Gå til innhold

Norwegian av banen på bardufoss


John A, Moen

Anbefalte innlegg

Finnes vell ikke et selksap som er så trygge og fly med i dag som NAS, de har agus øyne på seg fra myndighetene.

 

Ja jeg vet at dem har noen øyner rettet immot seg. Men jeg føler meg akkurat like trygge ombord i dem som jeg gjør hos SAS og Widerøe.

 

En annen ting. Er det bevist at noen av hendelsene til NAS har hattt noen som helst sammenheng med de punktene som Tilsynet har kritisert, og at flyene har kommet ifra svartelistet selskaper?

 

Om det ikke er det, så burde "enkelte" tenke seg om mer en en gang før de skriver ting som det ikke er dekning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler kanskje at det er litt min skyld med å dra inn biler osv. inn i en slik debatt, men forklaringen ligger allerede i det dere skriver her :) :

 

Det er ganske stor forskjell på å takse og å køyre bil som du seier. Det krev mykje meir bruk av motor på korrekt måte jamfør å kjøre bil. I bilen kan du svinge og få kraft på hjula samstundes. Med fly, så går krafta rett fram og det er opp til nasehjulet\\halehjulet å svinge maskina.

 

Det er heller ikke akkurat en fordel å ha et "digert seil" bak i sidevind og glatt føre, og flyet står mer eller mindre stille og tar piruett...

 

Nettopp derfor jeg sammenligner denne tråden med mitt eget yrke hvor disse tingene er ganske vesentlige når det er en stiv bakaksel som drar kun fremover og med 4,10 meter høye laste skap som da gjerne skaper litt seilduk effekt i bris/vind.

 

Poenget mitt derimot er vel at det verken er SAS eller Norwegian sitt ansvar med å holde flyplassen "åpen" for trafikk? Disse selskapene er vel kun brukere av flyplassen?

 

Når det gjelder NOTAM (NOtice To AirMen) , så er det vel vakthavende flygeleder sitt ansvar med å gi riktig informasjon og påse at mottakeren har mottatt riktig informasjon som det Tor Strengehagen er inne på? Men som den amatøren jeg er innenfor dette så er jeg nok på tynn is her akkurat som det Norwegian kom ut for på Bardufoss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg stusser litt ved er at det tydeligvis aldri er noe å fortelle fra eget selskap, der er det bare fryd og gammen. På det grunnlag gjør man seg sine tanker om hvorvidt målet er å få hendelser på bordet for diskusjon, eller om det handler mest om å sverte motparten?

 

Det er vel ikke så mye å stusse over at man ikke vil sverte sitt eget selskap i allefall ;)

Jeg forsøker å holde med fra å kommentere altfor mye av hva jeg både hører og vet om andre selskap. Men jeg kan si at det er flere selskap som nok gjelder som velrenomerte jeg aldri ville satt mine ben i etter å ha hørt dem på radio eller sett innflygninger de har gjort. Dette gjelder også selskap som er medlem i både Star Alliance, OneWorld og SkyTeam.

 

Det er kanskje like greitt at passasjerene ikke får med seg alt...

 

Ang. NOTAM er det ikke sikkert de vil nevne at en taxiway er stengt der når det nok var tenkt å åpne den etterhvert som det ble strødd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine herrer! Det har i alt for mange tilfeller lett for å utarte seg til det usakelige. Er det fordi noen "holder med SAS og andre Norwegian". Hvor flyene kommer fra og om sertifikatene til mekanikerne ikke var sendt LV til godkjennelse har vel ingen ting med glatt bane på Bardufoss å gjøre! Hold dere til saken, så blir alt mye enklere. (SAS har også vært i snøbrøyta på Bardufoss). :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein,

 

Takk for info, tenkte meg det måtte være ganske så vanskelig å taxe et fly på vinterføre, og spesielt det å svinge. Og plutselig så er man passasjer i egen farkost, uansett om det er bil eller fly. Har testa med bil :grin: Og ellers har jeg selv sklidd av taxiway et par ganger i FS denne vinteren. Da er det kjekt det er FS, så slipper jeg avisene.

 

Christian,

 

Har ikke Flash, sorry. Men jeg leste rapporten i sin helhet og så det lille bildet. Værhaning er skumle greier, og et fly blir en ren værhane under slike forhold som beskrevet. Den hendelsen på ENTC synes jeg var den nifseste.

 

Landet for noen år siden på Kjevik, B737 SAS, vinter. Approach fra nord, og plutselig var vi inne i et sinnsykt snøfokk. Landet noen øyeblikk etter, og det ble bremset så jeg fikk merke etter sikkerhetsbeltet. Det var ikke langt igjen til fjorden da vi endelig stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...