Gå til innhold

Nødlanding på Sola?


Are Lund Hansen

Anbefalte innlegg

Jonas: Widerøe har jo hatt fleire alvorlege ulukker. Og Braathens hadde jo ein F28 som gjekk i bakken i Asker-området lille julafta tidleg på 70 talet. Så det er nok langt fleire alvorlege ulukker i Noreg.

 

Ang slike ting.... kan sei det så enkelt som at alt mekanisk vil svikte. Ein kan vedlikehalde og stelle og dulle med dei for å minske faren for det, men det er alikevel ein maskin som kan gå sundt. Om det er SAS, NAX, BAW, KLM eller kven som helst. Om dette flyet er laga i Swasiland eller USA, og kor det har flydd tidlegare spelar ingen rolle slik sett. Hadde flyet vore i for dårleg stand etter EASA\\ICAO reglementet, hadde ikkje dette flyet fått luft under vengene meir.

 

Og om desse som meinar at dei ikkje har fått god nok hjelp....merkeleg at dei er dei einaste som meinar det.... Det var jo 148 andre personar ombord og ingen av dei klagar. Trur nok dette berre er PR-kåte folk som vil haansiktet sitt i avisa og nyttar dette som ei god unnskyldning. Er jo ganske vanleg at ein kanskje må ta taxi inn til hotellet på eigen hand etter ei ekstraordinær landing. Det er ikkje alltid lett å få tak i bussar etc midt på natta. Så å betala for transport sjølve og så få refundert er heilt vanleg. Får berre håpa at desse gjøkane faktisk har teke vare på kvitteringa si så dei får desse stakkarslege kronene dei har brukt på taxi refundert.

 

Trur nok at dei brukte meir pengar i minibaren enn på taxi. Skal NAX refundere dei pengane oogså sidan dei ikkje hadde hatt den freistinga å nytte minibaren om dei hadde kome seg til Bergen slik dei i utgangspunktet skulle??

 

Slik eg ser det har NAX takla denne situasjonen flott. Dei har fått folk av garde så best dei kan, og dei har ordna overnatting for dei som hadde trang for dette.

 

Ser at han klagar over at kapteinen annonserte "brace for impact" like før landing...og det er ein del av prosedyra han skal gjere. Dette for å advare kabinen om at no er det like før landing, så hald deg fast og ver beredt.

 

All honnør til NAX og mannskapet deira for det dei har gjort i denne situasjonen. Så får desse overnervøse passasjerane som klagar på nokre skarve kroner i taxi heller hyle og skrike det dei er god for medan eg ligg og søv.

 

God natt og takk for idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas: Widerøe har jo hatt fleire alvorlege ulukker. Og Braathens hadde jo ein F28 som gjekk i bakken i Asker-området lille julafta tidleg på 70 talet. Så det er nok langt fleire alvorlege ulukker i Noreg.

 

Joda, når du nevner disse ulykkene, så huser jeg de.

Men så skal det også påpekes at dette er for mange år siden.

- Vi snakker 60, 70, 80 og muligens 90-tallet.

 

Har aldri hørt om alvorlige hendelser med moderne maskiner som 737, Dash8 o.l. i Norge.

 

 

Er forresten helt enig med deg Torstein, slik du beskriver Norwegians kunde-behandling i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste alvorlege ulukke Widerøe hadde var vel i 90 eller 91 om eg ikkje hugsar heilt feil. Men som du seier så har det ikkje vore alvorlege ulukker\\uhell med 737 og Dash 8 i Noreg (med unntak av ekstrem turbulens). (Med alvorlege meinar eg personskadar og\\eller omkomne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vi ar jo den med Tupolev 154 på Svalbard eller hvor det nå var, så ulykker med så store maskiner har det vært, selv om de ikke var norske da.

 

EDIT: Tenkte akkurat det samme som deg angående paxen der Torstein. Sånn er det når man er så forbanna PR-kåt, er enig med det du skriver, bare at jeg håper han har rota bort kvitteringa jeg da :sick: :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser disse avisklippene på nettet,og det ser ut som media graderer alvorlighetsgraden av slike hendelser baseret på hvor mange som gråter.Folk reagerer jo forskjellig i ulike situasjoner,og mange har i utgangspunktet flyskrekk og er veldig bekymret og engstelig også under en normal flight.Men de blir aldri intervjuet.

Det jeg ikke forstår,er hvorfor media er så fiksert på traumer hos folk i slike situasjoner.Og så lite interressert i nøktern informasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, Norwegian, Norwegian.. hvem andre kunne det være?

 

Fint at du skriver alderen din i signaturen, Kenneth.

 

SI meg har du ikke tenkt lengre enn din egen nesetipp nå? for jeg håper du forstår at det var bare dritt prat?

 

 

EDIT: Even jeg fant 7 fly som har vært innom selskaper som vel ikke er noe særlig, og her er de:

LN-KKH(Cameroon Airlines)

LN-KKA(Philippine Airlines og Istanbul Aitlines)

LN-KKP(Cameroon Airlines)

LN-KKB(Cameroon Airlines)

LN-KKZ(Cameroon Airlines)

LN-KKD(Virgin Nigeria)

 

Men som folk allerede har sagt har ikke denne historikken noe og si for sikkerheten til flyet sånn egentlig. Men bare så du vet det så finnes det jo maskiner som har vært i flere selskaper som ikke er noe særlig :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SI meg har du ikke tenkt lengre enn din egen nesetipp nå? for jeg håper du forstår at det var bare dritt prat?[/Quote]Det var ingenting som tilsa noe annet enn at du mente det fult og helt. Du uttrykker deg ikke spesielt intelligent..

 

Som andre har påpeket' date=' og som [i']du selv[/i] nå påpeker, det er ikke hvor maskinen h somar flydd som gjelder, det er sjekkene og godkjennelsene som gjelder.

 

Aslak: "Det var ikke dårlig vær i BGO, men heller ikke bra."

Hva baserer du dette på mer enn METARen? Satt på klapp OSL-MOL på fredagskvelden, og crewets forrige flight var fra BGO. De sa at de ikke hadde vært borti så dårlig vær på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SI meg har du ikke tenkt lengre enn din egen nesetipp nå? for jeg håper du forstår at det var bare dritt prat?

 

 

Det var ingenting som tilsa noe annet enn at du mente det fult og helt. Du uttrykker deg ikke spesielt intelligent..

 

På et internettforum forholder jeg meg til det andre skriver, ser ikke helt hvorfor jeg skal anta at folk mener noe annet. Du kan i så fall gi oss en generell innføring i når vi skal anta at det du skriver bare er "dritt prat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak: "Det var ikke dårlig vær i BGO' date=' men heller ikke bra."

Hva baserer du dette på mer enn METARen? Satt på klapp OSL-MOL på fredagskvelden, og crewets forrige flight var fra BGO. De sa at de ikke hadde vært borti så dårlig vær på lenge.[/quote']

 

Har ikke tittet på METAR'en for fredag kveld, men på skikkelig bergensk så pissregnet det :grin: Skydekket var lavt og det blåste bortover, jeg ble i hvert fall en paraply fattigere etter en tur gjennom sentrum :) Var sikkert ikke mye festligere på Flesland, uten at det har trengt å være i nærheten av normale limits. Men så var det jo ingen normal flytur heller har jeg forstått.

 

Har ikke vært så dårlig vær her siden vi ble nedsnødd (etter bergensk standard) helgen før jul i fjor. Men godt å få regnet tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' men da beklager jeg, og jeg gidder ikke diskutere med en sånn kverulant[/quote']

 

Helt i orden, men jeg nekter for at reaksjonen min på det jeg leste svart på hvitt går under definisjonen på kverulering ;) :

 

kverulere -te; -ing stadig klage og lage bråk; krangle (fra ordnett.no)

 

Ironi i tekstform er en underfundig vitenskap! Ha en fortsatt fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Jonas, du hadde ulykka med Braathens 737-200 LN-SUD på Kjevik 31. oktober 1977 som skled utfor enden av RW04 med 44 passasjerer. Ingen passasjerer kom heldigvis alvorlig til skade, men begge motorene ble ødelagt av sand og jord, og måtte skiftes. Maskinen stående på Kjevik i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever Norwegian Air Shuttle som et særiøst selskap som tar vedlikehold på største alvor.

 

Da jeg var på utplassering på SGS i fjor, var jeg bla innom hangaren til NAX, selv om SGS ikke har noe med NAX å gjøre.

- Her ble samme rutiner som ved SGS fulgt.

Hvis rutinene til teknisk hos Norwegian er på linje med SGS ville de nok bli grounded av LV for lenge siden. Nå må du holde tunga rett i munn og få opp øya. SGS er IKKE teknisk i SAS. Det er STS SAS Tecnical Services. SGS, SAS ground services driver overhode ikke noen form for vedlikehold av fly. Greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du har gått litt for langt med diskusjonene dine i det siste Kenneth, du kommer med mye bullshit som ikke kan forsvares. Husk tross alt at du jobber med en utdanning i en relativt liten bransje (i Norge iallefall) hvor det ikke er rom for å komme med usmakelige påstander som ikke kan bevises, eller har noe form for seriøsitet i det hele tatt. Har selv vært med under inntak av søkere til firma, og man googler ofte navnene til søkerne, veldig lett å finne hvem som oppfører seg på sine måter da.

 

Å kommentere andre selskaps vedlikeholdsprogram har ingenting å gjøre i et slikt offentlig fora, hvor dine påstander kun går på synsing og misnøye. Kan det ha noe med at du ikke har fått sitte på klapp hos Norwegian enda, ettersom du endrer ditt syn på selskap oftere enn folk flest bytter sokker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor: Hvis rutinene til teknisk hos Norwegian er på linje med SGS ville de nok bli grounded av LV for lenge siden. Nå må du holde tunga rett i munn og få opp øya. SGS er IKKE teknisk i SAS. Det er STS SAS Tecnical Services. SGS, SAS ground services driver overhode ikke noen form for vedlikehold av fly. Greit.

 

Beklager, mente STS ja. (SAS Technical Services Avd. Gardermoen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak: "Det var ikke dårlig vær i BGO, men heller ikke bra."

Hva baserer du dette på mer enn METARen? Satt på klapp OSL-MOL på fredagskvelden, og crewets forrige flight var fra BGO. De sa at de ikke hadde vært borti så dårlig vær på lenge.

 

Det var METAR jeg tittet på, og den var ikke ekstrem på noen måte. Vinden gustet 28 knop og det er mere enn nok til at jeg ville takket nei til en innflyvning med kontrollproblemer. METAR sier jo bare hvordan været var på flyplassen, og ikke noe om hvordan det var i området rundt, så det kan godt ha vært skikkelig drittvær i området.

 

Det skorter på oppfølgingen fra NAS når noe skjer, og det er klart at situasjonen ble oppfattet som veldig alvorlig av passasjerene:

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/1179229/Amalie

 

Det er litt forskjell på å bli innlosjert på hotell, og det å måtte fikse rom selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...