Gå til innhold

annerledes rullebane på begge sider...


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her kommer et spørsmål som sikkert mange kan svare meg på, det er sikkert ett lit rart spørsmål.. :crazy:

Men hvorfor er det forsjellige nummer i begge ender på rullebanen?

EKS: Bergen, Flesland: RW 17 i en ende og RW 35 i en annen så er det samme banen??

hvorfor er det sånn?

håper noen kan svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Spørsmålet ditt er veldig viktig når det kommer til hvilken rullebane man skal bruke ved takeoff og landing. At det står 17 i en ende av rullebanen, betyr at nesen på flyet peker mot ca. 170 grader når flyet står linet opp rett fram. Der det står 35 i enden av rullebanen, vil da flyet peke mot ca. 350 grader.

 

0 grader er nord, 90 er øst, 180 er sør og 270 er vest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullebanens tall sier ikke nøyaktig hvilken retning den peker. RWY35 kan like gjerne stå i retning 351 grader som 350. Nøyaktig retning kan du se i f.eks. Jeppesen-pubs, AIP Norge eller tilsvarende for andre land... osv osv... Til og med Wikipedia... om du ikke skal ut å fly for real og trenger en offentlig kilde for informasjone du trenger.

 

Rullenbanene 33 L, C og R her går i retning 332,9 grader; og RWY35 i retning 335,1 grader. Gjett hvilke retninger 15L/C/R og 17 går i :-)

 

Jeg husker ikke 100% i farten, men det er vel MAGNETISK retning det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen med med- eller motvind er egentlig et "lurespørsmål", i og med at vi "normale dødelige" kan bli lurt av fysikkens lover, da vi nemlig lett glemmer at bakkehastighet ikke nødvendigvis er relevant for flyvning...

 

I medvind er det selvsagt lettere å få en større hastighet relativt til bakken, så medvind vil selvsagt alltid være å foretrekke dersom du kjører bil, sykler, ect. Vi "glemmer" at det flyet faktisk trenger er luftstrøm forbi vingene, eller hastighet relativt til vinden/luften rundt flyet. Si at et fly tar av ved 300km/t, og vinden er på 50km/t; i medvind vil flyet trenge 350km/t (rel. til bakken) for å få en 300km/t luftstrøm forbi vingene, mens den i motvind vil klare seg med 250km/t (rel. til bakken) for å få den samme luftstrømmen forbi vingene.

 

Skihopping er et godt eksempel. Et annet eksempel er dersom du sykler ned en bakke med åpen jakke (gjerne en av dem som "fanger vinden" ekstra godt); i høy fart og god motvind vil det til tider føles som om du er i ferd med å ta av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har alle sine nisjer Emil, og ingen er ekspert på alt. Så det bør aldri være noen skam å spørre. :)

 

Og det jeg egentlig skulle si var at jeg er glad du spurte, for jeg har registert at rullebanene ikke stemmer helt med kompasset i flyet, men visste ikke hvorfor, og heller ikke at banene av og til skiftet/justerte navn/reting. Så da lærte jeg også noe nytt her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...