Gå til innhold

Bli pilot på to år


Sandro Stanojevic

Anbefalte innlegg

Ifølge daglig leder Frode Granlund ved Luftfartsskolen Torp skal det i løpet av de neste 20 årene ansettes nær 500.000 piloter i internasjonal luftfart.

 

Vel. Om dem vil ha elever kan dem starte i det små med og beregne priser. Nå må jeg passe på hva jeg sier, mtp at gutta der borte nok har gjort jobben sin ved og finne ut pris. Desverre får dem dette til å høres for godt ut til og være sant.

 

Det er snakk om mye penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på dette informasjonsmøtet, egentlig bare for å høre hvordan de forsvarte de skyhøye prisene sine..

 

Jeg har vel aldri slitt så mye med å holde mine meninger for meg selv!

 

1. De skryter av at de snart er fagskole, og da stiller lånekassen opp med ca 300 000 totalt. Jaja, da mangler man bare 570 000..?

 

2. De påstår de ikke har noe tall på hvor mange av sine studenter som faktisk har gått rett i jobb, dette skulle de sjekke opp og sende tilbakemelding til de som hadde interesse av det. Yeah, right.. Du ender opp med 201 flytimer, inkl 15 timer simulator. Jeg forstår ikke hvor man skal ha håp om jobb da, spesielt i disse tider.

 

3. De sier at samtlige som har tatt FI(A) etter utdannelsen har gått "rett i jobb". Det de da mener er at de instruerer i lokale flyklubber rundt om i landet, noe som vel ikke akkuratt kan regnes som en jobb - selv om du får noen hundrelapper per flytime.

 

4. De snakker om at fremover skal det bli gode tider, og at det ser veldig lovende ut. Det sa de også sist jeg var på informasjonsmøte, i 2007.

 

Jeg vet ikke helt jeg, men syns det høres i overkant dyrt ut. Regner med at jeg som vanlig provoserer noen med mine meninger, men det er ikke til å stikke under en stol at 201 flytimer for 870 000 - det er dårlig butikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt artig at det her ble tatt opp..nettopp tatt et slikt valg selv..det stod mellom integrert utdanning og modulæRT..to litt forskjellige verdner som gir studenten to litt forskjellige hverdager..

 

Den integrerte er jo klart dyrest, det som er fantastisk med denne utdanningen er at du jo ar du uten tvil vil få god kvalitet på utdanningen, mest mtp teori men det blir jo litt lettere og komme inn i et godt studiemiljø med andre elever og!!..ta eks ATPL teorien. få det forklart på tavle og med en faglærer tror jeg nok hjelper mye, også for den generelle forståerlsen.. Det de og har en tendens til og "lure" med er at kjangsen for å hoppe rett i jobb er større...DET stemmer ikke, en modulær elev med 250 timer kontra en integrert elev med 250 har ikke noe dårligere utgangspunkt!!!!! har og fått høre at selskapene setter mer pris på en integrert elev fordi da kvaliteten på utdanningen til Lene er bedre en kvaliteten til Ole som ikke tok integrert...feil feil feil!!!

 

 

Men helt klart, hadde jeg hatt pengene hadde jeg jo valgt integrert, men som den gjennomsnittlige nordmann så har jeg valgt den modulære veien (da den faktisk er dyr nok som den er), og syntes det fungerer bra!!! det skal jo komme huslån, kanskje en evt type rating en dag som man må be banken om litt penger til..Men jeg syntes prisenne er hårreisende og man får jo ikke noen flere flytimer ved den integrerte etter som jeg har skjønt...

 

/C

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som Luftfartsskolen gjør er at de konkurrer med flyklubbene om utdanning på PPL-nivå. Mao de "tar" mulige PPL-elever bort fra flyklubbenes skoler og da også grunnlaget for mange av de små klubbene som har PPL-elever som en del av sin grunnstamme. Her kunne Luftfartsskolen konsentrert seg om CPL/ATPL utdannelsen og latt klubbene sørge for PPL-skolingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier Christopher, kvaliteten og miljøet blir jo noe annet. Men spørsmålet er vel om det faktisk er verdt såpass mye mer. Er jo snakk om vel 400 000 ekstra, og for meg så blir det bortkasta penger :)

 

Noe annet jeg glemte å si er at det koster over 120 000 å ta ppl hos lfs, hvis man hadde ppl fra før fikk man 30 000 reduksjon i prisen.. Logikken er hvor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forsåvidt at prisen og slik på denne utdanningen er grei nok, men det er da ikke om å gjøre å ta utdanningen fortest? Det å ta en slik omfattende utdanning på 2 år virker som litt hast... Er det ikke bedre om man tar utdanningen over flere år slik at det blir en bedre kvalifikasjon av de som fullfører?

 

Bare en tanke fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel alt i alt så blir jo flygerutdannelsen en dyr pris, Men alle penger spart tenker jeg..har man disiplinen til og sette klokka på ringing 08:00 og lese et par timer, levere oppgaver som om man skulle gått på skole, DA skjønner jeg ikke poenget med og legge inn så mye ekstra... og som dere sier, lån skal nedbetales...og det gjelder IKKE bare utdannelsen din men hus, bil osv osv..så derfor tenker jeg alle penger spart..kanskje noen flere svettedråper og riving i håret hos meg en hos en integrert elev..det er mye mulig, men skal nok komme meg igjennom jeg og!! og vet ikke om banken min hadde sagt ja hvis jeg med et lån på 600 000 priv hadde spurt om 250 000 til for en evt type rating som også kommer.. Men har vært borti stivere priser på integrert en LFS på torp sine, så de er vel ikke sånn halgærne nei!!

 

/C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...