Gå til innhold

Parking-Taxiroutes ENGM


Stein Aasheim

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

I kveld klarte jeg det kunsstykket å kjøre til feil rullebane igjen.Bruker kart fra vroute,men har problemer å forstå dem.

Parking-taxing to RWY 01R/19L viser da klart att når jeg står parkert på gate 32,så skal jeg når jeg gjør pushback rygge og svinge hale til høyre.(flyet sett bakfra)Skal så rett fram via G,så svinge til høyre igjen og kjøre S.Jeg kom da til 01R.Er det min tankegang som ikke er i orden eller?

Var og litt stresset,da jeg hadde forberedt meg for RWY 19R som det var opplyst om skulle brukes,mens det i virkeligheten var 19L som skulle brukes.Programmerer ruten og bruker SID og STAR,så det blir litt omgjøring av flyplanen på kort varsel.

Noen som bruker vroute og kan bekrefte om kartet er rett eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takker for tipset.

Det er nokk snudd på hodet karta fra vroute ja. :mad:

RWY er markert stikk motsatt så nu ga det mening ja.

Er friluftsmenneske også og vant med kart,så jeg begynte jo å lure på om jeg var kommet i ett tidlig stadium av alzheimer.

 

Må jo være frustrerende for di som skal guide oss å se en som bare kjører tulling på taxibanene.Svett blir en jo sjøl også. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Hvis du pusher tilbake og taxer slik som du skrev' date=' da havner du på 01R. Har lagt ved et bilde. Firkanten som er blå er halen på flyet ditt etter du har pushet tilbake, mens den røde streken er veien du taxet.

 

http://img18.imageshack.us/img18/7015/kart.jpg [/quote']

 

Helt riktig.Det var slik jeg kjørte og etter vrote sitt kart skulle jeg komme til 19L,men kom i steden til 01R.

Så vroute sitt kart over taxiroute på ENGM viser feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Takker for tipset.

Det er nokk snudd på hodet karta fra vroute ja. :mad:

 

Kjører du Vroute premium eller Vroute Free?

 

Sistnevnte har ingenting oppdatert av kart eller ruter siden August 2006. Mye har skjedd siden den tid. ;)

 

Kjører vroute premium ja og mener jeg skal ha di siste karta da det ikke er lenge sia jeg lasta ned,men skal nu ta en sjekk om det er kommet noen oppdatering

siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vroute har ikke noen charts,bare linker til charts andre steder.

Navigraph sine charts er ganske korrete. De oppdateres nå hver 3. mnd. Dessuten,så har det da ikke skjedd noen store endringer,om noen i det hele tatt, med tanke på layouten til ENGM,hverken fra forrige mnd,år eller tiår for den saks skyld så vidt meg bekjent. Så taxer du til feil rullebane er det nok litt forvirring ute å går hos deg bare. Det gjelder å holde tunga rett i munnen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset.

Det er nokk snudd på hodet karta fra vroute ja. :mad:

 

Kjører du Vroute premium eller Vroute Free?

 

Sistnevnte har ingenting oppdatert av kart eller ruter siden August 2006. Mye har skjedd siden den tid. ;)

Det skal da ikke ha noe å si? Gardermoen har vel vært mer eller mindre uforandret på bakken sidden åpning' date=' eller har man sittet og gitt taxiways nye navn og slikt uten at jeg har fått det med meg? Høres merkelig ut (merkelig at de har byttet, ikke merkelig at jeg har gått glipp av noe :grin: ).

 

Stein: Utifra ditt første innlegg så virker det på meg som at det er mixet med taxeruter for 19L og 19R, med mixinger av høyre, venstre og navn på baner. Svirr gjerne rundt offline med en cessna med et kart forran deg for å gjøre deg kjent med flyplassen, prøve å oppfatte logikken (alfabetisme osv) og slikt. Etter hvert blir det lettere å oppfatte groundkart og taxeinstruksjoner (hvilket er vesentlig når du beveger deg mot de større flyplassene i verden)

 

Til slutt kan jeg bare si at om du pusher fra gate på OSL med 737 så trenger du normalt ikke å snu med hjelp fra push truck i det hele. Standard på OSL for 737'n er å bli dyttet rett bak, stå der å få i gang motorene, gi maskina thrust til en 2-3kt GS og så sette full sving. Sving nesten 180 grader (spørs på hva som står rundt deg av trafikk), tax ut på G og følg taxerutene. Det er et par gater med litt andre prosedyrer om du skal være nøyaktig. Disse finner du nederst på dokumentet med Push back proceedures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal da ikke ha noe å si? Gardermoen har vel vært mer eller mindre uforandret på bakken sidden åpning' date=' eller har man sittet og gitt taxiways nye navn og slikt uten at jeg har fått det med meg? Høres merkelig ut (at de har byttet, ikke at jeg har gått glipp av noe :grin: ).

[/quote']

 

Klokka begynner å bli mye, og jeg sitter å tenker på alt annet enn bakken når jeg kommenterer dette her ser jeg. :crazy:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Taxer du via G og tar til høyre inn på S og helt ned til B1,

så vil du taxe SØROVER.

Ergo,når du da tar til venstre ut på rullebanen,

da vil du være vendt med nesa NORDOVER.

Konklusjon: Med nesa vendt NORDOVER,så må det jo bli 01R,

da navnene på rullebaner er den generelle retningen du flyr MOT.

Tips for Gardermoen,langsiden av gatene er nordsiden,

terminalbygget er sørsiden. ;)

 

Merk deg teksten,og pilene jeg har ringet rundt på taxi chart du henviste til.

taxirouterwy01r19lutsni.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parking-taxing to RWY 01R/19L viser da klart att når jeg står parkert på gate 32' date='så skal jeg når jeg gjør pushback rygge og svinge hale til høyre.(flyet sett bakfra)Skal så rett fram via G,...[/quote']

 

Se etter på det Magnus Meese har skrevet (det kan nesten ikke gjentaes ofte nok);

 

Til slutt kan jeg bare si at om du pusher fra gate på OSL med 737 så trenger du normalt ikke å snu med hjelp fra push truck i det hele. Standard på OSL for 737'n er å bli dyttet rett bak' date=' stå der å få i gang motorene, gi maskina thrust til en 2-3kt GS og så sette full sving. Sving nesten 180 grader (spørs på hva som står rundt deg av trafikk), tax ut på G og følg taxerutene. Det er et par gater med litt andre prosedyrer om du skal være nøyaktig. Disse finner du nederst på dokumentet med Push back proceedures.

 

Som en hovedregel kan du si at dersom du har en 737, MD80, eller et annet fly av tilsvarende størrelse, så skal det være plass nok bak flyet til at andre fly opp til ca. 757/767 størrelse (eller i alle fall andre 737 og MD80 maskiner som et minimum) skal kunne komme uhindret forbi på taksebane G etter at du selv har fullført pushback...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Taxer du via G og tar til høyre inn på S og helt ned til B1' date='

så vil du taxe SØROVER.

Ergo,når du da tar til venstre ut på rullebanen,

da vil du være vendt med nesa NORDOVER.

Konklusjon: Med nesa vendt NORDOVER,så må det jo bli 01R,

da navnene på rullebaner er den generelle retningen du flyr MOT.

Tips for Gardermoen,langsiden av gatene er nordsiden,

terminalbygget er sørsiden. ;)

 

Merk deg teksten,og pilene jeg har ringet rundt på taxi chart du henviste til.

[img']http://img160.imageshack.us/img160/3441/taxirouterwy01r19lutsni.jpg[/img]

 

Jeg har i hvertfall forståelse for at det kan misforstås. Hvis man ser på rullebanen så kan det misforstås til å være 01R mot venstre og 19L mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Taxer du via G og tar til høyre inn på S og helt ned til B1' date='

så vil du taxe SØROVER.

Ergo,når du da tar til venstre ut på rullebanen,

da vil du være vendt med nesa NORDOVER.

Konklusjon: Med nesa vendt NORDOVER,så må det jo bli 01R,

da navnene på rullebaner er den generelle retningen du flyr MOT.

Tips for Gardermoen,langsiden av gatene er nordsiden,

terminalbygget er sørsiden. ;)

 

Merk deg teksten,og pilene jeg har ringet rundt på taxi chart du henviste til.

[img']http://img160.imageshack.us/img160/3441/taxirouterwy01r19lutsni.jpg[/img]

 

Jeg har i hvertfall forståelse for at det kan misforstås. Hvis man ser på rullebanen så kan det misforstås til å være 01R mot venstre og 19L mot høyre.

 

Ah, nå skjønner jeg hva du mener. Det at det står skrevet 01R/19L langs banekanten betyr ikke at du må svinge venstre på S for å komme til 01R og høyre for 19L, det er kun genrell informasjom om hvilken bane det er. Jeg tror rett og slett de skriver det i stigende rekkefølge 01/19, 02/20, 03/21, osv. Så når 01R står skrevet til venstre for 19L, så har det absolutt ingenting med hvilken vei du skal taxe.

 

Har du programmert FMS'en med korrekt avgang, så kan du bruke den til å hjelpe deg med å finne ut hvilken retning du skal taxe, ellers så må du ta en titt på kompassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Nei. Taxer du via G og tar til høyre inn på S og helt ned til B1' date='

så vil du taxe SØROVER.

Ergo,når du da tar til venstre ut på rullebanen,

da vil du være vendt med nesa NORDOVER.

Konklusjon: Med nesa vendt NORDOVER,så må det jo bli 01R,

da navnene på rullebaner er den generelle retningen du flyr MOT.

Tips for Gardermoen,langsiden av gatene er nordsiden,

terminalbygget er sørsiden. ;)

 

Merk deg teksten,og pilene jeg har ringet rundt på taxi chart du henviste til.

[img']http://img160.imageshack.us/img160/3441/taxirouterwy01r19lutsni.jpg[/img]

 

Skjønner det nu.Jeg har oversett det du har ringet rundt med rødt.Jeg gikk ut fra hva som sto på RWY.Forrvirringen kom av att jeg mente det skulle stått RWY 19L/01R på rullebanen isteden for RWY 01R/19L.Da er jo kartet jeg bruker riktig og jeg får skjerpe meg.Er det skrevet i stigende rekkefølge på alle kart,så vil vel dette gjelde flere flyplasser.Da skulle mitt problem være oppklart så jeg unngår slike generaltabber i framtiden. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle mitt problem være oppklart så jeg unngår slike generaltabber i framtiden

 

"Tabben" du gjorde var egentlig ikke å lese kartet feil,men.. at du ikke sjekket KOMPASSET før du taxet ut på eller når du sto på rullebanen. Da hadde du nok selv oppklart hele greia. ;)

Jeg har sjøl klart å taxe til feil ende steder jeg ikke er kjent,vært lined up for takeoff t.o.m. Men,sjekker man alltid kompasset i forhold til hvilken bane man har planlagt eller blitt tildelt for avgang,så slipper man å ta av feil vei eller på helt feil rullebane.

 

For en tid siden fløy jeg BOS-LEX.

Landet og hadde en grei flight.

Jeg fortsatte dagen etter,LEX-ATL.

Jeg hadde center online bare,ble klarert for taxi to and hold short rwy 22.

Som center har man vel ikke alltid kontroll på alle fly på hver eneste airport on ground.

Så,jeg sa: "COA123 holding short 22,ready for departure"

Center: COA123,wind bla bla,you are cleared for takeoff rwy 22" Jeg svingte til venstre ut på rullebanen,og fulgte mine siste checklistprosedyrer som alltid.

Transponder charlie mode,Strobe lights on,landing lights on og... crosscheck compass course med takeoff course. Det var her jeg skjønte at noe ikke stemte. Joda,265° viste kompasset. Det kan da ikke stemme! Jeg sjekka spot view,og joda ,jeg sto klar for takeoff på bane 26!!

26 at LEX er bare halve banebredden av 22 så jeg taxet(etter at ATC ble informert) ned 26,svingte inn og backtracket 22 for takeoff på RIKTIG bane! Puh,close call! :blush:

 

Det var først etter en stund jeg kom på at dette scenarioet virket litt kjent.

Og ja,det var det vitterlig! Canadair-ulykken på LEX

Blått viser min taxing. Rødt feil bane hvor Canadair tok av. Grønt,bane jeg endte med å ta av fra,og som Canadair'n skulle ha gjort også.

screenshot007k.jpg

 

Noe av grunne til dette er at layouten på banene gjør det veldig lett å ta feil,særlig i mørket eller dårlig sikt.

Det at også bane merkingen til 26 er HELT i enden av threshold.

Taxer man som jeg vist her,så vil man i mørket eller dårlig sikt ikke legge merke til number marking i enden av threshold.

screenshot008e.jpg

 

Så moralen i denne historien?

Jo,cross check ALLTID kompasskursen FØR takeoff! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Er nettopp ferdig med en ny tur fra ENGM til ENVA.Denne gangen kom jeg på rett rullebane.Det er mørkt når man flyr på ettermiddagen på denne årstiden så oversikten kan være dårlig når man ikke har gjort hjemmeleksa si godt nokk på forhånd.

En lærepenge,men det er jo det man lærer av.Jeg er jo som du sikkert allerede har skjønt "NEWBIE" når det gjelder online flyging,selv om jeg har holdt på med flysimulator i flere år.(IL2 Sturmovik-IL1946)Ruteflyvning med passasjerfly blir jo også noe helt annet en combatflyvning.Jeg kommer nokk til å fly samme rute opp flere ganger for å lære meg frasene og gangen i dette før jeg prøver nye ruter.Jeg bruker ikke voice,så det kan bli ganske så stressende for en nybegynner med å skrive samtidig som man jo skal navigere,endre høyde,kurs o.s.v.Mange ganger så svarer og reagerer man for sent,så neste utfordring blir jo å bruke voice.

Jeg vil rette en stor takk til alle dere som guider oss piloter med slik stor tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å gå til innskaffelse av en mikrofon i nærmeste framtid. Det gjør kommunikasjon lettere for deg og for kontrollerne, og det er påfallende fort gjort å få inn fraseologien :) Dessuten foretrekker vi ATCer voice laangt forran tekst, da skriving tar mye lengere tid enn å bruke taleevnen. Da slipper man også at folk begynner å kalle deg opp mens du skriver beskjeder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Jeg anbefaler å gå til innskaffelse av en mikrofon i nærmeste framtid. Det gjør kommunikasjon lettere for deg og for kontrollerne' date=' og det er påfallende fort gjort å få inn fraseologien :) Dessuten foretrekker vi ATCer voice laangt forran tekst, da skriving tar mye lengere tid enn å bruke taleevnen. Da slipper man også at folk begynner å kalle deg opp mens du skriver beskjeder ;) [/quote']

 

Hehe.Jeg har headsett med mikrofon,men har ikke vært tøff nok til å ta det i bruk enda da jeg noen ganger føler det vanskelig å få med seg allt som blir sagt.Men det er vell bære en treningssak det antar jeg. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein, penn og papir,noe jeg fortsatt har tilgjengelig og noe selv erfarne flygere in real har for hånden.

Dernest,ikke vær redd for å spørre om ATC kan gjenta for deg.

Jeg gjør det støtt om jeg ikke får med meg ting eller lyd er dårlig,broken transmition e.l.

Når man får fraseologien inn,ja så vet man allerede hva ATC kommer til å si,da går alt mye enklere.

Vælkommin på Vatsim skal du være vaffal! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tommy sier: Et "kneeboard" til å notere på er uvurderlig når du bruker voice, og jeg bruker det enda når jeg besøker de større flyplassene i verden. Om det er noe du ikke får med deg så er det bare å be om gjenntagelse ("Please repeat last for CNO1234"). Du får ikke den skikkelige følelsen av å ha ATC før du er på voice, og de fleste VATSIM-ATC'er er villige til å hjelpe om det er ting du er usikker på. De aller fleste trøbler mer eller mindre når de hiver seg utpå første gangen (jeg var et mareritt), men VATSIM er ikke bare "as real as it gets", det er også et nettverk for å lære og å lære bort. Man lærer mye raskere ved å hive seg utpå. Om du skriver ned noe slikt som "New on voice, please take it slow" i "Remarks"-feltet i din FP så hjelper det mye :)

 

Om du kan basisen når det kommer til fraseologi såpass at du kan bruke tekst så foreslår jeg at du tar på deg headsettet, kalibrerer mikrofonen og prøver deg allerede neste gang du flyr. Ta det rolig og noter ned instrukser gitt fra ATC så går det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Stein' date=' penn og papir,noe jeg fortsatt har tilgjengelig og noe selv erfarne flygere in real har for hånden.[/quote']

 

Skal ta til meg penn og papir ja.

 

Ett annet spørsmål som kanskje skulle vært tatt opp en annen plass,men velger å fortsette i den tråden jeg har startet.

 

Er det ingen ATC tilstede,bruker man da UNICOM frekvensen?Og er det samme frekvens som brukes hele tiden?

Tenker da på om det er andre piloter på samme flyplass eller om vi er flere på tur opp eller ned fra samme flyplass.Gir man da beskjed om man er på tur ut på RWY,final approach o.s.v.? Jeg har ikke radar så jeg har jo ikke oversikt rundt meg om det er ett fly på tur ned t.eks.mens jeg er på tur ut til samme RWY.

Prøvde en stund FSinn og jeg mener att da var det radar med.Bruker nu Squawkboks og der er det ingen radar som følger med. :confused:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Om du kan basisen når det kommer til fraseologi såpass at du kan bruke tekst så foreslår jeg at du tar på deg headsettet' date=' kalibrerer mikrofonen og prøver deg allerede neste gang du flyr. Ta det rolig og noter ned instrukser gitt fra ATC så går det fint :) [/quote']

 

Enig,tror jeg får prøve meg neste gang med voice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein,

Unicom melder man hva man gjør enkelt og greit.

Samme frekvens for hele Vatsimverdenen.

Vil du ha mer kontroll på trafikk generelt?

Last ned: VATSPY eller/og SERVINFO Da vil du ha full kontroll på all trafikk på Vatsimnettverket.

Det finnes også TCAS(radar) applikasjoner til å innstallere i flyet ditt på avsim.com

Opprett en konto der om du ikke har,søk ett TCAS så kommer opp en del saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...