Gå til innhold

Intervju med Chesley «Sully» Sullenberger


Martin Schjetne

Anbefalte innlegg

Ja, for en absolutt herlig type! :D

Han fremstår jo rett og slett som selve malen for hvordan man ønsker at en buss-sjåfør skal være.

Han er neppe alene om å kunne gjennomføre noe slikt, men litt "rett mann på rett sted" velger jeg å tro at dette var.

 

Men det er en liten detalj jeg ikke klarer la vær å tenke på. Ikke så veldig lenge siden jeg leste havari-rapport på noe som minner meg litt om denne USAir saken. SAS Flight-751 (En MD-81 som etter takeoff mistet begge motorer på 3000 fot, og nødlandet på et jorde utenfor Stockholm i 91) Jeg husker godt at de pilotene også var helter, og ingen liv gikk tapt.

 

SAS fikk i rapporten en god del pepper, men også pilotene fikk gjennomgå litt. De fikk blandt annet kritikk for å ikke på en skikkelig måte erklære "emergency" og det var uklart for ATC om og hvor de hadde blitt av.

 

Denne historien dukket opp i mitt hode når jeg hørte og så kommunikasjonen for USAir, da det sånn sett var til forveksling likt, ingen mayday, og det virket som tårnet ikke fikk med seg at de var i Hudson. Selv om de jo sa "we be in Hudson". (SAS-751 sa forøvrig "vi går i bakken nå", eller noe liknende)

 

Nå må jeg presisere at dette er ikke min kritikk, jeg sier bare hva som sjedde, og da jeg hørte USAir opptakene kom jeg til å tenkte på dette, og at jeg håper de slipper pes om det. I mine øyne er de helter uansett hva man finner å pirke på i ettertid.

 

Men grunnen til at jeg nevner dette nå var at jeg ikke klarer la vær å stusse over at det i intervjuet blir sagt at han sa: MAYDAY MAYDAY MAYDAY we have..., og akkurat der blir det i 60min repportasjen klippet inn fra opptakene, det som blir sagt etter det. På opptakene som ble lagt ut for noen dager siden er det ingen Mayday.

 

Er ikke dette litt rart, eller finnes det en naturlig forklaring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er jo klart Rolf Arne, det har vel ikke vært noe tilfelle av den typen hendelse uten at man kan lære noe nytt av det i ettertid, og/eller ser ting som kunne vært gjort anderledes. Og media sier jo så mye rart.

 

Men det jeg syns var litt snodig her var at dette ikke er noe media har funnet på, jeg refererer bare Sully selv, og lydopptakene vi har fått servert. Opptakene virker jo ekte.

 

Skal uansett bli interessant å se hva rapporten sier, og få litt mer detaljer ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye her som er interessant Torbjørn. Du vet vel dette, men jeg vet ikke i hvilken grad den ditcing-knappen er å betrakte som en såkalt "by heart" (kalles det vel) sak, eller ikke. Det var vel ellers begrenset hva de rakk av sjekklister formoder jeg.

 

En litt artig kuriositet aporopå arbeidsmengde, tidspress, og stress, så var det i Stockholm (SAS-751) jeg nevnte over, faktisk i praksis et 3-mann crew. Sistemann var SAS kaptein som PAX langt fremme, og siden de fløy med cockpitdøren åpen, så kunne han se at det var trøbbel, og han gikk bare inn og hjalp dem. Hans innsats regnes som en vesentlig faktor for at det gikk såpass relativt bra. Selv om det ikke var helt i tråd med sterile-cockpit greiene...

Hehe, ting har endret seg fort gitt, og ironisk nok er det meget mulig det hadde gått veldig mye dårligere med det flyet, om det hadde hendt i dag.

 

Men vedrørende den ditcing-knappen, har de nå altså selv bekreftet dette?

 

Jeg bare spør fordi det jo veldig tidlig ble snakk om. Og jeg tror det da var mest spekulasjoner, og noe mange trodde helt til man så undersiden av flyet, samt fikk vite at døren bak ble åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...