Gå til innhold

Christian Paulsen spesial.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Jeg sa det ikke kunne gjøres, men gjorde det :grin: . Etter lett mobbing fra Christian angående F-16 og hangarskip, svelgte jeg siste rest av staheit og tok utfordringen. Pokker heller, det er jo det som er gøy med FS, her kan man utsette seg for farer man bør holde seg unna i virkeligheten ;) .

 

Jeg kunne valgt meg en lett F-16 utstyrt for aerobatics, men valgte norsk standardutrustning med base i Bodø. Så var det bare å overtale USS Nimitz til å sveipe innom Vestfjorden og vente på passelig vindstyrke fra sørvest.

hang1.jpg

Okei here we go, halvfulle tanker og 16 knop vestavind.

 

hang2.jpg

Der har vi skjønnheten, tenker de skal undres på hva slags tuilling som kommer på besøk.

 

hang3.jpg

Først en liten lowpass for å sette i gang adrenalinpumpa.

 

hang4.jpg

Så er vi klar for første forsøk......

 

hang5.jpg

oooj oj oj, her var det vanskelig å se noe landingsbane.

 

hang6.jpg

Såvidt nedpå, og full AB.

 

hang7.jpg

Nytt forsøk, senker farta til 130 knots og bremser med høy innfallsvinkel.

 

hang8.jpg

Bang, nede med tvilsomt resultat for understellet :crazy: .

 

hang9.jpg

Skrensing med låste hjul og full stopp ( her skulle jeg gjerne hatt bremsefallskjermen ).

 

hang9b.jpg

Men vi klarte det, ..... på et vis. Blir nok noen runder hos skipssjefen for nærmere forklaring, men det var verdt det :grin: . Værsågod neste !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usannsynlig eller ei, det gir man vel bengen i, og tar det man har. For det er veldig moro uansett, spesielt for de som har SP2 og ikke Acceleration, som ønsker å bruke en god maskin; hvilket i mitt tilfelle er AS F-16. Jaja Ernst, neste maskin du setter på dekket blir vel en Hercules? Husker jeg rett, er dette gjort real-life. Ellers var mine første F-16 landinger omtrent som avbildet. Etterhvert ble det bare fulltreffere, spesielt når jeg fant en tid for landinger, der jeg ikke hadde sola rett i fleisen. For min del pleier jeg å lande med speedbrakes. Skal vedde for de er ganske slitte i tuppene, AoA tatt i betraktning :whistle:. F-16 kan også brukes til å fiske laks med, i norske ferskvann, med arrestor (salmon-hook). Bare spør Pasi :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takker for hyggelige tilbakemeldinger folkens.

 

Og se her ja, her kom det mer dokumentasjon på Herc på Hangarskip (takker Paul-Andrè).

 

F-16 kan også brukes til å fiske laks med, i norske ferskvann, med arrestor (salmon-hook). Bare spør Pasi

 

He he, ja Pasi fisker laks med det meste, og sansynligvis bruker han Hercules til det også :grin: .

 

For min del pleier jeg å lande med speedbrakes.

 

Ja, jeg bruker også speedbrakes aktivt, men her balanserte jeg hårfint på stallhastighet og ønsket rask reaksjon fra motor. Å treffe landingsbanen går greit, men det er jo langt fra realistisk å stoppe en F-16 uten arrestorhook på så kort strekning. Dessuten ville antakelig understellet ha brutt sammen. Jeg tok også av igjen uten problemer, men vi bør nok holde oss til flytyper som er beregnet for hangarskip ;) .

 

Kan jeg spørre hvor man kan finne hangarskip? Har aldri funnet ut hvor de oppholder seg...

 

 

Hangarskipene får man fram med et lite (og genialt ) tilleggsprogram som heter "AI-carriers2". Du finner det ved å google. I dette programmet kan man legge inn flere modeller av båter, deriblant HD-utgaver av USS Nimitz m.fl.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oooj oj oj... :o:o Du får det til,men det er lett å glemme av hva en varmblods hest har av krefter i ræva.. :o

Og den smeller til når trottelstekka under buken ikke er i rett stilling under visse omstendigheter..

Da går det lett skjeis med svidd gummi og bytte av understellet. :crazy:

Blei du send hjem i gummibåt etter ei sånn behandling av Bodø's King of the air ? :grin:

Glimrende bilder og opplevelse Ernie! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Og den smeller til når trottelstekka under buken ikke er i rett stilling under visse omstendigheter..

 

Trottelstekka brukes med full peising når det trengs :grin: .

Og jeg kom meg hjem igjen, etter å ha krøpet noen runder på kontoret til skipssjefen.......

Det hadde gått dårlig om jeg hadde prøvd å knyte fast nesehjulet til katapulten. Men med nesten tomme tanker og god utnyttelse av hele dekket, var jeg i lufta uten større problemer.

to1-1.jpg

 

to2-1.jpg

 

to3-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, herlig!

 

Furuhatten gjør ting han ikke kan, del 1. :grin:

 

Jeg får vel kanskje gi meg på det med realismen og innrømme at vi befinner oss [size:8pt]litt[/size] på siden av hva som gjøres daglig.

 

Men min partner in crime Andrew T sendte meg en liten liste over does and dont's, eller instruks om du vil, og med mye øvelse så kommer man seg faktisk ned på en måte som godt kunne vært realistisk (selv om det da ikke nødvendigvis er det... :grin: ) Moro er det uansett, og en god utfordring.

 

Få ut luftbremsen så det er lettere å naile farten, send fruen ut på shopping, trekk ned rullgardinen, og øv nå Ernie! ;)

 

 

Takk for morsom og fin bildeserie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Få ut luftbremsen så det er lettere å naile farten, send fruen ut på shopping, trekk ned rullgardinen, og øv nå Ernie!

 

 

:grin: :grin: He he, du kan få sagt det ! Jeg øver ganske ofte på hangarskip, men fortrinnsvis med fly som er beregnet for den slags ;) . F-16 setter nervene på prøve, men selv ved bruk av luftbrems, så blir gjennomsynk i meste laget, og understellet ville neppe tåle mange landinger før det brøt sammen. Default F-18 er litt morsom, men ikke så imponerende laget. Da synes jeg Dino Cattaneo`s glimrende F-14 eller T-45 Goshawk gir mer valuta (freeware).

Disse går faktisk an å stabilisere til riktig innflyvning, og det er god underholdning å se på når man treffer wire. Anbefales !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk Gosh'en installert...skal prøve den litt mer ja. Regner med den har litt bedre utsikt ved høy AoA enn Tomcat, som burde hatt nedfellbar nese a la Concorde. Så får man samtidig mekanisk Air to Ground mode på radaren :whistle:. Men det blir til høsten...nå går det i å smashe radiostyrte isopor-fly ute, og stusse inneplantene & luggen med helikopter :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Har faktisk Gosh'en installert...skal prøve den litt mer ja. Regner med den har litt bedre utsikt ved høy AoA enn Tomcat, som burde hatt nedfellbar nese a la Concorde

 

Både Tomcat og Goshawk har fin utsikt til dekket, og de har begge mer nøyaktig landingshastighet enn default F-18. Har lenge lurt på om jeg skal invistere i "Superbug", som antakelig er det mest avanserte våpensystemet med vinger på i FSX, men jeg har ikke tid til å bruke hele sommeren til å lese bruksanvisning....... :tired: . Da holder det lenge med Goshawk`n, som er akkurat passelig morsom for å oppleve livet ombord i USS Nimitz :) .

gos1.jpg

 

gos2.jpg

 

gos3.jpg

 

gos4.jpg

 

gos5.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fine bilder av et folksomt dekk Ernst.

Bruker du ENB-series eller noe sånt? (Syns det var fin stemning på bildene fra dekk)

 

 

Har ikke simmen foran meg nå så kan tenkes jeg husker feil, men kan det stemme at jeg har prøvd meg på den nevnte Gåsehauken tidligere, men endt opp med et fly uten instrumenter? (Fordi den bruker default Acceleration F18 gauge'ene, eller noe i den retning... :whistle: )

 

Jeg har ikke Acceleration, og det er vel forsåvidt mye av årsaken til at dette tøyset med feil fly på feil sted startet, og at jeg prøver å lure deg opp i stry. :grin:

 

Aporopå utsyn så er vel kanskje det jeg liker aller best med Aerosoft F16 at den har en HUD som fungerer utmerket sammen med TrackIR, noe andre fly jeg har med HUD ikke gjør. Gleder meg alvorlig til å få dette i PMDG-737, men lover å ikke mase om hangarskip med det flyet altså! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

lover å ikke mase om hangarskip med det flyet altså

 

:grin: helt greit, jeg oppfatter det ikke som mas, men humoristiske dult i sia, akkurat på det nivået FS hører hjemme :grin: . Jeg betrakter meg som noe over gjennomsnittet flyinteressert, men bruker FS kun som behagelig avveksling, så hvis FS blir for mye alvor, melder jeg meg ut ;) .

 

Og ja, jeg bruker ENB-series. Er usikker på hva det fører med seg ( funker forskjellig avhengig om man bruker FEX eller REX2, eller som meg, en kombinasjon!! ). Største fordelen slik jeg ser det, er at man kan fly med himmelen full av detaljerte skyer uten at det belaster frames.

 

Og hvis du ikke har "Acceleration" ( den inneholder faktisk mange flere fordeler enn SP2 ), så er det ikke fullt så gøy med AI Carrier2, og flyene til Dino mister visstnok instrumentene(?).

 

Men den suverene HUD`n til Aerosoft F-16 i kombinasjon med den like suverene TrackIr, kan man nyte i fulle drag, også uten Acc. Ja, de som enda ikke har prøvd TracIr, har en helt ny realisme-dimensjon som venter :) !!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...