Gå til innhold

Her er det røde forfall....


Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Se her Nesten ikke til og tro sier de røde....de av alle burde ha vist dette i mange år. Hva synes om denne kulturen folkens?

 

Skrevet

Hei.

 

Fint om du kan finne ut i kroner og øre hvor mye mindre "de røde" har brukt på vei og jernbane i forhold til "de blå".

 

Det blir litt ryddigere å diskutere da.

 

God påske! :)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det trenger jeg egentlig ikke og gjøre, da det viktigste er og holde folk i arbeide, isteden for produksjon.

Skrevet

Nå var det du som brukte jernbane som et eksempel på de rødes udugelighet, så det hadde vært interessant å se tall som viser at jernbanen blomstret under høyrestyre, og ruster med rødgrønn regjering.

 

Det er pengene som teller, ikke intetsigende, utslitte og syltynne Frp-argumenter:

 

da det viktigste er og holde folk i arbeide, isteden for produksjon.

 

Skrevet

Hei

 

Nå har det vært ett forferdelig etterslep på jernbane, kollektivtransport, og generell oppgradering av transportsektoren i Norge siden vi ble selvstendige igjen i 1945.. Dette har skjedd år etter år, enten det har vært "røde" eller "blåe" i regjeringskontorene, etter den store feiringen i 1945 gikk man og la seg, og har siden ikke tenkt lengre en til neste valg når det gjelder transportsektoren. Er jo først de siste 20 årene vi har fått flere felter på motorveien – på 60 tallet da man for alvor begynte og få planene for stamveier med mer en 2 veilbaner, du vet en den ene og en den andre veien, vurderte man i fullt alvor både 2 felters, og 4 felters motorveier. Da var det en mektig mann, transport ministeren som så over tallene, og ble skremt over prisen som kom, 4 felters motorveier mente man ble for dyrt, og det forble 2 felters motorveier i stamveienettet i Norge helt opp til vår egen tid. Dette til tross for at det ER behov for flere felter i deler av nettverket av motorveisystemet… Og det samme kan vel også sies om resten av transportsektoren også.. Det har ikke vært PLANENE det har skortet på. Helt siden tyskere satt med makten under krigen, har det vært snakk om solide løft i transportsektoren her til lands. Og mange arkivskap er smekkfulle med planer om alt fra ett massivt jernbanenettverk rundt Oslo, til motorveisystemer som skulle gå opp til trondheim, og kanskje opp til Bodø til og med.. Samme med bygninger osv, der man gang på gang har fått angst av prisnivået og har nøyd seg med adskillig styggere lokaler – mens tegninger som virkelig kunne gjort Oslo stolt som by, bare har blitt det, tegninger i arkiv skap.. Dette har skjedd mens AP satt ved makten, mens Høyre satt ved makten, mens Senterpartiet satt ved makten.. ja hele suppa mellom A og Å satt ved makten, så har det vært en ting som har stått i hue på våre folkevalgte.. Få det billigst mulig.

Og når det gjelder jernbanen som for tiden er i uvær, så skyldes dette en bevist handling gjennom mange tiår, ikke bare de siste 4-5 årene mens de rødgrønne har stått ved roret.. Det har vært mange totalt unødvendige ”organiseringer” av jernbanesystemet, og veldig mye av det utstyret som nå bryter sammen er eldgammelt, i enkelte tilfeller nesten 60-70 år gammelt, fra den gangen jernbaneutbyggingen faktisk hadde prioritet i Norge.. Skal Norge igjen komme opp av dette man gjennom og sultefore NSB på i mange tiår, så må det en massiv innsats til over mange år. Både penger og arbeid for og sette alt i orden igjen..

Er det mulig og få ting på plass igjen?. Ja, men da må både høyresiden og venstresidene i norsk politikk bestemme seg for hva de ønsker og bruke penger på og gjennomføre det, istedenfor og kutte i alle planer og sabotere hverandres langsiktige planer.. Dette gjelder ALLE partier, ikke noe spesielt parti..

For i vårt langtrakte land, trenger vi nok jernbanen i fremtiden også – og jeg er redd en ”privatisering” av jernbanen ikke vil føre til noe bedre forhold – rett og slett fordi det i Norge ikke finnes noen som er villige, eller har ressursene til og vedlikeholde jernbanenettverket i like stor grad som Staten har..

 

Oddvar

Skrevet

Drit i nasjonal samferdselsplan, la tog skinner ruste, la veier smuldre opp, steng flyplasser og legg ned fabrikkene. La skog, myr og mark vokse seg frodige og grønne mens vi mennesker atter en gang finner stein klubbene og flintsteinen.

 

Det er miljøpolitikk det.

 

 

Skrevet

Mener å ha lest et sted at de faktisk tar til vettet og stenger ned "flaskehalsen" Skøyen-Oslo S i sommer, for å helrenovere tunnelen.. Slikt svir jo, men forhåpentligvis vil dette få orden på kjerneproblemet til alle togforsinkelsene i Oslo.

 

Ting er jo forsømt så lenge, at det er vanskelig å få gjort de nødvendige tiltakene uten å midlertidig legge ned deler av togtilbudet; men man må jo bare håpe at de siste ukenes hendelser er med på å få fart i dette.

 

 

Skrevet

Det største problemet er at den gangen tunnelen ble bygget, ble det ikke bevilget penger til firedobbelt spor, kun dobbeltspor. Så om ikke renoveringen inkluderer to nye spor, vil dette fremdeles være en flaskehals.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...