Ivar Paulsen Skrevet 10. juni 2002 Skrevet 10. juni 2002 En kamerat av meg fløy i forrige uke fra Bergen til Gardermoen. Ved landing tok hovedhjulene bakken før threshold. Deretter rullet flyet flere sekunder (lengre enn normalt, ihvertfall) med høy nese. Forklaringen fra den danske kapteinen var at Gardermoen hadde en annen elevasjon. Han nevnte ikke i forhold til hva... kansje i forhold til det han trodde. "Ingen fare, ta det som en morsom opplevelse", sa han. Hva synes dere? Det er jo rart at de nærmest skal pløye åkrene før de kommer til rullebanen. Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 10. juni 2002 Skrevet 10. juni 2002 Vel i sydenden på 01R er det motor vei og landingslys, mens på 19R er det bare skog og landingslys så dette låter litt merkelig.. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 10. juni 2002 Skrevet 10. juni 2002 Bare bullshit-snakk på han piloten! Om man skal lande på baneområdet "før" terskelen må man få klarering fra TWR. Hva het flyselskapet? Ikke fly med han flygeren igjen! Siter
Vegar Mikalsen Skrevet 10. juni 2002 Skrevet 10. juni 2002 Høres litt morsomt ut....Traff bakken før treshold?? Nekter nesten å tro det....For det første er det veldig ujevnt og alt for mye busker og trær/veier, osv. Og har flyet da landet så, flydd opp 10-20 meter og gått ned igjen? Nei, dette slapp jeg nesten å tro på. Siter
Gjest Skrevet 10. juni 2002 Skrevet 10. juni 2002 Vegar och ni andra... Det är fullt möjligt att landa före terskeln på de flesta rullebanor. De allra flesta RWY:s har betong före Terskeln, ofta i form av en stopway (för motsatt RWY) eller underrun (för att ge längre Takeoff Distance). Det är som sagt inte tillåtet att landa före Terskel, även om det är möjligt att göra det. Man kan få tillåtelse från TWR. Terskeln ska normalt passeras i 50ft (ca 15m), men i en MD-80 kan man lätt bli lurad att tro man är högre pga den långa kroppen. Cockpit sitter en god bit före hjulen. Ett litet downdraft och du har hjulen i backen före du hinner säga flaska! Siter
Vegar Mikalsen Skrevet 10. juni 2002 Skrevet 10. juni 2002 ok....jeg tror jeg har misforstått litt her...hva er egentlig treshold? Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Vegar Mikalsen: ok....jeg tror jeg har misforstått litt her...hva er egentlig treshold? Det är start på rullebanen, för att uttrycka det enkelt. I änden på rullebanen har man ofta det som kallas "Stopway". Stopway är inte nödvändigtvis beräknad till att tåla touchdown, men istället utrullning för landande flyg. STWY09-------------------RWY--------------------STWY27 ________T27_______________________________T09________ Se på denna illustration. T27 är threshold för Bane 27. När du landar så ska du passera den med 50fot. STWY27 är Stopway för landning på bane 27. Den kan du använda för utrullning när du landar på bane 27, eller så kan du använda den som en "bonus" när du tar av på bane 09. Då kallar man ofta stopwayen för "underrun", när man använder den från "fel" håll... Motsvarande Stopway finns för landning på bane 09. Fårstår du nu? Det behöver inte vara stopways på en rullebane, men de flesta större flygplatser har stopways på sina banor. [ 11-06-2002, 08:48: Endret av: Jörgen Toll ] Siter
Jan Gulliksen Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 Jørgen gir som vanlig en klar og oversiktlig forklaring på dette. Jeg bare legger til at threshold vel er det vi på norsk kaller terskelen (til rullebanen/runwayen). Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 Guys, look at this picture Dette er et bilde Thomas L. tok når vi var på finalen til bane 01L. Her ser vi et fotgjengerfelt, tre streker videre og to store firkanter rett ved PAPI lysene (eller hva pokker dem heter, er så mange typer at man kan bli vill i hodet). Ikke husker jeg hva de forskjellige rullebanemerkingene heter heller. Såvidt jeg husker skal man aldri bruke det området hvor det er noen store piler her. Området ifra gangfeltet og frem til de store firkantene er tilgjengelig for avgang, mens threshold starter ifra de store firkantene, og det er det tidligste punktet du kan sette hjulene i bakken ved landing. Jørgen kan sikkert korrigere meg om noe skulle være feil, er ikke akuratt denne merkingen jeg er vant til, mindre rullebaner har ofte en annen merking. Som vi da ser, er det mye plass for å lande før threshold uten at det er katastrofe. Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 Njae... På bilden din, Tarjei, så ligger Threshold (terskel) aldeles före "gangfeltet". >>> markeringarna före terskel är "Pre-threshold area" och ska normalt inte användas. Här har du en bild på en mer typisk Stopway. Pilarna fram till terskel anger "displaced threshold", eller framflyttad terskel. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 Hehe, se det ja, godt at det ikke er "ulovlig" å lande etter threshold Godt man ikke er utlært når man får sertifikatet i hånda, husker godt de ordene skolesjefen sa til meg etter at skolesjekken var over: "Husk nå det Tarjei, at det at du får sertifikatet betyr absolutt ikke at du kan alt, det er kun en tillatelse til å lære mer" Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 När de byggde om banan i Bodö så upprättades set temporära procedurer som bl.a. innebar bruk av Taxiway Y som Rullebane ibland... Siter
Kjell Arild Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 Området "Pre-threshold area" hvor de store >>>>> befinner seg kan vel ofte innholde lysmaster og LLZ-monitoringsantenner og slikt? Lite ideelt å lande på disse. Da de asfalterte rullebanen i Bodø for et par år siden var jeg med på landing i Boeing 737 hvor vi faktisk landet på betonghellene (med >>>>>>-merkingen) før threshold. Det var jo bare så vidt vi var over kanten mellom gress og rullebane før flyet tok nedi... Etterfulgt av maks aurobrake og maks thrust reverse, det var interssant. Men i en slik situasjon regner jeg med tillatelsen for å lande så tidlig var der, og at de har ryddet/sjekket området før threshold. Forøvrig brukte vi den parallelle taksebanen for avgang etterpå. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Här har du en bild på en mer typisk Stopway. Pilarna fram till terskel anger "displaced threshold", eller framflyttad terskel. Wow, helt rått bilde da. "Midt" om natten og ikke ett eneste lys ibruk. Hadde kanskje trodd at lys i moderat styrke ville være fordelaktig, selv om midnattsola gir en del lys enda? Ser bildet er tatt med LN-KCL. Er dette samme maskinen som Sola hadde for mange år siden? Trodde riktignok dette var en Colt da, men... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.