Gå til innhold

Ny foruminndeling på fs.no


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kom på en liten ide. Her inne på forumet er vi flere tusen medlemmer. Noen er helt i startgropa med sin hobby mens andre har noen timer i full motion sim og er veldig interessert. Noen holder på med flysertifikat og går på flyskoler og er veldig faglig kompetente. Hva med å dele opp i noen fora som alle og en hver kan føle seg trygge i? Jeg synes denne ideen kanskje kunne vært noe å prøve ut. Da vil man slippe å ergre seg over at noen spør hvor autopilotpanalet er og hvordan man får flyet opp i lufta etc.. mens folk som har holdt på med sim så lenge som meg har helt andre problemstilliner å undre seg over.

 

 

Bare for å klargjøre så ikke noen leser litt for fort mellom linjene her: Å ha et forum for nybegynnere f.eks ville vært gunstig da også simmere med litt erfaring kan gå innom og svare på spørsmål om de vil. Nybegynnerne kan da trygt legge ut helt basale spørsmål som får noen drevne simmere til å rive seg i sprofessorskjegget. Slik har dpreview.com gjort det og det fungerer for å si det snn: SMOOTH! Der svarer erfarne fotogrfareer gladelig folk som ikke har peiling men som gjerne vil lære. Utroli fin tone på det forumet etter det jeg erfarer.

 

Hadde det vært noe å delt opp forumene her slk at man kan møte de på sitt eget erfaringsnivå? Alle har vært i egynnerfasen og jeg tror de ville fått MER hjelp med et eget forum for da kunne man gått inn i de fora bevisst for å hjelpe folk i gang med helt bbasale problemstillinger.

 

 

Jeg ser for meg forum ala pilotene svarer type innholdsmessig:

 

- Nybegynnere / FL080

 

- Viderekommende / FL 250

 

- Entusiaster / FL450

 

 

Dette er forum som går på det med selve flygingen i simmingen. Altså et slags underforum av pilotene svarer. Så kan man ha Aviation employers (ansatte i lufttrafikken) til å mingle i et fjerde forum.

 

Da får man slutt på denne "pilotene" svarer udefinerbare greia.

 

 

Fint med tilbakemeldinger fra dere andre brukere av dette forumet om dette var en god eller om det er bedre slik det er nå med et forum for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sarakasmemodus]JA! Lat oss separere dei som kan hjelpe og dei som treng hjelp! Kjempegod idè![sarkasmemodus av]

 

For å vere litt frekk tidleg på morgonen, dette er det desidert særaste forslaget eg har sett her inne på lange tider.

 

Dersom nokon har eit problem med at dei som er nye i flightsim idag har AKKURAT same problema som me hadde då me starta for ei tid attende, så kan dei sjå vekk, eller heller melde seg ut. Å dele opp forumet i erfaringsgrad vil definitivt ikkje vere samensveisande for miljøet. Då vil me heller få tre "klubbar". Ein gjeng uerfarne folk som ikkje klarar å få ting til, ein gjeng meir eller mindre erfarne som er middelmådige, og ein gjeng med superentusiastar som kan alt om det meste innan FS, men som vil døy ut av seg sjølve fordi det ikkje er fleire igjen etter ei stund.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt innspill, Torstein. Det hadde jeg ikke tenkt på. Men ideen kommer fra som tidligere nevnt, større forum der man separerer litt på "supportforumene". Det vil være adgang for alle over alt men dersom du lurer på hvor "flapsknappen" er etc så legger du det ut i "Begynnerforumet" slik at de som besøker dette forumet vet at her vil jeg finne spørsmål om akkurat dette og hvorfor hjulene må ned før landing etc. Dette er trivielle spørsmål fra begynnere bare man er klar over at nå vil jeg møte på disse spørsmålene.

 

Fint å høre argumenter mot forslaget om å organisere forumet også, så jeg er helt åpen for det.

 

Angående at det er veldig sært for deg så må jeg skyte inn: Dersom det er desidert det særeste forslaget, er det sært at foto.no og dpreview.com og pprune.com (norges største, og de to andre: verdens største forum på hvert sitt felt) har slike løsninger også? Sikker på at dette ikke er veldig lokalt sært akkurat for deg, Torstein?

 

 

Du tror ikke at egne områder for nybegynnere der "det er lov til å dumme seg ut / stille dumme spørsmål" kunne vært et positivt tiltak i det hele tatt?

 

Du nevner; "dersom noen har problemer med at de som er nye i flightsim idag har AKKURAT samme problemer som vi hadde da vi starta for en tid siden", og der tror jeg (ikke for å være frekk) at du har misforstått meningen med innlegget. Jeg må presisere for deg nok en gang slik at det ikke kan misforståes siden du direkte går til angrep på forslaget og ønsker å avfeie det: Meningen bak dette er ikke at man som mer erfaren bruker skal få slippe å se nybegynnernes problemer men at man kan peile seg inn på den type problematikk man ønsker å lese om / være med på å løse. Da kan de "nye" lese hva de mer erfarne skriver om å på den måten lære mye, samtidig som de erfarne kan forholde seg blant "likesinnede" om de ønsker det og de kan bruke begynnerforumet dersom de ønsker å finne svar på litt mer basale ting eller hjelpe nye medlemmer. Der tror jeg du misforstod innholdet litt og det var ikke bra. Det var ikke ment for å provosere men for å få til et bedre forum som kan skape bedre opplevelser både for nye og gamle brukere. Nå skulle det være klart! : )

 

Tilbake til hovedtemaet: Jeg vil gjerne ha flere innspill både for og imot. Er spent å se på hva forumet mener og om jeg er alene om å ønske en inndeling i erfaringsnivå når man legger inn spørsmål på forumet om flyging (samme område som "pilotene svarer").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg svarte har jeg tittet litt på www.pprune.com.

 

Jeg liker at det egentlig er relativt store og brede foruminndelinger her på flightsim.no. Det gjør at man finner svar på spørsmål man ikke har akkurat da, men som man kan bla frem fra hukommelsen senere. Samtidig kan det jo også bli veldig rotete ved at temaene som kommer gjerne ikke har noe som helst med hverandre å gjøre.

 

Men det er dermed relativt enkelt å vite hvor man skal plassere spørsmålet for å få et godt svar, og man slipper kommentarene som "vet ikke om dette er rett forum" og resten av "unnskyld for at jeg er til" -kommentarene

 

Når det gjelder evt. nybegynner/normal/erfaren-inndelingen så er jeg litt bekymret for evt. dobbelposting. Hvor går grensen for hvilke spørsmål som skal hvor? Og det er jo ikke sikkert at de som bruker søkefunksjonen klarer å forholde seg til så mange underfora som vil komme. Dermed vil det komme enda flere spørsmål med "Google-svar", som vi vel egentlig ikke ønsker.

 

Det fine med flightsim.no er jo at det er en trygghet i at det er mennesker her som ønsker å hjelpe andre, og som snakker samme språlk. For mange kan det være enklere å formulere et komplisert spørsmål på norsk enn på et fremmedspråk.

 

Og flightsim.no er vel et såpass lite community i utgangspunktet at man ikke trenger en slik oppbygning som man har hos pprune.com som er et internasjonalt forum.

 

Jeg tror det vil virke rotete, og et problem med så mange underkategorier vil føre til at mye av de står tomme uansett. Eller at det er minimal aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jrg mener at det bør være sånn som det er nå, tror det vil bli rotete ellers, dessuten er det menningen at man skal stille spørsmål på et forum, for så og få hjelp av noen som kan det.

Dersom det blir delt opp sånn bli det jo sånn at de flinke hjelper de flinke, og de ikke så flinke hjelper de ikke så flinke.

 

Og ja jeg skjønner tanken og alt, men tror du virkelig de flinke gidder og hjelpe de ikke så flinke da?

 

Hele greia med et forum er jo at en skal få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnor: Mogleg at eg virka litt krass i dag morges. Men eg ser ikkje korleis ei slik inndeling av forumet skal gjere det betre. Eg trur fast og haldent på at det er betre for nye folk i hobbyen vår at det er slik det er no. Og eg har ingen problem med å lese innlegg kor folk spør om ting som for oss litt meir garva er elementære. Trur nok at dei nye lærer like mykje, om ikkje meir, av å lese innlegga våre slik som det er idag. Var ikkje meininga å gå til frontangrep på innspelet ditt. Men eg meinar framleis at det er eit sært forslag. Kva andre fora som eg ikkje er medlem av gjer, interesserar meg eigentleg ganske lite, men det er mogleg andre har fått det til å virke. Men trur ikkje det er særleg vits i å gjere slike drastiske endringar her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener Emil at forumet er perfekt å kan ikke gjøres bedre?

 

jeg for min del synes dette virker som en flott idee.

rotete? nei synes ikke det virker mer rottete enn nå.

forskjellen er jo bare at det blir delt opp i seksjoner hvor du har nybegynere, erfarne, veteraner..

synes det virker enkelt å greit.

 

kaffekroken bør jo være lik for alle(alle delene av forumet), men at du har under FS2004 å FSX egene avdelinger..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe særlig moderasjon på fs.no, Espen. Derfor de utallige nytteløse og meningsløse debattene her inne og den tidvis ampre stemningen. Men dette er nå en annen sak og har ikke noe med inndelingen. Men det virker som en god del her inne er fornøyde med å ha et forum for "pilotene svarer".

 

Det som er litt dumt er at det er de færreste pilotene som henger her inne på dette forumet. Derfor kunne kanskje forumet blitt litt rikere med å slippe til annet aviation personell men de kan bruke Snackbaren, eller noe? :S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man heller kunne gjort er vell og kunnet laget sånn at det er mulig og slette sine egne poster, for av og til, egentlig ganske ofte så ser jeg at feks. "Oy den kunne jeg postet i Fsx forumet istede for i Vatsim"

 

Dette skjedde faktisk istad, selv om greia er at jeg skal ha noe for Vatsim, så er jo det aktuelle programet for Fsx faktisk, og kan brukes utenfor Vatsim og online flying også.

 

Tror dette ville vært det beste til og løse problemet med feilposting.

 

Når det gjelder emner som ofte blir tatt opp så må man lage en post for "Ofte Gjennopptatte emner" også undergrupper som "Fsx" "FS2004" "Wilco" Pmdg" etc. disse emnene må ligge der hele tiden og ikke forsvinne, sånn som det gjør i de andre emne områdene.

 

Det er min mening iallefall, så får dere si hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes oppdelingen er greit som den er.. Eneste jeg merker er at folk blander Kaffekroken og Snackbaren litt, og noen feilposter her og der. Men slikt må man regne med.

 

Når det gjelder det med at veldig få er piloter her, er jeg litt uenig. Jeg føler at de fleste "aktive" her inne enten er yrkespiloter, privatpiloter eller er i ferd med å bli en av delene :)

 

Og det at man kan diskutere frem og tilbake både med folk som virkelig vet hva de snakker om, og de som gjerne vil lære, synes jeg er det fine med dette forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Eller er iferd med å bli "skrivebords" piloter som meg :D

 

Kunsten med forum, er å holde det enkelt og greit. Jo flere kategorier jo flere tabber gjør folk på forumet og jo flere vegrer seg å bli enda mer aktive her :)

 

Hva om jeg som nybegynner (siden 94) spør om enkelt hjelp som hvordan virker FS passanger i en entuastisk del på forumet? Jo, jeg blir hudflettet med klar beskjed om å poste innlegget i nybegynner delen. Og dermed har de mer erfarene klart kunst stykket med å så vegrelse hos meg ved å poste innlegg og spørsmål flere ganger. Dette kan man ikke feie under teppe.

 

Men jeg har i den forbindelse et forslag om at moderator og admin oppretter en tråd hvor man kan poste f.eks. 10 bilder hvor man kan evt. gi sin stemme på det bildet man liker best. Kan kalle det for ukens blinkskudd. Dette er selvfølgelig ment som uhøytidlig artig ting som jeg vet foregår i andre fora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nå er vell dette et forum for flysimulatorer om jeg ikke husker feil, all honør til de fag personer som svarer på en utmerket måte synes jeg.

 

Så og begynne og ranke folk etter kompetanse her inne blir som og innføre brustadbua spørr du meg....synes det er fint som det er jeg... så mye trivlige mennesker her inne med felles interesse...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg virker svaert unoedvendig og vanskeliggjoerende. For det foerste vil dette skape forvirring om hvor man skal poste, er vel mange som mangler selvinsikt nok til aa avgjoere hvilket kompetansenivaa man har.

For det andre er det ikke noe behov for dette, en kjapp titt paa 'Pilotene Svarer'-forumet viser at det bare har vaert 16 aktive traader denne maaneden, saa det er jo ikke noe problem med at det er for mange poster med for lette eller for vanskelige spoersmaal - en oppdeling av dette forumet til 3 fora i stedet vil da i snitt gi 5 traader pr. forum pr. maaned, eller doede forum med andre ord.

I tillegg trenger man ikke vaere haarsaare for at man ikke har ordentlig sertifikat og foler seg ekskludert fra foraene av den grunn, 'Pilotene Svarer' er jo et forum for de som oensker forklaring paa hvordan ting fungerer i virkeligheten, og da er det jo greitt at det er virkelige piloter som svarer.

Men legg ogsaa merke til beskrivelsen av forumet, i sticky'en foerst i forumet: "dersom du ikke er pilot eller har tilsvarende opplæring, som hovedregel IKKE skal svare på spørsmål her.

Dersom du har sånn noenlunde kontroll, kan du gjerne svare - men da må det gå tydelig fram at du ikke vet 100% sikkert."

 

Med andre ord er det fritt frem for enhver ekspert aa svare, men man proever aa unngaa svar som 'faren til naboen til en kammerat av broren til kompisen min overhoerte paa bussen at...." :)

 

Den dagen vi begynner aa ha 5-10 nye traader daglig i forumet der er det nok paa tide aa inndele det litt mer systematisk, men fram til da tror jeg det bare vil foere til mindre aktivitet og daarliger svar.

 

skulle man da for eksempel i 'nybegynner-forumet' forby piloter med mer enn 1000 timer i loggboken aa svare fordi de er for erfarne? Hoeres merkelig ut for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner, erfaren eller veteran? Hvem skal sette alle brukerne i bås? HVordan skal man selv velge hvilket nivå man er på? Nei, jeg syntes at forumet vårt er for lite til å ha slik inndeling.

 

Jeg er selv medlem på en del andre fora og syntes de er utrolig rotete og vanskelig å finne frem i. Alt for mange grupper, nivåer og undernivåer, slik vil jeg ikke ha det her.

 

Nå går alt på en side og det er lett å se om det er nye innlegg. Hvis jeg skal måtte klikke meg inn i forskjellige nivåer så blir det fort at man ikke får med seg mye, og går lei.

 

Nei, la nybegynerne slippe til, så får man heller ta de "litt" i nakken" en gang i blandt. Ja for selv nybegynnere kan søke både i fs.no, i google på både engelsk og norsk før de poster en post. Noen ganger lurer man på om et spørsmål stilles bare for å poste.

 

På noen fora er det jo slik at før man får poste et nytt innlegg så tvinges man til å sjekke om det har vært oppe før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller motsatt av det du sier Petter.

 

Forby piloter med under 1000 timer å poste i "erfarne skriverbordspiloter"-delen. Slik vil man unngå unødvendige emner.

 

Et forum kan vel alltid bli bedre, men er vel ikke alle forandringer som er like greie å få til. Jeg liker f.eks forslaget om ukas blinkskudd. Jeg hadde vel forsåvidt også kanskje likt en ATC svarer del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

| Det man heller kunne gjort er vell og kunnet laget sånn at det er mulig og slette sine egne poster

 

Men dette er jo ikke noe problem.. sletter ofte egne poster som jeg kanskje angrer på eller har postet feil. Hvis du klikker på 'endre' meld får du samtidig et valg om å 'slett innlegg'. Da ville det kanskje vært bedre med en 'flytte meld til annet forum' mulighet .

 

Mvh Nils - God sommer folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som ønsker "erfarings-basert" forumsoppdeling; hvor ville dere plassert denne tråden?:

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=493674

 

... etter å ha fått løsningen på plass, så virker det faktisk ganske grunnleggende, selv for meg. Men er det egentlig så enkelt å si at "dette er et nybegynnerspørsmål"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tenkte først og fremst å dele forumet: Pilotene svarer i tre eller fire kategorier. Innstallasjon og slikt kunne bare vært slikt det var. Samme med addons, snackbaren og alt dette.

 

Nybegynnere / Velkommmen til flightsimverden:

- Hvordan treffe rullebanen?

- Hvordan få ned farten før landing?`

- Jeg får ikke lys i cockpiten i default 737en

- Hva er forskjellen på IAS og TAS

 

 

Viderekommende:

- Hvordan planne fuel for en A320?

- Hva kreves for å ha et ILS CAT 3C sert. fly?

- Kan noen tyde denne TAFen for meg?

 

 

Entusiast:

- Hvordan regne ut CG på flyet?

- Noen som vet hvordan single engine G/A prosedyrer for 01L ENGM er?

- Får for høy ITT under start?

- Stort avvik mellom FF under crz

- Bruker lang tid på å få stabilisert motor

- Redusere V1 ved stor CW komponent

 

 

Vi er altså inne på luftfart, ikke på en spesifikk simulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...