Gå til innhold

Norwegian Eagles - Samos, Greece! Sun 21 Juni!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Siden jeg er oppe og våken så skal jeg svare for meg selv kjapt.

Jeg ser absolutt poenget ditt Tore,og en bedre samkjøring kunne sikkert vært oppnådd. Men det får Ivar selv svare for.

Derimot,på gitte tur,blir det umulig å starte en hel time senere.

Det hadde vært å foretrekke en time TIDLIGERE start egentlig.

 

At dere legger en utsjekk såpass sent,får dere ta på deres kappe.

Jeg personlig hadde foretrukket slike ting tidligere på kvelden.

 

Alternativet måtte vært at Ivar la opp til en kortere tur slik at det kunne vært forsvarlig med en avgang 1800Z.

Det får også Ivar selv utbrodere om.

 

så finner jeg det litt rart at mange av de aktive norske pilotene velger ”å stikke av” før morroa starter. Jeg trodde i min naivitet at piloter søkte online for å få ATC, og ATC’er søker online for å få ”virkelige” piloter. Hvis man likevel skal fly utenom når det foregår events, så kan man jo like gjerne fly offline / holde på med ATC-simulator hele gjengen, for å sette det på spissen.

 

Vil fort kommentere sitatet også.

Selv om jeg fortsatt ser poenget ditt og er delvis enig,så..

Hvorfor vi alle søker online har vi jo fastslått i en tidligere tråd her inne er høyst individuellt.

Dessuten,flyr man gjennom Europa en søndag kveld,stikker man jo ikke fra ATC'n akkurat.

Vil også bare si at kandidaten selv har uttalt at han ikke nødvendigvis flyr online akkurat der ATC er.

Og det har han forsåvidt godt hold for å gjøre.

Skal man bare fly der det er ATC her i Norge f.eks. Så kan man bare glemme byer som Tromsø,Bodø,Alta f.eks. Hvilket er synd. Trafikken i Norge er etter min mening altfor konsentrert om OSL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

At dere legger en utsjekk såpass sent,får dere ta på deres kappe.

 

No har det seg slik at folk flest ikkje har anledning til å setje seg ned før utpå kvelden. Og kl 2000 har vore ganske standard over fjøla. Ja det er for seint med avgang med kl 2000 på slike lange turar. Så kvifor ikkje leggje opp til ein kortare tur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,og nei vil jeg si.

Det vil alltid være slik at det er individuellt når man har anledning til å fly.

Men,folk flest jeg kjenner,selv inkludert alle de som er halveis anti-pc mennesker.(som gjerne er mer ute på andre ting enn "inneleker",inkludert meg selv FØR jeg fikk pc i huset)) har da bedre tid på søndager enn andre dager i uka. Så at folk flest ikke har anledning/fri til å gjøre noe innendørs eller fly online før kl 8 på en søndag kjøper jeg rett og slett ikke. Søndag er da ukas store sløvedag numero uno.

Hadde vi derimot snakket hverdag,skulle jeg antakelig sagt meg enig med deg.

Spørsmålet på slutten må chartesjef Ivar selv besvare.

Men å finne et typisk chartermål som er noenlunde kort,byr vel på et problem antakelig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ankomsttiden er senest 21 UTC kan jeg komme i tanke om en del charterdestinationer der kan nåes fra Oslo-området (fx også start fra Rygge eller Torp) ved start kl. 18 UTC.

LEPA - Palma De Mallorca

LEIB - Ibiza

LEMH - Menorca

LFKB - Bastia

LFKC - Calvi

LFKJ - Ajaccio

LIEE - Cagliari

LDPL - Pula

LDSP - Split

 

Var det muligt at lave en forspørgsel på om NE vil udskyde Samos-turen til søndag den 28. juni for i stedet at flyve trafik til C1 CPT'ene denne søndag.

Jeg hverken kan eller vil bestemme hvor I flyver - Dette er en hobby og man skal gøre hvad man har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fâr ikke vaert med pâ dette(da mâ det i sâfall bli uten meg pâ TS), men jeg tror at Ivar ikke vil bytte destinasjon, og vil han, sâ velg gjerne Bastia, en veldig fin destinasjon (Sier jeg absolutt ikke fordi jeg har bodd der i 6 âr og ble födt der) :grin:. Men Mikkel, LFKF-Figari bör vel kunne nâs ogsâ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[size:11pt]Norwegian Eagles posten er ikke til for å diskutere etikk på VATSIM[/size]

 

Når det er sagt får jeg vel besvare noen spørsmål som har kommet opp her.

 

Jeg viste ikke at det skulle avholdes to tester denne aktuelle kvelden, før det ble bragt opp tidligere i denne posten. Jeg tok ting i betraktning, og valgte å holde meg til det gitte tidspunkt fra starten av. Det er flere faktorer til dette, det ene er "faren" for færre deltakere om vi hadde hatt en senere avgang, det finnes de som skal tidlig på jobb påfølgende dag, i tillegg er det flere som har familie å ta hensyn til. Å innhente klarering under slike tester har jeg også erfaring med kan være en tidkrevende prosess, spesselt når man flyr i grupper som dette, i tillegg til at man må ta ennen trafikk i betraktning. En realistisk ETD ville da fort blitt 1830UTC.

 

Man bør også ta ATC på ankomststedet i betraktning. Selv om vi er "harde vikinger" hele gjengen, bør vi ta SAMTLIGE kontrollere på VATSIM i like stor betraktning. Samos har hatt totalt 100 flybevegelser den siste måneden, dette gir i snitt 3 fly per dag. Sett opp imot Gardermoen som har hatt 100 bevegelser den siste uken, med 14 fly i snitt per dag.. Vel, jeg tror jeg har gitt ett godt nok poeng. Ta også i betraktning at Hellas ligger 1 time foran oss i tid.

 

 

Det er meg intet ønske å "stikke" av, spessielt ikke når det skal avholdes praktisk eksamen for to dyktige kontrollere. Av og til blir det slik, av og til ikke. Forsøker etter beste evne å "koordinere" slike utsjekker og eksamener med Norwegian Eagles, men av og til passer det, av og til ikke. Desverre har det blitt vekt tall av sistnevnte.

 

Dette kan nesten sammenlignes med å logge av en gitt ATC-posisjon like før Norwegian Eagles skal av gårde, for så å logge på igjen like etter at dere er kommet i lufta. Hvor hyggelig hadde det vært? Jeg oppfordrer dere til å utsette avreisen med en time, for å støtte opp om å få flere aktive ATC’er i landet.

Tore, dette er en provoserende og lite saklig kommentar. Din sammenligning her er faktisk en målrettet og forsettlig handling! Etter mine år på VATSIM som pilot og kontroller kunne dette aldri falle meg inn, at du i heletatt er inne på tanken finner jeg usmaklig! DU, som står i spissen for OSS kontrollere burde vite bedre..

 

Kort sagt, det er på ingen måte "med vilje" at dette ikke er blitt koordinert med den praktiske kontroller eksamen denne gang, men rett og slett en serie av noe uheldige og andre praktiske grunner. Jeg må også få poengtere at gutta her inne er voksne nok til å ta selvstendige avgjørelser. ;)

 

Ytterligere meninger rundt dette kan godt diskuteres, men ikke i denne Norwegian Eagles posten.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett spørsmål som er ganske relevant for samtlige her inne:

 

Har turet litt rundt omkring ved Samos og blitt kjent med området, men er en ting jeg er litt usikker på. La oss si at vindforholdene tilsier at bane 09 er i bruk. Jeg setter opp for VOR DME appr inbound på HDG 359* mot SAM, når er det da riktig at jeg svinger ut for å få en finale (dersom jeg fortsetter vil jeg jo fly over plassen...). Er det noen faste "regler" for hvordan dette håndteres eller er det opp til hver enkel pilot å vurdere?

 

Prossedyren for Samos er at man følger inbound heading 359' til man får flyplassen i sikte. Når man har visuell kontakt, legger man seg på en lang baseleg for bane 09, så langt inn til fjellene øst av plassen som er forsvarlig. På denne måten får man en litt lengre finale, men fortsatt ikke lang nok til at men rekker å ta en kaffekopp i sluttfasen.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[size:14pt][color:#FF0000]NB! VIKTIG INFORMASJON![/color][/size]

 

Da er det bare timer før de første flyene tar av fra Ålesund i retning Hellas! Under finner dere operativ informasjon som er meget relevant for samtlige piloter!

 

>>> LGSM (SAMOS) <<<

 

METAR 211320Z VRB03KT CAVOK 26/22 Q1010 RWY09 16004KT

 

TAF 211100Z 2112/2121 12012KT 9999 FEW025

 

>>> TAF NOT YET VALID <<<

TAF 211400Z 2115/2124 12012KT 9999 FEW025

 

TAF 211100Z 2112/2121 12012KT 9999 FEW025

 

>>> TAF NOT YET VALID <<<

TAF 211400Z 2115/2124 12012KT 9999 FEW025

 

Ved avbrutt landing eller takeoff, FIR grensen til Tyrkia ligger kun få NM utenfor Samos. Ved avgang eller avbrudd landing skal man så raskt som mulig ta en høyre sving for å hindre at man kommer inn i tyrkisk luftrom! Denne svingen holdes til man er på radial 359' (R-359') fra Samos VOR. Følg så kontrollerens rettningslinjer. Klatre til 6000ft. Det er stor sannsynlighet for at en eller flere er nød til å gå rundt pga. krevende innflygning og landing! Vær derofr beredt!

 

Ved innflygning og landing, fly inn mot Samos VOR, når flyplassen er i sikte skal ATC varsles. Man vil da bli klarert for unrestricted visual approach. 09 er nesten alltid brukt på Samos. Følg så terrenget lengst vest av flyplassen for å få en så lang finale som mulig! Sving så inn på finalen for en landing eller go-around!

 

Vi møtes på ts.vaccsca.org, husk å sette "Norwegian Eagles" i remarks.

 

Det hender at det dukker opp piloter som blir med selv de ikke har booket flight, dere er selvfølgelig hjertlig velkommen! Forvent forøvrig at dere må vente til siste flymaskin som har booket har landet før dere får slippe til, ha derfor med tilstrekkelig med fuel. :grin:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...