Tom Knudsen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Atter en gang har jeg vært heldig å sett slik trafikk over Ulsteinvik, i dag observerte jeg 3 stykk av det jeg nesten er sikker på var Chinok helikoptere som fløy etterhverandre i retning Ørsta røflig heading 180 eller noe sånt fra Vigra. Har også klart å tatt et bilde som kommer senere, litt langt unna men tror det ble tålig greit selv om det ble tatt med en 18-55mm objektiv. Etter en samtale med Vigra flyplass fikk jeg nå vite at det var 3 stykk Chinok som var på tur fra nord til sør altså en overflygning og ikke noen øvelser.. Bilde kommer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Her var bilde, litt dårlig og mange hundre meters avstand 18-55mm linse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Spennende, absolutt. Jeg har et lignende bilde fra fjorårets øvelse (eller var det året før?) på Ørlandet med tre-fire Hind og noen Bell 212-lignende maskiner, alt i alt mener jeg det var seks fugler i luften. Skal se om jeg får gravd det frem når jeg er hjemme igjen til helga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hva er det med at det er mye Chinooker i Norge for tiden? :confused: Forøvrig spennende bilde! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hva er det med at det er mye Chinooker i Norge for tiden?Både nederlenderene og britene pleier å være innom med Chinooks så og si hver vinter. Kul maskin forøvrig, utrolig manøvrerbar til å være så stor, og med en veldig distikt lyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Litt stilig at den ene har ski Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Så tre stykker fra Tyholttårnet nå på lørdag. Fløy mot Værnes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Ikke bare lyden som er spesiell. Om en sitter helt bakerst i sivilutgaven,så føles det ut som skroget "bukter" seg frem i vertikalplanet . Helikopter Service hadde tre stykker, tidlig på 80-tallet. Hadde gleden av å reise med de et halvt års tid, under byggingen av Heimdalplattformen. Vanligvis LN-OMK. Til å begynne med var de veldig trange, men etter at en seterad ble tatt ut, (fra 44 til 40 seter) så ble det bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 De fløy over her i dag også, rett over Runde fjellet denne gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Foshaug Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har vært Chinook'er (britiske tror jeg) stasjonert på Bardufoss i flere uker nå. Har sett dem nesten hver dag. Og britiske Sea King. Og Army Lynx. Og Super Puma, i tillegg til de norske Lynx og Bell 412SP. :cool: Av alle disse er Chinook helt klart favoritten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arne Johansen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Nederlandsk Chinook og Super Puma, da RAF itte har Super Puma. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven erik johne Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Fant en kul diplay oppvisning av Chinook på youtube http://www.youtube.com/watch?v=Hv7fayHSv1M Som det ble sagt i ste, utroli hva det store helikoptret kan gjøre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nederlandsk Chinook og Super Puma' date=' da RAF itte har Super Puma. [/quote'][pirke]Det har ikke Nederland heller, den militære versjonen av Super Puma heter Cougar [/pirke] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Foshaug Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg lurer på at det var britiske Chinooks her først (samtidig som RAF Lynx og Seaking), men at det er nederlandske Chinooks her nå samtidig med Cougar. Har vært mye helikopteraktivitet lenge nå, men avtok en del da britene dro. Men jeg så 3 stk Chinooks (nederlandske) parkert nede på stasjonen senest i går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.