Tom Setsaas Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hei Nå spekulerer jeg. I ei arbeidsbrakke har vi en radio som står på lokalradioens frekvens, 104.00 MHz. Med varierende mellomrom, noen minutter, kommer det inn meldinger fra fly i varierende lydkvalitet, de fleste rimelig tydelig. Men hva i all verden, hvordan går dette an? Flere som har vært borti? Vi befinner oss kanskje 8-10 mil i luftlinje sørøst for Værnes. Lurer på at det er direkte fra flyene radioen snapper opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birger Blomvik Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Ingen problem dette. Gjerne på litt eldre radiomoddel med de gode gamle spolene, går dette fint. Dette skyldes mellomfrekvensen på 10,7 Mhz og man får harmoniske frekvenser. Du lytter trolig på 104+ 10,7 Mzh = 115,1 Mzh. Hvis jeg husker rett da.!! ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Dæven, det der må nesten testes. Hvor gamle radioer er det snakk om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Starter ikke fly-frekvensene på 118MHz? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Setsaas Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Jaha, hehe artig greie gitt! Blir vel å følge med flytrafikken i matpausene heretter :grin: Byttet radio for ikke så lenge siden nemlig, men gammel er den ikke, maks noen få år gammel radio vi fant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Må vel finne frem noen gamle Tandberg radioer da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 5. februar 2010 Premium Medlem Del Skrevet 5. februar 2010 Tom har vel radioen innstilt på nærradioen her "Nearadio" Dette skjer stadig vekk på vår radio også som står på kjøkkenet og dette er ingen gammel "spoleradio" Frekvens 104.5 Her hvor jeg bor på Flaknan i Selbu kommune kommer flyene rett over huset når di bruker RW27. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn J. Jensen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Man kan jo koble en frekvensgenerator på et sted i de gamle radioene, husker ikke hvor i farta, og da kan man forhøye frekvensbåndet man mottar slik at man får inn flybåndet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Setsaas Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Stemmer bra d ja Stein! Denne radioen befinner seg på Stugudalen, vil tro det er selve flyene den fanger opp. Fikk med meg ei melding med noe ala "climbing and maintaining..." midt på dagen i dag så det tyder kanskje på at det var RWY 09 som var i bruk, hørt fra en sørgående maskin. Såpass dårlig vær så umulig å observere om det passerte flytrafikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 har vært en tråd om dette tidligere, men tar det om igjen: FM-mottagere av dårligere kvalitet (dårlig skjermet) kan få inn (for å si det kort, og som har med denne saken å gjøre) frekvenser som er 21.4 MHz over den frekvensen man lytter på (gitt at mellomfrekvensen i radioen er på 10.7MHz, og det er den ofte). Så i ditt tilfelle tror jeg du har hørt fly på frekvensen 125.7 MHz. Om teorien stemmer, bør du få inn flyene enda bedre om du setter radioen til 125.7 - 21.4 = 104.3 Prøv det på mandag;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 6. februar 2010 Premium Medlem Del Skrevet 6. februar 2010 De ska eg prøv i morra å finstill radioen så eg hør det enda bedre.Forutsatt att været er slik att di flyr over her.Mener di gjør det kun når ankomst er på RW27 fra RAMBU-TOLGA (usikker på om di som kommer lengre sør fra gjør det,AGNOM-LASAG-VIGRA-KVERNBERGET)og avgang fra RW09 til NORPO.Dette er en enveiskomunikasjon jeg hører,da jeg ikke hører noe fra Værnes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Du får også prøve å stille inn radioen på 98 blank, så får du kanskje inn approach også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birger Blomvik Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Bra Tore. Du har gjort hjemmeleksa..... Det er 25 år siden jeg på St Hanshaugen og Elektro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Hatle Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 At du ikke tar inn Bodø kontrollsentral (125.7) eller Værnes APP er jo ganske enkelt at du sikkert ikke har fri sikt til senderantenna til de respektive.. bl.a. Bodø sektor sør sender som standard fra Snøhetta, så med mindre du har mer eller mindre fri sikt dit, så hører du ikke dem. Værnes sender fra Strætefjell _tror jeg_ (NW av Værnes) Du burde derimot høre det meste av high-level-trafikk.. det er et godt trafikkert trekk over MERAK, både nordgående og sørgående i FL320+ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Lundby Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Jeg bor nærmed Gardermoen og får inn ATIS Departure på nattbord radioen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Husker jeg fikk inn Tårnet nå og da før, men i dag har jeg ingen bruk for det da jeg har Politiradio Mye enklere, og koster en tusenlapp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.