Gå til innhold

hvordan generere mer trafikk - en mulig løsning


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Her er mine forutsetninger. Andre kan ha andre preferanser, så dette gjelder for meg. Men også for mange andre, tror jeg.

 

* Jeg flyr der det er ATC. Hvis ENGM og ENVA er bemannet, flyr jeg ikke til Bergen.

* Hvis jeg skal fra ENVA til ENGM flyr jeg ikke Speedbird B747, men en Scanor-rute som passer.

* Jeg søker så høy grad av realisme som mulig, og da er det engelske uttykket "turn off" en bra beskrivelse på den velkjente setningen "closing now, so continue on unicom on 122.8".

Jeg vil simpelthen ikke fly der jeg risikerer at ATC plutselig heller vil se på en film/rydde i garasjen/spise kveldsmat.

 

* Jeg bruker Vroute. Der ser jeg hvem som er online, men mye viktigere: Hvem som har BOOKET en posisjon. Dette er ikke veldig utbredt i Norge, har jeg sett: I Tyskland er de jo sinnsykt mye online, men i tillegg har de lagt inn booking, slik at man er sikker på at EDDF_APP skal sitte fra 20.00 til 22.00.

Osv.

For norske posisjoner er det vanlig(st?) at det står at ENGM_APP er online, fra f.eks kl 1907 til "UNKNOWN".. Han har ikke booket, bare bemannet en posisjon "så lenge det er trafikk, så lenge han gidder?

Det betyr at jeg gang på gang opplever å være på vei fra x til y - "han er heldigvis fortsatt online, takk og lov" - og så når jeg har 50nm igjen til flyplassen kommer den fryktelige "contact UNICOM, so long...".

 

Jeg mener at noe som kan trekke trafikk fra sånne som meg, som ikke flyr på UNICOM, er å booke en posisjon fra f.eks. 19-22, 20-22. Om det da ikke kommer mange fly, får man heller gjøre noe annet, men ha ProController på, slik at man kan betjene fly som kommer etterhvert. Jeg vil gå så langt som å si at å bemanne ENOS, og så gå og se på en film etter en liten time, er direkte ufint, for det betyr at hvis man drar fra f.eks Stockholm, opplever man at Oslo går av lufta i det man skal begynne descent.

 

Jeg håper at dette skaper debatt, vil gjerne hør hva andre tenker, og bare understreker at hvis man booker en posisjon, som er synlig på f.eks Vroute, så tar jeg turen. Og sikkert mange med meg.

 

Inntil da tror jeg at jeg holder meg i Tyskland, for der booker de alltid, slik at man vet at det er ATC hele veien. Og det er ikke nødvendigvis mange timer, men f.eks 20-22 eller 19-22.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Jeg søker så høy grad av realisme som mulig, og da er det engelske uttykket "turn off" en bra beskrivelse på den velkjente setningen "closing now, so continue on unicom on 122.8".

 

Ta flylappen og fly real life, vi andre har et liv ved siden av skrivebordspulten og det live der.. Om man sitter 2 timer så gjør man selvsagt det for seg selv og ikke for slike som deg som krever at andre sitter ATC streng tatt i :)

 

Dette er et spill men all ære til deg som ønsker realisme, vi forsøker alltid når vi er online å gi best mulig opplevelse men mye kan bidra til at man må stenge og da snakker vi ikke om å rydde i garasjen..

 

In real life har man betalt for sitte ATC, må man gjøre noe så er det alltid noen som dekker den posisjonen. I virkeligheten har de også ansvar noe vi ikke har i et spill foruten ansvaret med å gi riktig ATC når vi er online i henhold til code of conduct.

 

Det er ingen rett at du skal ha ATC hele veien du flyr på lik linje som det er ingen rett at jeg skal ha fly når jeg sitter ATC, skjønner du poenget? Vi skal være glad vi har den muligheten som vi har og at noen i det hele tatt gidder å fly eller sitte ATC.

 

Jeg tror du er mer lik meg en jeg antar, du ønsker realisme og du liker fly, det optimale er at vi alle også ønsker fullsatte posisjoner rundt i Norge med A4 standard fra morgen til kveld. Så heldige er vi ikke og så heldige blir vi aldri, rett og slett for lite folk og for lite tid til denne hobbyen vi har.

 

Vi er mange og vi er ikke alle 14, 20 eller 10 år hvorpå mange her er over 30 og samtidig har jobb, familie og venner. Alt dette og vi skal forsatt ha tid til å sitte online i 2 timer bare for at noen krever dette, nei så heldig er vi ikke alltid så noen ganger må man faktisk sette flyet over til UNICOM og si takk for at du fløy og god tur videre.

 

Så ikke alle har mulighet eller ønske om å sitte ATC i flere timer uten å få betalt for det, eller i verste fall være nødt til å måtte avslutte når det endelig var kommet litt fly på radaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig med Tore ang. dersom beskjeden "closing now" kommer helt ut av det blå. De aller fleste av oss som sitter som ATC har en rimelig grei forutsettning for å kunne si at "ca. klokken da og da stenger jeg", eller i alle fall noe slikt som at "om 5-10 minutter bør/må jeg stenge". En beskjed som at "jeg stenger om 5 minutter" burde være rimelig å forvente...

 

Angående når en posisjon er booket; det er ikke uvanlig for meg å stenge noen minutter før den bookede tiden utløper. Det forutsetter selvsagt at det ikke er fly på bakken, og at det ikke er noen innbounds å se som vil rekke å komme inn i mitt luftrom før stengetid. Like fullt hender det også at jeg blir sittende til lenge etter den bookede tiden.

 

Ang. det med booking; det er ikke alltid vi har muligheten til å planlegge at "den dagen kl. da og da skal jeg bemanne ABCD_EFG". Noe blir tatt på impuls, og det må vi tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Tore her.

At vi alle har et "liv" utenom flightsim er ikke noe tema i en slik diskusjon syns nå jeg. For det har vi vel alle. Uansett hva det livet måtte inneholde.

Derimot,det å kunne BOOKE en posisjon skulle da vel ikke by på noen problemer. Tyskland og VACCSAG er et mønsterland i så måte. Ære være dem for det.

Mange ATC er flinke med den "closing in 10",eller/og venter inn siste fly inn/ut. God service i ekte Vatsimånd slikt. :)

 

da skal jeg bemanne ABCD_EFG. Noe blir tatt på impuls, og det må vi tåle.

Book alikevel,det tar noen små sekunder. Så vet alle som logger på 5 min etter deg at du sitter på ABCD_EFG til da og da.

Til og med jeg som pilot booker i 99% av tilfellene mine flighter i forveien via Vroute.

 

En annen ting som jeg også undres over ofte,er alle disse pilotene som er så opptatt av "realisme" at de MÅ fly en spesifik flight online UANSETT selv om det ikke er ATC i mils omkrets. Dette er jo med på å gjøre Vatsim til mye mer urealistisk på den måten at det blir mye mindre trafikk der ATC er,og de som flyr får det hvertfall ikke realistisk HELT uten ATC. Jeg trodde liksom at hele grunnen med å gå online Vatsim... var å få fly MED ATC... ? Eller har jeg misforstått noe her?

 

Vi er mange og vi er ikke alle 14, 20 eller 10 år hvorpå mange her er over 30 og samtidig har jobb, familie og venner. Alt dette og vi skal forsatt ha tid til å sitte online i 2 timer bare for at noen krever dette

 

Ingen krever noen som helst Tom,vil du ikke sitte ATC eller fly,la vær. Men jg skal gi deg et tips: PLANLEGGING.

Jeg er også over 30,har samboer,barn,jobb,"ekstrajobb",andre hobbyer,leser PPL-teori,og studerer i tillegg.

Jeg har fortsatt masse tid til overs,hvorfor?

Jo fordi jeg planlegger og vet når jeg har tid til overs.

Værre er det ikke faktisk. Dessuten,en av pilotegenskapene er jo multitasking,er det ikke? Jeg gjør sjenden eller aldri en ting av gangen bare. Jeg har en flight gående,ser tv,har folk på TS eller skype/msn,holder fint en konversasjon med samboer og hjelper eldste dattra i huset med lekser. Alt samtidig! ;) Ja,det hender t.o.m. at jeg sjonglerer tra klementiner samtidig også! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttige inspill!

Noen kommentarer, så langt:

 

"sitte online i 2 timer bare for at noen krever dette"..

 

Jeg krever ingenting. Mitt innlegg dreier seg om et forslag til hvordan ATC'ene kan få flere fly. Altså denne gangen ikke om hvordan flyene kan få flere ATC'er. Som jeg skrev mener jeg at ATC'ene kan få mer trafikk dersom de booker en posisjon i to (tre?) hele timer. Da kommer det trafikk som ikke ellers ville ha tatt turen.

 

Og dette er eksakt hva som var essensen i innlegget mitt:

 

"Om man sitter 2 timer så gjør man selvsagt det for seg selv og ikke for slike som deg som krever at andre sitter ATC ".

 

Om det er høna/egget vet jeg ikke, men nettopp det at særlig ATC i Norge setter seg ned og er ENOS - litt - er det som gjør at de kanskje ikke får så mye trafikk som de kunne ha fått.

 

"ønsker fullsatte posisjoner rundt i Norge med A4 standard fra morgen til kveld"..

 

Dette er selvsagt ingenting jeg har ment, det er vel fra rundt 19-22 det dreier seg om, vil jeg tro.

 

Så dette må ikke bli en tråd med fullt av "du skal være fornøyd at noen tross alt stiller opp og er ATC"..,

for poenget er altså at trafikkmengden kan økes - dersom pilotene vet at det sitter noen der i et tidsrom. Og ATC'ene vil vel ha trafikk?

 

Viktig: Om man har en time, eller kanskje tre, men kan ikke love noe ford man kanskje må hente kona som er i et selskap, så er det jo bare å bemanne en posisjon, uten å booke. Men om man vet at man skal helt sikkert sitte i to timer er det lurt å booke den inn, slik at pilotene vet det før de drar avgårde.

 

- Flylappen har jeg, men været er så dårlig og leien er så høy at jeg får klare meg som skrivebordspilot for øyeblikket;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En beskjed som at "jeg stenger om 5 minutter" burde være rimelig å forvente...

 

Jeg ønsker også å fremheve denne strofen da dette faktisk er noe vi som oftes gjør..

 

Gangen i det er at vi normalt sier fra til de andre ATC online internt at vi stenger om så så mange minutter. Jeg pleier også videre alltid så sant det ikke brenner bak meg over radion og via text at jeg stenger om så så mange minutter.

Vi som sitter ATC har "ikke lov" til å stenge kanalen så lenge det er aktive fly i området og da uten å ha videre ført disse til rette kontroller eller frekvens.

 

Når vi sender fly til UNICOM er dette fordi det da enten beveger seg ot et område uten dekning eller for at den dekningen de allerede har ikke lenger vil være aktiv av ukjent årsak.

 

e.g.

 

No further ATC service is provided, contact UNICOM on the frequency 122.800 god day.

 

UNICOM is employed at airports with a low volume of general aviation traffic and where no control tower is presently active. UNICOM stations typically use a single communications frequency. Some fields always offer UNICOM service while others revert to UNICOM procedures only during hours when the control tower is closed.

 

In this system or protocol, aircraft may call a non-government ground station to make announcements of their intentions. In some cases, the ground station is not staffed. If no one is staffing the ground station, pilots broadcast their location and intentions over the UNICOM channel. When the ground station is closed this is done without an acknowledgement.

 

When a part-time UNICOM station is located on the same airport as a part-time control tower the same frequency will be used by both ground stations to avoid confusion.

 

Denne er på VATSIM erstatet av frekvensen 122.800 som også er en reel frekvens i USA, når vi også da snakker om USA er rette instans MULTICOM om UNICOM ikke er nærværende.

 

Så kjære trådstarter, for å opplyse på en hyggelig måte så er det faktisk realistisk å bli satt over til UNICOM 122.800, det som faktisk er urealistisk er at dette skjer også i vårt lille Norge men alternativet på VATSIM for hva det er verdt :)

 

Jeg håper og tror du ser det brede spekteret her og at forsetter å fly i Norge så ofte som mulig, vi trenger piloter og vi trenger ATC og dæven døtte vi trenger mer realisme så lenge kjerring ikke roper i bakgrunnen at nå er det middag eller " Take out the paper and the trash...."

 

Og da glemmer man ikke virkeligheten riktig enda...

 

3367_flying_cartoon.gif

 

Og når du først er ute å flyr real lifte pass på å holde interessen din for deg selv he he, kanskje et råd til oss alle her på flightsim.no

 

7364_pilot_cartoon.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig: Om man har en time' date=' eller kanskje tre, men kan ikke love noe ford man kanskje må hente kona som er i et selskap...[/quote']

... eller ikke vet helt sikkert hvor lenge man gidder. Har mange slike tilfeller selv. I slike tilfeller kan jeg ofte vente på fly som er en halvtime unna, men det kommer selvsagt også ann på om jeg har andre ting som skal gjøres. Bedre tid betyr selvsagt at jeg kan vente lengere...

 

Noe som er værre enn ATC som bare plutselig henviser deg til UNICOM er (etter min mening) dem som forsvinner øyeblikket før du kommer inn i deres luftrom, for så å logge på rett etter at du har dratt igjen. Det var neppe meningen at det skulle ramme akkurat meg (eller deg), med det blir ikke mindre irriterende av den grunn...

 

Et tips; sjekk med ATC lengere frem i løypa om hvor lenge de har tenkt å sitte. De gangene jeg flyr "etter ATC" gjør jeg gjerne det.

 

Å booke turer som Pilot er noe jeg ikke gjør. En stund forsøkte jeg å se etter bookede turer til litt mer "spennende" flyplasser, bare for å oppleve at 75%+ aldri kom. Slikt blir kjedelig i lengden dersom du skal være ATC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp i alt dette er det også veldig kjedelig for oss ATC når pilotene gjør det samme, f.eks en tur fra Værnes til Oslo hvorpå de artige pilotene får CST på radaren, dvs de bare logger av et sted over Røros fordi mamma roper på middag eller noe i den duren. Som du ser så går det begge veier og dette er slike ting man ikke kan ta høyde for når man sitter på "datarommet" og ting skjer rundt seg. Klart mange av oss kunne ønske å sitte konstant her i alle fall 2-3 timer i slengen og mange ganger kan man det også men som oftes så blir det til at man også logger av dessverre.

 

Jeg er heller ikke fan av booking da som nevnt over man ikke alltid er sikker på om man faktisk kan sitte så lenge, unntaket er når det er events og man da har planlagt alt dette til en bestemt søndag hvor på forhånd man setter agendaen for kvelden og ofte sitter i 3-5 timer i slengen..

 

Jeg tror vi ikke får en mulighet fast å skape mer trafikk en hva det er nå, synd men slik er det i livet og folk har et liv ved siden av også, jeg drømte lenge om å få til en slags skift ordning men slo det raskt fra meg da jeg fant ut hvor travelt dette ville blitt samt at mange ikke har mulighet til eller kan sitte ATC til bestemte tider.

 

Når jeg flyr så tenker jeg aldri på om det er ATC eller ei, tar av fra den flyplassen jeg skal fra og flyr til den flyplassen som er planlagt, får jeg ATC er jeg selvsagt glad for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp i alt dette er det også veldig kjedelig for oss ATC når pilotene gjør det samme' date=' f.eks en tur fra Værnes til Oslo hvorpå de artige pilotene får CST på radaren, dvs de bare logger av et sted over Røros fordi mamma roper på middag eller noe i den duren. Som du ser så går det begge veier og dette er slike ting man ikke kan ta høyde for når man sitter på "datarommet" og ting skjer rundt seg.[/quote']

Jepp, mye rart kan skje. Det værste jeg har opplevd i den sammenhengen var da jeg var ute på en flytur til Bardufoss på 1. juledag, og jeg blir oppringt av nestkommanderende på butikken jeg jobbet på i advent/juletiden om at jeg må komme og hjelpe med å få et opptak fra overvåkningsanlegget over på en minnepenn i forbindelse med et inbrudd som hadde funnet sted samme morgen. Sjefen selv hadde nevnt meg siden han selv var utenbys...

 

Jeg satte simmen på pause, og glemte til alt overmål å logge av VATSIM. Og slik fikk den altså stå i halvannen time, til jeg kom tilbake... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg flyr så tenker jeg aldri på om det er ATC eller ei, tar av fra den flyplassen jeg skal fra og flyr til den flyplassen som er planlagt, får jeg ATC er jeg selvsagt glad for det..

 

Da kan du like gjerne fly offline.

Man flyr da online fordi man VIL ha ATC. Alle de som velger å fly alle andre steder enn der ATC er,er jo med på å gjøre Vatsim mindre realistisk,både for alle andre og seg selv. Så den holdningen der skjønner jeg meg rett og slett ikke på.

Dessverre er det altfor mange av den typen piloter på Vatsim.

Hva med å planlegge tur ETTER at man har sjekket HVOR ATC er?

Men,du flyr jo ikke utenfor Norge så det er vel der det ligger antar jeg.

Man sitter da også ATC fordi man VIL ha fly å kontrollere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om de pilotene finnes som er "alergisk" mot ATC. Hva de gjør på VATSIM vet jeg derimot ikke...

 

Jeg opplevde en gang jeg satt på Gardemoen Approach at 3 fly på rad "forsvant" etter at jeg hadde sendt en "contactme" melding (mindre enn et halvt minutt etter). "Første gang er en ulykke, andre gang mistenkelig, tredje gang mord". Så da kan du jo gjette mitt humør etter nr. 3...

 

Ellers har jeg også dager hvor jeg planlegger at "i morgen vil jeg fly fra A til B, muligens via C". At det da dukker opp ATC på D og E vil da neppe få noen innvirkning på hvor jeg flyr. Ellers er det stort sett slik for meg at jeg flyr fra den siste plassen jeg landet på. Dersom jeg sist landet på Heathrow, ja da er min neste tur fra Heathrow. Dersom jeg sist landet i Vardø, ja da er neste tur ut fra Vardø. Litt sta har man da lov til å være... ;)

 

Jeg er også ganske glad i "real-time" turer, med riktig kallesignal og flyveplan. Som oftest er det disse som planlegges i forveien. Men jeg kan også fly mindre realistiske turer alt etter som hva hensikten med turen er. Som for eksempel i går med en UPS B744 tur-retur ENGM-ENVA, og en British Airways B763 med samme tur-retur, begge deler grunnet ATC-trening på ENVA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom jeg sist landet i Vardø, ja da er neste tur ut fra Vardø"

 

- det betyr at å ha ATC ikke er viktig for deg i det hele tatt, det at det skulle dukke opp en Vardø-ATC er bare et artig pluss?

Og hvis du skal fly Vardø-Alta eller hva det er: Hvorfor kobler du deg opp mot VATSIM?

Du skriver jo om andre at "de pilotene finnes som er "alergisk" mot ATC. Hva de gjør på VATSIM vet jeg derimot ikke"..

Du sier jo selv at du flyr fra Vardø til x, og der sitter det garantert ikke noe ATC?

Det må du utdype.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flotte med VATSIM etter min mening er at man kan fly hvor man vil, når man vil, i hele verden.

 

Det er ikke gitt at pilotene må fly dit det er ATC, selv om det er det som er morsomt. Jeg ser spesielt i Sverige og Danmark at det stort sett alltid er Arlanda og Kastrup som er bemannet. Resten av flyplassene er stort sett aldri på, med unntak av Billund. I Norge er vi svært heldige med at Bergen, Stavanger og Trondheim ofte er pålogget slik at man kan fly til litt mindre trafikerte flyplasser.

 

Jeg ser ikke noe unntak med at kanskje ATC'ene kan flytte seg dit trafikken evt. er i øyeblikket han logger seg på. Som f.eks Gunnar er på vei til Alta. Da kan jo ATC ta imot Gunnar der. Også evt. se an trafikken der og sette seg kanskje på Bergen den neste timen fordi det kommer inn 10 fly i jevn rekkefølge.

 

Jeg flyr kun på Vatsim uansett tider, og jeg liker å fly til små til mellomstore flyplasser fordi jeg ikke trives (eller har maskinkraft nok) til å fly til de store flyplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. piloter som er "alergiske" mot ATC; dette er piloter som logger av straks det viser seg at de er på vei gjennom kontrollert luftrom.

 

Ofte når jeg sjekker hvorvidt det er ATC å finne eller ikke, så er det ikke ATC. Da velger jeg meg enkelt og greit et sted å fly fra den siste plassen jeg landet på. Det øyeblikket jeg foretar pushback (evt. når jeg starter motorene, for de flyplassene/posisjonene der pushback ikke er aktuelt) er turen "låst", uavhengig av hvor det da skulle dukke opp ATC. Turer slik som ENGM-ENVA gidder jeg normalt ikke å fly dersom jeg ikke er rimelig sikker på at jeg vil få ATC på minst en av plassene.

 

Å fly til/fra f.eks. Vardø har også en hensikt; det tydeliggjør ovenfor ATC at det er interesse for andre flyplasser enn bare ENGM, ENBR og ENVA.

 

Så hender det selvsagt at jeg tenker som så; "i dag VIL jeg fly fra A til B", og da logger jeg som oftest på uten å sjekke hvor det er ATC først.

 

ATC er jo heller ikke den eneste grunnen til å fly på VATSIM, jeg har hatt mang en hyggelig samtale med personer jeg har møtt midt ute i ingensteds. Blandt annet traff jeg en meget hyggelig danske på en av mine RJAA-EKCH-turer (han var på en EKCH-RJAA tur). Og selv om det ikke nødvendigvis er ATC på de mer avsidesliggende flyplassene treffer jeg både titt og ofte andre VATSIM-piloter som jeg aldri hadde møtt dersom jeg fløy offline. Det å fly offline for å være garrantert ATC-tjeneste er heller ikke noe alternativ.Og AI-trafikken oppfører seg som forvirra høns til tider. Alternativet blir altså å fly offline, og å ignorere FS-ATC-en, samt helt uten AI-trafikk. Da flyr jeg heller på VATSIM, hvor det tross alt er en mulighet, om enn en sterkt begrenset mulighet, for litt skikkelig ATC-tjeneste, samt muligheten til å treffe på hyggelige ukjente, samt "gamle kjente"...

 

Og Morten;

Det at ATC skal "hoppe" fra posisjon til posisjon er ikke det som er mest poppulært. Det heter at dersom du logger på som ATC, så skal du aller helst bli sittende i minst 30 minutter, dersom det da ikke dukker opp noen form for "tvingende nødvendighet" (nødsituasjon) som gjør at du må logge av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du like gjerne fly offline

 

Blir ikke på samme måte, da har man ikke mulighet for ATC

 

Alle de som velger å fly alle andre steder enn der ATC er,er jo med på å gjøre Vatsim mindre realistisk,både for alle andre og seg selv. Så den holdningen der skjønner jeg meg rett og slett ikke på.

 

Vi flyr vel fordi vi liker å fly og hvem andre en deg sier det må være offline, er det ikke derfor vi har et alternativ som VATSIM og IAVO eller multiplayer?

 

Hvem sier jeg ikke flyr utenfor Norge? Mine beste turer går faktisk til England, Riga og Egypt.

 

Man sitter da også ATC fordi man VIL ha fly å kontrollere.

 

Man sitter ATC og håper på fly, man krever ikke fly og forventer ikke fly.. At folk velger å fly på steder som VATSIM er et privelegium ikke en selvfølge slik jeg ser det.

 

Men nå skal ikke jeg snakke mer om dette kjenner jeg, føler ingen trang til hverken å sitte ATC eller fly av debatten her, men forstår alle som også har et liv ved siden av VATSIM, IAVO, MULITPLAYER eller FS.

Dette er en hobby, en interesse og et spill. VATSIM, IAVO og multiplayer er et kjekt supplement til vår interessen og vår hobby og vår fritid.

 

Håper til slutt ingen begynner å stille krav til andre mennesker ved å kreve mer realisme i et spill, mer deltagelse eller seriøsitet i et online spill.

 

PS. Ofte og flere ganger en det skjer det at Norske ATCer stiller opp for piloter etter ønske om ATC på flyplaser etter lange turer over sjø og fjell. Det kaller jeg service, det kaller jeg å stille opp for hverandre og det kaller jeg innsats når tid, mulighet og fritid lar oss gjøre slike ting.

 

Dette betales i at piloter stiller opp for ATC studenter når de trenger trafikk til sine utsjekk, sine treninger..

 

Symbiose i en surrealistisk realistisk verden vi flyr og koser oss.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sitter ATC på VATSIM prøver jeg ofte å trekke ut i regionen i stedet for å henge rundt østlandet, selv om det ofte blir ENOS_CTR. Jeg holder som oftest åpent noen timer, og holder et konstant øye på ServInfo. Jeg prøver så lenge det er mulig å tilpasse tiden online med trafikken. Om jeg har sittet en 3 timer i strekk og det blir tomt av både inbounds og outbounds ser jeg meg fornøyd og logger av, som oftest. Jeg lever ikke organisert nok til å ha mulighet til å booke noe som helst med garanti, og jeg tror heller at piloter ser at jeg overrasker dem positivt (får jeg håpe), enn at jeg booker uten å kunne stå for bookingen. Om jeg må logge av før så har jeg en grunn til det, og da sier jeg ifra til alle piloter i god tid (så lenge jeg kan varsle på forhånd) slik at de i alle fall ikke blir nødt til å finne det ut selv når de nærmer seg.

 

Når det kommer til flyvning: Dere som mener at man motarbeider poenget med VATSIM når man ikke flyr fra en booket flyplass til en booket flyplass, er jo helt på trynet. Jeg flyr ikke sim for å fly OSL-BGO-OSL-BGO-OSL-BGO-OSL-BGO. Jeg flyr for å oppdage nye områder, nye flyplasser, for å utfordre og utvide kunskaper jeg har om simflyvning, rett og slett for å utvide horisonten :) Si at det ikke er ATC-bookings på ruten jeg skal fly.. Skal jeg da logge av og fly med noen fantastisk dumme AI-fly og -ATC'er som jeg ikke bruker? Hvor ligger logikken? Sjansen for å få ATC blir jo da 0%! Det samme blir sjansen for å møte på trafikk der folk sitter bak spakene og ikke en svimmel AI-generator! Jeg flyr alltid online, fordi jeg ser ikke noe poeng i å fly avlogget. Om noen kan fortelle meg poenget med det er, uten å prøve å få meg til å kaste bort penger på AI-pakker (hva pokker, vi har jo online communities!), hadde det blitt verdsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså så langt er det slik det henger sammen:

 

1. Fly online på Vatsim er ikke ensbetydende med at man vil ha ATC.

2. Noen vil IKKE ha ATC,men vil ha fly rundt seg alikevel.

3. Treffe kjente og ukjente mens man flyr er like viktig som å få ATC.

4. Visse plasser er aldri ATC slik at man velger bort ATC for å få variasjon fra typiske ATC områder.

5. Det å holde flightline inntakt er ofte viktigere enn å få ATC.

6. Å fly med real life rute og rutenr. er ofte viktigere enn ATC også.

7. Det å fly offline er rett og slett ikke et alternativ.

 

Så det er vel antakelig jeg som har misforstått meningen med Vatsim og online flyving?

 

Hvem sier jeg ikke flyr utenfor Norge?

VatAware viser stort sett norsk flagg på deg,og da gjør fort punkt 4 seg gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7. Det å fly offline er rett og slett ikke et alternativ.

 

Helt riktig! ;)

 

 

Ellers en respons i rask rekkefølge;

 

1. Nesten. Litt av grunnen til å fly er selvsagt muligheten for ATC, men punkt 3 gjelder også.

 

2. I så fall er vel en vanlig multiplayer-server å foretrekke?

 

3. Det å kunne treffe hyggelige personer mens man er ute og flyr er da bare hyggelig, og absolutt en god bonus med VATSIM. Men dersom dette punktet var målet i seg selv holder det vel med en vanlig multiplayer-server...

 

4. Nesten riktig... Litt av grunnen til å fly til steder som normalt ikke har ATC er jo tross alt å vise at "her ønsker jeg å fly", og dermed kan det tenkes at sansynligheten for ATC også øker.

 

5. Dette er da strengt tatt mitt eget snåle påfunn. Jeg kommer ikke på noen andre her på fs.no med den samme sære "regelen". Fra tid til annen hender det faktisk at jeg bryter med min egen regel. Dersom jeg på forhånd vet at det skal være ATC på en flyplass, og jeg ønsker å fly dit, da vil jeg mest sansynlig ta noen turer i forkant som setter meg i en god posisjon for å fly til den aktuelle flyplassen/det aktuelle luftromet. Som et eksempel fløy jeg til RJAA i forkant av å skulle fly til EKCH fra RJAA i forbindelse med den siste runden med EKCH RealOps...

 

6. Noen er mer sta enn andre. Personlig liker jeg å kunne fly "real life" ruter med flyveplanen hentet fra NarowRoute på ippc.no, men det betyr ikke at jeg til tider finner på å fly oppdiktede ruter med fiksjonelle rutenr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crap når skal norsk ATC begynne å vise frem closingtime ved form av booking, er like kjipt hver gang man går enroute og planlegger en flight inn til Norge og man ser ATC plukker ned fra Vatsim. Det koster ikke mye å sette opp offisiel stengetid. Som regel vet man hvor lenge man iallefall vil sitte.

 

Dette tjener piloten og det tjener flygelederen som garantert får fler antall fly innom planlagt tid.

 

gammel tråd dratt opp fordi jeg søkte på søkeordet: stengetid og det var ment generelt ikke til noen bestemt atc ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sitter ATC på vatsim driver med atc simulering. Folk som flyr på vatsim driver flysimulator. Jeg ville tippe at dette ikke er vidt forskjellige typer folk. Hvis man helst skal booke flyreisen sin på forhånd, og være fryktelig strukturert og planlegge alt på forhånd, så var det nok mange som datt av lasset.

 

Jeg, feks, elsker å fly, men jeg har også en jobb som krever mye av meg. Prøver å ha et liv ved siden av jobben og flysimulator også. Jeg sitter gjerne ATC på fritiden, men det er viktig for meg å kjenne at jeg faktisk er *fri*. Jeg får ikke betalt for å sitte der. Hvis jeg kjeder rompen av meg så logger jeg faktisk av. Jeg vil gjerne gi førsteklasses service til piloter, men hvis luftrommet er tomt, eller jeg må finne på noe annet, så må jeg få lov til det. Hvis vi endret reglene på dette er jeg temmelig sikker på at vi ville få mindre - og ikke mer - atc i Norge. Og det var vel ikke hensikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke endre regler, men det er vel greit å gi en pekepinn som ATC at nå er klokka halv sju og jeg vil sitte her til klokka ni i kveld for da skal jeg se en film eller lignende. Vel da booker man til 21 ;)

 

Så kan en som pilot se at jøss, det er staffet der hjemme i Norge frem til 21. Da kan jeg jo få ATC på en flight fra London hvor jeg tok den virituelle maskinen sist.

 

Regler trengs ikke, holdninger og informering er vel heller det jeg ønsker :) Lønna er et par piloter ekstra på en kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, men hvis jeg har booket frem til 21 så er jeg forpliktet til å sitte til kl 21. Det kan være jeg mister lysten til å sitte videre etter kl 20, og hvis jeg ikke spesifiserer så kan jeg jo bare logge av da uten problemer.

 

Med det sagt så tror jeg jo de fleste faktisk prøver å tilby piloter atc "hele veien inn", og logger helst ikke av midt i approachen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med mye av det som blir sagt her. Men jeg flyr nesten aldri bare fordi ATC er online. Når jeg flyr avhenger av når jeg har tid og lyst. Men det er flott at det er folk her som liker å sitte ATC i Norge. Jeg synes Norges "luftrom" ofte er bemannet, og dette er veldig bra! Takk til dere!

 

Om en ATC plutselig sier: "Closing now" så er dette helt greit for meg. Jeg har full forståelse for at noe kan dukke opp som gjør at man må avslutte på sekundet. Vi har alle liv utenom simmen. Men som Tore sier her, så er jeg også opptatt av realisme. Det er derfor jeg flyr på Vatsim. Jeg foretrekker å se NAX 737 fly ENGM-ENVA fremfor en BAW 747.

 

Når vi er inne på ATC-bemanning, så synes jeg det er mye bedre med lokale ATCer som ENOS_CTR og ENGM_APP fremfor landsdekkende ATC som ENOR_CTR eller EURM_CTR. Noe jeg også synes er litt slitsomt er turer gjennom Europa med full ATC-dekning. Å sitte foran PCen for å høre på ATC i 4 timer blir kjedelig og slitsomt. Mens jeg flyr bruker jeg som regel tiden til å gjøre andre ting enn kun å stirre på instrumentene. Flyr man f.eks en 4-timer flytur er det en flott mulighet til å få gjort andre ting man ellers ikke rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...