Gå til innhold

Jorden Rundt i MD82


Anbefalte innlegg

De fleste av oss har vel sett minst 1 utgave av "Jorden Rundt på 80 dager". 80 dager --> MD80? Hvorfor ikke? ;)

 

Men nei, dette skal ikke ta 80 dager. Hele turen vil utføres på VATSIM.

 

Første del ble utført i dag, fra Gardemoen til Keflavik.

 

Dørene er lukket, men pushback-bilen er tydeligvis litt forsinket.

ENGMBIKF01.jpg

 

På vei til bane 19R

ENGMBIKF02.jpg

 

Vel fremme ved A9, 19R, og jeg venter på en innkommende 737.

ENGMBIKF03.jpg

 

Fin hale på den der, ja! ;)

ENGMBIKF04.jpg

 

Og dermed er jeg i gang med det som vil bli en ganske lang tur med mange stopp underveis...

ENGMBIKF05.jpg

 

Et siste tilbakeblikk på Gardemoen...

ENGMBIKF06.jpg

 

... og Oslo...

ENGMBIKF07.jpg

 

... og mer av det ser jeg neppe på en god stund. Et siste blikk på "gamlelandet" idet jeg passerer Flesland og Bergen

ENGMBIKF08.jpg

 

Dette kan vel være Oseberg-plattformen?

ENGMBIKF09.jpg

 

Hele turen gjennomføres i solnedgang, og snart begynner nedstigningen til Keflavik

ENGMBIKF10.jpg

 

Final runway 02

ENGMBIKF11.jpg

 

ENGMBIKF12.jpg

 

Parket at gate 2.

ENGMBIKF13.jpg

 

Da var del 1 gjennomført. Jeg blir værende på Island en dag eller 2 før jeg setter nesen mot Grønnland og det Amerikanske kontinentet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og turen fortsetter. I dag sa jeg farvell til Island og Keflavik, og satte nesen mot Søndre Strømfjord og Grønnland...

 

BIKFBGSF01.jpg

 

Line up runway 02

BIKFBGSF02.jpg

 

Takk for denne gang...

BIKFBGSF03.jpg

 

Jeg bryter gjennom skylaget idet jeg sier farvel til Island en siste gang

BIKFBGSF04.jpg

 

Grønnland skal være under skyene her et sted...

BIKFBGSF05.jpg

 

Der ja :grin:

BIKFBGSF06.jpg

 

Downwind...

BIKFBGSF07.jpg

 

BIKFBGSF08.jpg

 

Perfekt finale

BIKFBGSF09.jpg

 

Så var det å få ned hastigheten, da...

BIKFBGSF10.jpg

 

Da var det en siste overnatting før turen går til statene i morgen.

BIKFBGSF11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kunne nok fint kommet meg til Canada uten veldig store problemer. Men målet etter Island var Boston, og da ble det værre...

 

BGSFKBOS01.jpg

 

BGSFKBOS02.jpg

 

BGSFKBOS03.jpg

 

Farvell for denne gang, hit kommer jeg gjerne igjen. Bare synd at jeg neppe vil få nevneverdig med ATC her...

BGSFKBOS04.jpg

 

En flystripe kan sees gjennom skyene før jeg forlater Grønnland til fordel for Atlanterhavet, og siden Nord-Amerika...

BGSFKBOS05.jpg

 

Innflyvning til Boston

BGSFKBOS06.jpg

 

Det må nok påregnes litt bråk for dem som bor her. :grin:

BGSFKBOS07.jpg

 

Nåja, aldri så galt at det ikke er godt for noe. En av beboerne har festet det uvanlige besøket på kamera.

BGSFKBOS08.jpg

 

Dobbel dose MD ;)

BGSFKBOS09.jpg

 

BGSFKBOS10.jpg

 

----------------

I Boston blir jeg ikke lenge, og jeg er snart i gang med pushback. Destinasjon? JFK...

KBOSKJFK01.jpg

 

KBOSKJFK02.jpg

 

KBOSKJFK03.jpg

 

Og dermed forlater jeg Boston

KBOSKJFK04.jpg

 

"Vår egen" Karl Mathias vektorerer meg inn til bane 22L

KBOSKJFK05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KBOSKJFK06.jpg

 

KBOSKJFK07.jpg

 

-------

Etter en kort stopp på JFK var det på tide å vende nesen vestover igjen. Winnipeg i Canada er neste stopp, men først kan det være en idé å ta av fra JFK ;)

KJFKCYWG01.jpg

 

KJFKCYWG02.jpg

 

KJFKCYWG03.jpg

 

Og så et siste farvell til "Eplet" ;)

KJFKCYWG04.jpg

 

Kvelden senker seg idet jeg passerer de store innlands-sjøene

KJFKCYWG05.jpg

 

En kjapp titt i Overhead må til fra tid til annen

KJFKCYWG06.jpg

 

Og etter en begivenhetsfri landing parkerer jeg på gate 6 på Winnipeg. Her var det både trening og ustsjekker på gang. Resultatet var massivt med ATC tilgjengelig. Yes, jeg valgte riktig dag for å gå til Winnipeg! :cool:

KJFKCYWG07.jpg

 

Og med så mye ATC tilgjengelig var det ikke vanskelig å overtale meg selv til å fortsette til Vancouver med det samme...

CYWGCYVR01.jpg

 

CYWGCYVR02.jpg

 

CYWGCYVR03.jpg

 

CYWGCYVR04.jpg

 

CYWGCYVR05.jpg

 

CYWGCYVR06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ferden fortsetter.

 

CYVRPANC01.jpg

 

CYVRPANC02.jpg

 

CYVRPANC03.jpg

 

CYVRPANC04.jpg

 

.... desverre skjedde det ting etter avgang fra Vancouver som blandt annet medføer at det ikke er noen bilder fra verken Anchorage eller Yelizovo. Nåja, i Anchorage var det fint vær. Værre var det med Yelizovo hvor det var tykt snødrev, noe som resulterte i en av de litt mer spennende innflyvningene på denne turen.

 

Vi plukker opp tråden igjen på vei til Tokyo, og to ting jeg etterhvert begynner å bli lei av; hav og skyer...

UHPPRJAA01.jpg

 

UHPPRJAA02.jpg

 

UHPPRJAA03.jpg

 

UHPPRJAA04.jpg

 

UHPPRJAA05.jpg

 

UHPPRJAA06.jpg

 

UHPPRJAA07.jpg

 

I Tokyo blir det bare en kjapp mellomlanding, for vi har fått et veldig godt tilbud om overnatting på øya Hachijojima som ligger litt sør for Tokyo. Så vi tar ombord litt ekstra drivstoff, og samtidig takker vi ja til å ta litt småfrakt med oss til øya...

RJAARJTH01.jpg

 

RJAARJTH02.jpg

 

RJAARJTH03.jpg

 

RJAARJTH04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå litt usikker på hvor lang den pausen blir da. Etter denne turen står nemlig EKCH RealTime på timeplanen... ;)

 

I dag dro jeg fra Japan, nærmere bestemt Hachijojima. Og her regnet det...

RJTHPGUM01.jpg

 

RJTHPGUM02.jpg

 

Enda mer Japansk høflighet :)

RJTHPGUM03.jpg

 

Atter en gang blir det backtrack, og så var det å snu i baneenden. Det blir litt uvant etter alle de store internasjonale flyplassene...

RJTHPGUM04.jpg

 

RJTHPGUM05.jpg

 

RJTHPGUM06.jpg

 

RJTHPGUM07.jpg

 

Da var turen kommet til Guam (PGUM) og et gjensyn med amerikanske tilstander. Hvilket også betyr at kart er å finne på AirNav.com

RJTHPGUM08.jpg

 

RJTHPGUM09.jpg

 

Selv om det er tilstrekkelig med terreng-klarering, så er det ikke veldig mye. Direkte sidevind på 11 knop og 24 knop i kastene gjør ikke saken bedre...

RJTHPGUM10.jpg

 

RJTHPGUM11.jpg

 

Velkommen til Guam! :cool:

RJTHPGUM12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den høyden som fikk meg til å reagere på innflyvningen til Guam heter Nimitz Hill, og var faktisk gjenstand for en flyulykke 6. August 1997. Flyet var en 747-300 (HL7468), og fløy som KAL801 (KE801). For dem som er mindre kjent med ICAO og IATA koder; Korean Air.

 

Det litt pussige her er at jeg ikke kjente til dette da jeg holdt på med innflyvningen, og alikevel reagerte jeg... Nåja, moving on...

PGUMAYPY01.jpg

 

PGUMAYPY02.jpg

 

Innflyvning til Port Moresby

PGUMAYPY03.jpg

 

PGUMAYPY04.jpg

 

Her var det ikke mye å se, så vi flyr videre

AYPYNVVV01.jpg

 

AYPYNVVV02.jpg

 

AYPYNVVV03.jpg

 

Litt ruskevær underveis. Skyene lå etterhvert også temmelig høyt, og da værradaren etterhvert begynte å vise mindre hyggelige farver var det duket for slalom med fly...

AYPYNVVV04.jpg

 

AYPYNVVV05.jpg

 

Svinger inn på LLZ til Vanuatus bane 11

AYPYNVVV06.jpg

 

Greit med offset, men dette er da å overdrive? Over 20 grader offset! :crazy:

AYPYNVVV07.jpg

 

Nåja, ned kommer jeg i alle fall, og det med bane til overs. Så slipper jeg backtrak nå i alle fall...

AYPYNVVV08.jpg

 

Det tar ikke lang tid fra jeg annkommer Vanuatu til regnet kommer. Er det noen som vet om Trubadurix har blitt sett i nærheten? "Storm og ruskevær, faller'a" :grin:

NVVVNZAA01.jpg

 

NVVVNZAA02.jpg

 

NVVVNZAA03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her passerer jeg Bay of Islands. Desverre er nettopp øyer noe som mangler i sceneryet, men for dem som skulle finne på å komme hit it virkerligheten; denne bukten er vel verdt besøket!

NVVVNZAA04.jpg

 

Et bilde, to hav. Nærmest er Stillehavet (og slett ikke så stille som man skulle tro), og på motsatt side er Tazmanhavet...

NVVVNZAA05.jpg

 

Final, runway 23L.

NVVVNZAA06.jpg

 

Kjapp fylling av drivstoff før jeg tar dagens siste tur til Queenstown

ZNAANZQN01.jpg

 

ZNAANZQN02.jpg

 

Kombinasjonen av måneskinn og skyer gjør at jeg fort oppdager hva som vil bli hovedproblemet mitt (som om ikke kartene hadde gjort det klart nok)

ZNAANZQN03.jpg

 

Her skimtes konturene av fjell på alle kanter, og veilysene er en god påminnelse om at jeg bør ta vare på høyden min...

ZNAANZQN04.jpg

 

ZNAANZQN05.jpg

 

Kombinasjonen av nattmørke og sterk sidevind gjorde at en allerede utfordrende innflyvning krevde absolutt all oppmerksomhet. Dermed er det også dårlig med bilder fra innflyvningen. Her forlater jeg rullebanen etter en kjapp backtrack.

ZNAANZQN06.jpg

 

Parkert og god natt...

ZNAANZQN07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. grafikken, så tror jeg nok at instillingene er halve jobben. Her er i alle fall noen spesifikasjoner;

Intel Centrino Duo 1.86GHz

2GB RAM

GeForce Go 7900 512MB

 

Mathias;

Jeg regner med at du tenker på Flight1 Super 80 og Leonardo MadDog MD82. Jeg har bare testet Leonardo sin utgave, så jeg kan ikke si så mye om Flight1 sin utgave.

 

Det jeg vet er at det finnes en paint til Flight1 sin utgave som jeg ønsker meg, men som desverre ikke er å finne til Leonardo sin utgave. Desverre er de også bare til FSX, og jeg har FS9... Paintene jeg snakker om kan du finne på avsim ved å søke på LN-RLE og LN-RMD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og turen fortsetter fra Queenstown

NZQNNZWN01.jpg

 

NZQNNZWN02.jpg

 

NZQNNZWN03.jpg

 

NZQNNZWN04.jpg

 

Her passeres Christchurch

NZQNNZWN05.jpg

 

Innflyvningen til Wellington gjennom Cook Strait

NZQNNZWN06.jpg

 

NZQNNZWN07.jpg

 

NZQNNZWN08.jpg

 

Jeg tenker det er en del forummedlemmer som gjerne hadde bosatt seg her... :grin:

NZQNNZWN09.jpg

 

NZWNNZAA01.jpg

 

NZWNNZAA02.jpg

 

Da går turen videre fra Wellington tilbake til Auckland

NZWNNZAA03.jpg

 

NZWNNZAA04.jpg

 

NZWNNZAA05.jpg

 

Og i Auckland regner det tydeligvis. Det må være svært lokale byger, for i Greenhithe falt det ikke en eneste dråpe i hele dag...

NZAAYSSY01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg taxer forbi Air New Zealand sine vedlikeholds-hangarer på vei nedover bane 05L

NZAAYSSY02.jpg

 

Og tar så av på bane 23L

NZAAYSSY03.jpg

 

NZAAYSSY04.jpg

 

NZAAYSSY05.jpg

 

På vektorering inn til Sydney Kingsford Smith

NZAAYSSY06.jpg

 

NZAAYSSY07.jpg

 

NZAAYSSY08.jpg

 

Og dobbel dose MD. Igjen... ;)

NZAAYSSY09.jpg

 

I løpet av det litt over to timer lange oppholdet i Sydney måtte flyet flyttes fra en gate til en annen, da det ble behov for gaten vi først hadde parkert ved. Nåja, på tide med dagens siste distanse til Darwin

YSSYYPDN01.jpg

 

YSSYYPDN02.jpg

 

Jeg har lagt merke til at mange MD80-piloter er veldig raske med å ta inn understellet, så jeg forsøker så godt jeg kan å følge opp i simmen. Legg forøvrig merke til det stilige tårnet de har i Sydney

YSSYYPDN03.jpg

 

YSSYYPDN04.jpg

 

YSSYYPDN05.jpg

 

YSSYYPDN06.jpg

 

YSSYYPDN07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...