Gå til innhold

Ønsker jobb innen luftfart


Arne Eitrem

Anbefalte innlegg

Hva med flymekaniker? Visst du tar utsjekk på et par fly (altså som mekaniker) og får deg en skikkelig jobb så kan du raskt tjene noen millioner per år! Er vel ikke mer enn ett års utdannelse, og begynnerlønnen er ikke mindre enn 500 000 i vertfall (tror jeg), men hvordan det er å få jobb vet jeg ikke.

 

Du bør sjekke opp i alt dette selv, får det er bare noe jeg har hørt fra en anonym kilde "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Hva med flymekaniker? Visst du tar utsjekk på et par fly (altså som mekaniker) og får deg en skikkelig jobb så kan du raskt tjene noen millioner per år! Er vel ikke mer enn ett års utdannelse, og begynnerlønnen er ikke mindre enn 500 000 i vertfall (tror jeg), men hvordan det er å få jobb vet jeg ikke.

 

Du bør sjekke opp i alt dette selv, får det er bare noe jeg har hørt fra en anonym kilde
"[blink]"

Ikke stol for mye på den kilden din "[smil]"

Begynnerlønn på 500 000 som fly mekaniker(!)kan du nok se langt etter... Selv gikk jeg tre år på skolen (Videregående), og ikke 1 som du skriver her.

 

Hvor mange fly man har sertifikat (Flytekniker) på spiller ikke så himmla stor rolle på lønna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynnerlønnen som flymekaniker er neppe i nærheten av 500.000,- engang. Skal man bli flymekaniker går man først GK elektrofag, så VK1 flyfag (på f.eks Sola VGS eller Asphaugen VGS) og til slutt VK2. Etter VK1 har man mulighet til å velge mellom VK2 avionikk (flyelektronikk) og VK2 flyfag.

 

[ 07.10.2002, 22:19: Endret av: Kenneth Lima ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Prøv å søke deg til Pratt & Whitney Norway Engine Center

Der har vi eget maskinverksted, og det er mulighet for å søke deg fra maskinverkstedet og inn i overhalinger av

CFM56-3 serien og CFM56-7B motoren. Og over nyttår får vi rating på en av CFM56-5 versjonene.

 

Jeg trives kjempegodt hos PWNEC.

 

Jeg har vært lærling hos PWNEC i litt over 1 år nå, og har enda ca 1 år igjen av min læretid.

 

Lønna er ikke 500 000 som mange sier den er.

Men med litt overtidsjobbing er det ingenting i veien for å tjene litt mer enn vanlig.. Det er mange hos oss som har 300-400 000 i året...

 

Marcus Krogtoft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tomas Foosnæs:

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Hva med flymekaniker? Visst du tar utsjekk på et par fly (altså som mekaniker) og får deg en skikkelig jobb så kan du raskt tjene noen millioner per år! Er vel ikke mer enn ett års utdannelse, og begynnerlønnen er ikke mindre enn 500 000 i vertfall (tror jeg), men hvordan det er å få jobb vet jeg ikke.

 

Du bør sjekke opp i alt dette selv, får det er bare noe jeg har hørt fra en anonym kilde
"[blink]"

Ikke stol for mye på den kilden din
"[smil]"

Begynnerlønn på 500 000 som fly mekaniker(!)kan du nok se langt etter... Selv gikk jeg tre år på skolen (Videregående), og ikke 1 som du skriver her.

 

Hvor mange fly man har sertifikat (Flytekniker) på spiller ikke så himmla stor rolle på lønna..

Hvordan er lønna di da? Lærlinglønnen da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorårets satser var disse:

1. Halvår 6360 per månded

2. Halvår 8480 per måned

3. Halvår 10600 Per måned.

4. Halvar 16900 Per måned

 

Hvis du ikke bor hjemme hos foreldrene vil Selskapet betale din husleie opp til 3900 per måned. Pengene utbetales over lønn.

 

I tillegg til dette, har vi endel overtid.

Lærlinger som jobber overtid, får da lønn som hjelpearbeider pluss overtidsprosenten. (Hjelpearbeiderlønn er 80% av fagarbeider lønn)

 

Så dagens satser på overtid er på 50% 171 kroner i timen, og 100% 228 kr i timen. Dette er fjorårets satster, vi er ikke ferdig med årets lønnsforhandlinger, så vi får tilbakebetalt fra april.

 

Dette er henholdsvis 30%, 40%, 50% og 80% av fagarbeiderlønn.

 

Og etter ca 1 år begynner du på skift, og da får man skifttillegg på ca 1000 kroner i tillegg per måned.

Vi begynner på skift neste måned.

 

Har hatt noen måneder med ganske god lønn ja...

Forrige lønn hadde jeg utbetalt 17 000 som lærling...

Alle de fem 2.årslærlinger hadde rimelig god lønn forrige måned.

 

Når du er ferdig utdannet får du godkjent læretiden som ansinitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man gjøre virkelig mye penger som mekaniker, velger man seg på strukturverkstedet, der er det noe helt sinnsykt med overtid....

 

Den forrige lærlingene på struktur i Braathens hadde vel ca 250 000 i lønn det hele året de var lærlinger, og det er vel ca 100 000 mer enn det man burde ha hatt...

 

Vet at de som er lærlinger der nå har gjort ganske mye penger de og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Marcus Krogtoft:

Fjorårets satser var disse:

1. Halvår 6360 per månded

2. Halvår 8480 per måned

3. Halvår 10600 Per måned.

4. Halvar 16900 Per måned

 


Hmmm, lange år på det stedet? Her i Bergen har vi ikke mer enn 2 halvår per år.

 

PS: Var bare en spøk, jeg vet godt du mente kvartal "[blink]"

 

PS2: Ang. kildene mine så sa jeg at det var mulig kilden min ikke var helt korrekt, men jeg kan vel avsløre at han er under utdanning til flymekaniker og han kom med disse tallene. Jeg går ut fra at det ikke bare var drømmetenking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskutere årslønn med inkludert overtid, er misvisende og verken reelt eller heldig. At en bedrift må benytte mye overtid jevnt over hele året, viser at det er noe feil med organiseringen, og at arbeidsstokken ikke stemmer med arbeidsmengden.

Det å basere sitt forbruk på en årslønn med mye overtid, er farlig. Man bør altid gå ut ifra grunnlønn.

 

At lærlinger benyttes til overtid i andre stillinger enn det som er beskrevet i kontrakten, i de grader det diskuteres her, finner jeg litt betenklig, og lurer litt på lovligheten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør akkurat det samme på overtid som på vanlige dager.

Men når det er behov for overtid blir vi som regel spurt om vi kan jobbe litt ekstra, og det sier vi som regel ja til.

Så klart har vi også en AML som må følges. Og det er ingen overtidstvang, man jobber det man gidder. Det er og en grei måte å spe på lønnen litt.

 

Det er aldri noen planlegging av overtid, det er behov som oppstår etterhvert.

 

Struktur er særlig belastet med overtid, dette fordi det ofte er flere skader enn det som man beregner, eller at det skjer uhell med bakkeutstyr som kjører i flymaskinene, eller birdstrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...