Gå til innhold

ATIS utskrift


Ivar Hestnes

Anbefalte innlegg

Tja.. tror nok ikke at du direkte kan skrive ut ATIS fra Vatsim, men en "omvei" finns jo. Om du bruker Vatspy kan du jo kopiere ut text-ATIS fra den posisjonen/posisjonene du ønsker og lime inn i f.eks notisblokk å så skrive ut ATIS'en derfra.

 

Her er ATIS fra Vatspy for ESSA akkurat nå:

 

Arlanda ATIS C time 1050 ILS approach runway 01L

braking action 62 contamination ice 1 mm 10 percent

transition level 50 departure runway 08 METREPORT wind 020

degrees 8 knots visibility 7 km light snow mist cloud broken

700 feet temperature -5 dewpoint -6 QNH 1019 hectopascal TEMPO

visibility 4500 meters Arlanda ATIS C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

ja, er vel mest et acars system jeg tenker på kanskje.

 

Metar får jeg opp i CDU via Project magenta whazzup eller PMgetweather, så den er grei.

 

Ser på den ny SAS-vidoen fra shoppen at de har et slikt fancy system der de skrive ut aktuell atis på papir.

 

Hadde vært kult om det gikk an å gjøre i simmen også :)

 

Hvordan stemmer real atis med vatsim atis da? Kanskje det er en plass der man kan "printe" real atis fra og bruke det mens man er på vatsim?

 

Bare leker litt med tanken her altså. Men kunne vært kult og integrert i simmen :)

 

Jan Arild: Tror det blir litt tungvint å klipp/lim fra Vatspy. Det sm er litt av cluet her er at i simmen så er det trangt om plassen. Så om og gjøre og lage til ting så man slipper å måtte rote rundt med laptop og mus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Da er ekte atis utelukket ihvertfall. Kan vel skje mye på en halvtime. Nå har jo ikke jeg vært så veldig myepå vatsim. Men hvis jeg tuner inn frekvensen til ATIS, vil jeg da få den opp som bokstver på skjermen min? Eller er det kun "voice atis" på vatsim?

 

Mangler jo vatsim erfaring her da, så jeg kommer sikkert til å spørre og gnåle litt, hehe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri skjønt hvordan man bruker ACARSn i PMDG :P Noen som kan forklare??

 

Funksjonaliteten til ACARS i PMDG er svært begrenset, men du må jo berømme dem for å være en av de få som i det hele tatt har gjort forsøk på å inkludere det :)

 

Per i dag har jeg bare PMDG 747 å referere til fra PMDG. Den eneste "nyttige" funksjonen i denne ACARS er en automatisk registrering av out, off, on, in- tider. Med andre ord, den registrerer tidspunkt for pushback, tidspunkt for takeoff, tidspunkt for landing og tidspunkt for parkering ved gate ved destinasjonen. Dette gjøres ved å aktivere ACARS og deretter skrive inn rutenavnet, stedet du reiser fra og stedet du reiser til.

 

Dette er den eneste funksjonen. Resten er bare visuelle sider som ikke er i funksjon i simuleringen. Likevel er det mer enn hva de fleste andre har prøvd å simulere i ACARS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Daniel og Magnus. Da er det ihvertfall funksjonalitet på plass fra Vatsim sin side, og det er de viktigste. Tenkte jeg skulle skrive at da må det nå gå an å få laget software fo å mate infoen til en printer.

 

Men Tom ser ut til å ha funnet noe spennende her da :grin: Har du testet dette Tom? Ser veldig spennende ut ihvertfall.

 

(For de som er interessert i software for simulator, så har sim-avionics en acars funsjon. Men er ikke sikker på hvor omfattende den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...