Gå til innhold

Karlstad Airshow


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Hei allesammen !

 

Hvor mange tok seg til Karlstad i helgen da?

Hvilken (VELG EN!) var deres favoritt ?

 

Min var: JAS ! Den er så utrolig fint, og got damn for no krefter!

F-16 hadde ikke mye å stille med når det gjelder motorlyd og utseende. oi, im in looooove ! "[blink]"

Er et Viggen & Gripen fan, og det er synd at de ikke er med mer på slike Airshows, menmen.

 

Håper det var noen som knipset bilder som en papparatzi "[smil]"

Jeg klarte ikke å trykke på avtrykkeren en gang, ble så imponert over altsammen, hehe

 

[ 03-06-2002, 08:24: Endret av: Timmy Brandt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!!!

 

Jeg synes F-16 var ganske bra jeg, gjorde litt show de "[smil]"

Ellers vil jeg også si at JAS'n var ganske bra, utrolig til lyd hvertfall!!

 

Uansett, jeg tok en del bilder, ikke alle blei bra, siden jeg ikke stod helt fremme, og når jeg zoomer med digital zoom for å komme nærme nok, blir det som regel ganske dårlige bilder, men noen bra tok jeg og de ligger på

 

http://home.no.net/flwold/Bilder/karlstad2002/

 

Merk at jeg forminska bildene fra 2000*1500 til 640*480 for å spare plass og at de ikke ble for tunge å laste.

Derfor kan de virke uskarpe og kornete noen av de.

 

Men jeg håper dere synes de var bra nok, og for de som ikke var der, men som hadde andledningen,

SYND FOR DERE!! ;D

 

Jaja, ha en fin dag!

Men det var det beste jeg fikk til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ikke veit jeg hva det var, men jeg trodde det var en spitfire! "[smil]"

 

Slik kan det gå, ikke alltid det lett når man kunn har grums å tyde "[blink]"

 

og det var ikke (etter min mening) ikke et Sea King som hadde den mislykkede "redningsoperasjonen".

Var ikke det Super Puma (referer til bildene ) ??

 

For forrige fredag (den 31. mai) kom det et Sea King fra Rygge hit til Lillehammer, og det knipsa jeg noen bilder av. Her er ett av de: Dette er en Sea King! "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg dessverre aldri til Karlstad, hadde ingen mulighet til å komme meg dit, litt langt å gå å...

 

Ut i fra bildene til Fredrik er det en Super Puma og ikke en Sea King ja.

 

Skal til Værløse til helga da, får veid opp tapet om å ikke være i Karlstad da "[stort

 

Forresten F-16 displayet var det formasjons demo eller dogfight?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Kom meg dessverre aldri til Karlstad, hadde ingen mulighet til å komme meg dit, litt langt å gå å...

 

Ut i fra bildene til Fredrik er det en Super Puma og ikke en Sea King ja.

 

Skal til Værløse til helga da, får veid opp tapet om å ikke være i Karlstad da
"[stort

 

Forresten F-16 displayet var det formasjons demo eller dogfight?

En meget fin formasjons flyvning utførte de "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Själv hade jag en perfekt plats att stå på och jag måste säga att jag var grymt imponerad av F-16!!

I den största lokaltidningen idag finns en fin bild när F-16 planen bröt åt varsitt håll med full A/B. Där står det dessutom att norrmännen imponerade mest med deras show. Jag håller med, men det fanns även en hel del annat att titta på så jag är otroligt nöjd. Jag knäppte bilder som jag ska lämna in för framkallning i veckan. Ska försöka lägga ut några på nätet senare.

 

Kul att så många från grannlandet kom till Karlstad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, då kan man snacka om action "[smil]"

Kanal 12 är Karlstads lokalstation, inte mycket att hurra för precis. Annars var TV4 Värmland där också, de är snäppet bättre, men lokalstationer är ju inte de bästa. Jag antar att de tystnade rätt snabbt efter den frågan? "[smil]"

Norrmännen i sina F-16 lär ha tystat de flesta tvivlarna "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var skikkelig gøy.

 

F-16 var såklart best! Fyfaen, jeg digger den gromlyden! "[stort Jeg sto helt foran og midt på da F-16 flyene kom mot publikum, brakk av til hver sin side og engaga full A/B. Det var FETT!

 

Den "avancerade segelflyg uppvisninga" med B4 og akro med SU-26 var også noen av høydepunktene i tillegg til to Hawker Hunters i formasjon!

 

Noen som så politimannen som snubla under oppvisninga, eller den mislykka redningsaksjonen med Sea King? "[stikk

 

Ellers så fikk jeg en tur i Baron 58 simulatoren som var i en av hangarene og en helikoptertur.

 

Stekende sol og masse stilige attraksjoner gjorde dette til en kjempedag!

 

Men jeg synes vi i Norge har noe å lære av prisnivået til svenskene! Gratis parkering m/gratis buss frem og tilbake til flyplassen, 100kr inngangsbillett, 150kr for 20 mins flytur med SAS,Skyways eller EEE, 250kr for helikoptertur. Gratis simulator. Noen som husker prisene fra flydagen på Sola? (Og husk at dette er svenske kroner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Uansett, jeg tok en del bilder, ikke alle blei bra, siden jeg ikke stod helt fremme, og når jeg zoomer med digital zoom for å komme nærme nok, blir det som regel ganske dårlige bilder, men noen bra tok jeg og de ligger på


Fine bilder Fredrik, men Spitfire`n "din" er nok en Mustang... "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

Ja, det var skikkelig gøy.

 

F-16 var såklart best! Fyfaen, jeg digger den gromlyden!
"[stort
Jeg sto helt foran og midt på da F-16 flyene kom mot publikum, brakk av til hver sin side og engaga full A/B. Det var FETT!

 

Den "avancerade segelflyg uppvisninga" med B4 og akro med SU-26 var også noen av høydepunktene i tillegg til to Hawker Hunters i formasjon!

 

Noen som så politimannen som snubla under oppvisninga, eller den mislykka redningsaksjonen med Sea King?
"[stikk

 

Ellers så fikk jeg en tur i Baron 58 simulatoren som var i en av hangarene og en helikoptertur.

 

Stekende sol og masse stilige attraksjoner gjorde dette til en kjempedag!

 

Men jeg synes vi i Norge har noe å lære av prisnivået til svenskene! Gratis parkering m/gratis buss frem og tilbake til flyplassen, 100kr inngangsbillett, 150kr for 20 mins flytur med SAS,Skyways eller EEE, 250kr for helikoptertur. Gratis simulator. Noen som husker prisene fra flydagen på Sola? (Og husk at dette er svenske kroner)

Ja F-16 har mye lyd, selv om JAS hadde mer =)

JAS tok takeoff med EBK og den satt godt i brystkassa !

Jeg sto nok på akkurat samme plass som deg, bak meg sto det 5-6 gutter og noen hadde tatovering.. jeg sto forann med svart bukse og lys skjorte, var der med 2 andre, hehe, så du meg ? "[smil]"

 

Politimannen så jeg ikke, men Super Pumaen så jeg, huff, hadde dødd flere ganger om jeg vart nødstillt som skulle bli reddet av de.

 

Seilflgningen var RÅ! spesiellt siden piloten faktisk var 61år gammel.

 

Kommentarerne fra han ene propelle akrobat flyet var også kjempe gøy (husker ikke hvilket fly det var)

 

Baron 58 sim ja, vel, får du ikke nok FS2002 hjemme "[blink]" ?

 

Priserne på slike ting her i Sverige er helt ok. Men det er et definosjons spørsmål.

Gratis parkering og buss, 100kr inngang.

Eller er det extra dyre inngangsbilletter slik at parkeringa skal dekkes ?

Den ene Skyways Saab-340 har jeg faktisk vært i cockpit mellom Borlänge - Køpenhavn. Det var en fin opplevelse

 

Alt i alt, en utroooolig fin dag !

 

[ 03-06-2002, 15:15: Endret av: Timmy Brandt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg la spesielt merke til deg ihvertfall.

Jeg hadde shorts og hvit Tomra t-skjorte på meg pluss hvit termikkpøs og solbriller.

 

Baron 58'simmen var skikkelig stilig. Riktignok ikke med hydraulikk, men med panel og greier. Den var visst ikke godkjent for å logge timer med enda, men de jobba for det. Så det var litt mer realistisk enn FS2002 "[stort

 

Angående prisene så tok jeg ut 500 SEK før jeg dro. Det tilsvarte ca 425 NOK. For det kunne man få inngang til et mye bedre flyshow (+ mye annet) enn på Sola, en tur i helikopter og en rundtur med f.eks SAS. På sola kostet en tur i Dakotaen 400 og en akrotur 600 eller 1000. "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Johan Rönngren:

Haha, då kan man snacka om action
"[smil]"

Kanal 12 är Karlstads lokalstation, inte mycket att hurra för precis. Annars var TV4 Värmland där också, de är snäppet bättre, men lokalstationer är ju inte de bästa. Jag antar att de tystnade rätt snabbt efter den frågan?
"[smil]"

Norrmännen i sina F-16 lär ha tystat de flesta tvivlarna
"[stort

K12- Vet du om det kommer att bli någon rejäl action här. Jag mear det är ju bra som det är men kommer det några RIKTIGT häftiga grejer?

P.C- Hmmm det borde nog dyka upp något snart?

K12- Vet du när WOAHHHHHHH!!!!!!!!!!!

P.C- Där har du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil bare legge til at det er en god grunn til at F-16 showet var noe tamt, sammenliknet med JAS. Norge har for tiden ingen godkjente "display pilots" (pengemangel selvfølgelig "[sur]" ), så det er ganske begrenset hva gutta kunne gjøre på showet. Dessuten hadde de "Dolly-tanker" på flyet, så de er konfigurert "Heavy", dvs max 7G (Skulle sikkert tanke billig fuel i Sverige "[blink]" ). F16 kan gjøre mye heftigere akrobatikk enn det vi så på Karlstad.

Jeg snakket med pilotene før showet; kjenner en av dem.

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo visst kan F-16 göra en ännu tuffare display, det tror jag säkert. Men för oss som stod närmast runway var det otroligt coolt när två F-16 dundrar in, bryter åt varsitt håll och med full A/B. Det var rått! "[smil]"

 

Gripen gjorde också en bra display, men eftersom jag har sett det ett flertal gånger tidigare var jag mest inställd på att få se F-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Antun Pejakovic:

Hei.

Vil bare legge til at det er en god grunn til at F-16 showet var noe tamt, sammenliknet med JAS. Norge har for tiden ingen godkjente "display pilots" (pengemangel selvfølgelig
"[sur]"
), så det er ganske begrenset hva gutta kunne gjøre på showet. Dessuten hadde de "Dolly-tanker" på flyet, så de er konfigurert "Heavy", dvs max 7G (Skulle sikkert tanke billig fuel i Sverige
"[blink]"
). F16 kan gjøre mye heftigere akrobatikk enn det vi så på Karlstad.

Jeg snakket med pilotene før showet; kjenner en av dem.

 

Hilsen

Norge har en godkjent "display pilot". Ertsgaard fløy senest et heftig display på Værenes i helga under LFS's 50års jubileum. Ganske fett og se på når han fløy i ca 110kias 100 fot over stripa, for så og bruke full AB og stige rett til værs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

quote:

Opprinnelig postet av Timmy Brandt:

Ja F-16 har mye lyd, selv om JAS hadde mer =)


Men F-16 var TO! Slå den du
"[stort
Skrydstrup 2000, Royal Danish Air Force's 50års jubileum.

En god del F-16 tar av fra Skrydstrup (rundt 10,tror jeg det var) flere "joiner" de over den Danske landsbygda,16 i alt.

I mens på bakken skytes liksom SAMs opp,i den den første av de 16 braker inn over flyplassen sinnsykt lavt,pluss at den kom bakfra,15 til følger så på mens eksplosjoner går av på rullebanen for å simulere et angrep.

Etter angrepet som varer i noen minutter, blir de borte en liten stund for å komme inn i formasjon over flyplassen.

Et flott syn å se 16 F-16 i formasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tom Erik Stave:

Norge har en godkjent "display pilot". Ertsgaard fløy senest et heftig display på Værenes i helga under LFS's 50års jubileum. Ganske fett og se på når han fløy i ca 110kias 100 fot over stripa, for så og bruke full AB og stige rett til værs...

Hmm. Kanskje de mente vi ikke hadde en "display pilot" tilgjengelig for showet i Karlstad (?).

 

Anyway. Det var et flott og veldig variert show. Så mye jeg ikke hadde sett før. Likte veldig showet til seilflyet, Cub'n og Hunter-formasjonen.

 

Er det forresten noen som har noen synspunkter på sikkerheten på showet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...