Gå til innhold

Norwegian Eagles - Alaska Challenge 10th, 11th Oct


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

[size:14pt][color:#FF0000]DET ER SVÆRT VIKTIG AT MAN LESER DENNE INFORMASJONEN GRUNDIG![/color][/size]

 

Norwegian_eagles_small.jpg

 

Hei igjen medpiloter!

Alaska har den siste tiden vært ett ”hot” tema på forumet, både i form av historier og bilder. Norwegian Eagles har derfor den glede av å invitere deg med på en utrolig utfordring i Alaska, hvor natur og flymaskiner opererer sammen i skjønn forening! For å dele opp tiden har den hittil største eventen i regi av Norwegian Eagles, blitt delt opp i tre deler. Det er en individuell påmelding for hver av turene, samt individuell informasjon. Det er derfor viktig at man leser grundig igjennom all informasjonen du finner nedenfor. Tar du utfordringen?

 

 

43615390_134ed14702.jpg

 

 

-----------------------------------------------------------------

 

 

[size:14pt]”The Airliner Challenge”[/size]

 

[size:11pt]Lørdag 10. Okt kl. 11:00 UTC[/size]

 

 

Hensikten med denne flighten er å gjøre pilotene kjent med de utfordringer som kan forventes i dette utilgivelige klimaet. Det kan forventes lave skyer og dårlig vær, kombinert med høye fjell og LLZ (ILS finnes ikke på destinasjonen!). Dette er ingen tur for noen som føler seg usikre på hvordan man skal navigere ut i fra instrumentkart, samt kjenner begrensningene til flymaskinen sin. Da det i virkeligheten er natt i Alaska anbefaler jeg alle å ”jukse” litt ved å stille klokken fram eller tilbake 12 timer slik at man får fløyet på dagen, man trenger jo ikke gjøre det mer vanskelig enn det faktisk er.

 

Pilotene kan selv velge flytype og flyselskap. Det anbefales at man flyr jet-liners som Boeing 737, MD80 eller Airbus. Flyselskap som Alaska Airlines, Canadian Airlines og Frontier Airlines. Hva man velger er opp til hver enkelt pilot.

 

alaska-airlines-737-800.jpg

 

Ketchikan Intl. (PAKT) – Juneau Intl. (PAJN)

Departure time: 11:00 UTC

Enroute time: 55 min

Arrival time: 11:55 UTC

Route: ANN J502 HOODS

Distance: 250 NM

 

Scenery:

Scenery for Juneau finner du på slutten av innlegget.

 

Kart:

http://www.airnav.com/airport/PAKT

http://www.airnav.com/airport/PAJN'>http://www.airnav.com/airport/PAJN

 

 

-----------------------------------------------------------------

 

 

[size:14pt]”The Great Alaskan Challenge”[/size]

 

[size:11pt]Lørdag 10. Okt kl. 20:00 UTC[/size]

 

Hensikten med denne flighten er å gi pilotene en skikkelig utfordring. Ved hjelp av god gammeldags navigasjon skal pilotene sørge for at lasten eller passasjerene blir levert trygt på destinasjonen. ”Kundene” har strenge tidskrav, det stilles derfor høye krav til nøyaktighet. Hver pilot skal derfor ett beste evne, og planlegging lande så nært opp til sin planlagte ankomsttid som mulig. Se opp for dårlig vær og høye fjelltopper, dette er en dårlig blanding når GPSen skal ligge igjen på kontoret, VOR’ene og NDB’ene er ute av service og lasten må være framme på minuttet! Denne flighten vil mer eller mindre bli utformet som en ”presisjons konkurranse” hvor pilotene må navigere med hjelp av stoppeklokken og VFR kart. Målet er å gjøre en god nok planlegging til å gjennomføre flygningen trygt og etter timetabellen. Er du en ekte Alaska pilot eller savner du allerede parasolldrinken ved bassenget? Norwegian Eagles utfordrer deg!

 

[color:#FF0000]LES REGLENE NØYE![/color]

 

Selve oppdraget for flyturen, destinasjonsflyplasser og all informasjon som kart etc. med relevanse gis ut kl. 19:00 UTC, altså 1 time før avgang. Pilotene har med andre ord 1 time på å planlegge turen, beregne fuel, laste opp og levere flightplan.

 

  • MAX IAS uansett flytype er 220 knots under hele flighten
  • Det er IKKE tillatt å bruke navigasjonshjelpemidler som VOR, NDB, GPS eller annen programvare som viser flyets posisjon på ett kart
  • Flyet som benyttes skal ikke være av større klasse enn MTOW 10 tonn som gitt i fartøysdokumentene
  • Pilotene skal benytte samme fly under hele flighten
  • Ved landing på destinasjonsflyplassen skal pilotene ha minimum tilstrekkelig fuel til alternativ flyplass, samt 45 min flygning
  • Samtlige deltakere skal så ved holdingpoint på aktiv bane på Juneau (PAJN) kl. 20:00 UTC, klare til avgang.
     
    fg10.jpg
     
    Mål for turen, piloten skal:
    • Kunne lande så nært opp til planlagt rutetid som mulig
    • Overholde de nevnte regler
    • Mestre å navigere ved hjelp av kart og stoppeklokke
    • Frakte last eller passasjerer trygt fram til destinasjonen
    • Slite litt..
       
      Tips og triks:
      • Velg en flymaskin som har muligheter for å lande og ta av på korte gress/grus baner, men samtidig har gode lastemuligheter. Cessna 208 Caravan og Beech 1900 er gode alternativer, men også mindre flymaskiner kan benyttes.
      • Forvent å fly ut fra Juneau, hente last eller passasjerer på en flyplass for så å fly de til ”bushen”.
      • Bruk den tilgjengelige planleggingstiden godt
      • Benytt programmer som FSNavigator og Google Earth til å måle avstander, beregne tid og kompasskurs.
      • Google Earth er ett nyttig hjelpemiddel for å ”simulere” turen for å se hvordan terrenget ser ut på ruten.

      Scenery finner du nederst i innlegget, kart blir tilgjengelig 1 time før avreise.

       

      -----------------------------------------------------------------

       

      [size:14pt]”The Mailman”[/size]

       

      [size:11pt]Søndag 11. Okt 09:00 UTC[/size]

       

      Hensikten med denne flighten er at pilotene skal ”jobbe” som shuttle pilot mellom tettsteder i området rundt Juneau, Alaska. Det skal fraktes post og mennesker mellom tettstedene, uansett vær og vind. Posten skal fram! Pilotene velger flytype og flyselskap selv. All trafikk skal skje mellom de undernevnte flyplassene, og samtlige piloter skal ha besøkt hver av flyplassene, minst en gang. Alle starter på Juneau.

      • Juneau (PAJN)
      • Skagway (PAGY)
      • Haines (PAHN)
      • Gustavus (PAGS)
      • Hoonah (PAOH)

       

      get18.jpg

       

      Scenery finner du nederst i innlegget

       

      Kart:

      http://www.airnav.com/airport/PAJN

      http://www.airnav.com/airport/PAGY

      http://www.airnav.com/airport/PAHN

      http://www.airnav.com/airport/PAGS

      http://www.airnav.com/airport/PAOH

       

      -----------------------------------------------------------------

       

       

      [size:11pt]Scenery:[/size]

      Søk etter "Glacier Bay" på www.flightsim.com

       

      [size:11pt]Kart:[/size]

      VFR kart for hele Alaska finner du hos www.skyvector.com (GRATIS)

       

     

    all_Alaska_Float_Plane.jpg

     

    [size:14pt]Velkommen til årets største simulerte utfordring, tørr du bli med?[/size]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew! Har holdt på i hele kveld med planleggingen til denne eventen, jeg håper virkelig at så mange som mulig har anledning til å delta! Spesielt under de to siste turene, som er lagt utenfor Gardermoen Realtime da vi må dele på de pilotene man har i landet. :)

 

Undertegnede vil selvfølgelig være med både som Airliner og Cargopilot. Jeg deltar med andre ord på alle tre turene.

 

Airliner:

ASA375 - MD82

 

Challenge:

FDX375 - Beech B1900C

 

Mailman:

FDX375 - Beech B1900C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, for all del!

 

Man melder seg bare på de turene man har lyst og anledning til å delta på. Kan kan velge om man vil være med på en eller alle, og hvorvidt man ønsker å delta på den siste eller første. Det er opp til hver enkelt "captain". ;)

 

Kort fortalt, turene opererer uavhengig av hverandre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe du har anledning til å være med Petter!

 

Når det gjelder påmelding så er det ikke "superviktig" at man melder seg på i god tid. Mye kan jo skje, spessielt med tanke på FLG, så denne gang får vi være fleksible.

Når det gjelder "Challenge" så ser jeg helst at de som ønsker å delta melder seg på, da det vil bli en mer eller mindre uoffisiell konkurranse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[size:11pt]Jeg minner om "The Airlines Challenge" som reiser fra Ketchikan til Juneau kl. 1300 NORSK TID. Værmeldingn tilsier at vi får en relativt flott Alaska dag med lette skyer og høy skybase. Dog er det meldt tidvis tåke, forhåpentligvis slår dette inn i tidsrommet vi lander i Juneau.

 

Bli med på utfordringen og oppleve en airlinerpilots hverdag i ugjestfritt miljø! For mer info se det første innlegget![/size]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo 50 minutter fra du lander i Juneau til du skal ha avgang fra Gardermoen, flust med tid spør du meg. :grin:

Så vidt en time til avgang nå, synes det er litt beskjeden påmelding?

 

Man trenger forøvrig ikke melde seg på for å bli med på turen, selv om det er en fordel. Man kan også møte opp "der og da" på Ketchikan. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da rusler vi ut til gaten, været ser svært så lovende ut for denne turen. Etter en rask titt på vindkartene ser det ut til at man vil tjene mest på å ligge ett sted mellom FL240 og FL280. På FL300 vil man få litt over 60 knop rett i nesa. :grin:

 

See you at ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles.

Husk remarks;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en morsom og annerledes tur, og jeg kunne godt ha tenkt meg å ha vært med, men dessverre står det helt andre ting på timeplanen som gjør at jeg ikke fikk vært med på dette i dag. Hadde jeg hatt helga fri skulle jeg vel gjerne ha vært med på FLG i tillegg.

 

Neste gang det passer skal jeg atter være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en heller ensom ferd denne gang, men, nå har det aldri vært spesielt folksomt i Alaska. :grin:

 

Håper flere har anledning til å bli med på den ultimate utfordringen kl. 2200 NORSK tid i kveld, hvor pilotene får velge fly selv ut i fra de kriterier som er satt. For de av dere som er på FLG vil dere få utlevert kart som jeg har printet ut, øvrige kan laste ned kartet fra en link som jeg vil linke til 1 time før avgang sammen med selve "oppdraget"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber dere repitere reglende og målet lengre opp på siden for oppdraget før dere går igjennom oppdragsinfoen!

 

[size:14pt]OPPDRAGET! [/size]

 

Wood Lake Research Camp ved Glacier Bay fikk i går ødelagt en av de viktigste måleinstrumentene. Dette instrumentet tar målinger av luft, vann og vegetasjon for å kartlegge hvilken effekt den globale oppvarmingen har på klimaet i Alaska, og for så vidt resten av verden. Oppdraget har i aller høyeste grad høy prioritet da dette er ett ledd i verdensomfattende forskning. Det er svært viktig at instrumentet blir byttet ut med ett nytt instrument så snart som mulig, slik at avgjørende målinger ikke går tapt.

 

Ditt oppdrag er derfor å fly ut fra Juneau, AK (PAJN) til Skagway (PAGY). I Skagway skal dere hente instrumentet som blir overlevert av ”Glacier Instruments Inc.” som har verksted der. Instrumentet skal dernest, uten forsinkelse overleveres til forskningssjef Dr. Williams på Wood Lake Research Camp. Pga. mangel på vei blir vi nødt til å fly instrumentet inn. I tillegg til instrumentet blir dere nødt til å ta med en tekniker som skal montere instrumentet, har du ikke noe passasjersete tilgjengelig kan han sikres sammen med lasten.

 

Instrumentet med utstyr for montasje veier til sammen 120 kg, i tillegg veier montøren ca. 90 kg.

 

Wood Lake Research Camp finner du på koordinatene N58’30’25 W136’25’59. Under planleggingen kan du benytte deg av www.skyvector.com , FSNavigator, Google Earth eller annen programvare for å finne stedet, samt planlegge ruten. Kun www.skyvector.com kan benyttes av de nevnte hjelpemidler etter at man er kommet i luften. Heller ikke GPS, NDB eller VOR kan benyttes. Wood Lake Research Camp har en gressbane på ca. 800 m, denner er vendt i himmelretning 14/32. Camp’en ligger 167 fot over havet.

 

WoC.jpg

Wood Lake sett mot sør

 

Før avreise fra Juneau kl. 2030 UTC skal du ha levert beregnet ankomst tidspunkt for landing på Skagway og Wood Lage Research Camp. Vær oppmerksom på at det er flere aktører som har fått samme oppdrag, og at det er firmaet som leverer nærmest det oppgitte tidspunkt som vil få videre kontrakt med Glacier Instruments Inc.

 

Været i området er pent, vindstille. OVC meldt i 5000-6000ft.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gjort dette men er med....)) Satser på en legg på 50 min. til PAGY, deretter 1,15 time mellom PAGY og destinasjon Wood Lage Research Camp. Det vil si med avgang PAJN klokken UTC20,30 er jeg på PAGY UTC 21,20 og Wood Lage Research Camp klokken UTC 22,30 Da har jeg tatt med 10 minutter opplasting på PAGY. Dette deler jeg på begge legsene, alt etter hva som passer. ) Misson ender for meg da klokken UTC 22,30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, rett og slett den heftigste turen på lenge! Dere som ikke ble med kan angre dere, for dette var utrolig gøy!

 

Har tatt noen screenshots som jeg regner med å legge ut senere.

 

Da jeg fløy en C206 havnet jeg ganske langt bak resten, og valgte derfor noen snarveier for å spare tid. Dette gjorde selvfølgelig utslag på resultatene fra flighten da vi fikk straffepoeng for for tidlig eller sen ankomst. De to som kom øverst på listen gjorde en fenomenal innsats, jeg og Birger derimot var mer opptatt av å komme oss fram enn å følge tidsplanen.

 

Listen ble som følger

 

*Sindre (-1,5 poeng)

*Magnus (-1,5 poeng, trekk da han havarerte ved landing..)

*Vegard (-5,5 poeng)

*Ivar (-36,5 poeng)

*Birger (-42,0 poeng)

 

Hadde vi det gøy, eller HADDE VI DET GØY? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...