Martin Schjetne Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Her er hele episoden av 60 Minutes hvor ca første halvdel handler denne heldelsen. Veldig bra intervju etter min mening. Gode spørsmål og gode svar All honnør til Chesley og resten av besetningen! Link til CBS og intervjuet (krever Flash Player 9 eller høyere for fullskjerm) (PS: jeg fikk ikke fullskjerm til å fungere) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Interessant å høyre historia direkte ifrå hovudpersonane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Fantastisk kar, nesten så man får tårer i øynene.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Nesten?Jeg fikk det jeg.Skal jeg gledelig innrømme :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kyrre Martila Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Denne var MEGET bra!! Terningkast seks For en ydmyk person sullenberger er, han gjør alle de riktige tingene og sier alle de riktige tingene i intervjuene etterpå. For en mann, dette er noe å leve opp til.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Absolutt, en fantastisk type Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ja, for en absolutt herlig type! Han fremstår jo rett og slett som selve malen for hvordan man ønsker at en buss-sjåfør skal være. Han er neppe alene om å kunne gjennomføre noe slikt, men litt "rett mann på rett sted" velger jeg å tro at dette var. Men det er en liten detalj jeg ikke klarer la vær å tenke på. Ikke så veldig lenge siden jeg leste havari-rapport på noe som minner meg litt om denne USAir saken. SAS Flight-751 (En MD-81 som etter takeoff mistet begge motorer på 3000 fot, og nødlandet på et jorde utenfor Stockholm i 91) Jeg husker godt at de pilotene også var helter, og ingen liv gikk tapt. SAS fikk i rapporten en god del pepper, men også pilotene fikk gjennomgå litt. De fikk blandt annet kritikk for å ikke på en skikkelig måte erklære "emergency" og det var uklart for ATC om og hvor de hadde blitt av. Denne historien dukket opp i mitt hode når jeg hørte og så kommunikasjonen for USAir, da det sånn sett var til forveksling likt, ingen mayday, og det virket som tårnet ikke fikk med seg at de var i Hudson. Selv om de jo sa "we be in Hudson". (SAS-751 sa forøvrig "vi går i bakken nå", eller noe liknende) Nå må jeg presisere at dette er ikke min kritikk, jeg sier bare hva som sjedde, og da jeg hørte USAir opptakene kom jeg til å tenkte på dette, og at jeg håper de slipper pes om det. I mine øyne er de helter uansett hva man finner å pirke på i ettertid. Men grunnen til at jeg nevner dette nå var at jeg ikke klarer la vær å stusse over at det i intervjuet blir sagt at han sa: MAYDAY MAYDAY MAYDAY we have..., og akkurat der blir det i 60min repportasjen klippet inn fra opptakene, det som blir sagt etter det. På opptakene som ble lagt ut for noen dager siden er det ingen Mayday. Er ikke dette litt rart, eller finnes det en naturlig forklaring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Media har en greie for å romantisere slike hendelser for det selger bedre. Crewet gjorde helt sikkert flere feil eller ting kunne bli gjort bedre og det vil NTSB rapporten påpeke og resten av luftfartsverden vil lære av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Joda det er jo klart Rolf Arne, det har vel ikke vært noe tilfelle av den typen hendelse uten at man kan lære noe nytt av det i ettertid, og/eller ser ting som kunne vært gjort anderledes. Og media sier jo så mye rart. Men det jeg syns var litt snodig her var at dette ikke er noe media har funnet på, jeg refererer bare Sully selv, og lydopptakene vi har fått servert. Opptakene virker jo ekte. Skal uansett bli interessant å se hva rapporten sier, og få litt mer detaljer ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg synes selv at det er litt interessant at de "ikke hadde tid" til (ifølge dem selv) å trykke på ditching-knappen for å lukke ventilene under "vannlinjen"... og dermed sank under mye fortere... men, men; alle overlevde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ja, det er mye her som er interessant Torbjørn. Du vet vel dette, men jeg vet ikke i hvilken grad den ditcing-knappen er å betrakte som en såkalt "by heart" (kalles det vel) sak, eller ikke. Det var vel ellers begrenset hva de rakk av sjekklister formoder jeg. En litt artig kuriositet aporopå arbeidsmengde, tidspress, og stress, så var det i Stockholm (SAS-751) jeg nevnte over, faktisk i praksis et 3-mann crew. Sistemann var SAS kaptein som PAX langt fremme, og siden de fløy med cockpitdøren åpen, så kunne han se at det var trøbbel, og han gikk bare inn og hjalp dem. Hans innsats regnes som en vesentlig faktor for at det gikk såpass relativt bra. Selv om det ikke var helt i tråd med sterile-cockpit greiene... Hehe, ting har endret seg fort gitt, og ironisk nok er det meget mulig det hadde gått veldig mye dårligere med det flyet, om det hadde hendt i dag. Men vedrørende den ditcing-knappen, har de nå altså selv bekreftet dette? Jeg bare spør fordi det jo veldig tidlig ble snakk om. Og jeg tror det da var mest spekulasjoner, og noe mange trodde helt til man så undersiden av flyet, samt fikk vite at døren bak ble åpnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.