Gå til innhold

Reverse Thrust?


Kenneth Rønning

Anbefalte innlegg

Reverse har liten innvirking under 60kt på en B737 maskin, så er ikke noe vits å kjøre med revers under 60kt. Men har lagt merke til at pilotene ikke alltid er så nøye på det, da det er en masse annet å ta seg av også under en landing/nedbremsing.

 

I følge teorien kan det blåses inn skit og lort (FOD) når man er under en viss fart, og det prøver man å unngå, og da er det vel også en av grunnene til at man slår setter thrist til Idle under en viss fart(60kt i dette tilfellet). Ref. Jeppesen Airframe Textbook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik det er, men det er nok ikke det de er mest nøyaktig på. Alle ganger jeg har landet på klapp med SAS 737 så har jeg notert meg at de ikke har brydd seg serlig med å idle reverse når de passerer 60. Tilsvarende ser du jo om du stiller deg ved rullebanen, du hører når reverse går av etterfulgt av lukene som sklir igjen, veldig ofte ser jeg at de slett ikke er nøye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt riktig det Kai sier, du får mer om det til høsten Kai ;)

 

(Eksempel)

Det har noe med at den relative hastigheten på vinden ut av reverse thrust nosslene har ca -50 kts i forhold til 0. Dvs, at om flyet står stille så vil vinden som virker på flykroppen (i teorien) være 50 kts tail wind. Men når flyet har fart, må du legge til hastigheten på den relative vinden mot flyskoget til den relative hastigheten på lufta ut av reverse kanalene. Om hastigheten på flyet kommer under 50 kts, vil lufta som skyves fremover fra reverse kanalene være raskere enn flyet, og da vil grus, sand, søppel, drit og mannskit som ligger på rullebanen bli blåst fremover. Greit nok tenker den som er litt utenforstående, men framfor motoren er det jo et enormt sug fra den store "fanen" i motoren, og den vil da begyne å suge inn reverselufta, sammen med all skiten den har med seg, og da kan du begyne å slite litt. Da havner du i en dårlig sirkel, og kan ende med kompressorstall, eller enda værre, totalt motorhavari i form av skit og møkk som blir skutt med lydens hastighet igjennom motoren.

 

Håper det var forståelig, det var i vertfall en teknikers forklaring.

 

Edit: Og grunnen til at dere ikke alltid ser at nosslene lukker seg er at det skal være lett å få mer reverse om man absolutt må ha det, slik at man slipper å måtte vente på at nosslene får åpnet seg. For å lukke dem må throttle skyves litt frem. (Det kan hende det ikke er slik på absolutt alle motorer, men det er veldig vanlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo noen år siden at det var en ulykke som følge av at det var mye snø, så de ikke klarte og skyve flyet bakover, så tilbø piloten seg og sette på reverse thrust for og bare få løst flyet. Bakkemannskapene var forundret over dette, og spurte piloten om han virkelig kunne sette reverse thrust. Rett etter takeoff feilet motorene som følge av snø og is i motoren.

 

Så regner med at det er det i norge ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan avkrefte ryktet om ryggeforbud. Det går på restiksjoner hos hvert ennkelt flyselskap og på flytyper. Se f.eks. -8, den har et nesehjul, der akslingen er bak dreiepunktet på neseleggen, og om de skal powerbacke med reverse thrust, så vil ikke pilotene klare å holde nesehjulet rette veien, og torquelinken og styrestangene vil bøyes, og i værstefall lage store strukturelle skader i nesepartiet på flyet. Ref. hendelse på leknes for et par år siden med en -8-100.

 

Når det kommer til f.eks. B737, så refererer jeg til inlegget over.

 

Fly som Beech B200 kan powerbacke, dette fordi at nesehjulets aksling er på samme linje som nesehjulets rotasjonspunkt, da er det mulig å powerbacke, men bakkemannskap er generelt lite fornøyde med slik steinsprang på ruter i terminaler osv er ikke noe særlig, det er store krefter og lufthastigheter ute å går her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man skal ta av reverse thrust ved 60 knots på en b737-800?

 

Max revers kan brukes til 60 kts, idle revers brukes til taxi-speed. Den stowes ikke ved 60... På Airbus'ene sies det 70kts for max revers, med mindre man må bruke det helt til stopp ved feks RTO.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max reverse

Detent 2

Detent 1

Interlock

Stowed

 

Max reverse: Reverseren er fullt åpen og max blled fra kompressor .

 

Detend 2: Mindre åpnet og mindre gjennomstrømning.

 

Detend 1: Kun delvis åpen.

 

Inderlock, lukket men ikke låst.

 

Stowed, lukket og låst.

 

Mener det, er ca 1 år jeg siden jeg hadde om de her, et veldig lite tema i faget gassturbin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan avkrefte ryktet om ryggeforbud. Det går på restiksjoner hos hvert ennkelt flyselskap og på flytyper. Se f.eks. -8, den har et nesehjul, der akslingen er bak dreiepunktet på neseleggen, og om de skal powerbacke med reverse thrust, så vil ikke pilotene klare å holde nesehjulet rette veien, og torquelinken og styrestangene vil bøyes, og i værstefall lage store strukturelle skader i nesepartiet på flyet. Ref. hendelse på leknes for et par år siden med en -8-100.

 

Har gjort powerback med Dash 8 flere ganger, det er ikke noe problem sålenge man forsikrer seg om at nesehjulet står rett før man begynner og man passer på å holde det rett. Eneste begrensning er max 10kts crosswind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...