Eivind Tollerød Fosse Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Bare si hva du trenger, Audacity er en god venn. Bruker Audacity selv og har prøvd å løse problemet uten hell... Jeg får alltid litt av det første tallet med. Og det går ikke siden 1000 også skal brukes sammen med alle andre tall i andre sammenhenger. Klipper jeg for sent får jeg ikke med begynnelsen av "thousand" f.eks og da høres det heller ikke bra ut... Dersom du vil kan du jo prøve å klippe ut "1000" og "100" fra den lydfilen din og sende meg resulatet? Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SB Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Heisann! Jeg har et lite (vel, kanskje stort...) problem med ATIS'en til euroscope (Jeg vet ikke om dette har noe og gjøre med NATCON fila, men, men). Jeg prøver å sette opp en ATIS. Jeg vet det skal være noe som dette i text ATIS and multiple record ATIS: [This is Bodø information] N [at time] 0750 [expect ils approach] [runway in use] 07 [Transition Level] 90 [braking action] [good] [wind] 090 [degrees] 10 [knots] [visibility] [more than 10 kilometers] 9 [kilometers] [to] [North West] [showers in vicinity] [few] {800} [feet] [few] [CB] {1200} [feet] [broken] {4500} [feet] [temperature] -1 [dew point] -3 [QNH] 988 [hPa] [temporary] [visibility] {1000} [meters] [showers of snow] [and] [small hail] [vertical visibility] {800} [feet] [Acknowledge information] N [at first contact] Men når jeg trykker Test URL, kommer dette opp under text ATIS and multiple record ATIS: [ENBRinfo]F[observation at]1920[iLS][17][departure rwy][17][transition level]110[wind]160[degrees]13[knots][visibility][more than 10 kms][clouds][FEW]{900}[feet][sCT]{3900}[feet][temperature]14[dewpoint]12[degrees C][QNH]1012[hpa][NOSIG][firstcontact]F (Dette er bare skrevet på den måten. Ikke bry dere om at det er forskjellige flyplasser, tid, vær osv.) Og når dette kommer så trykker jeg "Start multiple record playback" og krysser av "listen playback". Da får jeg en beskjed i message boksen: "No file to play 'ENBRinfo'" Håper noen kan hjelpe meg med dette. Og jeg beklager hvis det er litt dårlig forklaring... Det er ikke så ille hvis jeg ikke får fikset det. Da må jeg bare kontrollere uten ATIS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Last ned ATIS filene som Eivind T. Fosse har fiksa - De finner du her. Så følger du beskrivelsen som følger med. Håper det hjalp litt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SB Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Last ned ATIS filene som Eivind T. Fosse har fiksa - De finner du her. Så følger du beskrivelsen som følger med. Håper det hjalp litt? Det har jeg gjort fra før av, og lagt de inn, ja Det er nok denne som skaper problemet, men jeg kan jo ikke ha ATIS uten den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hmm, øverst i ATIS setup vinduet; har du valgt Norway ATIS.txt som ligger i Norge\\ATIS\\B? Prøv også å bruke denne som ATIS URL: http://uniatis.net/atis.php?metar=$metar($atisairport)&arr=$arrrwy($atisairport)&dep=$deprwy($atisairport)&info=$atiscode&apptype=ils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SB Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hmm, øverst i ATIS setup vinduet; har du valgt Norway ATIS.txt som ligger i Norge\\ATIS\\B? Prøv også å bruke denne som ATIS URL: http://uniatis.net/atis.php?metar=$metar($atisairport)&arr=$arrrwy($atisairport)&dep=$deprwy($atisairport)&info=$atiscode&apptype=ils Det var nesten pinlig enkelt... :whistle: Bare skiftet ut URL'en Ja, jeg hadde valgt Norway ATIS.txt Tusen takk for hjelpa'! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Noen som har linken som viser ES som scenario/ett eller annet, sår Norwegian Eagles dro på tur? finner den ikke.. Tusen takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Moen Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Etter et kjapt søk, så regner jeg med at det er denne du tenker på? http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=553470#Post553470 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 AIP Norge er i dag oppdatert til AMDT 0310 AIP Norge AMDT 0310 Sektorfilen blir derfor også oppdatert i dag til 0310, versjon 1.7 Denne versjonen legger bla.a til Minimum Safe Vectoring Area for Bergen, Flesland og sørger dermed for at samtlige flyplasser i Norge som har dette er tilgjengelig i virkeligheten også har det for oss. Av nytt i denne versjonen er: AIP AMDT 0310 implemented New SIG points: ADADI, AMIMI, AMOSI, BAKAR, GOBAD, GOPIG, INKAD, IPVEX, LAPUX, NIKAT, NIPIX, NIPRU, OTSEX, PIMAX, PIXIT, RIXAR, ULROP and VITUL Deleted SIG points: OLDIK, PIDRO RNAV Points established: VR511, VR512, VR513, VR514, VR621, VR622, VR623 and VR624 ENBR - Taxiway D renamed E, Taxiway TF removed. Parking stand 14 removed. ENKR - New THR coordinates ENSD - New THR coordinates, LOC relocated ENVA - STAR designators renamed This amendment incorporates information in the following NOTAM: NEW SIGNIFICANT POINT 'PIREL' PSN 800000N0350000E ESTABLISHED ON BDRY BTN MURMANSK OFIR AND 'UNALLOCATED INTERNATIONAL AIRSPACE'. END POINT ON AWY R705 : NOTAM ENAV/0190/10 ENSV ATCC HAS DELEGATED THE RESPONSIBILITY FOR ATS TO ENSG WITHIN 15NM FM SOG VOR/DME, FM 5500FT AMSL TO FL85. THIS AREA RESTS ENTIRELY WITHIN THE EXISTING SOGN TIA AND COMPULSORY TWO-WAY COMMUNICATION WITH ENSG APPLIES. AIRSPACE CLASS G : NOTAM ENSV/0053/10 REF AIP ENR2.2 PAGE 1 FINMARK N TIA. ADD COORDINAT 701100N0304000E BTN 694741N0304904E AND 701200N0302000E : NOTAM ENAV/0189/10 REF AIP ENR2.1 PAGE 5 NORWAY CTA CONT. ADD COORDINAT 701100N0304000E BTN 701200N0302000E AND 694741N0304904E : NOTAM ENAV/0188/10 Various ENBR - Minimum Safe Radar Vectoring chart and freetext added. Helicopter SID and STAR added. ENVR, Værøy - RNAV GNSS 027 and 200 approaches added ENNA, Banak - ATIS frequency added ENKR, Kirkenes - GA parking position corrected Starmoen - New ICAO code ENSM EFRO, Rovaniemi Sector North renamed EFPS Sector 7 BICC, Iceland Sector North renamed BIRD North ESOS, Stockholm Sector 4 removed Border between ENOS Sector North and East realigned Border between ENOS Sector East and South realigned Border between ENSV Sector South and West realigned Border between ENSV Sector South and North realigned Stavanger Offshore Sector South realigned EKDK, Copenhagen Sectors, Y, N, L, V and UV realigned Stavanger Control - New CJIs: Sector North - SN Sector South - SS Sector West - SW Sector Offshore North - ON Sector Offshore South – OS EuroControl North – New CJI – EN New airport symbol Bug fixes = Dersom du skal oppdatere til versjon 1.7, vennligst les hvordan dette best gjøres på side 5 i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf Dersom du er helt ny bruker, og kanskje ikke en gang har lastet inn Euroscope, vennligst les hvordan du best legger inn sektorfilen og NATCON oppsettet på side 1 - 4 i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf. Jeg benytter også anledningen til å be deg ta kontakt dersom du kan programmere i C++ og har lyst til å hjelpe meg å lage plug-ins. Siste versjon av sektorfilen kan du laste ned her: Norway NC 1.7 AMDT 0310 eller her: Norway NC 1.7 AMDT 0310 Tilbakemeldinger og feilmeldinger mottas fremdeles med takk. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Nok en gang: Takk for fantastisk arbeid Eivind! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Har aldri snudd meg tilbake til VRC, ES er knall! Fant en ting i metar-atis filene som må fikses: ATIS B - "showers of small hail" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hadde det ikke vært for Eivinds arbeid, hadde jeg aldri funnet på å bruke ES. ES i seg selv synes jeg i utgangspunktet er et dårlig scope, men det meget flotte arbeidet arbeidet Eivind har lagt i dette gjør at det er ok å bruke det. Er fremdeles glad og fornøyd når jeg logger på JFK med VRC. Så takk for arbeidet du har lagt inn i sektorfiler, ATIS og hvem vet hva, Eivind! Uten modifikasjonene ville jeg enda vært en pine for alle ES-brukere i vACCSCA, med mitt gode, gamle VRC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Takk Eivind. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 +SHRA på ENBR nå, da gikk Atis A i oppløsning, kunne vi fått lagt til Heavy til neste oppgradering! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 I dag oppdateres AIP Norge til AMDT 0410 og da må jo sektorfila oppdateres også med relevante data. Ny versjon er 1.8 0410: AIP AMDT 0410 implemented New SIG points: APSAR, BOBVA, DEVOK, INSEN, INTAT, LAVMU, LEDSU, MEBOB, LISRI MIKDU, MIMBU, NAMAP, NEMKO, SORAV, SUPAG, TULSU, UGBUG and VAGBO SIG point VALUX withdrawn Norway CTA realigned Røros TMA realigned Finnmark TIA N and S realigned RNAV-route M609, LAVMU established BTN RORBU and Tolga ENBL – NEW THR COORD ENHF – NEW ACFT STAND ENVA - STAR RWY 09 revised Various Eurocontrol Islands sector added Blindsector Gamlemsveten MSSR and Blindsector Vega MSSR added to chart Blindsector radars (found in Display Settings Dialog - ARTCC Boundary) Blindsector Heidrun added to chart Blindsector Heidrun MSSR (found in Display Settings Dialog - ARTCC Boundary) Heidrun MSSR, Andsfjell MSSR, Alta MSSR, Torp MSSR and Ålborg PSR/MSSR added Rygge PSR/MSSR removed Radardata changed Glider Area Oppdal added Teak 3 Corridor added Optional NATCON Mouse pointer (found in folder /NATCON Mouse pointer. Thank you goes to Jan Tore Elvheim) Corrections: ENBR, Flesland - ZOL 4D SID corrected ENGM, Gardermoen - GND sectors realigned ENVA, Vigra - Minimum Safe Vectoring chart corrected Fixed bug where Eurocontrol North did not show up correctly when online Fixed display bug around Area AMBER when Stavanger and Oslo ATCC is online Eurocontrol North coverage area changed Oslo Director area reduced to avoid STAR Termination points TACAN identifiers changed. TACAN_ removed LoA between ENSV and ENOS updated. Traffic from ENOS Sector Skagerrak with requested cruising level above FL300 and destination ENZV: ATCC Oslo shall issue clearance to descend to FL 300. Login Profiles - All sectors included in the list. Voice communication server changed Visibility centers corrected to comply with FSInn. First visibility center will be closer to the center of the ACC units sector Various bugfixes Releaselines added (found in Display Settings Dialog - ARTCC Boundary): Oslo - Sweden Oslo - Stavanger Oslo - Copenhagen Oslo - Bodø Releaseline Stad between Stavanger and Vigra Glider Area Ler SHPK Area 1 and 2 Non-published Coordination Points added: Civil: WEST HUSTAD WEST STAD CARNO CARSO Military: ENZV, Sola - E, F, G and H ENBO, Bodø - BIRDIE and TURNO Airport coordinates corrected: ENDB, ENDH, ENEL, ENLX, ENLH, ENAH, ENTR Airports added: ENAR, Arendal added ENFZ, Fritzøe ENRX, Hønefoss, Ringerike Sykehus ENLB, Lesja, Bjorli ENRH, Oslo, Rikshospitalet ENDR, Draugen A ENHE, Heidrun A ENNE, Norne ENNJ, Njord A ENUN, Njord B ENUA, Åsgård A ENUB, Åsgård B ENUC, Åsgård C ENUD, Draugen FLP/B ENUK, Kristin Semi ENBE, Balder A ENDP, Draupner ENFB, Statfjord B ENFR, Frigg QP ENHM, Heimdal ENLA, Ula ENQA, Troll A ENQB, Troll B ENQC, Troll C ENQD, Brage A ENQE, Oseberg East ENQF, Veslefrikk A ENQH, Gullfaks A SPM1 ENQI, Gullfaks A SPM2 ENQK, Kvitebjørn ENQO, Oseberg South ENQR, Snorre B ENQS, Statfjord C ENQU, Huldra ENQV, Visund A ENSE, Snorre A ENSL, Sleipner A ENVF, Veslefrikk B ENVH, Valhall A ENWP, Petrojarl 1 ENWQ, Frikk CDP-1 ENXA, Ekofisk A ENXB, Ekofisk B ENXC, Cod ENXD, Ekofisk D ENXE, Edda ENXF, Albuskjell F ENXG, Gyda ENXH, Hod ENXI, Valhall Flank North ENXJ, Valhall Flank South ENXK, Ekofisk K ENXL, Eldfisk A ENXM, Embla ENXN, Jotun A ENXO, Ringhorne ENXP, Petrojarl Varg ENXQ, Frigg DP2 ENXR, Tambar ENXS, Albuskjell A ENXT, Tor ENXU, Jotun B ENXV, Varg ENXW, Grane ENXZ, Sleipner B XEGE, Ege Airport Siste versjon av sektorfila kan lastes ned her: Norway NC 1.8 0410 Ha en fin dag. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Du er en knupp :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Wow. Tusen takk Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Pedersen Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Utrolig bra, skal testes i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Tusen takk, Eivind! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Leo Iversen Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Veldig bra Eivind! Den nye filen er allerede installert Takk skal du ha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Ettersom det er gjort en endring i hvilken ID Bodø sektor sør skal bruke når denne er online er det laget en liten "Patch" til versjon 1.8 AMDT 0410. Denne oppdateringen er på ingen måte nødvendig, men som alltid fikser den noen små feil her og der. Jeg anbefaler alltid å laste ned siste versjon da det flere ganger i uken blir fikset bugs og gjort andre mer eller mindre små endringer som gjør realismen bedre. Dette igjen gjør at hver nye versjon somregel er vesentlig bedre enn den forrige... Følgende små endringer er gjort i denne oppdateringen: Bodø Sector South, ENBD_S_CTR changed to ENBD-S_CTR Bodø Oceanic ID, ENOB_FSS changed to ENOB_CTR Rovaniemi sector 7 (EFPS_7_CTR) replaced with Tampere sector 7 (EFES_7_CTR) Radardata in Vigra TMA changed. Various minor bugfixes "Patchen" inneholder to filer og du skriver disse over de to av samme navn du allerede har. Dersom du har forskjellige utgaver av sektorfila på forskjellige steder på datamaskinen, vær nøye med at du skriver over de filene ES faktisk bruker! Hvis ikke vil du ha lagt inn oppdateringa, men ES vil ikke bruke den... Du kan laste ned "Patchen" her: NATCON v18 0410 Patch Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Holder på å legge inn ES på nytt, men ser ut til at ingen av linkene til sektorfila fungrer lenger. Har du mulighet til å laste opp siste versjon en annen plass? EDIT: Ser nå at den ligger ute på vaccsca, så se bort ifra spørsmålet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Det ser ut til at man må sette corr-mode til EASY-VATSIM igjen ellers forsvinner TAG'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Prøv ".vis1 [flyplass/navaid/fix]". Har selv opplevd at denne må settes på nytt etter updaten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Ikke alle plasser det er radar dekning vet du:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Urvik Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Er det filen fra 18.11.10 (v. 1.8 - 0410) med patch av 02.12.10 som er korrekt å installere når man nå har formattert maskinen? Synes bare det virket "så lengesiden" i ES-målestokk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det er korrekt ja. Fosse har vel hatt mye IRL prioriteringer den siste tiden, det har vel heller ikke vært de store forandringene i luften siden sist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Men nå blir det nok helt syke mengder arbeid fremover, nye AIP oppdateringen har kommet, og det var ikke en liten bunke Hele Oslo-luftrommet skal omstruktureres ifm. Oslo ASAP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Det er riktig Tore. Det har ikke vært noen ny AIP AMDT siden 0410. Den første i 2011 er gyldig 7 april og det er som Daniel sier en massiv bunke... Jeg skal gjøre hva jeg kan for å få ny sektorfil ferdig til det slik at også vi kan gjøre nytte av Oslo ASAP og Point Merge prosedyrene. Jeg kan ikke love noe, for dette er en oppdatering som i bunn og grunn gjør at en tredjedel av sektorfila og ESE fila må fjernes og bygges opp på nytt... Det tar tid... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Lurer på en ting. Har bla. sett i tårnet på ENGM og på bilder fra Røyken at kartene er mye bredere enn i ES. Er det mulig å endre på noe i sektorfilen som endrer avstanden mellom hver breddegrad for eks, eller må hele sektorfilen bygges opp fra grunnen av? Her er et bilde av Oslo TMA i euroscope til venstre og fra reallife til høyre: Ikke noe jeg plages med altså, men kom bare til å tenke på det.. Litt realisme her og litt realisme der.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.