvd meg på de aktuelle VOR-circling approachene. De er meget gøy og fly men anbefaler at dere setter dere godt inn i visual approach prosedyrene på den aktuelle flytypen dere har tenkt å benytte siden dette er circling prosedyrer.

 

Foresten så har jeg fra sikre kilder at det stort sett er Widerøe som benytter seg av VOR-B prosedyren. Boeinger ol får vectors til ILS. Men den er perfekt å fly med turbojet ala B737 også.

 

Igjen: Vel møtt og lykke til. :)

 

EDIT: Presisering: Det er greit om dere flyr fly som er utstyrt med FMS/GPS så lenge denne ikke benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke blitt med...

*familietid*

 

Det var synd. Håper du blir med neste gang.

 

Har ikke rukket å bli "current" på noen vintage airlinere ennå! Skal se om jeg ikke får fornyet den på Junkers maskinen jeg har stående, om ikke så blir jeg nok å fly en god gammel Seneca fra 1975.

 

Høres bra ut. :)

 

Foreslår at denne flyttes til noen flyplasser innen Oslo AOR, da det er CPT der i kveld

 

Dette blir desverre vanskelig da vi har praiet tårn i begge ender. Dessuten blir det for kort varsel. Vi holder oss til orginal plan.

 

Været i Nordnorge ser ut til å bli ruskete i kveld med dårlig sikt, nedbør og mulighet for ising. Det blir nok vanskelig å få til VOR-approacher men vi kan alltids håpe. Utfordrende nok skal det iallefall bli.

 

Vel møtt alle sammen. Håper så mange som mulig tar seg tid til å bli med.

 

-Tvi-tvi! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel på tide å summere poeng:

 

Undertegnede brukte VOR/DME/ADF for navigasjon, ett poeng.

Stempelmotor, ett poeng.

Håndfløy SID fra ENBO, ett poeng. Det blir ingen poeng for STAR da det ikke var noe STAR for VOR-A på ENTC.

Det blir heller ingen poeng selv om det ble fløyet en VOR approach, da jeg ikke hadde flyplassen i sikte før etter MAP.

 

Totalt, beskjedne 3 poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...