Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 15. september 2010 Premium Medlem Skrevet 15. september 2010 Den lumske østavinden slo til i Sandnessjøen. NRK . Siter
tomkrist Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Pussig sammentreff, hadde samme episode i Bodø med Airbux 320(aerosoft) med realistisk vær. Men slapp med kun punktering på venstre hjul da:) Siter
Aslak Iversen Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Det var imidlertid også en med som var under opplæring i ulykkesflyet onsdag morgen. Vind, ukjent på typen (?) og litt rotten luck. Får håpe de får fikset flyet, de lages ikke lengre så de er ikke så enkle å få tak i. Så får vi håpe vinden var innenfor limits. WF har fått kritikk tidligere for å ha litt vel liberale begrensninger når det gjelder vind. Siter
Marius Karlsen Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 ENST 150750Z 17008KT 110V230 9999 FEW030 SCT040 14/07 Q0982= ENST 150650Z 11010KT 040V160 9999 VCSH FEW030 BKN040 14/09 Q0982= ENST 150550Z VRB06KT 9999 FEW030 SCT040 14/09 Q0982= ENST 150350Z 04007KT 360V140 9999 -RA VCFG FEW035 BKN060 14/10 Q0982= ENST 150250Z 02007KT 330V090 9999 CAVOK 14/09 Q0983= Lite vind å skryte over, men vinden er sørøstlig, noe som ofte fører til kraftig turbulens der... Mener det står i AIP-en. Siter
TOS Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Ikkje første gang, og neppe siste gang dette skjer. Men eg undrar meg litt på kva WIF betalar i forsikring. Tykkjer dei er av bana, knekk eit hjul eller liknande litt oftare enn mange andre selskap? (Kanskje litt logisk mtp at dei opererar i litt barske forhold?) Marius: Takk for info. Men det KAN Ha kome uventa brå vindkast utan at det er i metaren. Siter
Kjetil B. Løvold Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Vind' date=' ukjent på typen (?) og litt rotten luck.[/quote'] På nettsida stod der at det var 4 personar i besetninga ombord, og vil då tru at han/ho som var på opplæring satt på klappsetet. Siter
Aslak Iversen Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Eller personen under opplæring fløy med instruktør + en safety pilot på klapp. Siter
TOS Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Eventuelt så var det kabinpersonale som var på opplæring. Står ingenting spsifikt om rollen til "eleven" Siter
Simen Elvestad Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Jeg har et lite forhold til LN-WIF selv. Det er favoritten av flyene fra WF, så jeg håper den kommer seg på bena igjen Siter
T F Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Er ikke ofte man sitter på klappsetet mens man er under opplæring... da sitter safety-pilot'en der, eventuelt instruktøren. Hilsen T 00:10: Ser nå at Aslak allerede hadde fått sagt det samme... Siter
Magnus F. Meese Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Er jo også mulig at eleven var pilot non-flying Siter
T F Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Jo, det er vel en 50/50 mulighet for det... men da sitter man ikke på klapp. Man har ikke opplæring fra klappsetet... Hilsen T Siter
Magnus F. Meese Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Absolutt! Det var ment som et suplement til mulighetene for at eleven ikke førte flyet, ikke som et argument for at han satt på klapp Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Sitat fra VG sin artikkel: Begge kapteinene har ifølge Widerøe over 20 års erfaring fra Widerøe og SAS. Den ene var imidlertid på en såkalt «supervision tur», en type treningstur for styrmenn som skal bli kapteiner. Denne personen har tidligere lang erfaring fra å være styrmann. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10018545 Siter
T F Skrevet 15. september 2010 Skrevet 15. september 2010 Tviler på at erfaringsnivået hadde noen nevneverdige innvirkninger (annet enn at det kunne gått verre)... Hvis (!) så likevel er tilfelle tror (!) jeg isåfall at det kan (!) ha vært "yngstemann" i venstre-setet som PF. Er litt ekkelt å skifte sete i starten, og det kan ta litt tid før ting kjennes normalt ut igjen. Man har som oftest sittet på den andre siden en god del år, og så er plutselig alt omvendt... glareshield skrår andre veien osv osv... Frem til rapporten kommer fra havarikommisjonen (eller info fra andre pålitelige kilder (det utelukker VG og en del andre aviser)), så tror jeg denne blir stemplet "shait happens"... /T Siter
Kjetil B. Løvold Skrevet 16. september 2010 Skrevet 16. september 2010 Trekker min påstand om klapp tilbake. Men Torbjørn, det er vel ikkje så uvaneleg før ein begynner på line som ny F/O at klappsetet blir benyttet? Veit dette har blitt praktisert av Widerøe tidligere. Siter
T F Skrevet 16. september 2010 Skrevet 16. september 2010 Det er normalt at før man begynner på line-training, så har man en tur på klappsetet som observasjon... men man er da ikke en del av aktivt crew, man flyr med hvem som helst og det teller ikke som trening eller timer (= ikke opplæring). Det er heller ikke pensum til slike turer. /T Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.