Gå til innhold

Aerosoft Flight Simulator 2012(AFS2012)


Kenneth Følstad

Anbefalte innlegg

Det er veldig morsomt og spennende å følge med på denne diskusjonen om AFS2012 hos Aerosoft sitt eget forum. Ikke bare det, men Mathijs Kok er flink til å svare på de fleste spørsmål som blir stilt om denne flysimulatoren. Her har du og jeg også mulighet til å komme med innspill.

 

Dette blir kjempebra !

 

http://www.forum.aerosoft.com/index.php?showtopic=29444&st=0

 

Her er noen godbiter fra Mathijs:

 

"The new sim will make use of any CPU core you got and will even have the GPU assist the CPU where it can using the DX11 standards. One of the major goals of our projects is to get rid of ANY legacy issue. A total clean braek. Professional developers using modern software will be able to recompile their files for the new sim very easy though. So if you got a 12 core PC, it will use it. If you got a 4 GPU double SLI system, it will use it. We just take what Windows tells us is available, we will NOT talk to any hardware directly. "

 

"Multiplayer mode? Sure! We need it. "

 

"We'll listen to all, talk to most of them. AFS2012 is not a program, it's a platform. Without PMDG, Carenado, Limesim and all the others it means nothing. It's our sim, but it is not our platform. We seriously intend to make this a more open platfor, then MS did. See, in the end Aerosoft can NOT make a new sim, we need all our competitors, all our friends, all our customers and even all the people who do not like us to help us. Most know that in 2012 there will not be much of a FSX addon market left. ALL know that in 2012 there will not be an FSX market left."

 

"In all aspects we want this project to be ready for the future so we got no choice but to use the most modern stuff. We fully understand this will make problems for amateurs etc but there is just no way around that if we want to a serious project."

 

Også har vi denne kommentaren for nyfrelste X-Plane fans som tror X-plane er så mye bedre enn FSX:

 

Spørsmål:

"Mathijs, can you comment on the 'approach' that Aerosoft is going to take in regards to the realism/physical side of the simulator, in regards to flight dynamics etc.? I, for one, would much rather see the foundations of the simulator done fantastically, physics engine, with only a single, very well done, aircraft; making it an excellent platform to for third-party developers, as well as Aerosoft, to expand upon."

 

Svar fra Mathijs:

"There are of course two approaches to this issue. The way FSX does it (where the visual model has no influence on the flight model) or the way Xplane does it (where the visual model IS the flight model). Both got serious good points and problems. Take for example the Xplane approach. If you do not have very serious information on the aircraft you can never do a serious model and when you call around to get info on the wing profile of the Airbus 380 or the Euro Fighter you do not expect an answer right? So though sound in idea there are issues there. FSX has potentially even more issue as a table based model has problems when you get to the edge of the flight envelope. Do an inverted spin in FSX and you know what I mean. FSX just does not do that. Xplane also has serious issues. I got 500 hours in a Super Cub and know for a fact that FSX has better flightmodels for that one then Xplane has. Perhaps because nobody cared but for every aircraft I personally flown I can get a better 'feel' in FSX then in Xplane, even though I know the base for Xplane is far more advanced and solid. Clearly we got an issue there."

 

We do have a nice alternative though. We just love the flight modeling of Rise of Flight. It's a cross between the two and it is totally amazing when seen in the limited aircraft available now. It does not have the 'dead' feeling I dislike in Xplane and it does not have the silly stuff FSX has. To a pilot flying aircraft of the same weight and power as in that sim it just feels 'right'. But we have not seen this flight modeling extended to larger faster aircraft. There it bumps into Airline Simulator 3 that has some very serious flight modeling. One thing is for sure, we know FSX and that's just good enough.

 

Ta ovenstående til betraktning, og jamfør med tidligere heftige diskusjoner i denne tråden :) :

 

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=502520#Post502520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller.. Har den tråden min dukka opp igjen?

 

Angående Aerosoft.. Det er kjempefint at de har ting å utsette på både FSX og X-Plane, men bortsett fra at "clearly we've got an issue here", ser jeg ikke noe konkret forslag om hva de har tenkt å gjøre med det. Jeg blir ikke overbevist om noe før jeg faktisk får sett resultater, beklager.

 

Edit: Og nei, bare fordi de liker Rise of Flights flymodell betyr ikke at de har en fullgod løsning. Det der er bare å kaste ideer ut i lufta.

 

X-Plane har flere fordeler enn "bare" flymodellen. Aerosoft har bare planer om å lage en simulator for Windows. Som Linux-bruker er jeg allerede ekskludert, så jeg kommer ikke til å skaffe meg Aerosofts "flotte, nye, superperfekte" simulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller.. Har den tråden min dukka opp igjen?

 

Den har ikke bare dukket opp, den ligger der under X-plane ;)

 

Aerosoft har bare planer om å lage en simulator for Windows.

 

Det er en grunn til at de ikke ønsker noe annet enn windows, det kan ha noe med at Windows har 70-80 av markedet...

 

Som Linux-bruker er jeg allerede ekskludert

 

Er det ikke kjipt å være Linuks-bruker, du går jo glipp av så mange gode applikasjoner? Du kan jo med letthet ha begge operativsystemene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er spent på er om Aerosoft har midler, både hva personell og økomoni gjelder til å lage noe som er på linje med FSX.

 

Jeg tror nok de vet hva de driver med, Aerosoft er ikke som X-Plane(bestående av 4 personer).

 

Etter det jeg har forstått kommer de til å ansette mange nye folk på grunn av dette prosjektet, om de ikke allerede har gjort det. Jeg har forstått det slik at utviklingen av denne flysimulatoren ikke vil påvirke utviklingen av nye addons for FSX. Arbeidet de legger ned i FSX kan konverteres til AFS senere. Da kan de tjene penger to ganger på samme produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. og hvordan skal de beskytte dette? ascrypt? håper de fikser dette, men jeg er nokk litt reservert jeg også.....

 

Beskytte? Hvordan har FSX og X-plane vært beskyttet, hva med andre simulatorer? Må Aerosoft spille på andre premisser når det gjelder beskyttelse enn andre aktører? Jeg regner med at vi snakker om sikring mot piratkopieringer, eller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg mener som jeg har skrevet tidligere, og det er en ren business vurdering, at skal man lage et produkt og tjene penger på dette, må det beskyttes, og det koster penger. Dette er faktorer som investorer vurderer, ihverfall i dag, og sikkerhet i forbindelse med software koster penger.

 

Så det er bare en kynisk refleksjon som jeg hadde stilt meg om du hadde kommet med verdens beste programmvare, hvordan skal vi beskytte at vi gjør penger for og kunne tjene inn investeringen som er formidabel på software. Igjen så må jeg si at jeg er ikke negativ, men realist. Men håper de fikser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at plattformen AFS-2012 vil bli en gratis utgave lik AES, men at Aeorosoft da vil lage en sikkerhets løsning med at de vil ha enerett til å selge add-ons som detaljerte flyplasser, fly og annet tilbehør til AFS-2012. Så hvis PMDG har lyst til å produsere et nytt fly til AFS-2012, så må dem rett og slett gå via Aerosoft sine salgs kanaler for å distribuere flyene sine ut til sine kunder.

 

Og Aerosoft er jo selvfølgelig interessert å tjene penger med det de holder på med idag. Og for å tjene penger, så er dem også helt avhengig av at simulatorne utvikler seg hele tiden, slik at markedet ikke blir mettet til slutt. Derfor kan det godt tenkes at Aerosoft vil gjøre en liten vri, nettopp fordi ikke markedet skal bli mettet, men heller bli lokket til å smake bedre og bedre mat via add-ons som fungerer svært godt på en stabilt plattform.

 

Det er iallefall spennende å se hvilken løsning Aerosoft til slutt kommer opp med. Selv om markedet er begrenset til få brukere, så betyr ikke det nødvendigvis at det blir en dårlig butikk da pris og etterspørsel gjerne blir justert opp mot hverandre. Men noe milliard butikk tror jeg neppe det blir, så sant hele verden plutselig skal ut å fly med AFS-2012. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jepp dette er en fin måte og gjøre det på, men da må det noe mere en ascrypt til, det var det som var poenget mitt. Men en slik modell hadde hvert meget bra om de hadde klart og gjennomføre. Jeg driver litt med dette ser du, derfor jeg tenker som jeg gjør, men jeg vil ha, jeg vil ha ny simulator...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nå er det vell en del selskaper som har klart dette litt bedre en Aerosoft tror jeg, uten at jeg vil gå noe nermere in på dette. En annen ting er jo det at alle selskaper er utrolig fokusert på visualisere sin fremmtid, alt går så bra, finnanskrisen har ikke betydd så mye, etc etc. Dette må man gjøre for og holde investorene varme/hjemme. Realiteten er en helt annen en hva som det gies utrykk for enkelte ganger.

 

Men jeg vil ikke si mere om dette tror jeg, da jeg fort blir konvertert fra Norwegian negativ til flysimulator negativ...he he, og det er jeg ikke...ikke noen av delene... Så vi får krysse fingrene, benene, armene og alt annet for at vi får en ny platform som vi kan fly på. Personlig tror jeg vi kommer til og måtte forholde oss til simobjects og resten av herligheten i fsx mappa en stund fremmover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre spillfirmaer er det som klarer å beskytte spillene sine da? Jeg kan enda ikke huske å ha hørt om et spill som ikke har blitt cracket... Og jeg ser ikke helt poenget med å bruke masse tid og penger på å sikre noe som uansett kommer til å bli cracket innen kort tid.

 

Her er du ved sakens kjerne. Hvorfor skal Aerosoft sine produkter være mer sikre for å unngå kopiering enn de andre aktørene. Er Aerosoft mer utsatt enn andre? Det høres ut som å være eller ikke være på enkelte her inne....

 

Jeg mener at Aerosoft ikke har noen dårligere forutsetninger for å tjene penger enn andre, selv med piratkopieringer. Synes det blir litt rart å i det heletatt diskutere problematikken piratkopiering, og som om det er det som avgjør om Aerosoft vil kunne lage denne simulatoren eller ikke.

 

Først må jo Aerosofot uansett svi av pengene for å lage simulatoren, etter det skal den selges. Først da vil vi se om Aerosoft vil tjene eller tape på prosjektet. Simulatoren kommer altså uansett, så lenge de klarer å finansiere prosjektet.

 

Aerosoft har sikkert muligheter til å ta opp lån, samtidig som de har en egenkapital etter x antall år i addonmarkedet til MSFS som de kan tære på. Det er uansett viktig for Aerosoft å utvikle denne plattformen slik at de kan ha en plattform å kunne fortsette å utvikle sine addons på, spesielt nå som det er høyst usikkert hva Microsoft har planer om å gjøre i framtiden med tanke på en flysimulatorer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ser du slettet inlegget ditt, men jeg svarer alikevell.

 

Om du sikter til meg er jeg ikke negativ, men realist. Håper de får det til jeg. Jeg har ikke noe kjennskap til markedet de jobber i, så dette vet jeg fint lite om.

 

Skal ikke ta fra deg gleden jeg, vi lever i håpet og troen om at dette går bra.

 

Men dette er jo et forum for diskusjon, så derfor tenkte jeg kansje jeg kunne bringe litt refleksjoner til denne fantastiske nyheten, da jeg faktisk er i en posisjon som tar avgjorelser på om slikt bør og kan gjennomføres i min jobb.

Men legger denne død jeg folkens, så krysser vi fingra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du slettet inlegget ditt, men jeg svarer alikevell.

 

ja jeg slettet innlegget, jeg innså at det bare ble som å tømme bensin på bålet, og jeg orket bare ikke å diskutere mer ;). Jeg angret altså på innlegget, og jeg slettet det når jeg så at det ikke var noen svar til innlegget. Målet var å spare meg selv for merarbeid. :)

 

Jeg er en person som følger opp det jeg skriver, og jeg bare må svare når noen svarer på tråder jeg er aktiv på, tiden flyr, og jeg kan tenke meg å gjøre andre ting enn å diskutere her inne :).

 

Selv om det som oftest er trivelig å ta en diskusjon med folk her inne :).

 

I innlegget som jeg slettet hadde jeg et par sleivspark av politisk karakter og et par utsagn om Norwegian vs SAS som garantert ville satt fyr på denne tråden ;). Jeg sparte meg altså for lidelse. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg er en person som følger opp det jeg skriver, og jeg bare må svare når noen svarer på tråder jeg er aktiv på, tiden flyr, og jeg kan tenke meg å gjøre andre ting enn å diskutere her inne .

 

He he, ha en flott aften Kenneth.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget som jeg slettet hadde jeg et par sleivspark av politisk karakter og et par utsagn om Norwegian vs SAS som garantert ville satt fyr på denne tråden . Jeg sparte meg altså for lidelse

Jeg så den, men tenkte jeg skulle la den gå, for denne gang ;)

 

Jeg tror nok ikke det er mange som er negative til denne nye simulatoren. Jeg tror heller ikke at Aerosofts største problem vil ligge i beskyttelsen av software. Jeg aner ikke hvor mange Microsoft hadde som jobbet på FS, men det ville overraske meg om Aerosoft har samme tilgang på personell. Derfor tror jeg en av hovedutfordringene vil være å holde dette igang over lang, lang tid, men god progresjon. Det er tross alt ganske mye større jobb å utvikle en simulator enn å utvikle scenery.

 

Bare mine to cent.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mange Microsoft hadde som jobbet på FS, men det ville overraske meg om Aerosoft har samme tilgang på personell.

 

Ja, men de har allerede ansatt folk, og jeg regner med at de ansetter de folka de trenger for å komme i mål innen 2012 eller ikke alt for lenge etter.

 

De kommer heller ikke til å finne opp hjulet på nytt, de kommer til å kjøpe en ferdig grafikkmotor. MS laget alt fra bunnen av etter det jeg har lest, de har også holdt det gående med utviklingen i mange mange år. Grafikkmotoren til utviklerne til spillet Crysis er blitt nevnt i diskusjonstrådene på aerosoft. I så fall snakker vi om potensielt heftig grafikk.

 

Demo fra fra grafikkmotoren CryEngine 3:

 

 

Som sagt, snakker vi om heftig grafikk, spørsmålet er hvor mye grafikk man kan implementere samtidig som alle andre simulator kalkulasjoner skal finne sted. Det vi vet om CryEngine er at det er en grafikkmotor som virkelig overgår MS sin grafikkmotor til FSX, og som gir veldig mye grafikk med mindre arbeid. Altså meget effektiv og godt programmert. Cryengine har høstet mye ros for sin evne til å kjøre heftig grafikk der hvor andre må gi tapt.

 

Og vi skal heller ikke glemme at Aerosoft sin simulator vil støtte DirectX11, som vistnok støtter samarbeid mellom CPU og GPU mye bedre.

 

Det er også blitt nevnt at man skal kunne bruke flere maskiner om man ønsker det. De fleste av oss har reservedeler som ligger strødd rundt om etter å ha oppdatert PC'en etter hvert. Her snakker vi om å kunne ta i bruk litt ekstra kraft fra den "gamle" pc'en som står og støver ned i et hjørne. Men dette er pr i dag bare tanker og ønsker, men jeg er sikker på at vi vil få en ny simulator som gjør at vi kan bruke hardware på en ny og bedre måte.

 

Vi gleder oss :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja det er litt forskjell på og lage en sim eller et addon kan man si, men disse guttene kan sakene sine de, er vell både på mil prosjekter etc foruten om det vi er kjent med. Så får håpe de finner investorer som har is i maven til og stå løpet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart det elementære poenget til geir her i forholdet til innvestorer. Det han sier er basic foretnings realiteter.

Men jeg er samtidig enig med dem som sier att å sikkre software slik en gjerne ville er utopi. Vi snakker om software, ett hav av 1 tall og nuller så software markedet vil alltid måtte leve med cracking og andre løsninger for å omgå sperrer.

Den som vil satste i dette markedet er nok mer enn noen andre avhengig av å lage ett så godt produkt som mulig slik att de selger til dem som har en moral. Jeg tror nå denne moralen ligger godt forankra hos den vante simmern som ikke bare tester det ut ei tid for så og forsvinne til andre game varianter. Her ligger nok det største salgspotensialet overfor innvestorer også. I tilleg ser vi o att flightsim får stadig nye brukere verden over og dette tror jeg kan forklares med to årsaker. 1, det er ufattelig mange drømmepiloter over alt. disse som du ser med flakkende blikk når de nærmer seg en flyplass og som går med blikket mot himmeln når de hører ett fly ovenfra uansett hvor de er. 2, så er opplevelsen blitt så ufattelig bedre og mer realistisk med årene att flyfølelsen blir mer enn bare ett PCgame.

 

Jeg er også realistisk aventende men ser gjerne att AES får dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...