Gå til innhold

OBLIGATORISK lesning for ALLE!!


Tommy Hansen

Anbefalte innlegg

Selv om jeg sitter i solfylte Madeira og ikke hverken ville flydd Alaska long haul eller CPT,så vil jeg si noen ord.

 

Med siste tids kjekling og meklig,så kanskje det er på tide at alle,særlig de som ser ut til å være "klikk-gjengen" i VACCSCA,leser igjennom det åpne brevet fra VATSIM founders

 

Her påpekes det flere ting som mange ting som jeg kjenner igjen fra bl.a dette forumet.

 

Når det gjelder den eksplsjonsartede utviklingen av nye ATC ,så er det så og si UMULIG å kunne stille opp på alt av treninger,utsjekker,OTS,CPT og alt hva det nå er.

At det er yrende aktivitet i Norge er vel og bra,men det må da ikke bli slik at man skal føle seg "presset" til å KUN fly inn til Gardermoen og/eller i områdene rundtomkring.

 

Når det gjelder "frykten" for å ikke passere en utsjekk pga. for lite trafikk. Ja da er vel egentlig løsningen SÅRE ENKEL!

VACCSCA får løsne på kravene for trafikk,å heller bruke et gjennomsnitt av FAKTISK trafikk som en mal for hvor mye en kandidat bør kunne håndtere.

Edit: Da kan man også legge disse utsjekken til andre dager enn akkurat søndager,hvor det skjer så mye annet at man ikke burde bli "presset" til å være lojal mot OSL.

 

Videre er det ikke alltid så interessant å dilte rundt OSL hele tia. Så jeg vil vel egentlig oppfordre alle til å fly mindre på OSL og komme dere ut i den store verden å fly der litt mer.

 

Ellers vil jeg etterlyse litt mer tilstedeværelse og rettningslinjer fra VACCSCA's leder,når det gjelder hvordan ATC skal opptre i forum og ellers. De representerer jo VACCSCA som ATC's online og på forum. Så deres opptreden vil jo være med på å gjenspeile VACCSCA som organisasjon og også direkte falle tilbake på nettopp VACCSCA sin øverste leder.

 

Med tanke på det, så jo mitt inntrykk at VACCSCA's leder fremmer slik opptreden som vil ser en del av. Eller så er han uengasjert og ikke bryr seg, eller rett og slett en litt svak leder uten kontroll på sine "disipler".

 

Som sagt, så er dette noen jeg tolker utifra hvordan enkelte ATC opptrer,om noen av karakteristikkene er korrekte kan jeg ikke si da jeg ikke kjenner vedkommende.

 

Men,det er noe en leder alltid må ta høyde for, at de som representerer organisasjonen hans vil være hans ansikt utad.

 

Med det så får alle ha en god online flyhelg,enten de flyr CPT eller er så VÅGALE at de flyr ute i den store verden istedenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nyskjerrig på hva dette var for ett spennende innlegg Tommy, og jeg må si at jeg liker det jeg leser.

 

Fra mitt synspunkt, som både flyr og tilbringer noe tid bak scopen, så treffer du spikeren midt på hodet. Har den oppfattelse av at enkelte kontrollere føler seg litt løs sluppen og "frie" på dette forumet i forhold til VACCSCA sitt egent forum. Slik bør det så absolutt ikke være. Nå ligger det på ingen måte noen "naturlighet" i at sjef VACCSCA, eller representant for den norske divisjonen leser alle innlegg på dette forumet, men på den andre siden burde man ikke trenge det heller. Når man representerer noen andre enn en selv bør man til enhver til opptre profisjonellt og seriøst.

 

Jeg vil understreke at mitt inntrykk kun gjelder enkeltindivider, og at det store jevne snitt er der det burde være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "frykten" for å ikke passere en utsjekk pga. for lite trafikk. Ja da er vel egentlig løsningen SÅRE ENKEL!

VACCSCA får løsne på kravene for trafikk' date='å heller bruke et gjennomsnitt av FAKTISK trafikk som en mal for hvor mye en kandidat bør kunne håndtere.

Edit: Da kan man også legge disse utsjekken til andre dager enn akkurat søndager,hvor det skjer så mye annet at man ikke burde bli "presset" til å være lojal mot OSL.[/quote']

Et par kommentarer på dette;

- Kravene til trafikk er satt av VATEUD, ikke VACCSCA.

- CPT utenom søndager har blitt forsøkt med det resultatet at kandidatene ikke fikk en tilstrekkelig mengde trafikk. Det er på bakgrunn av den erfaringen at CPT for tiden blir holdt på søndags kveld.

- OSL ja... Jevnt og trutt hører vi at folk er lei av å fly til/fra Oslo. Og likevel er det der de fleste flyr, ATC eller ei. "Put your money where your mouth is!" Dersom folk virkerlig var så lei Oslo som enkelte gir utrykk for, hvor blir det av trafikken når f.eks. Bodø Control kommer på nett?

 

flightsim.no er og blir en entusiast-side. VACCSCA har et eget forum hvor VACCSCA's ledere er tilstede. Å kreve at lederskapet i VACCSCA skal holde seg oppdatert på alle relevante hobby-forum er litt mye forlangt mener jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir det av trafikken når Bodø er pålogget? Vel, dere som sitter i tårnene burde først og fremst bli flinkere til å organisere det slik at flest mulig poster på de forskjellige flyplassene blir kontrollert. Jeg synes personlig at det er svært lite attraktivt å fly mellom to flyplasser med kun tower pålogget, siden det rett og slett gir meg svært lite. Dere burde for det andre booke og si i fra en stund i forveien, og helst sitte litt mer enn èn time på diverse utsjekker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av grunnene til at folk kanskje lar være å fly i bodø(som f.eks.) kan hende fordi at de veldig sjeldent er på, en annen ting er at veldig sjeldent er det twr/app osv pålåget i samme område(enbo_ctr område).

det er større sjangse får å treffe på atc i oslo område.

men om det forandrer seg med at atc flytter mer oppover til enbo_ctr er jeg rimelig sikker på at trafikk mengden også vill flytte seg fra enos_ctr til enbo_ctr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalisering av flighter og bemannede flyplasser har vært diskutert og forsøkt før, og enda er vi der vi er. Jeg ser ingen grunn til å ta dette opp nok en gang.

 

Forøvrig: Når jeg skriver på dette forumet skriver jeg som Magnus F. Meese, ikke som "VACCSCA-ATC" Magnus F. Meese. Det er mine personlige meninger som kommer fram fra min side, intet annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC trekker absolutt trafikk. Å skylde på pilotene er bare på grensen til latterlig, da det er dere som organiserer alle events og utsjekker, og dermed har en svært god mulighet til å flytte trafikken nordover. Og når jeg sier nordover, sikter jeg absolutt ikke til ENVA, flyplassen som tydeligvis er vaccascas svar på Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sitte en time på gardermoen uten trafikk på ukedager, hvordan blir det da i nord-norge? Som pilot har man noe å gjøre hele tiden, men som atc er man avhengig av andre. Det er klart det blir en ond sirkel ut av dette..

 

Er forresten mentor for en som sier han bare skal sitte atc i tromsø, så gode nyheter der ;)

 

Ingen piloter blir slaktet for å ikke delta på utsjekker.. Men skjønner at det kommer reaksjoner når Ivar arrangerer sine populære turer under en C1 utsjekk.. Vi trenger dere piloter for å drive med hobbyen vår, kanskje mer enn dere trenger oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Nord-Norge så mener jeg å huske at man hadde en svært populær event der for en tid tilbake med en god del trafikk der ATC satt utplassert på både "tower"-flyplasser og med god AFIS-dekning i tillegg. Istedenfor å kontrollere enbo, entc, enva velger dere ofte istedenfor å koble dere opp i denne trekanten istedenfor, engm, enzv (enbr), enva. Derfor har jeg ropt et høyt HURRA for Norway-kontroll ettersom det fører til mer trafikk der oppe. Jeg elsker kortbanenettet i nord.

 

Med alle flyplassene i nærområdet rundt Bodø og Tromsø burde det ikke være noen umulighet å få til litt trafikk i hvertfall. Jeg er dessverre i den posisjonen at jeg gjerne må fly på svært ukurante tider av døgnet og kan derfor i sjelden grad opptre på utsjekker av diverse sorter, men forsøker så godt jeg kan.

 

I tillegg forstår jeg at det kan reageres på hvordan ting planlegges, men mye kommunikasjon kan foregå med private beskjeder slik at ting blir tatt opp på en ordentlig måte.

 

Tilslutt vil jeg gjerne legge til at jeg har lagt merke til at endel info om utenlandske events legges ut på VACCSCA sitt forum, noe som i og for seg er helt greit, og det er jo ikke dere som legger det der. Men, kan dere ikke tipse disse posterne om at det er et stort pilotforum her evt. at dere videresender beskjedene? Dermed kan vi også støtte opp om andre utenlandske events i tillegg.

 

Takk for at dere stiller opp som ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det åpne brevet Tommy :-)

Som moderator her på dette forumet så prøver jeg å holde et øye med det som skjer her. Jeg sitter også som Board i Vaccsca. Det jeg vil si er at det har blitt litt mere å gjøre for meg her på forumet den siste tiden. Det er synd at man må slette innlegg og låse tråder men sånn er det. Det vi driver med er en hobby! Jeg flyr når jeg vil og sitter online som atc når jeg kan. Sånn skal det være. Vi ingen rett i vaccsca til å diktere hva den andre part skal gjøre. Synest det er synd at Ivar avlyste turen pga bråk. Jo det er synd at man muligens mister noen piloter som evt. kunne ha flydd under CPT, men det er jaggu ikke sikkert de hadde flydd under CPT uansatt da det var akkurat en slik tur de ønsket å gjøre den kvelden.

 

Gardermoen er Norges største flyplass så, så det er helt naturlig at det er mest trafikk der. Mange av pilotene som flyr online er medlemmer i et VA og flyr etter deres rutetabell. Vi kan ikke diktere hvor de skal fly.

Det viktigste er at vi har det gøy med hobbyen vår. Om det er å sitte som atc på Gardermoen, Høybuktmoen eller fly dit du ønsker

Til slutt vil jeg oppfordre alle til å ha det gøy med hobbyen og forsette med den gode tonen her på forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt positiv til mer ATC-dekning i Nord-Norge. Jeg har ikke vært på VATSIM lenger enn en måneds tid, og jeg begynner å bli litt lei ENGM-ENZV-ENVA.

 

I det siste så har ENOR og ENBD vært pålogget så og si like mye som ENOS. Minst to av gangene har det ikke vært trafikk innenfor ENBD. Jeg har kun sett TWR pålogget én eller to ganger innenfor ENBD, i Tromsø. Hvis man vil ha mer trafikk i Nord-Norge, så trenger vi minst to. Det mest naturlige ville jo vært Bodø og Tromsø, evt. Alta.

 

Det atraktive med Nord-Norge er at det er mindre "rett fram"-flyging enn i sør, noe som jeg synes er positivt. Nesten samtlige flyplasser i kortbanenettet har en eller flere svinger på finalen, i tillegg til f. eks. Alta.

 

Været er også en stor morofaktor i nord. Hva er mest morsomt? En "rett fram"-landing med calm vind eller rwy 29 i Alta med storm i kastene? Jeg har så og si ikke hatt en eneste crosswind-landing den siste måneden i Sør-Norge, på VATSIM. Dette er altså ikke en klagemelding til værgudene, men en promotering av Nord-Norge :)

 

Så kom å fly i nord! Hvis flertallet ønsker å fly i nord, så sitter selvsagt ikke ATC'ene igjen i sør for å protestere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det virkerlig var slik at "ATC trekker trafikk", hvor ble det av trafikken da jeg bemannet ENBD med absolutt full dekning? Og det flerfoldige timer i strekk! Normalen var maks 2 piloter på frekvensen i "rushtiden", med noe mer dersom det f.eks. var ATC trening på gang i nærheten...

 

Nei, visa om at "det er så lite ATC i nord" er jeg nå møkk lei. Jeg ønsker ENOR velkommen, men har liten tro på det helt store "nord-Norges-rushet", og har allerede flagget ut til VATSIM UK. Med litt flaks kan det tenkes at jeg etterhvert får litt trafikk til "ukurrante tider" på MAN_CTR... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at folk helst flyr der det både er TWR/APP og CTR. Én kontroller på ENBD_CTR greier ikke å trekke alle pilotene nordover. Det trengs flere ATC'er. I Sør-Norge er vanligvis ENOS, ENGM, ENZV og noen ganger ENVA som er bemannet. Et slikt tilbud har jeg ennå ikke sett i Nord-Norge. Det nærmeste er ENOR_CTR og ENTC_APP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...