Timmy Brandt Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Continental Airlines flight 3407 Plane Crashes in Buffalo, N.Y. Lite oklara uppgifter om det var en codeshare eller ren COA flight. Continental Airlines says the Bombardier Dash 8 Q400 operated by Manassas, Va.-based Colgan Air was operating between Newark Liberty International Airport and Buffalo Niagara International Airport. ?! Dom prata om crashen på TV4 nyheterna imorse och då nämnde dom att flighten kunde ha flugits av en Dash 8 som är ett olycksdrabbat flygplan. Samma modell som SAS har satt på backen. : Det lär väl knappast vara det som var orsakan till den här crashen då dom fortfarande var i luften, så lite onödigt att blanda in det tycker jag, menmen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 ...Aviation-Safety bekräftar att det är en DHC-8-402 Q400 från Colgan Air. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arne Johansen Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Operated by Colgan for COA, COA farger. CJC3407 http://flightaware.com/live/flight/CJC3407 Flyet var N200WQ http://www.airliners.net/photo/Continental-Connection-(Colgan/De-Havilland-Canada/1453895/M/ Relativt ny Q400, bygd i April 2008. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Strand Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Tragisk ulykke! RIP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Faren for at det var microburst er vel relativ stor kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 VG har også snappet opp saken... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Og desverre er TV2 Nyhetene (via nett), noen av mange som med en gang drar paralleller til denne flytypen. Dette blir rett og slett for dumt, dette er uansett en tragisk ulykke: (med STORT bilde, av en av SAS sine tidl. Dash8-Q400 som fikk juling på Aalborg, Danmark): "Q400 - forfulgt av uhell" http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2560895.ece Flyet som havarerte ved Buffalo er av typen Dash 8 Q400. Samme flytype har vært rammet av rekke uhell, også i SAS. SAS-uhellene omfattet blant annet et uhell der landingsunderstellet på et fly fra Bergen kollapset under landing i Danmark. Samme feil skjedde to ganger med SAS' Q400-fly i Danmark og én gang i Litauen. Kart over flyruten og mer info om ulykken her: Slik skjedde ulykken: 03:19 norsk tid: Colgan Air flight 3407 tar av fra Newark-flyplassen i New Jersey med 44 passasjerer og et mannskap på fire om bord. 03:58: flyet begynner å gå ned, med retning for flyplassen i Buffalo, nordvest i staten New York. 04:10: Flyet er nede i en høyde på 6400 fot (ca 2000 meter) ca 04:20: Flyet styrter i et bolighus i nummer 6044 Long Street på det lille tettstedet Clearence Center utenfor Buffalo i delstaten New York 07:25: Lokale myndigheter bekrefter at alle 48 om bord i flyet er omkommet. I tillegg har minst en person på bakken mistet livet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Og desverre er TV2 Nyhetene (via nett), noen av mangesom med en gang drar paralleller til denne flytypen. Skjønner ikke hvorfor media tar med slike ting. Det er jo meningsløst. Ser aldri at de remser opp antall ulykker med Volvo vist en Volvo havner i grøfta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Her er en rask oppsummering, jeg har skrevet for et annet forum: (Foto er copyright © AP PHOTO/SCANPIX) Et fly fra Continental Airlines har styrtet i USA, nærmere bestemt i Buffalo (delstaten: New York). Det var en Dash8-Q400 på vei fra Newark, New Jersey til Buffolo (N.Y) med totalt 48 personer ombord: 44 pax, samt fire crewmedlemmer. Alle er bekreftet omkommet i ulykken, samt minst én person er drept på bakken i sammenstøtet. Kun flaks gjorde at ikke flere personer ble drept, da Dash8-maskinen styrtet i ett bolighus. De som bodde i dette huset, var heldigvis ikke hjemme - når ulykken skjedde. Ulykken skjedde ca. kl: 22.20 lokal tid, torsdag kveld i dårlig vær - med bl.a. regn- og snø. Maskinen var mer spesifikt en Dash8-402 Q400 fra Colgan Air, men som opererte for Continental Airlines - i fulle CO-farger. Flightnummeret når dette skjedde var "CJC 3407", og det spesifikke individet (maskinen) var "N200WQ". Denne Dash8-Q400 maskinen var under ett år, bygget så sent som i April: 2008. Dette er mest trolig den første fatale ulykken, med denne aktulle flytypen. Link til det bestemte flyet som styrtet finnes her: http://www.airliners.net/open.file/1453895/M/ (klikk på linken ovenfor) (Bilde er copyright © CNN.com ) Mer info bl.a. her: "Passasjerfly styrtet i USA": http://pub.tv2.no/nettavisen/utenriks/article2539764.ece "Passasjerfly har styrtet i Buffalo, New York:" http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=547168 "Følg flydramaet - minutt for minutt": http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2560883.ece "Kontrolltårnets lydlogg - "desverre Sir, det styrtet": http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=558255 "Vet ikke hva jeg skal si til barna": http://www.nettavisen.no/utenriks/article2540150.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Tragisk ulykke, der det blir meget interessant å høre årsaken. "Veldig bra" av Aftenposten å bruke et bilde av et av våre fly i.f.m. ulykken... Godt at flyene har andre farger nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Skjønner ikke hvorfor media tar med slike ting. Det er jo meningsløst. Ser aldri at de remser opp antall ulykker med Volvo vist en Volvo havner i grøfta. En Volvo uansett størrelse har aldri samme potensiale å skape en så dramatisk ulykke som et fly!! At et hus gikk med her kan vi vel bare takke for, potensialet kunne vært flere hunder døde eller verre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Faren for at det var microburst er vel relativ stor kanskje? Nja' date=' jeg vet ikke, men trodde vel i grunn at for at en microburst skal være fatal og "unrecoverable" er man gjerne mye nærmere bakken enn jeg har fått intrykk av at dette flyet var? Mine tanker streifet forresten innom denne American_Eagle_Flight_4184, ATR-72 som grunnet is mistet kontrollen plutselig, under holding. Men med så lite som vi vet pr i dag, og til tross for at jeg ikke går av veien for å spekulere litt, så kan jo dette ha vært alt mellom himmel og jord. Så jeg har egentlig ingen teorier. Det eneste vi vel med sikkerhet kan utelukke er at denne hendelsen har noen relevans til problemer med understell på Dash. Triste greier var det i alle fall, og svar på hva som skjedde får vi nok med tiden. Får håpe de har brukbare ferddata. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Fløy på autopilot?? Adressa.no Trodde autopiloten korrigerte for vind osv under approach på en ils landing jeg. Hva er så fordelen med og fly manuelt etter ils i de forholdene som var? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henning Kjensli Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Slik jeg har forstått det kan autopiloten "maskere" symptomer på at man er i ferd med å miste kontroll grunnet oppbyggning av is. Autopiloten vil korrigere helt til den plutslig ikke klarer å håndtere flyet lenger. Når autopiloten så er ute av funksjon kan man få veldig store og brå utslag i pitch og roll som kan være meget vansklige å kontrollere spesiellt i lav høyde. Det er etter alt å dømme meget sannsynlig at det var dette som skjedde med CO3407. Ifølge NTSBs analyse av ferdskriveren oppstod det en rekke voldsomme utslag i roll og pitch umiddelbart etter flaps og gear ble senket. Videoen fra NASA under går i detalj på dette med ising og såkalt tail plane stall som man mistenker var årsaken til CO3407 havariet. http://video.google.com/videoplay?docid=2238323060735779946 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Slik jeg har forstått det kan autopiloten "maskere" symptomer på at man er i ferd med å miste kontroll grunnet oppbyggning av is. Autopiloten vil korrigere helt til den plutslig ikke klarer å håndtere flyet lenger. Når autopiloten så er ute av funksjon kan man få veldig store og brå utslag i pitch og roll som kan være meget vansklige å kontrollere spesiellt i lav høyde. Det er etter alt å dømme meget sannsynlig at det var dette som skjedde med CO3407. Ifølge NTSBs analyse av ferdskriveren oppstod det en rekke voldsomme utslag i roll og pitch umiddelbart etter flaps og gear ble senket. Videoen fra NASA under går i detalj på dette med ising og såkalt tail plane stall som man mistenker var årsaken til CO3407 havariet. http://video.google.com/videoplay?docid=2238323060735779946 Dette lyder riktig ja.Ser jo i simmen også det av det blir store trim/ror bevegelser fra autopilot av og senke flaps/gear. takk for video linken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Når autopiloten så er ute av funksjon kan man få veldig store og brå utslag i pitch og roll som kan være meget vansklige å kontrollere spesiellt i lav høyde. Ja jeg vil ikke spekulere i akkurat denne CO-3407 saken enda' date=' men i den American Eagle ATR-72 ulykken jeg linket til, gikk det eksempelvis 0,25 sekunder fra autopilot koblet seg ut, til de hadde fullt utslag på aileron, og de rullet plutselig med over 50 grader pr sekund. Men til tross for at de var på nesten 9000 fot, fikk de aldri kontroll på flyet og farten ble også så stor at deler av vinger og hale knakk av G-kreftene på slutten, så det hadde vel neppe gått bra selv om de var enda høyere. Så dette er skumle saker, kan skje brått og uventet, og utrykket "som julekvelden på kjerringa" får en helt ny dimmensjon. NTSB rapporten beskriver disse problemene ganske grundig, og for de som ikke orker lese, men er litt interessert i denslags, så ser jeg nå at den American Eagle 4184 saken kommer som en episode av Mayday/Air Crash Investigation på Discovery i løpet av året. Men det er verdt å nevne at ATR-72/42 er et "dårlig" fly med tanke på is, fikk mye pepper i rapporten, og ble vel faktisk også tatt ut av tjeneste i strøk der man har mye trøbbel med is, tror jeg. Såvidt jeg har fått med meg er Dash-8 regnet som et svært godt fly under slike vanskelige forhold. Hvor bra, eller hvordan man forholder seg til autopilot, osv, under is-forhold er det jo andre her som vet enormt mye mer enn meg om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.