Gå til innhold

Beta testere, programm utgivelse mm.


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting.

 

Vet at jeg kommer å få kjeft nå, men det tar jeg. OG dette er IKKE rettet mot noen enkeltperson.

 

Er disse betatesterne ikke av god nok kvalitet? Jeg ser på mange programmer fly/scenery at det omntrent SAMME dag som det utgis, blir avisert om en første oppdatering eller patch! Burte ikke slike ting blitt oppdaget av disse betatesterne, slik at et produkt blir så nært 100% som mulig?

 

Meget ofte er det Aerosoft sine produkter som blir oppdatert semme dag som utgivelsen eller kort tid etterpå. Er pengehungeren så stor at man bare MÅ sleppe et program for å tjene penger og at man da velger å sleppe et, som man alle rede vet, IKKE 100%-ig produkt og siden komme med en rask updat/patch.

 

NB!!! dette er IKKE KRITIKK mot Jo Erlend, kun et eksempel. Jo Erlend har avisert om en patch/update her på forumet, til OsloX INNEN Aerosoft hadde sluppet produktet! Burte ikke dette ha vært fikset i produkten INNEN den kom på markedet? Noterer også at Aerosoft på sin offisielle hjemmeside fortalte at man var klar over at det var bugs i Airbusen, men som ville bli rettet opp ETTER release! Alltså, produsenten VET at produktet ikke er OK men velger å selge den enda. Slikt gjør meg litt forbanna.

 

Jag skjønner godt at man IKKE har noen mulighet å teste ALLT og at man etter kanskje 6-12 måneder etter release har fådt feedback fra kunder som gjør at man MÅ komme med en oppdatering, eller at det har kommit til ting som man syns man ønsker å oppdatere produktet med. Kan kanskje noen som er involvert i kjeden fortelle meg hva som er prinsippet i denne bransjen.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel et spørsmål/problemstilling som har mer enn ett svar, men jeg har bare lyst å starte med og sitere Fred S, som jeg syns sa veldig mye bra om problematikken i denne posten;

 

Vil bare komme med en betraktning i så måte rundt disse små tingene vi ser med dette sceneriet og det som kalles "beta-testing." Noen ganger skulle man tro at folk ønsker å beta-teste bare for å få det gratis.

Slike feil som dukker opp her er typiske eksempler på hva som burde vært luket vekk i en betatesting.

Dette må bare tas som konstruktiv kritikk og ikke noe annet.

 

Jeg har beta-testet ut mye software gjenmnom tidene alt fra RadarContact, massevis fra Lago og en hel del fra Aerosoft og tro meg, det er en forferdelig kjedelig jobb som oftes. Men jeg har også sett hvor skoen trykker.

Men mye kan gjøres bedre hvis man har litt kontroll på beta-gruppen sin. Del ut arbeidsoppgaver og gi spesifikk "targets" som skal undersøkes så kan man som utvikler høyst sannynlig levere et "mer" ferdig produkt.

Kartlegg også hva beta-gruppen har installert på sin maskin for å få en oversikt over kompabilitet osv.

Sist men ikke minst, ha oversikt over alt. Skriv jobbrapporter etc. Da har man logg på det meste.

 

Dette er noen tips å ta med seg hvis man tenker å hive seg inn i software-utvikling om det så være seg utilities, scenery eller aircrafts.

 

Helt til slutt vil jeg si følgende til de som ønsker å bli beta-tester:

Vær metodisk.

Skriv ned alt

Dokumenter gjerne med bilder.

Finner du en feil - test igjen - helst på en annen maskin/Innstallasjon.

Og gi ros og ris der det trengs

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jack

 

Jeg kan bare svare for meg selv som betatester av mange forskjellige produkter. Mye ligger her hos utvikler til å velge et bredt nok test-team og ha litt prosjektledelse på betatestingen. Her er det store forskjeller på firmaer. Noen slenger til deg softaren og lar deg holde på på egen hånd. Da er det veldig opptil testeren selv hva som skjer, men har utvikleren en fast hånd på testingen, gjerne med spesifikke arbeidsoppgaver så går det ofte greiere. At utviklere også kartlegger hva du sitter med av utstyr og software er viktig med tanke på kompabilitetstesting. Og at betatestere kanskje har flere oppsett å teste softwaren på skader heller ikke.

 

Når det er sagt er betatesting en ganske så kjedelig jobb, men jeg finner det interessant fordi man lærer noe hele veien.

 

Mye software "rushes" nok ut på markedet før det er ferdig og sånn vil det nok alltid være dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja årsaken er nok mest det siste du sier, Fred. Og det gjelder ikke bare software, også hardware, så problemet omfatter mer enn bare scenery. Produkter ødelegges fullstendig av deadline, og et godt eksempel på dette er Fly II, som omtrent ble presset ut på markedet halvferdig.

 

Samtidig skal det sies at selv om et scenery testes grundig av 20 betatestere, vil det alltid dukke opp nye bugs når sceneryet plutselig fordeles på f.eks 500 kjøpere, alle med ulik PC og oppsett. Og en FMC for eksempel, bryter plutselig i sammen ved flyvning i Norge fordi det brukes få waypoints, hvilket testing i USA ikke avslørte...

 

Bedre å være freeware. Ingen deadline... :grin:

 

Avslutningsvis vil jeg bare konkludere med at handelsstanden, som vanlig, er pill råtten, og ikke til å stole på et sekund. Det skulle vært hardere reguleringer hva kvalitetsjekk angår. EU systemet hjelper oss IKKE. Denne flotte CE merkingen...har bare ført til at vi får farligere elektriske produkter i hyllene enn vi hadde før. Jeg har også bitt meg merke i at det som kalles "grundighet" er i ferd med å dø ut, hvilket gir meget store konsekvenser...

 

Se på alle bilene som blir tilbakekalt for tiden. Det forteller en ting: Noe er fryktelig galt mellom produsent og distribusjon...men det tillates!

 

Derfor har jeg helt sluttet med det som kalles impulskjøp. For jeg har jo internet, og kan følge med på hva som skjer med produktet et par ukers tid før jeg eventuelt går til innkjøp. Det er hva vi forbrukere kan gjøre, slutte med impulskjøpene, eller ikke handle i det hele tatt. Ignorere tåpelig reklame (reklame er og blir bløffing), og heller høre hva andre brukere sier.

 

En SW aktør har nå så lenge opp-hypet produktet sitt, at jeg ikke lenger har lyst til å handle fra de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill,

 

det var vel mer eller mindre det jeg fryktet. MEN så er det et viktig spørsmål igjen. Hvorfor slepper man da et produkt når man VET at den IKKE er ferdig? Tenker da på når man slepper en update dagen etter release. Med alle forsinkelser som er burte vel ikke en dag gjøre hverken til eller fra, men gi mye bedre PR hvis produktet er fri fra de mest elementere bugsen.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et produkt slippes "før" det er ferdig er nok en kalkulert affære fra utgiverenes side og produsent. Men når sant skal sies er det jo ikke alltid utgiveren som skal skyldes på alltid.

Ett kremekspempel på det er Mega Airport Amsterdam som er laget av DreamFactory Studios. Det var/er ikke på langt nær ferdig, men hva er ferdig fra denne kanten av tidligere utgivelser? Ta ESSA f.eks. med kjempetrøbbel omkring dette med nattlys. Alle taxibaner etc ligger lysene skjevt i forhold til midtlinje. Jeg mistenker at det er det samme med Brussels.

Jeg kjenner Mathijs godt og han humrer når jeg nevner navnet Cornel, og rister på hodet.

Men det er jo selvsagt synd at det er vi "kunder" som blir lurt via massive salgskampanjer og screenshots og gud vet hva til å handle.

Dette er business og alle vil ha pengene dine, derfor får vi bugfix- lister som er lange som ett vondt år. Bare se på iFly sin 737 :)

 

Derimot liker jeg veldig godt "approchen" Level-D gutta har gjort, men nå er det kanskje en litt annen sak fordi disse "utviklerene" jobber ikke 24/7 med produktet. Har dette bare som en hobby ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel bare sån.... og det er ingen annen en jeg/du selv som velger å kjøpe produktet eller ikke, men jag blir like forbanna på med selv og utgiveren hvær gang jeg kjøper noe jeg blir skuffet over.

 

Av den grunn er det SUPERT med dette forum da man IKKE trenger å gjøre samme feil som noen annen. Kanskje vi skulle ha en fast tråd men rubrikken Kjøp/Kjøp ikke. Klar over at det kan bli meget subjektivt men da har man i hvert fall et hint og kan gå ut fra det. Jeg trenger ju ikke følge et råd hvis jeg ikke ønsker.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Erlend har avisert om en patch/update her på forumet, til OsloX INNEN Aerosoft hadde sluppet produktet!

Gjorde jeg det? Info om patch kom en dag etter at sceneryet er sluppet, var noe krimskrams som beta-testerne ikke plukket opp, men som noen brukere oppdaget, og personlig går jeg igang med en patch så fort som mulig slik at produktet blir bug-fritt så fort som mulig. Det at beta-testerne til aerosoft ikke oppdaget noen av feilene er uheldig, men vi slapp et produkt hvor vi ikke fant flere feil og mangler, så det at aerosoft har oversett bugs for å få til tidlig slipp er ikke riktig. Til og med beta-testere kan ha en dårlig dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist Jo Erlend,

 

at du tar dette personlig, jeg sa spesiellt i fra om at det ikke var rettet mot noen enkeltperson. Jeg tenker ikke ta opp en diskussion kring OsloX da jeg KUN ønsket/ønsker en prinsipiell diskussion. Men du har ju valgt å lage payware-produkter og har fådt nesten 80 sider "reklame" kun for OsloX og da må du også regne med noen synspunkter.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble inkludert i beta teamet for iFly sin 737 NG for noen få uker siden. Da etter den "uferdige" iFly`en var sluppet. Synes det bare er flott at slike synspunkter kommer frem! Folk skal jo kjøpe noe og da forventer de kvalitet!

 

Jeg har enda ikke fått tildelt programvare for testing, men vil definnitivt slutte meg til tipsene som fremkommer her i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det slettes ikke personlig. Følte bare at jeg måtte spytte inn en liten kommentar siden det du sa om at jeg annonserte en patch før slipp og derav hadde oversett feil og mangler i release-kandidaten ikke stemmer. :)

 

men uansett så har du et godt poeng, synd hvis deadlines og press for release fører til uferdige produkter.

 

Fred, det er notert (PS du er vel allerede innad i aerosoft-loopen siden du beta-flyr tørkestativ ? :grin: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Jo Erlend..........

 

og ber om unskyld fordi at jeg sa noe som IKKE var korrekt. Kan bare legge meg paddeflat :blush: men det er egentlig ikke så viktig hvis ditt innlegg kom før eller en dag etter release, poenget er at du sannsynligvis kjente til bugsen FØR produktet ble sluppet, og det er, i følge min mening, ikke rent spill mot kjøperen.

 

La meg enn en gang til understreke at jeg er full av beundring for jobben du gjør, men det fratar deg ikke ansvaret for ditt produkt. Nok om dette, jeg ønsker IKKE å ta debatt om et enkelt produkt eller en enkeltperson, så..... la oss holde oss til en prinsippiell disskussion om produkter som blir sluppet FØR de er ordentlig testet ut og hvilket ansvar utviklere/selgere har for dette produkt.

 

La meg ta et eksempel, ORBX har MEGET få patches/updates for sine produkter. Hvis de kommer så er det grunnet ønskninger fra brukere. Hvordan kommer det seg?

Ok, kan ha feil, det har skjedd en gang før. :D

 

 

Jack

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slutte meg til bekymringen om at noen produsenter er så opptatt av selve salget at de enten ikke betatester godt nok, eller s om iFly BEVISST lar være å betateste fordi de er i "tidsnød" for å kapre betalende kunder,og tar alt av betatesting ETTER at kundene har kjøpt produktet. Det er en meget uheldig utvikling som jeg håper ikke utvikler seg enda mer. Derfor har også jeg vært veldig kritisk til iFly,mens andre har lovpriset de opp i skyene. Det fører jo bare til at man ser at kundene godtar å kjøpe et fullstendig uferdig produkt,bare de får noen patcher etterhvert. Fullstendig uakseptabelt spør du meg.

Derfor venter jeg mer enn gjerne 1 år ekstra på f.eks PMDG sin NGX eller LDS sin 757. Så JA til kritisk betatesting av simmere med system i sysakene og god nok tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...