Gå til innhold

Widerøe i kne.


Ernst K.Furuhatt

Anbefalte innlegg

Det var imidlertid også en med som var under opplæring i ulykkesflyet onsdag morgen.

 

Vind, ukjent på typen (?) og litt rotten luck. Får håpe de får fikset flyet, de lages ikke lengre så de er ikke så enkle å få tak i.

Så får vi håpe vinden var innenfor limits. WF har fått kritikk tidligere for å ha litt vel liberale begrensninger når det gjelder vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENST 150750Z 17008KT 110V230 9999 FEW030 SCT040 14/07 Q0982=

ENST 150650Z 11010KT 040V160 9999 VCSH FEW030 BKN040 14/09 Q0982=

ENST 150550Z VRB06KT 9999 FEW030 SCT040 14/09 Q0982=

ENST 150350Z 04007KT 360V140 9999 -RA VCFG FEW035 BKN060 14/10

Q0982=

ENST 150250Z 02007KT 330V090 9999 CAVOK 14/09 Q0983=

 

Lite vind å skryte over, men vinden er sørøstlig, noe som ofte fører til kraftig turbulens der... Mener det står i AIP-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje første gang, og neppe siste gang dette skjer. Men eg undrar meg litt på kva WIF betalar i forsikring. Tykkjer dei er av bana, knekk eit hjul eller liknande litt oftare enn mange andre selskap? (Kanskje litt logisk mtp at dei opererar i litt barske forhold?)

 

Marius: Takk for info. :) Men det KAN Ha kome uventa brå vindkast utan at det er i metaren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra VG sin artikkel:

 

Begge kapteinene har ifølge Widerøe over 20 års erfaring fra Widerøe og SAS. Den ene var imidlertid på en såkalt «supervision tur», en type treningstur for styrmenn som skal bli kapteiner. Denne personen har tidligere lang erfaring fra å være styrmann.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10018545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at erfaringsnivået hadde noen nevneverdige innvirkninger (annet enn at det kunne gått verre)... Hvis (!) så likevel er tilfelle tror (!) jeg isåfall at det kan (!) ha vært "yngstemann" i venstre-setet som PF. Er litt ekkelt å skifte sete i starten, og det kan ta litt tid før ting kjennes normalt ut igjen. Man har som oftest sittet på den andre siden en god del år, og så er plutselig alt omvendt... glareshield skrår andre veien osv osv...

 

Frem til rapporten kommer fra havarikommisjonen (eller info fra andre pålitelige kilder (det utelukker VG og en del andre aviser)), så tror jeg denne blir stemplet "shait happens"...

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at før man begynner på line-training, så har man en tur på klappsetet som observasjon... men man er da ikke en del av aktivt crew, man flyr med hvem som helst og det teller ikke som trening eller timer (= ikke opplæring). Det er heller ikke pensum til slike turer.

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...