Gå til innhold

Klarering


Atle Dreier

Anbefalte innlegg

heisan!

Satt på Sola en stund i dag. Hørte på radioen en Dash fikk landingstillatelse. Den var et stykke ute. Samtidig fikk en Braathen 737 TO-clearance, med beskjed om Expedite Departure. Syns det var litt merkelig, og jeg trodde det var ulovlig å ha to kalareringer på samme rullebane samtidig. Det var på ingen måte noe farlig, det tok flere minutter før Dash'en var nede, men dog... Er dette vanlig praksis, eller?

Det kom forresten en bil stappfull av militærpoliti og lurte på om jeg tok bilder. De hadde hatt en del utlendinger som drev og tok bilder... Guffent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Atle Dreier:

heisan!

Satt på Sola en stund i dag. Hørte på radioen en Dash fikk landingstillatelse. Den var et stykke ute. Samtidig fikk en Braathen 737 TO-clearance, med beskjed om Expedite Departure. Syns det var litt merkelig, og jeg trodde det var ulovlig å ha to kalareringer på samme rullebane samtidig. Det var på ingen måte noe farlig, det tok flere minutter før Dash'en var nede, men dog... Er dette vanlig praksis, eller?

Det kom forresten en bil stappfull av militærpoliti og lurte på om jeg tok bilder. De hadde hatt en del utlendinger som drev og tok bilder... Guffent!

"Expedite" er veldig vanlig det! Ikke ulovlig med to klareringer, men ulovlig med to maskiner på samme RWY... en liten forskjell. Egentlig kan BU så vidt ha sluppet bakken når WF toucher nedpå, men det er jo ikke gunstig med så små separeringer.

I USA får vi av og til denne "Expect very late LDG. clearance". Da er det ofte et fly på rullebanen i ferd med å ta av. Får cleared to land over threshold på 100 fot... helt kurant det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

MP er vel helt shaky nå når alle F16'ene raser rundt! Tror alle er små bin Laden'er [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Atle Dreier:

heisan!

Satt på Sola en stund i dag. Hørte på radioen en Dash fikk landingstillatelse. Den var et stykke ute. Samtidig fikk en Braathen 737 TO-clearance, med beskjed om Expedite Departure. Syns det var litt merkelig, og jeg trodde det var ulovlig å ha to kalareringer på samme rullebane samtidig. Det var på ingen måte noe farlig, det tok flere minutter før Dash'en var nede, men dog... Er dette vanlig praksis, eller?


RFL/BSL-G 1-5 15.1

"... ,skal et luftfarøy under innflyging for landing først tillates å krysse begynnelsen av rullebane i bruk etter at et avgående luftfartøy har pasert enden av rullebanen, har påbegynt en sving, eller etter at andre luftfartøyer som har landet, har forlatt rullebane i bruk."

RFL/BSL-G 1-5 15.2

"Et luftfartøy kan klareres til å lande på samme rullebane når det er rimelig sikkerhet for at atskillelse som spesifisert i 15.1, eller i bestemmelser referert til 15.1, vil være til stede når luftfartøyet passerer rullebanens terskel. Landingsklarering skal imidlertid IKKE gis før et forangående luftfartøy under innflyging har passert rullebanens terskel."

Som du ser, kan man med god timing ta unna ganske mye trafikk på en rullebane (et fly for hver ca30s).

Er du sikker på at Braatens fikk TO-clearance ETTER at Dash'n var klarert for landing? I så fall må tårnet gi en ny landingsklarering til Dash'n, ellers blir ikke 15.2 oppfylt. Braatens må ha passert banens terskel, før Dash'n kan få landingsklarering.

(for småfly gjelder andre bestemmerlser. 1000/1500m)

Antun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, (uten å kommentere denne bestemte saken) så kan jeg si at det er hverken vanlig eller tillatt at et fly blir klarert for avgang etter at et annet fly er klaret til å lande (så sant flyet ikke allerede har landet og ventes å forlate banen før avgangen finner sted) på samme bane. Som Antun skriver skulle WIF i et slikt tilfelle ha fått "cancel landing clearance" før BRA ble klarert for avgang foran WIF.

To fly på en bane er ikke ulovlig, selvfølgelig kan det ikke stå et fly på banen hvis et annet skal lande, men i mange andre tilfeller er det lov å fylle rullebanen med fly.

Antun du skriver at "Braatens må ha passert banens terskel,

før Dash'n kan få landingsklarering." Det er ikke helt korrekt. Hvis det vurderes med rimelig sikkerhet at BRA vil passere DEP-terskel før WIF passerer ARR-terskel kan WIF få landingsklarering i det BRA "påbegynner avgang". Om å "påbegynne avgang" er definert som da flyet starter å rulle, eller om det er ved rotering vet jeg ikke... Dette er en jungel [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det jeg liker minst er MP'er leker politi og skal ta folk som tar bilder av Braathens og Widerøe... Tullball! [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Står såvidt jeg vet ingen skilt om fotoforbud på sivilsiden mellom fraktterminalen og tårnet her på Sola. De som trenger bilder av hemmelige ting har nok andre og bedre måter å skaffe seg info på. Er jo ingen F-16 her nå lengre heller. For øyeblikket kun tankere som deltar i Strong Resolve 2002.

Hilsen meg, på nattevakt i tårnet (wops, der var smileygrensa nådd ja... sorry) [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 02-03-2002: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

angående fotografering, så leste jeg sikkerhetsinstruksen for sola flystasjon for ikke mange ukene tilbake siden.

Etter som jeg har forstått skal ikke fotografering skje noen som helst plass på flyplassen, men hvor mye dette blir overholdt? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Tror heller ikke som Presterud sier, at det står noe skilt lenger på den sivile siden. Men nå som Strong Resolve 02 er i gang, og 2-5 tankere står her liker amerikanerene lite godt å bli tatt bilde av uten å få beskjed vil jeg tro.

Men hadde det vært meg, hadde jeg fortsatt å ta bilder til du blir stoppa en gang til.

Neste gang du blir stoppa av Mp-korporalene, ber du om å få snakke med MP-sjefen. Han er ikke vanskelig.

¨

[ 02-03-2002: Endret av: Krister Bye ]

[ 02-03-2002: Endret av: Krister Bye ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med avbrutt landing fordi et fly er til hinder på banen, hvor vanlig er det? Blir ikke dette betegnet som en relativt alvorlig hendelse?

Jeg var nemlig vitne til en slik hendelse på Sola for noen få dager siden. Var snøfall og klokka var ca.0730 da en 737 fra SAS landet på bane 36 og missa den vanlige exiten, den måtte videre helt til enden for å komme klar av banen. Like bak kom en BenAir som avbrøt, steg kraftig og gjorde et par kjappe 360 over flyplassen til SAS-maskinen hadde kommet seg av rwy.

Så litt dramatisk ut, men er kanskje ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men hva med avbrutt landing fordi et fly er til hinder på banen, hvor vanlig er det? Blir ikke dette betegnet som en relativt alvorlig hendelse?

Jeg var nemlig vitne til en slik hendelse på Sola for noen få dager siden. Var snøfall og klokka var ca.0730 da en 737 fra SAS landet på bane 36 og missa den vanlige exiten, den måtte videre helt til enden for å komme klar av banen. Like bak kom en BenAir som avbrøt, steg kraftig og gjorde et par kjappe 360 over flyplassen til SAS-maskinen hadde kommet seg av rwy.

Så litt dramatisk ut, men er kanskje ikke det...

Dette er ikke nødvendigvis alvorlig, og skjer stadig vekk. ATC kan også gjøre feilberegninger, fly misser en exit, sen departure o.l. Det er nettopp derfor twr IKKE kan gi landings klarering før banen er fri. BenAir fikk vel i dette tilfellet "expect late clearance". Men da SAS-maskinen misset exit'n sin, kunne ikke twr klarere han for landing, og sendte han i stedet på en missed/go-around.

Hadde tårnet ikke oppdaget at SAS misset exit'n sin. Klarert BenAir for landing. Og BenAir måtte avbryte landingen på eget initiativ. Da hadde det nok blitt en rapport.

Det var en lignende hendelse på Gardermoen for en tid tilbake. Det var tåke. Et fly passerte exit'n sin, og startet en backtrack (UTEN klarering). Twr trodde rwy var fri, og klarerte et annet fly for take-off. Flyene passerte hverandre med svert liten klaring. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Antun

[ 05-03-2002: Endret av: Antun Pejakovic ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men hva med avbrutt landing fordi et fly er til hinder på banen, hvor vanlig er det? Blir ikke dette betegnet som en relativt alvorlig hendelse?

Neida, det er ikke så veldig vanlig, men det er heller ingen big deal. Iallfall ikke når det skjer på denne måten. Hadde det plutselig dukka opp et fly på banen, uten klarering til å entre, så hadde det vært noe annet...

[ 05-03-2002: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Men hva med avbrutt landing fordi et fly er til hinder på banen, hvor vanlig er det? Blir ikke dette betegnet som en relativt alvorlig hendelse?

En avbrutt innflyging på grunn av trafikk på banen er ikke vanlig, men det forekommer, og av mange ulike årsaker, i tillegg til de Antun nevner ovenfor.

Ofte er det fly på short final med avgående fly på banen.

Det er først en alvorlig hendelse dersom et fly passerer terskel til bane i bruk med landingsklarering, mens det fortsatt er trafikk på banen. Det skal ikke forekomme.

Uten landingsklarering skal en go-around initieres av fartøysjef på punkt i.h.t. company procedures. Som regel vil flygeleder i et slikt tilfelle gi go-around på et tidligere tidspunkt når klarering ikke kan utstedes.

Det kan finnes mange grunner til at rullebanen blir okkupert lenger enn beregnet. Værmessige årsaker og forhold som glatt bane kalkuleres med regulering av trafikktettheten.

Ellers er det bare en terskel på en bane.. eller? Og hvilken plass var det som tok 120 fly i timen..?

Bare lurte. Mvh. Gert

www.atc.now.nu/

[ 05-03-2002: Endret av: Gert Gundersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gert Gundersen:

Ellers er det bare en terskel på en bane.. eller? Og hvilken plass var det som tok 120 fly i timen..?

Bare lurte. Mvh. Gert

Say again...?

120 fly i timen? Må være Kennet and Avon Approach det, om du husker svettetoktene der inne... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 06-03-2002: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...en ny bevegelse hvert halvminutt, jaja da går det unna så det griner...

En missed approach blir jo også en missed landing [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Men noe skar seg uansett i dette tilfellet, jeg så SAS-maskinen begynte å skrense under bremsingen...så han løsna dem og rulla til endes. Piloten må ha fått gal info om forholdene, eller at LV på Sola synes at såpeglatt runway er helt greit det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Som du ser, kan man med god timing ta unna ganske mye trafikk på en rullebane (et fly for hver ca30s).

Det blir 120 i timen det, hverken Kennet eller Avon kom opp i slike summer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Nei, det skal litt til å bli direkte feilinformert vedrørende breaking action. Blir det for glatt stenges banen. Forholdene kan også variere i banelengden. Ofte blir det bare, glattere.. Kanskje ZV skulle hatt flere 45graders high-speed exit's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gert Gundersen:

Kanskje ZV skulle hatt flere 45graders high-speed exit's.

No shit...

Det har dem mast om lenge her... koster peng vet du, og det vokser ikke på trær her nede heller... Peng vokser riktignok ute Nordsjøen, men hva hjelper det oss? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Anders Presterud:

Javel, det var sånn det var ja... Fint å få klarhet i det Helge. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Eller var det du som laget suppe der oppe i tårnet? Jeg snakka med BenAir-pilotene som nevnte noe sånt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antun: Joda, jeg er sikker på at Dash'en hadde klarering LANGT ute, og BU fikk klarering når den nådde holding@36. Dash'en fikk ikke cancelled clearance, og heller ingen ny klarering etter at BU hadde forlatt 'åstedet'. Når det er sagt tok det sikkert 5-8 minutter før Dash'en var nede, så det var ikke noe farlig, liksom. Men jeg stussa litt på det uansett. I 'Tower' hadde jeg fått kjeft, for å si det sånn. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du Anders fortelle litt om norsk praksis på dette?

I USA får vi "cleared" stadig vekk med fly på RWY. I tillegg er det vanlig med denne: "Cleared to land, number 5 behind USAir 737." Annen variant: "Cleared to land RWY 27R, 2 aircraft departing prior to your arrival".

En annen ting, er norske kontrollere litt pysete? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Fløy en tur på Røros, vi gjorde noen visuelle manøvere... WF kom med sin daglige flyvning fra Oslo (eneste som skjer på ENRO hele dagen!!!), "tårngubben" fortalte oss hvor han var (over 6NM borte!!!), vi kvitterte med "in sight", likevel begynner han å vektorere oss bort fra WF!!! Da var jeg overrasket! Spesiellt etter å ha hatt MD11'er 2000 fot over taket på Cessna'en min og å ha utført parallell-landinger med MD80 som "nabo" i San Francisco området!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det ikke lov å klarere noen for landing, og si "ya numb'a five, following a seven fourty seven". [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Men... unntakene finnes jo.

Når det er snakk om formasjonsflyging så kan man jo f.eks. klarere "LN-YMD-formation" til å lande. (Mikroflya flyr gjerne sammen 3-4 stykker.) Da er det opp til dem å space seg passelig opp bak/ved siden av hverandre. Om de da lander delvis samtidig så er det helt greit. Innad i en formasjon er det fartøysjefene som skal stå for separasjonen seg i mellom.

Man kan også klarere småfly for avgang/landing selv om det er et annet småfly på banen, såsant det småflyet som er foran også skal ta av/lande. Men det må være 1000/1500 meter mellom dem, sjekk RLF/BSL-G for detaljer.

Og du kan ikke sammenlikne praksis på Røros med resten av landet... De har jo bare 2 bevegelser om dagen ca. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] De er jo ikke vant med trafikk der oppe stakkars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

.... Piloten må ha fått gal info om forholdene, eller at LV på Sola synes at såpeglatt runway er helt greit det..

Dette med glatte rullebaner, målesystemer og fartøysjefens avgjørelse er sammensatt. To av hendelsene med glatte baner fra Norge er beskrevet i HSL's rapporter vedr

Premiairs landing på Gardermoen, og SAS MD-80 i Tromsø, hvor det begge gangene gikk galt. I rapportene er det interessante utredninger om hva som kan påvirke antatt og reell bremseeffekt under vinteroperasjoner.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Antun Pejakovic:

Som du ser, kan man med god timing ta unna ganske mye trafikk på en rullebane (et fly for hver ca30s).


Jeg tok kanskje litt for godt i. Et fly pr. minutt er kanskje mer riktig. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Har lest et sted at Oshkosh hadde over 100 bevegelser i timen, i forbindelse med et av flyshowene der. Kan noen bekrefte?

[ 06-03-2002: Endret av: Antun Pejakovic ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis er klar bane, f.eks. "continue APP, dep tfc". Det er ikke vanlig å gi "cleared 2 land as number two".

quote:

En annen ting, er norske kontrollere litt pysete?

Det er vanlig at en får info vedr. vektorering og hva som er hensikten med headingen. 1nm fra sep min kan jo være tight dersom du f.eks. hadde en block clr. IFR og WIF ikke så deg.

quote:

Et fly pr. minutt er kanskje mer riktig

Det er det. Ingen tvil om at en under visse forhold kan ha mange bevegelser på kort tid, men et enkelt regnestykke på en bane med mixed ARR/DEP og final dep. spaceing 6nm, gir ca 24 ankomster og tilsvarende avganger.

quote:

Joda, jeg er sikker på at Dash'en hadde klarering LANGT ute

Vel uten å kjenne til den saken, så er en slik fremgangsmåte ikke prosedyremessig korrekt. Men er du sikker på at det ikke bare var innflygingsklarering som ble gitt?

Mvh. Gert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...