Frank Ånstad Skrevet 30. september 2002 Skrevet 30. september 2002 Timmy. Jeg tror ikke SAS går konkurs etter dette. Det har jeg heller aldri påstått! Siter
Timmy Brandt Skrevet 30. september 2002 Skrevet 30. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Frank Ånstad: Den norske staten/regjeringen har "alltid" tidligere sørget for at det var SAS som fikk de beste konsesjonene. De måtte på langt nær kjempe så mye for det som f.eks. Braathens (SAFE). Har du/dere lest Braathens historie? Frank. Nei, faktisk ikke, men jeg leser heller SAS "historie" quote: Opprinnelig postet av Frank Ånstad: Timmy. Jeg tror ikke SAS går konkurs etter dette. Det har jeg heller aldri påstått! Nei beklager, hadde ikke trengt å sette inn akkurat DEN settningen der. Min feil [ 30.09.2002, 14:17: Endret av: Timmy Brandt ] Siter
Frank Ånstad Skrevet 30. september 2002 Skrevet 30. september 2002 Les litt om Braathens historie, Da oppdager du/dere hvordan de har måtte kjempe med "nepp og klør" for å få tildelt konsesjon på flyruter, både innenlands og ut av landet. Det har alltid vært SAS som har fått det meste og som har vært "hjertebarnet" til den norske stat. Dette bør da være velkjent for alle som kjenner til, og har fulgt med Braathens opp igjenom årene. Frank. Siter
Vidar Øverli Skrevet 30. september 2002 Skrevet 30. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Frank Ånstad: Den norske staten/regjeringen har "alltid" tidligere sørget for at det var SAS som fikk de beste konsesjonene. De måtte på langt nær kjempe så mye for det som f.eks. Braathens (SAFE). Først,jeg forsvarer ikke denne skjevheten på noen måte. På den annen side;kan dette være noen sjokkerende opplysninger? Er det ikke slik i alle bransjer hvor staten er inne som eier i en konkurransesituasjon? Ville ikke enhver eier te seg på samme måte? [ 30.09.2002, 17:04: Endret av: Vidar Øverli ] Siter
Helge Bø Skrevet 30. september 2002 Forfatter Skrevet 30. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Verkligen tragiskt att se hur det kan gå när staten tar ett bolag under sitt skydd istället för att låta marknadskrafterna styra! SAS kan jo ikke leve med sine konkurrenter, de skal nedkjempes for enhver pris...selv med bruk av ulovlige virkemidler, slik tilfellet var mot BU/CLA. Derfor beskyttes Norwegian av staten for å unngå at SAS renner over dem på samme ulovlige vis. Norwegian har jo knapt 100 flytimer før konkurransetilsynet må ut med pekefingeren mot SAS..."Vær nå snill mot lille Norwegian, du er mye større og sterkere" Har du tenkt på at SAS ville hatt en mye bedre økonomi i dag om ledelsen hadde fokusert på egen lønnsomhet? Istedet har SAS svidd av milliarder på å kvitte seg med konkurrenter, og hvilke frukter har de høstet av dette? Kun noen råtne som ligger på marken...nemlig at konkurrenter nå beskyttes av myndighetene, og næringslivet boikotter dem. Og i praksis betyr denne håpløse styringen at mange SAS-ansatte må ta den tunge veien til arbeidskontoret i den nærmeste fremtid. quote: Opprinnelig postet av Timmy Brandt: Hvis Norwegian har beskyttelse fra den Norske stat, trenger de vel ikke i det hele tatt å bry seg om om SAS forsøker å knekke de ? Hehe...Det er gjennom konkurransetilsynet at staten tar godt vare på Norwegian. Dette tilsynet er m.a.o statlig...trodde jeg at du visste. quote: Jeg repeterer: Tror du seriøst at SAS går konkurs pga dette ? Vel seriøse økonomer varslet nylig at om SAS fortsetter slik så er selskapet konkurs om tre år. Så du må absolutt ikke tro at en konkurs i SAS er umulig...Titanic kunne heller ikke synke, men den sank likevel Men jeg kan tenke meg at dersom SAS går til bunns og drukner, så vil nok mange SAS-fanatikere her på forumet felle tårer og trenge sjokkbehandling ja. Jeg derimot hadde sendt champagne-korken i taket Siter
Helge Bø Skrevet 30. september 2002 Forfatter Skrevet 30. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Vidar Øverli: Først,jeg forsvarer ikke denne skjevheten på noen måte. På den annen side;kan dette være noen sjokkerende opplysninger? Er det ikke slik i alle bransjer hvor staten er inne som eier i en konkurransesituasjon? Ville ikke enhver eier te seg på samme måte? Jo historien er grei nok, er jo naturlig at SAS har fått mange fordeler gjennom sitt statlige eierskap. Men nå er situasjonen en annen, for den norske stat er eierandelen i SAS redusert kraftig til 14% elns. Og staten har også et ansvar for samferdsel her i landet, kan ikke gjøre det slik at flybilletter blir for dyre for folk flest...slik de ble når SAS hadde monopol her. Men det blir neppe noe slikt monopol igjen, jeg tipper at Norwegian vil få direkte overføringer fra staten om de ikke skulle klare seg på egen hånd Siter
Vidar Øverli Skrevet 30. september 2002 Skrevet 30. september 2002 Postet av Helge: quote: Og staten har også et ansvar for samferdsel her i landet, kan ikke gjøre det slik at flybilletter blir for dyre for folk flest...slik de ble når SAS hadde monopol her. ...nå er jeg ikke helt med...staten ber jo SAS nå om å øke prisene.... vi vil ha billige biletter,men ikke SÅÅÅÅ billig da... [ 30.09.2002, 18:12: Endret av: Vidar Øverli ] Siter
Timmy Brandt Skrevet 30. september 2002 Skrevet 30. september 2002 Jörgen Toll m.fl: Inte har vi sånna här problem i Sverige när det gäller flygtrafik? Eller är det bara så att i Norge som skriker dem så fort dom blir rädda för något? I Sverige finns ett ordtag: " Den som skriker efter mycket, mister ofta hela stycket " Norrmän vill ha lägre priser, men inte för låga, för då är den som sätter billiga priser än skurk. Jag hoppas en dag att en sak som Dag Johansen sa för ett tag sedan skal gå i uppfyllelse: SAS = Svenskt Allt Samman Siter
Helge Bø Skrevet 30. september 2002 Forfatter Skrevet 30. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Vidar Øverli: ...nå er jeg ikke helt med...staten ber jo SAS nå om å øke prisene....vi vil ha billige biletter,men ikke SÅÅÅÅ billig da... Det er enkelt å forklare. SAS må øke prisene slik at de minst går i balanse med selskapets kostnader. Å bevisst selge med tap for å ramme konkurrenter er som sagt ikke tillatt... Siter
Helge Bø Skrevet 30. september 2002 Forfatter Skrevet 30. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Timmy Brandt: Jag hoppas en dag att en sak som Dag Johansen sa för ett tag sedan skal gå i uppfyllelse: SAS = Svenskt Allt Samman SAS må gjerne bli helsvensk for min del, fei hele selskapet ut av landet...sammen med deres skitne metoder. Inn med mer friskt blod, gi heller plass til BA, KLM og Ryanair...som kan konkurrere på like vilkår. Og da blir det også jobb til tidligere SAS-ansatte Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 30. september 2002 Skrevet 30. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Frank Ånstad: Den norske staten/regjeringen har "alltid" tidligere sørget for at det var SAS som fikk de beste konsesjonene. De måtte på langt nær kjempe så mye for det som f.eks. Braathens (SAFE). Har du/dere lest Braathens historie? Frank. Hvilke konsesjoner sikter du til her? eller blander du begrepene? Siter
Gjest Skrevet 1. oktober 2002 Skrevet 1. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Helge Bø: SAS kan jo ikke leve med sine konkurrenter, de skal nedkjempes for enhver pris...selv med bruk av ulovlige virkemidler, slik tilfellet var mot BU/CLA. Och det har du bevis för? Olovliga metoder? /Jörgen Siter
Gjest Skrevet 1. oktober 2002 Skrevet 1. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Helge Bø: Inn med mer friskt blod, gi heller plass til BA, KLM og Ryanair...som kan konkurrere på like vilkår. Og da blir det også jobb til tidligere SAS-ansatte Såååå ingen av dessa bolag har svin på skogen..? De historier jag kunde berätta..! /Jörgen Siter
Helge Bø Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Skrevet 1. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Och det har du bevis för? Olovliga metoder? Å du Jörgen... Bevisene ser vi ved at Color Air ikke lenger eksisterer, og Braathens er historie som selvstendig selskap. Dette skjedde fordi SAS øremerket en milliard kroner for å knekke dem, og denne milliarden subsidierte billettsalg til langt under kostpris. Dette kalles en ulovlig metode... Og derfor har SAS fått klar beskjed av norske myndigheter om at det samme ikke skal gjentas mot Norwegian. Siter
Gjest Skrevet 1. oktober 2002 Skrevet 1. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Helge Bø: Å du Jörgen... Å du Helge... Jag har också läst det där om den Milliarden... Om det var så det vet varken du, jag eller media. Det krävs fortfarande bevis för att kunna komma med sådana påståenden i rätten... Som jag skrev tidigare i denna tråd så kan (obs. kan) SAS valt att dra in mindre vinst, men inte nödvändigtvis förlust, för att "knäcka" sina konkurrenter... Och till sist... Le Grand finale!! Och om SAS sålde sina biljetter så billigt för att knäcka Braathens...varför klagade alla över hur dyra de var då? Jörgen Siter
Timmy Brandt Skrevet 1. oktober 2002 Skrevet 1. oktober 2002 Daaaaaamn !! Skulle blivit advokat du Jörgen Tycker dom som klagar på SAS har lite svaga argumenter.. Menmen.. Siter
Christer Elde Skrevet 1. oktober 2002 Skrevet 1. oktober 2002 Eneste grunn til at SAS ikke går konkurs på en stund er at de har så veldig mye å ta av, men en dag er det tomt og da er det stopp. Men grunnen til at de sparker flere hundre piloter og selger 40 fly er kanskje fordi de overvurderte markedet og må tilpasse seg litt bedre. Sånn som de holder på nå går ikke an, med flere milliarder i underskudd hvert år. SAS er også avhengige av å tjene penger. [ 01.10.2002, 21:48: Endret av: Christer Elde ] Siter
Gjest Skrevet 1. oktober 2002 Skrevet 1. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Christer Elde: SAS er også avhengige av å tjene penger. Jepp! Men du bortser från en sak... SAS expanderar kraftigt idag. Det vill säga "SAS Koncernen" expanderar kraftigt. De flygningarna som SAS Airline lägger ner, tar "systerbolagen" över. Marknaden är där... Men det finns bolag i koncernen som kan flyga billigare än SAS Airline. Eller i vart fall tjäna mer pengar på de... Så, missbedömning eller medveten outsourcing? /Jörgen Siter
Johnny Molund Skrevet 1. oktober 2002 Skrevet 1. oktober 2002 Enhver kan starte et flyselskap og ta opp konkurransen mot SAS, forutsatt at passajergrunnlaget og inntjening er tilstede. Sikkert mange som kan fly mere økonomisk på "enkelte" ruter enn det SAS kan. At SAS for tiden sier opp ansatte betyr nettopp at de skjønner at man må tjene penger for å eksistere. Veldig trist for de som blir berørte, men nødvendig. Mr Helge Bø refererer til Color Air. Tror nok grunnen til at de mislyktes mere var sviktende ledelse/konsept, enn at SAS ville ha de av banen. Siter
Helge Bø Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter Skrevet 3. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Som jag skrev tidigare i denna tråd så kan (obs. kan ) SAS valt att dra in mindre vinst, men inte nödvändigtvis förlust, för att "knäcka" sina konkurrenter Hvordan forklarer du da de enorme tapene alle inkl. SAS hadde i texas-perioden? Da skulle alle fly alle mulige ruter, nærmest oppå hverandre... Ikke kom og fortell meg at SAS gikk i pluss da...og jeg snakker om rutene i Norge. quote: Och till sist... Le Grand finale!! Och om SAS sålde sina biljetter så billigt för att knäcka Braathens...varför klagade alla över hur dyra de var då? Under denne priskrigen så var prisene i SAS også latterlig lave, det var som å ta bussen. Men når BU og CLA lå igjen på slagmarken, og SAS fikk monopol, så ble prisene skrudd opp i taket. Dette vet du jo, hvorfor kommer du med noe sånt surr? Siter
Gjest Skrevet 4. oktober 2002 Skrevet 4. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Helge Bø: Dette vet du jo, hvorfor kommer du med noe sånt surr? OSL-TOS T.o.r. kostade ca 6000:- BRA och SAS flög närmast formation, och alla klagade över dyra priser... Det var ju eurobonus som tog kål på BRA, har du ju sagt, inte biljettpriserna Hur det var under Color Air tiden minns jag nästan inte. Det var för min tid i branchen och jag reste aldrig med de eller på de ruter de flög i konkurrans med SAS... Därför kommenterade jag endast SAS vs. BRA konkurrensen. Och nej, jag kan inte säga att SAS gick med vinst då de konkurrerade med BRA eller C-Air... För det vet jag inte. Vad jag, och du, tror om det har ingen betydelse... BEVIS! /Jörgen Siter
Johnny Molund Skrevet 4. oktober 2002 Skrevet 4. oktober 2002 Og mr Bø fortsetter sin agenda mot SAS... Jaja.. KAFFEN er iallefall bedre hos BRA... Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 5. oktober 2002 Skrevet 5. oktober 2002 Både SAS og BRA gikk jo i underskudd så det suste under priskrigen. BRA hadde minst å ta av, derfor gikk de konk først. Og Johnny: Du sier at alle kan starte flyselskap og ta opp konkurransen med SAS. Joda i teorien er det slik, men en trenger enorme ressurser til noe slikt. Ikke alle har det... Siter
Svein Hansen Skrevet 5. oktober 2002 Skrevet 5. oktober 2002 Er en stund siden det har vært noen heftige SAS diskusjoner her,var kanskje på tide. Vil bare si en ting. Eneste grunnen til at Color air og nå Braathen har gått nedenom og hjem er pga.av den frie konkuransen den norske stat og det norske folk har villet ha. Det vi ser nå,er et resultat av fri konkuranse,vi har en vinner av konkuransen,SAS. Det var dette alle ville ha og har skreket etter,fri konkuranse.Her er resultatet. Punktum finale:) Siter
Helge Jordal Skrevet 7. oktober 2002 Skrevet 7. oktober 2002 Det som forundrer meg mest om dette er at noen fremdeles tar seg tid til aa svare paa de taapelige paastandene til Mr. Boe. Det kommer til aa fortsette helt til folk slutter aa gi ungen oppmerksomhet. Cheers, Helge Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.