Gå til innhold

Kyrre Martila

Members
  • Innholdsteller

    94
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Kyrre Martila

  • Bursdag 03. aug. 1985

Kyrre Martila's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Skaff deg sumo da, genialt! Se det når du vil.. Så bare siste halvtimen, men det var egentlig ikke noen overaskende opplysninger. Hadde heller likt en episode av air crash investigation, som kanskje hadde gått mer i dybden, men slik er det vel for entusiaster, vi blir vel ikke fornøyd før vi satt i flyet og var med på ulykken og etterforskningen etter
  2. Denne var MEGET bra!! Terningkast seks For en ydmyk person sullenberger er, han gjør alle de riktige tingene og sier alle de riktige tingene i intervjuene etterpå. For en mann, dette er noe å leve opp til..
  3. Har sett dvd'en, og atis-betjentene hadde nok litt stotring innimellom. Men i akkurat det tilfellet tror jeg heller at han stotret for å lese av infoen han skulle formidle til flyet. Har sittet uttalige ganger i cockpit med både widerøe og sas, og vil si at uttalen på meg virker meget proffesjonell. Uttalen som five = faif, nine=niner osv er ikke noe særnorsk såvidt jeg har forstått, men noe alle JAA-land skal forholde seg til. Hvis en person har norsk dialekt er det jo da enda viktigere at en bruker en slik standardisert uttale som faif osv er. Det sammen med at en bruker standardiserte fraser er med på å unngå misforståelser. I arbeidet med å bli forstått er en fancy engelsk eller sørstatsaksent bare til ulempe. Alle burde snakke en mer nøytral engelsk over hele flyverden, helt fri for aksent. Den norske engelsken er i mine øyne ganske "ren" og fri for aksent, og derfor et ideelt språk til flytelefoni. Men som alltid, noen dialekter er selfølgelig unntaket her.
  4. Jeg tror vi vil få se en enorm utvikling på slike lette GA fly til en rimeligere og rimeligere penge de neste 10 årene, slik at fly blir tilgjengelige for et bredt publikum. I fremtiden vil det være like vanlig å ha båt/hytte/motorsykkel som det vil være å ha et eget fly i garasjen. Dette vil nok da også føre til flere ulykker, og da tenker jeg på menneskelige feil. Håper at produsentene klarer å gjøre disse idiotsikre i bruk, men det tror jeg dessverre ikke er mulig..
  5. Ja dette var en utrolig gladhistorie ;p trodde ikke det gikk ann engang. Får alle piloter trening i ditching? eller er det kanskje noe som inngår i type rating da det kan tenkes at det er rimelig forskjellig fra fly til fly..?
  6. Oi oi oi, dette høres jo egentlig litt spennende ut. Hadde ikke hatt noe imot å være strandet i bangkok, men kanskje inne på flyplassen. Der er det vel ikke noe særlig å ta seg til. Er en ivrig thailand-turist selv, og sist det var opptøyer var jeg der og så på. Ikke noe voldsomme opptøyer da, bare noen demonstrasjoner utenfor regjeringsbygget. Får håpe det har roet seg til sommeren, da skal jeg tilbake, og hvis flyplassen er stengt da...!
  7. Gammel? Kjøper den gjerne jeg hvis du går med på en fornuftig pris ;p Send meg en pm så får du tlf nr mitt så får vi diskutere pris!
  8. Klippet ut denne fra VGnett, tenkte det kunne være interessant. Ble egentlig overasket over hvor mange, iallefall på slutten av 80-tallet.. Vi har det trygt og godt foran skrivebordet, men for de av oss som tar steget ut i luften kan jo dette være en påminnelse om at ingen er udødelige! 12. oktober 1998: Stord: Et danskregistrert Cessna-fly med 9 dansker ombord styrtet under innflyging til Sørstokken lufthavn. Alle ombord omkom. Årsaken til flyulykken var at flyets høyre hovedtank gikk tom for drivstoff. 11. juli 1998: Geiranger: Et Cessna-sjøfly fra Firdafly traff en bølge under landing og tippet rundt. Flyet var på sightseeingtur med fire tyskere somo mkom. Piloten overlevde. 29. august 1996: Svalbard: Den hittil største ulykken på norsk territorium inntraff når et russisk fly kom ut av kurs og traff Operafjellet. 141 mennesker omkom - 64 russere og 77 ukrainere. 22. juni 1995: Bamle: Tre barn og piloten omkom under en fornøyelsestur med et Cessna 172 småfly da det kolliderte med et annet småfly. 27. oktober 1993: Namsos: 6 mennesker omkom da et Twin Otter-fly fra Widerøe traff noen tretopper og styrtet under innflyging til Namsos lufthavn. 13 avp assasjerene overlevde ulykken. 12. september 1990: Haukeli: Et Cessna-fly fra Fjellfly styrtet i Skultjern. 5 mennesker omkom. 12. april 1990: Verøy: Fem mennesker mistet livet da en Twin Otter fra Widerøe styrtet i havet etter avgang fra Værøy lufthavn. Usikkert hva som var årsaken. 14. november 1989: Bardufoss: Et Cessna-ambulansefly fra Air Express kom ut av kurs og krasjet i en fjellvegg under innflygningen til Bardufoss. Fire personer omkom. 8. september 1989: Skagerak: Et Convair-fly fra Partnair med 50 ansatte fra Wilhelmsen Lines og en besetning på 5 styrtet ved Hirtshals. Alle ombord omkom. Ulike teorier om årsaken: Havarikommisjonen for sivil luftfart konkluderer med materialsvikt, mens en svensk rapport hevder at et norsk F-16-fly forårsaket tragedien. 31. juli 1988: Andøya: 4 personer omkom da et privat Cessna 172-fly styrtet vest for Andøya flyplass like etter avgang. 6. mai 1988: Brønnøysund: 36 mennesker mistet livet da et Dash-7-fly fra Widerøe kom ut av kurs og krasjet med Torghatten. 18. september 1987: Mælefjell, Seljord: Fire personer omkom da et småfly av typen Piper Cherokee styrtet under saueleting. 2. april 1987: Skien: Alle 10 ombord mistet livet da et Beechcraft King Air-fly fra Scanex styrtet under innflygning til Geiteryggen flyplass. 10. oktober 1986: Longyearbyen: 6 mennesker omkom da et privat Cessna-fly styrtet like etter avgang. 24. august 1985: Svelvik, Vestfold: 4 personer omkom da et Cessna-fly fløy inn i en fjellvegg. Ulykken skyldtes dårlig sikt. 11. mars 1982: Gamvik: 15 personer omkom da et Twin Otter-fly fra Widerøe styrtet i sjøen ved Gamvik i Finnmark på vei fra Berlevåg til Mehamn. 4. november 1981: Sirdalsheiene: 5 personer omkom da et Cessna-fly fløy inn i en fjellvegg. Dårlig sikt tvang piloten til å fly i lav høyde. 5. april 1980: Ofoten: 4 personer mistet livet da et Piper Cherokee-fly fra Evenes Flyklubb styrtet i Bogenfjorden. 25. august 1978: Svalbard: Et Sovjetisk fly av typen Tupolev fløy inn i en fjellveggen ved Hopen. Alle syv russere ombord mistet livet. Årsaken til ulykken var trolig feilnavigering. 23. oktober 1977: Bjerkreim: Et privat Cherokee-fly styrtet i et tjern. 3 amerikanere og 1 nordmann omkom. 6. juli 1975: Glomfjorden: En familie på 5 mistet livet da et privat Cessna-fly fløy inn i en kraftledning og styrtet i fjorden. 23. desember 1972: Asker: 40 mennesker omkom da et Fokker Fellowship-fly fra Braahens SAFE styrtet under innflyging til Fornebu. 5 overlevde. 11. juli 1972: Grytøya nord for Harstad: 17 mennesker omkom da et Twin Otter-fly fra luftforsvaret styrtet i fjellveggen. 14. april 1963, Nesøya: Et islandsk passasjerfly som kom fra København styrtet på Nesøya ved Asker. Alle 12 ombord omkom. 9. august 1961: Ryfylke: Britisk fly styrtet i fjellknaus. Ombord var 34 skolebarn fra England på vei til ferie i Norge, deres to lærere og et mannskap på tre. Alle mistet livet. 20. november 1949: Hurum: Et nederlandsk fly med 35 passasjerer ombord - deriblant 28 jødiske flyktningebarn - styrtet. En person overlevde styrten. 2. oktover 1948: Trondheim: 19 personer omkom da et sjøfly fra DNL sank etter landing ved Hommelvik sjølufthavn. 26 personer ble reddet. 22. mai 1946: Fornebu: 13 personer omkom da ruteflyet mellom Oslo og Stockholm styrtet like etter avgang. 17. juni 1936: Sognefjorden: Den første store flyulykken her til lands inntraff da et rutefly fra Det Norske Luftfartsselskap fløy inn i en fjellvegg p.g.a. tett tåke. 7 personer mistet livet.
  9. De hjelper nok av den goodwill man håper å få fra fremtidige kunder ;p og når så mange allerede har hjulpet, vil de som velger å ikke gjøre det bli stilt i et dårlig lys..
  10. Syns nå mest synd på de ansatte som våkner opp på morgenen og skal på jobb, men ender opp med å måtte betale hotellrommet selv, flyreisen hjem selv og ikke få lønn som normalt i morgen ;/
  11. SAS var det aller første selskap i verden som serverte snørbrød på fly, lenge før det fantes noe braathens..
  12. Reiser med finnair HEL - BKK søndag kveld ;p Skal prøve å få tatt noen bilder av MDen. Men jeg mener å ha sett på finnairs hjemmesider da vi bestillte bilettene at både A330 å MD-11 ble brukt på disse flyturene.. Etter det jeg leste var det sinnsyk underholdning på business, men det ble bare economy på meg denne gang, trangt reisebudsjett;p Husker noen hvilket ulykke som involverte det nye underholdningssystemet til MD-11? Var noe med en brann som startet med røyk i cockpit? Muligens sesong 4 av Air Crash Investigations hvis jeg ikke husker feil.
×
×
  • Opprett ny...