Gå til innhold

Air Asia - hjelp skal fly med 21 år gammel 737


Baard C

Anbefalte innlegg

Fløy med Air Asia i fjor og lever enda :)

De har A320 og Boeing 737-300. Fløy selv med begge typer.

Selskapet er vel en sammeslåing av 3 forskjellige lands flyselskaper visst jeg ikke tar helt feil, der Air Asia Indonesia er bannlyst i Europa.

Dog skal det sies at det ikke finnes et eneste indonesisk flyselskap som ikke er bannlyst i Europa.

 

Hva min erfaring er og det jeg kjenner til er at flyselskapet har ofte forsinkelser av forskjellige årsaker.

De feks har maintanence på fly uten å sette andre fly inn på ruten. Dermed kan du riskikere å bli forsinket pga at flyet er til kontroll.

 

Da jeg skulle fly fra Phuket til Bangkok ble vi rundt 4 timer forsinket. Flyet vi egentlig skulle ta var forsinket så vi fikk booket om til neste flight som var i rute, men denne ble også forsinket.

 

Men man får jo hva man betaler for.

Positivt er det at det er billig å fly med Air Asia, og uniformene er ganske vakre, nesten som Branson har hatt en finger med i spillet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alderen på flyet det kommer mest ann på vet du, det er om de har flinke og godt opplærte flymekanikere, og om de er et selskap som satser sikkerhet fremfor inntjening på ruter. Og ikke minst om de har flinke og erfarne piloter(mener da piloter med mange timer på seg) som vil reagere rett og holde hodet kalt dersom noe skulle skje.

 

Nå liker jeg da uansett og reise med enten europeiske eller amrikanske flyselskap, føler meg tryggere hos de, enn for eks. selskap fra Østen og Asia.

 

For og se det fra en annen side så har Air Asia i skrivende stund ikke noen liv på samvitgheten, men kun noen mindre passasjerer skader på samvitigheten, så sånn statistisk sett så burde du vell komme fra det i live iallefall :grin: :grin:

 

 

Tatt fra wikipedia:

November 7, 2004, AirAsia Flight 104 skidded off the runway in heavy rain after it touched down at Kota Kinabalu International Airport. Two passengers suffered minor injuries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info

 

Nå fant jeg ut at hele 737-300 flåten skal byttes ut med Airbus innen 2010.

 

Så de er nok snart modne for skraphaugen , vet jo at alt er byttet ut i sånne fly men flyskroget har sikkert vært med på litt av hvert på 21 år. ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enok: Jeg floy med Air Asia, riktig nok Indonesia Air Asia for bare kort tid siden. Vi hadde ingen forsinkelser, og crewet var noen av de flinkeste jeg ha opplevd i ett fly. Selv om vi maatte gaa noen runder rundt flyplassen paa Bali. Saa var det noen flinke folk.

 

OG jeg kunne tro at hvert selskap ble startet av Air Asia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke er de nok, sier ikke noe på det, og selfølgelig er ikke alle flyavganger forsinket. Jeg kommer nok til å bruke Air Asia flere ganger, men man må være obs på at det kan bli noen forsinkelser i dette selskapet.

 

Når det gjelder flyselskaper som flyr under Air Asia logoen så er dette 4 forskjellige selskaper som er "fusjonert"

 

Air Asia - Maylasia

Air Asia X (FlyAsianXpress) Maylasia

Thai Air Asia (Asia Aviation) - Thailand

Indonesia Air Asia (Awair) - Indonesia

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air Asia, PB Air eller Thai Air, er noen av de flinkeste i klassen vil nå jeg påstå både når det gjelder scedual in time og ikke minst service. Blei losa gjennom sikkerhets sjekken av en fantastisk blid og myndig dame i Puket slik att jeg kom meg med siste flyet til BKK den kvelden.Travel Air flyet kom dritforsinka men folka i Puket fiksa den biten udmerket. Jeg reiste med Thai Air men hadde nok fått samme servicen om det var Air Asia for den saks skyld. Skulle sett hvilket aparat den dama satte igang, gutta i Xray var egentlig på tur ut døra men fikk beskjed over radio fra min "ledsagerske" om å holde igjen litt til. Mens de sjekka bagasjen fikk jeg bare en hygelig hilsen og gest om å bare følge the lady så ville de sørge for att koferta kom på plass. Snakk om service. Det huskes så lenge jeg lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servicen er upåklagelig, men det er heller ikke den jeg har fokusert på. Det er ikke å stikke under en stol at Air Asia, har en del forsinkelser, og at man må ha dette i mente om man reiser med dem.

I mitt tilfelle som var en flight fra Bangkok til Phuket der flyet var over en time forsinket. Fra Phuket til bangkok var flyet så forsinket at det var snarere å booke om billetten til en senere fly som også ble forsinket.

 

Forøverig så er jo Thai Air og Air Asia ikke samenlignbare. Blir som å samenligne Norwegian med SAS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt er det at det er billig å fly med Air Asia, og uniformene er ganske vakre...

 

Da må det bare være bra?

 

Air Asia har hatt mange close calls de siste årene, blandt annet har (hadde?) de en policy om å lande så tidlig på rullebanen som mulig for å spare bremsene. Det medførte at de landet før rullebanen i Miri.

Da de gikk av rullebanen i Kinabalu så lå de som nummer to bak en MH flight. MH gikk rundt pga været, Air Asia landet og gikk av banen.

 

Dere får det dere betaler for. Pene uniformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...