Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm, Norwegian, Norwegian.. hvem andre kunne det være? Er jo kun de som leaser fly fra Afrika, og som i tillegg ble tatt her tidligere for og ikke bruke sertifiserte mekanikere så da må jo noe skje før eller siden, får bare håpe de lærte noe nå da, før de blir et fly fattigere... :whistle: :crazy:

 

Sakset fra DB:

- Det er klart at dette oppleves dramatisk for passasjerene, og det har vi respekt for. De får nå informasjon av kapteinen og sover på hotell i natt, før vi får brakt dem hjem, sier Skånvik.

 

Men bra de har tatt etter Sas nå da for det begynner jo og ligne noe når de får alle passasjerene sine trygtned på bakken og deretter inn på Hotell for natten(Y).

 

Meget bra jobbet dette Norwegian! for enn kan jo ikke forlange så mye mere, eller..?

 

EDIT: Skal jo fly med dere om 1 ukes tid, så da håper jeg at jeg kommer fram like hel i Trondheim :blush: .

Skrevet

Ser på DB.NO at de snakker om problemer med styringssystemet og påfølgende viberasjoner? Interesant. Det med viberasjonene høres kanskje ut som en presse-overdrivelse, men undrer meg litt over hva problemet kan ha vært.

 

EDIT:

Ser nå at det dreier seg om en røket kabel til en "flap" (balanseror?).

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Er vell en Scudd dette tenker jeg, sikkert et fly som har blitt vasket og satt inn stoler i, etter at det har frakta gummiplanter og elefanter mellom Bengalbukta og Fantomets hule. :grin:

Skrevet

Da fikk jeg vite hva det var, satt å så på flygradar.nu, i noen timer igår, så så jeg at det stod at det skulle fra oslo-bergen, så begynte å lure på hva det var for noe siden det begynte å gå mot sola, det kunne ikke være dritt vær i bergen, for west air sweeden kom seg ned, ble sittende å se helt til det hadde landet jeg:P

 

Det var LN-KKJ som hadde problemer.

Skrevet

Det var ikke dårlig vær i BGO, men heller ikke bra. Noe skyer i 500 fot og vinden gustet opp i 28 knop.

Ikke ideelt dersom han hadde kontrollproblemer.

SVG var adskillig bedre, så personlig ville jeg gjort det samme, dvs med den begrensede informasjonen jeg har.

Skrevet
Hmmm, Norwegian, Norwegian.. hvem andre kunne det være? Er jo kun de som leaser fly fra Afrika

 

SAS leaser en stor del av flyene sine inn fra karibien..

Når sant skal sies er det vel ikke så veldig mye bedre det.. ;)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Folk må få diskutere det de vill, det er flyrelatert, så det må da være greit.

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Hmmm' date=' Norwegian, Norwegian.. hvem andre kunne det være? Er jo kun de som leaser fly fra Afrika[/quote']

SAS leaser en stor del av flyene sine inn fra karibien..

Når sant skal sies er det vel ikke så veldig mye bedre det..

 

Tror ikke det er noen forskjell på en Boeing fra Afrika eller karibien, de er enten laget på Everett eller Renton i USA...

Skrevet

Var det ikke noe om at de flyene fra Afrika var svartelistet i mange land, også Europa, pga ekstremt dårlig vedlikehold eller noe? syntes jeg leste noe om det for en tid tilbake... mulig at jeg blander men tror det var tilfellet her..

 

Derfor fikk norwegian lease de billig, fordi selskapene som eier dem, ville tape penger..

Skrevet

Ta et lite eksempel her Emil :)

 

Pga. skattefordeler og at jeg med flere personer er styrrike, så etablerer jeg og mine venner et leasing selskap i Afrika. Deretter bestiller vi mange 737 maskiner fra Boeing i USA. Når disse flyene er ferdig produserte og klare for levering, så leier vi ut disse flyene til Norwegian og SAS for en billig penge mot at disse fly selskapene står for vedlikeholdet av flyene selv. Dermed har aldri flyet vært i Afrika ;) Bare sånn enkelt eksempel.

Skrevet
Var det ik4noe om at de flyene fra Afrika var svartelistet i mange land, også Europa, pga ekstremt dårlig vedlikehold eller noe? syntes jeg leste noe om det for en tid tilbake... mulig at jeg blander men tror det var tilfellet her..

 

Derfor fikk norwegian lease de billig, fordi selskapene som eier dem, ville tape penger..

Et par av flyene Norwegian leaser har tidligere vært leaset av blant annet Cameroon Airlines, som er svartelistet av europeiske myndigheter. Er egentlig veldig lite relevant hvor flyene har flydd tidligere så lenge tyngre vedlikehold alltid har vært utført av EASA-godkjente verksted. Når man sammenligner fakta med det du har fanget opp av media, er det ikke rart at folk er redd for å fly..

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Er vell kansje ikke for ingen ting at disse blir kalt Scud i miljøet....

Skrevet

Det er vel helst -100/200 som kalles Scud.

For mange år siden fikk Braathens verksted i SVG inn en 737 fra Virgin Express. Den kom rett fra hovedettersyn i Korea. Braathens hadde fått jobben med å male den om til Virgin Express sitt livery. De oppdaget raskt at flyet hadde store feil og mangler, eksempelvis var det stor slark i understellet. De åpnet noen luker og fant styrekabler med Boeings orginale forseglinger intakte.

Disse hadde aldri blitt rørt enda de skulle vært skiftet ved visse intervaller.

Virgin Express ble pissed off på BU fordi de påpekte disse manglene, det var ikke en del av den jobben som de skulle utføre. BU på sin side nektet å signere ut maskinen.

Jeg vet ikke hva utfallet ble til slutt, men det viser faren ved å sette ut vedlikeholdet til tredjepart uten å ha egne folk som kryssjekker alt som blir gjort.

Skrevet

Situasjonen har vært såpass alvorlig at de har kjørt fulle nødprosedyrer, så hva som har skjedd vil bli undersøkt grundig. Luftfartstilsynet er også inne i bildet.

De har jo hatt noe lignende før, men det ble aldri, så vidt jeg vet, offisiellt kjent.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det var bra det gikk bra med alle sammen. Til dere Airbus forståere, denne kabelen finnes vell ikke på Airbus? Foruten 300 kansje....

Skrevet

A320, 330 og 340 familien har også slike kabler, men kun fra trim-hjulet til haleflaten (THS) og fra pedalene til rudder... for å ha en mekanisk backup.

 

A380 har ikke mekanisk backup (sertifisert uten, ettersom påliteligheten er god nok), og fremtidige busser vil nok heller ikke ha det. Den er en 100% ren FBW-maskin.

 

Kablene på konvensjonelle fly, og mekanisk backup på FBW, er knyttet til hydrauliske aktuatorer... ellers på FBW er det elektroniske signaler til aktuatorene.

 

A300 og 310 er konvensjonelle, og har kabel fra yoke/pedaler ut til aktuatorene, slik 737'ene også har...

 

 

Hilsen T

Skrevet

Jeg opplever Norwegian Air Shuttle som et særiøst selskap som tar vedlikehold på største alvor.

 

Da jeg var på utplassering på SGS i fjor, var jeg bla innom hangaren til NAX, selv om SGS ikke har noe med NAX å gjøre.

- Her ble samme rutiner som ved SGS fulgt.

 

At flyene stammer fra tidligere afrikanske flyselskap ser jeg på som null problem. Flyene får grundige sjekker før de settes inn i kommersiell trafikk når de leases.

 

Det skal også nevnes at Norge er et av de landene med færrest omkomne når det kommer til kommersiell flygning.

 

Den eneste ulykken jeg kan huske som var ganske alvorlig, var da et PartnAir-fly gikk i oppløsning på vei fra Oslo til Hamburg for maaange år siden.

- Her kom det fram i rapporten at grunnen til ulykken var "bogus spareparts" i bla halefestet.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...