Gå til innhold

Tar inn flyradio på FM-radio (??)


Tom Setsaas

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå spekulerer jeg. I ei arbeidsbrakke har vi en radio som står på lokalradioens frekvens, 104.00 MHz. Med varierende mellomrom, noen minutter, kommer det inn meldinger fra fly i varierende lydkvalitet, de fleste rimelig tydelig. Men hva i all verden, hvordan går dette an? Flere som har vært borti? Vi befinner oss kanskje 8-10 mil i luftlinje sørøst for Værnes. Lurer på at det er direkte fra flyene radioen snapper opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tom har vel radioen innstilt på nærradioen her "Nearadio"

Dette skjer stadig vekk på vår radio også som står på kjøkkenet og dette er ingen gammel "spoleradio" Frekvens 104.5

Her hvor jeg bor på Flaknan i Selbu kommune kommer flyene rett over huset når di bruker RW27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra d ja Stein! Denne radioen befinner seg på Stugudalen, vil tro det er selve flyene den fanger opp. Fikk med meg ei melding med noe ala "climbing and maintaining..." midt på dagen i dag så det tyder kanskje på at det var RWY 09 som var i bruk, hørt fra en sørgående maskin.

Såpass dårlig vær så umulig å observere om det passerte flytrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært en tråd om dette tidligere, men tar det om igjen:

FM-mottagere av dårligere kvalitet (dårlig skjermet) kan få inn (for å si det kort, og som har med denne saken å gjøre) frekvenser som er 21.4 MHz over den frekvensen man lytter på (gitt at mellomfrekvensen i radioen er på 10.7MHz, og det er den ofte).

Så i ditt tilfelle tror jeg du har hørt fly på frekvensen 125.7 MHz. Om teorien stemmer, bør du få inn flyene enda bedre om du setter radioen til 125.7 - 21.4 = 104.3

Prøv det på mandag;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

De ska eg prøv i morra å finstill radioen så eg hør det enda bedre.Forutsatt att været er slik att di flyr over her.Mener di gjør det kun når ankomst er på RW27 fra RAMBU-TOLGA (usikker på om di som kommer lengre sør fra gjør det,AGNOM-LASAG-VIGRA-KVERNBERGET)og avgang fra RW09 til NORPO.Dette er en enveiskomunikasjon jeg hører,da jeg ikke hører noe fra Værnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke tar inn Bodø kontrollsentral (125.7) eller Værnes APP er jo ganske enkelt at du sikkert ikke har fri sikt til senderantenna til de respektive.. bl.a. Bodø sektor sør sender som standard fra Snøhetta, så med mindre du har mer eller mindre fri sikt dit, så hører du ikke dem.

Værnes sender fra Strætefjell _tror jeg_ (NW av Værnes)

 

Du burde derimot høre det meste av high-level-trafikk.. det er et godt trafikkert trekk over MERAK, både nordgående og sørgående i FL320+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...