Gå til innhold

Boeing Sonic Cruiser


K F

Anbefalte innlegg

Concorde gjør 2.13 mach eller noe sånt i maksfart, og har en marsjfart på 2 mach.. Det er over 1 mach raskere enn den Sonic Cruiser'n. Men merk navnet "Sonic Cruiser" Altså den er sonic som da er under lydhastigheten(1mach) og ikke "supersonic" som er over lydhastigheten(1mach) Concorde er altså supersonic..

 

Så det er riktig det som Kristoffer sier om at det eneste kommersielle flyet som er raskere er concorde.. "[blink]"

 

quote:

The new, faster airplane will be able to provide faster service on any route. The airplane will cruise 15- to 20-percent faster than today's airplanes. But one question now under consideration is this: What range should the airplane be designed to fly?

Her sier de også at det vil fly 15-20% raskere enn dagens fly.

 

Lars

 

[ 08.09.2002, 14:34: Endret av: Lars K. Rønes ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars K. Rønes:

Concorde gjør jo 2.13 mach eller noe sånt i maksfart, og har en marsjfart på 2 mach.. Det er jo over 1 mach raskere enn den Sonic Cruiser'n. Men merk navnet "Sonic Cruiser" Altså den er sonic som da er under lydhastigheten(1mach) og ikke "supersonic" som er over lydhastigheten(1mach)

 

Her sier de også at det vil fly 15-20% raskere enn dagens fly. De mener ikke concorde, men "vanlige" fly som 747.

 

Lars

Husk å lese alle de små ordene også Lars. "[blink]"

Kristoffer skriver ikke at Sonic Cruiser ER RASKERE ENN Concorde, men: "Det eneste komersielle flyet som er raskere er Concorde."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne framtids flyvemaskinen er bare helt rå.

 

Boeing er nå igang med å lage et raskere, og lengre rekkevidde fly. Sonic Cruiser vil fly i en hastighet mellom Mach 0.95 og Mach 0.98 over store rekkevidder. Flyet skal frakte passasjerer/cargo og skal sikkre en mer behagelig flytur en normalt.

 

Sonic Cruiser kan ta opp til 250 passasjerer

og kan fly en rekkevidde på 6000 og 9000 NM. Marsjhøyden vil være på rundt 40000 foot (13000 meter)

 

Det eneste komersielle flyet som er raskere en Sonic Cruiser er Concorde.

 

Dette må dere bare se : Boeing Sonic Cruiser

 

[ 08.09.2002, 14:59: Endret av: Kristoffer Fredriksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Jeg personlig er mest tilhenger av Boeing flyene. Jeg tror det er en sterk synergi at Boeing er engasjert på andre områder enn bare sivile fly, dvs militært materiell, space teknologi osv..........

Airbus har jo militære prosjekter på gang de også..

Hørt om A400M?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

quote:

Boeing vil jeg si har en mye bredere erfaring på dette området, de har jo sammarbeidet tett med NASA og det amerikanske militæret igjennom nesten hele sin historie

Du har nok helt rett i dette Henning. Mye av erfaringen til Boeing Commercial Aircraft kom fra militære produkter. B17's vinger ble brukt igjen, KC135 og B707 har mye til felles, det oprinnlige B747 programmet skulle brukes som frakt fly og konkurere med C5 osv. De har tilgang til NASA's "research" data som er en utriolig omfattende organisasjon. Jeg tror også at man ikke skal undervurdere Airbus og deres bakrunn i "aerospace"... Franskmennene, samme hvor utrolig stae de er.. ha ha, har en lang tradisjon i fly og motor industri. Engelskmennene og Tyskerene er ikke langt etter. Det er fint at de kan sammarbeide. Når man skal evaluere passasjerfly så er det nok mere viktig å se på operasjonskostnadene og pålitelighet, så lenge begge flyene kan fly det markedet du skal fly. Vi hadde 24 A300 B4 fram til 1995 og "product support" her i USA var elengig på det beste. Hydraulikk systemet var upålitelig og skapte mange kanseleringer. Det var omtrent umulig å få reservedeler i tide... Siden da så har Airbus satt opp et Support Center i USA og gjør en virkelig god jobb! Det er mange flere Airbus operatører i USA i dag også som for eksempel American A300-600, US Airways A319 og nå A330, United A320, Northwest A320 og skal få A330 osv. Cost Per Available Seat Milage (CASM) er meget viktig i valg a fly. Her sitter som regel "blårussen" hos flyselskapene og teller og teller og vet ikke egentlig hva de teller... ha ha. Innkjøp og finansiereing av flyet er ikke vanskeligere enn å kjøpe en bil... Du forhandler deg til den beste prisen med ekstrautstyr, service osv. og drar til banken for å få den beste låneavtalen... Det er de direkte operasjonskostnadene som velikehold av fly og komponenter, inkludert motorer, som er vanskelig og forutse... Her tror jeg Boeing fortsatt ligger foran Airbus...? Airbus selger A320 serien sin billigere en et tilsvarende Boing fly, men de er dyrere og operere. Da er det bare å legge sammen låneavdrag og velikeholdsavdrag og se hvor du kommer ut best... Detter er jo veldig forenklet og jeg er åpen for kommentarer... "[blink]"

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars K. Rønes:

Så det er riktig det som Kristoffer sier om at det eneste kommersielle flyet som er raskere er concorde..
"[blink]"


Nei det er nok ikke helt riktig. Tupolev TU-144 og TU-144D var jo også ett kommersielt supersonisk fly men ble en flopp. Men Concorde'n er og var det eneste supersoniske transportmiddellet i full scheduled service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commercial Success? Nyet!

 

On Nov. 1, 1977, a Tu-144 flew from Moscow to Alma-Ata, Kazakhstan, making its first passenger flight. But due to mechanical problems it was unable to maintain even its modest one flight per week schedule. A total of 17 Tu-144's were manufactured, including a prototype and five D models.

 

Ikke akkurat "full scheduled service"... Vet ikke hvor lenge de holdt på før de ble tatt ut av service for godt?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...