Gå til innhold

Merkelig landing på ENGM


Ivar Paulsen

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg fløy i forrige uke fra Bergen til Gardermoen. Ved landing tok hovedhjulene bakken før threshold. Deretter rullet flyet flere sekunder (lengre enn normalt, ihvertfall) med høy nese. Forklaringen fra den danske kapteinen var at Gardermoen hadde en annen elevasjon. Han nevnte ikke i forhold til hva... kansje i forhold til det han trodde. "Ingen fare, ta det som en morsom opplevelse", sa han.

 

Hva synes dere? Det er jo rart at de nærmest skal pløye åkrene før de kommer til rullebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegar och ni andra...

 

Det är fullt möjligt att landa före terskeln på de flesta rullebanor. De allra flesta RWY:s har betong före Terskeln, ofta i form av en stopway (för motsatt RWY) eller underrun (för att ge längre Takeoff Distance).

 

Det är som sagt inte tillåtet att landa före Terskel, även om det är möjligt att göra det. Man kan få tillåtelse från TWR.

 

Terskeln ska normalt passeras i 50ft (ca 15m), men i en MD-80 kan man lätt bli lurad att tro man är högre pga den långa kroppen. Cockpit sitter en god bit före hjulen. Ett litet downdraft och du har hjulen i backen före du hinner säga flaska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vegar Mikalsen:

ok....jeg tror jeg har misforstått litt her...hva er egentlig treshold?

Det är start på rullebanen, för att uttrycka det enkelt.

I änden på rullebanen har man ofta det som kallas "Stopway". Stopway är inte nödvändigtvis beräknad till att tåla touchdown, men istället utrullning för landande flyg.

 

STWY09-------------------RWY--------------------STWY27

________T27_______________________________T09________

 

Se på denna illustration. T27 är threshold för Bane 27. När du landar så ska du passera den med 50fot. STWY27 är Stopway för landning på bane 27. Den kan du använda för utrullning när du landar på bane 27, eller så kan du använda den som en "bonus" när du tar av på bane 09. Då kallar man ofta stopwayen för "underrun", när man använder den från "fel" håll...

Motsvarande Stopway finns för landning på bane 09.

 

Fårstår du nu?

 

Det behöver inte vara stopways på en rullebane, men de flesta större flygplatser har stopways på sina banor.

 

[ 11-06-2002, 08:48: Endret av: Jörgen Toll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guys, look at this picture

 

Dette er et bilde Thomas L. tok når vi var på finalen til bane 01L.

 

Her ser vi et fotgjengerfelt, tre streker videre og to store firkanter rett ved PAPI lysene (eller hva pokker dem heter, er så mange typer at man kan bli vill i hodet). Ikke husker jeg hva de forskjellige rullebanemerkingene heter heller.

 

Såvidt jeg husker skal man aldri bruke det området hvor det er noen store piler her. Området ifra gangfeltet og frem til de store firkantene er tilgjengelig for avgang, mens threshold starter ifra de store firkantene, og det er det tidligste punktet du kan sette hjulene i bakken ved landing.

 

Jørgen kan sikkert korrigere meg om noe skulle være feil, er ikke akuratt denne merkingen jeg er vant til, mindre rullebaner har ofte en annen merking.

 

Som vi da ser, er det mye plass for å lande før threshold uten at det er katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njae...

 

På bilden din, Tarjei, så ligger Threshold (terskel) aldeles före "gangfeltet".

 

>>> markeringarna före terskel är "Pre-threshold area" och ska normalt inte användas.

 

Här har du en bild på en mer typisk Stopway.

Pilarna fram till terskel anger "displaced threshold", eller framflyttad terskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, se det ja, godt at det ikke er "ulovlig" å lande etter threshold "[smil]"

 

Godt man ikke er utlært når man får sertifikatet i hånda, husker godt de ordene skolesjefen sa til meg etter at skolesjekken var over: "Husk nå det Tarjei, at det at du får sertifikatet betyr absolutt ikke at du kan alt, det er kun en tillatelse til å lære mer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området "Pre-threshold area" hvor de store >>>>> befinner seg kan vel ofte innholde lysmaster og LLZ-monitoringsantenner og slikt? Lite ideelt å lande på disse.

 

Da de asfalterte rullebanen i Bodø for et par år siden var jeg med på landing i Boeing 737 hvor vi faktisk landet på betonghellene (med >>>>>>-merkingen) før threshold. Det var jo bare så vidt vi var over kanten mellom gress og rullebane før flyet tok nedi... Etterfulgt av maks aurobrake og maks thrust reverse, det var interssant. Men i en slik situasjon regner jeg med tillatelsen for å lande så tidlig var der, og at de har ryddet/sjekket området før threshold.

Forøvrig brukte vi den parallelle taksebanen for avgang etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

har du en bild på en mer typisk Stopway.

Pilarna fram till terskel anger "displaced threshold", eller framflyttad terskel.

Wow, helt rått bilde da. "Midt" om natten og ikke ett eneste lys ibruk. Hadde kanskje trodd at lys i moderat styrke ville være fordelaktig, selv om midnattsola gir en del lys enda?

 

Ser bildet er tatt med LN-KCL. Er dette samme maskinen som Sola hadde for mange år siden? Trodde riktignok dette var en Colt da, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...