Gå til innhold

ikke mer "bird strike"


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Derfor' date=' hadde det vært så enkelt så hadde de sikkert gjort dette for lenge siden, hva om risten løsner og går rett i motoren? [/quote']

Joda det er vel et poeng det også, men gi nå Emil litt "cred" for å prøve da! :grin: Mange løsninger på tekniske problemer har jo faktisk kommet forbausende sent, og vært forbausende enkle.

 

Men sier ikke at det er tilfelle i denne saken, og uten å være noe ekspert på temaet tror jeg det aller største hinderet for en fugle-splitter er de problemene Torstein nevner.

Og det er jo heller ikke slik at et fly er konstruert så trygt som teknisk mulig. Det er en kalkulert risiko som må møte tøffe økonomiske krav, så selv om man hadde klart å eliminere faren for både bird og rist-strike, men dette påførte la oss si 18% høyere fuelforbruk, så ville det neppe blitt noe av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men det ville jo kommet luft inn til motoren uansett om det er en rist der' date=' ville det ikke?

har ikke mye peiling på dette men jeg ser for meg att det går.

for om det henger en fuglekropp på den risten vill det jo komme luft inn gjennom de tynne fjærene? [/quote']

 

Jo det kan stemme, men i og med at det da ligger en fugl der samt et gitter så vil det nok gjøre at luftstrømmen inn til motoren vil bli turbulent. Dette vil da gjøre at motoren mister effekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa på ein måte kanskje. Men det ein risikerar med for turbulent luft inn i motoren er ikkje nødvendigvis berre tap av effekt, men tap av heile motoren (motorstopp). For mykje turbulens i lufta kan føre til at motoren får "compressor stall" og det er jo ikkje så koseleg å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lignende konsept har jo vært i bruk på blant annet MiG-29 i mange år allerede. Riktignok ikke for å beskytte mot birdstrikes, men for å hindre at motorene suger inn all mulig dritt når de opererer fra rullebaner i dårlig stand. Luften til motorene suges da inn gjennom "ristene" på oversiden av flykroppen, og luftinntakene åpnes ikke igjen før de er i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...