H Stranden Skrevet 26. oktober 2002 Skrevet 26. oktober 2002 Jeg har gjennom jobb hatt 100-vis av flyturer på bl.a. strekningen Værnes-Gardermoen. Det har gått i DC9/MD80 serie og B737 i forskjellige varianter. Min oppfatning som passasjer, spesiellt nå jeg sitter lang frem, er at MD80 maskinene er mer komfortable mht. til støy, men også klart mer stabile under innflyvning i mye vind, spesiellt inn mot Værnes fra sjøsiden. Synes det er synd at ikke MD80/90 maskinene ikke får sin etterfølger i samme konsept. Helge Stranden Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 26. oktober 2002 Skrevet 26. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av H Stranden: Synes det er synd at ikke MD80/90 maskinene ikke får sin etterfølger i samme konsept. Helge Stranden Nja du har jo MD-95 (B717) eller var det etterfølger i SAS du mente? Siter
Øyvind Hansen Skrevet 26. oktober 2002 Skrevet 26. oktober 2002 Tror lengden er en viktig faktor mhp. stabiliteten i turbulens. Ellers foretrekker jeg både md80/90 og A320 fremfor 737. Siter
H Stranden Skrevet 26. oktober 2002 Forfatter Skrevet 26. oktober 2002 Er klar over 717 ... men den er ikke blitt noen suksess her til lands. Den er vel "litt" for liten. Helge Stranden Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 26. oktober 2002 Skrevet 26. oktober 2002 Den har vel ikke blitt noen suksess noen steder Siter
Kristian Viken Skrevet 26. oktober 2002 Skrevet 26. oktober 2002 jeg har faktisk en liten følelelse at Airbus blir valgt fremfor boeing For eks: SAS skaffer seg A 340 A 330 og A 321 og easyjet har en storbestilling på A 319. Siter
Dag Johnsen Skrevet 27. oktober 2002 Skrevet 27. oktober 2002 Jeg maa faa slaa et slag for Boeing. Naar dere snakker om "stabilitet" saa er det selvoelgelig mange faktorer som teller. MD80 har en lang (utrolig lang) kropp som kan gi bedere natrulig "longitudinal" og "directional" stabilitet i forhold til en B737-500 eller B737-600. En B737-400 eller de nyere B737-800 og -900 har bedere naturlig stabilitet paa grunn av lengden. Andre faktorer teller selvfoelgelig ogsaa som motor trykk i forhold til CG, lasting og CG i forhold til loeft senter osv. "Lateral" stabilitet eller rulle stabilitet er primaert drevet av vinge "dihedral" som er vinkelen paa vingen i forhold til horisontalt plan. Naturlig stabilitet gir flyet bedre egenskaper i turbulens. Motor stoy er selvfoelgelig avhengig av hvor du sitter. Alle i foerse klasse er glade og alle de helt bakerste hoerer ingen ting paa grunn av motorene...? Naar det har med valg av fly for SAS og A330/A340 saa tror jeg at prisen har med 90% av bestemmelsen. Dere nevnte EasyJet med ny bestilling av A320 serien. See ogsaa paa Ryan Air som har en stor bestilling pa B737 serien... Vi har operert sirka 70 MD80 og har over 250 B737 av de fleste modellene... Operasjon kostnader er den stoerse faktoren i valg av fly og her kommer de nye B737 modellene ut foran. B717 (eller MD95) er et utmerket fly som har funnet sitt market her i USA... Naar det kommer til "widebody" saa er det kun et fly for meg B777...! Husk at A340 er det eneste fly som faar "bird strike" bakfra... ha ha! Dag Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 28. oktober 2002 Skrevet 28. oktober 2002 Som du sier, så bråker det noe sinnsykt fra motorene i en MD-80. Satt helt bakerst i en MD på tur fra OSL til ALF, og hadde fin utsikt til motordekslene på venstre motor, og lyden? Mye bråk under take-off, skal jeg si, det har jo sin forklaring, men det er mere behagelig å sitte foran, elle jeg liker å sitte i midten på de flyene, da hørte man motorlyden (den SKAL høres) men ikke så mye at man ble gal! Siter
Fredrik Wold Skrevet 28. oktober 2002 Skrevet 28. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen: Er helt enig med deg! MD-80/90 er svært stabile. Sist gang jeg fløy MD-80, var ved juletider. Da skulle jeg til Trondheim med en SAS MD-81 rett fra CPH, og jeg merker at en MD-80 er mye mer stabil enn en 737 på innflyvning til Værnes. Siden Tromsø/ENTC er ganske utsatt for vind, merker jeg spesiellt store forskjeller der. Da jeg fløy med SAS MD-83 fra Wien til CPH, så ble vi slengt rundt omkring på innflygning fra sjøen. Hvor mye vind det var aner jeg ikke, men det måtte vel til noe, siden det oppførte seg om en sprettball på avveie Siter
Helge Bø Skrevet 28. oktober 2002 Skrevet 28. oktober 2002 Ja hvorfor er det omtrent slutt på produksjon av middels store fly med motorene bak på kroppen istedet for under vingene? Man kunne vel fortsette å utvikle den driftsøkonomiske og støysvake MD90-motoren. For en ting er sikkert, de er langt mer komfortable for passasjerene med unntak av de som sitter bakerst da, og så er de jo mye penere med sin slanke kropp. Pilotene bruker ikke engang headset, selv om jeg og HSL mener at det der er en uting Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. oktober 2002 Skrevet 28. oktober 2002 Helge: du burde vel bedre enn noen annen vite hvorfor is på vingene og motoren montert bak er en uting vel ? :-) Siter
Timmy Brandt Skrevet 28. oktober 2002 Skrevet 28. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: Helge: du burde vel bedre enn noen annen vite hvorfor is på vingene og motoren montert bak er en uting vel ? :-) ooooohh.... LOL !! Siter
Helge Bø Skrevet 28. oktober 2002 Skrevet 28. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: Helge: du burde vel bedre enn noen annen vite hvorfor is på vingene og motoren montert bak er en uting vel ? :-) Jovisst vet jeg det, er en uting det og ja... Men hvem er det som klarer å sende flere fly avgårde med kompakt is på vingene da? Jo det er bare SAS det Siter
Oddgeir Refvik Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Boeing selger mere av MD95/B717 enn av B736 som er "omtrent" sammee size! Og siden AirTran har tatt MD95/B717 TWA maskinene fra Boeing så kan det nok kanskje komme nye ordrer på MD95/B717 i fremtiden... Oddgeir Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Er det ikke så og si kun AirTran som har MD-95(717)? Liker flyet men, har ikke ikke helt troen på den. Boeing kommer vel bare til produsere den et par år til. (det er det jeg tror da ) Siter
Erik H. Bakke Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Flyet blir ogå brukt en del i Australia (Quantas / Impulse) og i Asia. Siter
NN Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Jeg fløy med 717-200 i sommer i Asia Med Bangkok Air. En veldig behagelig tur.. Gode seter å GOD benplass.. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Thomas.Hjartarson: Jeg fløy med 717-200 i sommer i Asia Med Bangkok Air. En veldig behagelig tur.. Gode seter å GOD benplass.. Det med benpladsen har jo intet med fly-typen at gøre, men selskabet og clas-configuration. I de gamle "schweitzere" (DC-9-81 som SAS leasede fra Swissair) havde selv lille jeg (172cm) svært ved at have mine ben. Men i de normale SAS MD-81 er det intet problem. Så det med pladsen har sjældent noget med typen at gøre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.