Tommy Hansen Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Siden jeg er oppe og våken så skal jeg svare for meg selv kjapt. Jeg ser absolutt poenget ditt Tore,og en bedre samkjøring kunne sikkert vært oppnådd. Men det får Ivar selv svare for. Derimot,på gitte tur,blir det umulig å starte en hel time senere. Det hadde vært å foretrekke en time TIDLIGERE start egentlig. At dere legger en utsjekk såpass sent,får dere ta på deres kappe. Jeg personlig hadde foretrukket slike ting tidligere på kvelden. Alternativet måtte vært at Ivar la opp til en kortere tur slik at det kunne vært forsvarlig med en avgang 1800Z. Det får også Ivar selv utbrodere om. så finner jeg det litt rart at mange av de aktive norske pilotene velger ”å stikke av” før morroa starter. Jeg trodde i min naivitet at piloter søkte online for å få ATC, og ATC’er søker online for å få ”virkelige” piloter. Hvis man likevel skal fly utenom når det foregår events, så kan man jo like gjerne fly offline / holde på med ATC-simulator hele gjengen, for å sette det på spissen. Vil fort kommentere sitatet også. Selv om jeg fortsatt ser poenget ditt og er delvis enig,så.. Hvorfor vi alle søker online har vi jo fastslått i en tidligere tråd her inne er høyst individuellt. Dessuten,flyr man gjennom Europa en søndag kveld,stikker man jo ikke fra ATC'n akkurat. Vil også bare si at kandidaten selv har uttalt at han ikke nødvendigvis flyr online akkurat der ATC er. Og det har han forsåvidt godt hold for å gjøre. Skal man bare fly der det er ATC her i Norge f.eks. Så kan man bare glemme byer som Tromsø,Bodø,Alta f.eks. Hvilket er synd. Trafikken i Norge er etter min mening altfor konsentrert om OSL. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Tja, angående egne utsagn; Nei, jeg flyr ikke nødvendigvis ikke etter ATC. Like fullt forsøker jeg best mulig å prioritere å fly til ATC trening og/eller utsjekk når slikt foregår, siden jeg tross alt ønsker å se mer ATC. Men nok om det, for dette bli i grunnen fullstendig avsporing... Siter
Petter Tandberg Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Noen som har samme problemet som meg..? http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=486619#Post486619 Siter
TOS Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 At dere legger en utsjekk såpass sent,får dere ta på deres kappe. No har det seg slik at folk flest ikkje har anledning til å setje seg ned før utpå kvelden. Og kl 2000 har vore ganske standard over fjøla. Ja det er for seint med avgang med kl 2000 på slike lange turar. Så kvifor ikkje leggje opp til ein kortare tur? Siter
Tommy Hansen Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Ja,og nei vil jeg si. Det vil alltid være slik at det er individuellt når man har anledning til å fly. Men,folk flest jeg kjenner,selv inkludert alle de som er halveis anti-pc mennesker.(som gjerne er mer ute på andre ting enn "inneleker",inkludert meg selv FØR jeg fikk pc i huset)) har da bedre tid på søndager enn andre dager i uka. Så at folk flest ikke har anledning/fri til å gjøre noe innendørs eller fly online før kl 8 på en søndag kjøper jeg rett og slett ikke. Søndag er da ukas store sløvedag numero uno. Hadde vi derimot snakket hverdag,skulle jeg antakelig sagt meg enig med deg. Spørsmålet på slutten må chartesjef Ivar selv besvare. Men å finne et typisk chartermål som er noenlunde kort,byr vel på et problem antakelig? Siter
Mikkel Lindgren Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Hvis ankomsttiden er senest 21 UTC kan jeg komme i tanke om en del charterdestinationer der kan nåes fra Oslo-området (fx også start fra Rygge eller Torp) ved start kl. 18 UTC. LEPA - Palma De Mallorca LEIB - Ibiza LEMH - Menorca LFKB - Bastia LFKC - Calvi LFKJ - Ajaccio LIEE - Cagliari LDPL - Pula LDSP - Split Var det muligt at lave en forspørgsel på om NE vil udskyde Samos-turen til søndag den 28. juni for i stedet at flyve trafik til C1 CPT'ene denne søndag. Jeg hverken kan eller vil bestemme hvor I flyver - Dette er en hobby og man skal gøre hvad man har lyst til. Siter
Johan Luiggi Skrevet 18. juni 2009 Skrevet 18. juni 2009 Fâr ikke vaert med pâ dette(da mâ det i sâfall bli uten meg pâ TS), men jeg tror at Ivar ikke vil bytte destinasjon, og vil han, sâ velg gjerne Bastia, en veldig fin destinasjon (Sier jeg absolutt ikke fordi jeg har bodd der i 6 âr og ble födt der) :grin:. Men Mikkel, LFKF-Figari bör vel kunne nâs ogsâ. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Skrevet 18. juni 2009 [size:11pt]Norwegian Eagles posten er ikke til for å diskutere etikk på VATSIM[/size] Når det er sagt får jeg vel besvare noen spørsmål som har kommet opp her. Jeg viste ikke at det skulle avholdes to tester denne aktuelle kvelden, før det ble bragt opp tidligere i denne posten. Jeg tok ting i betraktning, og valgte å holde meg til det gitte tidspunkt fra starten av. Det er flere faktorer til dette, det ene er "faren" for færre deltakere om vi hadde hatt en senere avgang, det finnes de som skal tidlig på jobb påfølgende dag, i tillegg er det flere som har familie å ta hensyn til. Å innhente klarering under slike tester har jeg også erfaring med kan være en tidkrevende prosess, spesselt når man flyr i grupper som dette, i tillegg til at man må ta ennen trafikk i betraktning. En realistisk ETD ville da fort blitt 1830UTC. Man bør også ta ATC på ankomststedet i betraktning. Selv om vi er "harde vikinger" hele gjengen, bør vi ta SAMTLIGE kontrollere på VATSIM i like stor betraktning. Samos har hatt totalt 100 flybevegelser den siste måneden, dette gir i snitt 3 fly per dag. Sett opp imot Gardermoen som har hatt 100 bevegelser den siste uken, med 14 fly i snitt per dag.. Vel, jeg tror jeg har gitt ett godt nok poeng. Ta også i betraktning at Hellas ligger 1 time foran oss i tid. Det er meg intet ønske å "stikke" av, spessielt ikke når det skal avholdes praktisk eksamen for to dyktige kontrollere. Av og til blir det slik, av og til ikke. Forsøker etter beste evne å "koordinere" slike utsjekker og eksamener med Norwegian Eagles, men av og til passer det, av og til ikke. Desverre har det blitt vekt tall av sistnevnte. Dette kan nesten sammenlignes med å logge av en gitt ATC-posisjon like før Norwegian Eagles skal av gårde, for så å logge på igjen like etter at dere er kommet i lufta. Hvor hyggelig hadde det vært? Jeg oppfordrer dere til å utsette avreisen med en time, for å støtte opp om å få flere aktive ATC’er i landet. Tore, dette er en provoserende og lite saklig kommentar. Din sammenligning her er faktisk en målrettet og forsettlig handling! Etter mine år på VATSIM som pilot og kontroller kunne dette aldri falle meg inn, at du i heletatt er inne på tanken finner jeg usmaklig! DU, som står i spissen for OSS kontrollere burde vite bedre.. Kort sagt, det er på ingen måte "med vilje" at dette ikke er blitt koordinert med den praktiske kontroller eksamen denne gang, men rett og slett en serie av noe uheldige og andre praktiske grunner. Jeg må også få poengtere at gutta her inne er voksne nok til å ta selvstendige avgjørelser. Ytterligere meninger rundt dette kan godt diskuteres, men ikke i denne Norwegian Eagles posten. Takk Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Skrevet 18. juni 2009 Fikk ett spørsmål som er ganske relevant for samtlige her inne: Har turet litt rundt omkring ved Samos og blitt kjent med området, men er en ting jeg er litt usikker på. La oss si at vindforholdene tilsier at bane 09 er i bruk. Jeg setter opp for VOR DME appr inbound på HDG 359* mot SAM, når er det da riktig at jeg svinger ut for å få en finale (dersom jeg fortsetter vil jeg jo fly over plassen...). Er det noen faste "regler" for hvordan dette håndteres eller er det opp til hver enkel pilot å vurdere? Prossedyren for Samos er at man følger inbound heading 359' til man får flyplassen i sikte. Når man har visuell kontakt, legger man seg på en lang baseleg for bane 09, så langt inn til fjellene øst av plassen som er forsvarlig. På denne måten får man en litt lengre finale, men fortsatt ikke lang nok til at men rekker å ta en kaffekopp i sluttfasen.. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Skrevet 20. juni 2009 Har alle kontroll på VOR approachen, eller er det noen som har spørsmål? Spør heller nå enn i morgen.. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Skrevet 20. juni 2009 Dæven ta Tommy! Skjerpings! :grin: Siter
Tommy Hansen Skrevet 20. juni 2009 Skrevet 20. juni 2009 :grin: Har vi forresten fått bekreftet noe ATC der nede? Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 20. juni 2009 Skrevet 20. juni 2009 Tror jeg hopper over denne Ivar. Ser at Icelandair har mange turer i Norge i morgen. :grin: Da blir det nok til at ATC i Norge skal få slite med en 757 i morgen. :grin: ICE318-319 BIKF-ENGM-BIKF ICE338 BIKF-ENBR-ENZV-BIKF ICE324-325 BIKF-ENGM-BIKF Siter
andreas nærbø Skrevet 20. juni 2009 Skrevet 20. juni 2009 Hei. jeg bare lurte på hvilken 757 du bruker Lars Petter?? Er det captainsim eller PSS Ps vet at detter er en Eagels post bare gadd ikke og lage en ny post Andreas Siter
Lars Hassel Skrevet 20. juni 2009 Skrevet 20. juni 2009 Tror jeg kan svare for Lars Petter jeg, da jeg er 99,9% sikker på at Mr. Bedin flyr PSS757! Dere får ha en god tur i morgen! Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 20. juni 2009 Skrevet 20. juni 2009 100% Korrekt det ja.PSS 757 er min arbeids hest :grin: Flyr nå TF-FIA som ICE656,fra Minneapolis til Keflavik nå. Så blir det ICE318 til Oslo i morgen med samme maskin Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Tar det tilbake. Er fortsatt med på turen.. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Skrevet 21. juni 2009 Hold dere til tema gutter! :grin: Når det gjelder ATC har jeg ennå ikke fått noen tilbakemelding. Men ingenting å frykte, om det ikke kommer noen dyktig gresk kontroller der nede, pauser undertegnede simulatoren og stiller som ATC. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Real Flightplan fra Ålesund til Samos i dag. VIG UP622 AAL UM725 KOGIM/N0461F370 UM725 HDO UM748 BERVA UP974 TABIN UL616 KEROP UP192 OKLOP UL617 RAXAD UN128 FSK UG18 MES UL609 PIPEN/N0455F350 UL609 IKARO/N0453F330 UL609 URNIL Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Skrevet 21. juni 2009 [size:14pt][color:#FF0000]NB! VIKTIG INFORMASJON![/color][/size] Da er det bare timer før de første flyene tar av fra Ålesund i retning Hellas! Under finner dere operativ informasjon som er meget relevant for samtlige piloter! >>> LGSM (SAMOS) <<< METAR 211320Z VRB03KT CAVOK 26/22 Q1010 RWY09 16004KT TAF 211100Z 2112/2121 12012KT 9999 FEW025 >>> TAF NOT YET VALID <<< TAF 211400Z 2115/2124 12012KT 9999 FEW025 TAF 211100Z 2112/2121 12012KT 9999 FEW025 >>> TAF NOT YET VALID <<< TAF 211400Z 2115/2124 12012KT 9999 FEW025 Ved avbrutt landing eller takeoff, FIR grensen til Tyrkia ligger kun få NM utenfor Samos. Ved avgang eller avbrudd landing skal man så raskt som mulig ta en høyre sving for å hindre at man kommer inn i tyrkisk luftrom! Denne svingen holdes til man er på radial 359' (R-359') fra Samos VOR. Følg så kontrollerens rettningslinjer. Klatre til 6000ft. Det er stor sannsynlighet for at en eller flere er nød til å gå rundt pga. krevende innflygning og landing! Vær derofr beredt! Ved innflygning og landing, fly inn mot Samos VOR, når flyplassen er i sikte skal ATC varsles. Man vil da bli klarert for unrestricted visual approach. 09 er nesten alltid brukt på Samos. Følg så terrenget lengst vest av flyplassen for å få en så lang finale som mulig! Sving så inn på finalen for en landing eller go-around! Vi møtes på ts.vaccsca.org, husk å sette "Norwegian Eagles" i remarks. Det hender at det dukker opp piloter som blir med selv de ikke har booket flight, dere er selvfølgelig hjertlig velkommen! Forvent forøvrig at dere må vente til siste flymaskin som har booket har landet før dere får slippe til, ha derfor med tilstrekkelig med fuel. :grin: Lykke til! Siter
Espen Sæther Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 haha genialt:D alle på rekke å rad, minus Espen som e en plass oppe i venstre hjørne:D haha lo godt da jeg såå den Siter
Espen Sæther Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 æ sir bare; ALDRI tilbake til samos.! d skjer bare ikke^^ Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Skrevet 21. juni 2009 Fy flate for en heftig og knall tur! :grin: Blir å legge ut noen bilder i morgen. Takk til alle som var med, dette var bare helt sinnsykt gøy! :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Skrevet 21. juni 2009 Det var veldig gøy for oss som ble stående å se på deg som svirret rundt uten mål og mening.. :grin: Siter
Tommy Hansen Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Absolutt en KNALL tur! :grin: ATC på Samos var proff og været var perfekt. Alt i alt terningkast 6! Siter
Petter Tandberg Skrevet 22. juni 2009 Skrevet 22. juni 2009 Jepp, takk for en flott tur Min andre Eagles-tur totalt og det falt virkelig i smak! Enig med Tommy, overraskende god i engelsk til å være greker han ATC'n, tok oss flott ned alle sammen (nesten... :grin:)...! Siter
Bobbo Skrevet 22. juni 2009 Skrevet 22. juni 2009 Flott tur med spennende og overraskende avslutning ....... Takk for turen gutter. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.