Emil Topstad Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hei! Tenkte på en ting ang "brid strike" hvis de satte en liten rist i åpningen foran turbinen i motoren så ville fuglen kollidere med den og ikke turbinen og kapteinen ville vel da hatt motorkraft til og lande flyet? har ikke så mye greie på det jeg men er det en mulig ide tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Neppe gjennomførbart. Det vil føre til for mykje turbulent luft som går inn i motoren og motorane vil miste mykje effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Knutsen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 I den hastigheten lager vel en rist egentlig bare fuglepommesfrites av stakkar'n. Motoren ville vel antageligvis bli skadet likevel. Men nå bare "tror" jeg da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Ja jeg vet ikke bare prøver å finne på noe for en sikker flygning :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Tjaaaa.... jeg kan vel egentlig tenke meg at duekjøttdeig er lettere å få igjennom en motor uten at motoren tar skade enn hele fuggelen :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Thoresen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har vært innom den tanken selv, men det er vel en grunn til at det er helt åpent der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Det er sikkert det ja, men tror att det hadde gått jeg da :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hva kan være værre for motorene enn bird strike? Jo, rist strike Derfor, hadde det vært så enkelt så hadde de sikkert gjort dette for lenge siden, hva om risten løsner og går rett i motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Et veldig godt poeng! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 må jo sitte forran åpningen på motoren da! så ikke risten kan komme inn i turbinen (litt større enn åpningen på motoren)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Derfor' date=' hadde det vært så enkelt så hadde de sikkert gjort dette for lenge siden, hva om risten løsner og går rett i motoren? [/quote']Joda det er vel et poeng det også, men gi nå Emil litt "cred" for å prøve da! :grin: Mange løsninger på tekniske problemer har jo faktisk kommet forbausende sent, og vært forbausende enkle. Men sier ikke at det er tilfelle i denne saken, og uten å være noe ekspert på temaet tror jeg det aller største hinderet for en fugle-splitter er de problemene Torstein nevner. Og det er jo heller ikke slik at et fly er konstruert så trygt som teknisk mulig. Det er en kalkulert risiko som må møte tøffe økonomiske krav, så selv om man hadde klart å eliminere faren for både bird og rist-strike, men dette påførte la oss si 18% høyere fuelforbruk, så ville det neppe blitt noe av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det har du rett i Christian... i tillegg til at fanblades lager hakkemat av fugler lenge før det når turbinen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Knutsen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Lag et ekstra sett fanblades i forkant av de "originale" slik at ved birdstrike blir dummy-blades skadet mens de originale bare blir tilgriset med kråke-puré.. Edit: Dummyene går seff i sync med originalene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 FOD-mesh/gitter kan faktisk ha en funksjon forran en jetmotor. Mener det brukes på både helikopter og tanks. På turbofan-motorer er det ikke like hensiktsmessig da det som nevnt tidligere ville ødelagt motoreffekten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 men det ville jo kommet luft inn til motoren uansett om det er en rist der, ville det ikke? har ikke mye peiling på dette men jeg ser for meg att det går. for om det henger en fuglekropp på den risten vill det jo komme luft inn gjennom de tynne fjærene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 men det ville jo kommet luft inn til motoren uansett om det er en rist der' date=' ville det ikke? har ikke mye peiling på dette men jeg ser for meg att det går. for om det henger en fuglekropp på den risten vill det jo komme luft inn gjennom de tynne fjærene? [/quote'] Jo det kan stemme, men i og med at det da ligger en fugl der samt et gitter så vil det nok gjøre at luftstrømmen inn til motoren vil bli turbulent. Dette vil da gjøre at motoren mister effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 det er sikkert riktig, men hadde det vært nokk motorkraft til å lande på nermeste rullebane? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Njaaa på ein måte kanskje. Men det ein risikerar med for turbulent luft inn i motoren er ikkje nødvendigvis berre tap av effekt, men tap av heile motoren (motorstopp). For mykje turbulens i lufta kan føre til at motoren får "compressor stall" og det er jo ikkje så koseleg å få. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Et lignende konsept har jo vært i bruk på blant annet MiG-29 i mange år allerede. Riktignok ikke for å beskytte mot birdstrikes, men for å hindre at motorene suger inn all mulig dritt når de opererer fra rullebaner i dårlig stand. Luften til motorene suges da inn gjennom "ristene" på oversiden av flykroppen, og luftinntakene åpnes ikke igjen før de er i lufta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 der kan dere alle se... :grin: kansje det er gjennomførbart. de kan montere en rister som på en eller annen måte "forsvinner" fra åpningen på motoren når de er kommet høgt nok opp? ikke vet jeg... men det er lov å håpe :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.