Øyvind Haldorsen Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Fant den her på Youtube. Jeg ble mektig irritert bare av å høre på den! Får man virkelig lov til å være pilot når man er så dårlig i engelsk som dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det er mykje rart ute i verden. Og denne her er jo klassisk. Men det er skremmande at folk kan fly rundt med så dårlege engelskkunnskapar. Spesielt med så store maskinar. Men det er no ein gong slik at dei får lov. Så då må me som kan engelsk faktisk prøve så godt me kan å halde oss unna dei :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Arne Kjørstad Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Dessverre - ja. Men nå er språktester og krav om et visst minimumsnivå på vei inn i Europa. Ser ikke bort fra at en del flygere og flygeledere f.eks. fra enkelte land rundt Middelhavet kan få problemer med å beholde papirene uten omfattende språktrening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Thoresen Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Helt utrolig at det flyet har kommet så langt som til Kennedy. Kan se for meg fyren i tårnet som river seg i håret hehe. Får slike hendelser noen konsekvenser for pilotene eller "bare er det sånn"? Hadde vært behagelig viss alle var som denne fyren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Trenger ikke nødvendigvis være dårlige engelskkunnskaper, det kan være dårlig prioritering i cockpit. Ingen her vet hva som foregår i denne cockpiten, og som pilot vet man hvor opptatt man kan være i noen situasjoner. Er man totalfokusert på å fullføre memory items, lese checklist eller finne takseveier på flyplassdiagram vil man miste kommunikasjonsevne. Det kan være dårlige engelskkunnskaper, men det kan også være loss of situational awareness, feil prioritering i cockpit eller stress som forøvrig kan være engangstilfelle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Det er vel bare meg som også irriterer seg over karen fra ATC som hisser seg opp og bare klarer å forvirre stakkeren enda mere. Det er faktisk veldig fort gjort for folk som ikke er native speakers å bli forvirret når det kommer fraseologi de ikke forventer. Behøver ikke engang en kineser i New York. Det holder med en østerriker i Italia eller en franskmann i Wien.. Det er bra at det nå blir innført krav om at man skal ha et visst nivå i engelsk, men jeg stiller meg avventende til hvor godt det blir gjennomført. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Nå skal det også være sagt at JFK kan være en veldig forvirrende og uoversiktlig flyplass og det er relativt vanlig hendelse at fly taxer feil osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg er helt enig Clamer, det er stor mangel på standard fraseologi fra ATC i denne situasjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Og vel også ut fra flere eksempler postet tidligere gjennom årene her inne, at ATC på JFK (les Ground) også kan være noen skikkelige uproffesjonelle drittsekker som både banner, snakke fort som f... uten antydning til å ta det roligere når åpenbart flygeren blir enda mer usikker, men også å være direkte frekke og via dårlig skjulte hersketeknikker nærmest forsøke å drite ut stakkaren som er usikker i den andre enden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ja, jeg er jo ikke tungt inne i fraselogien, men liker å tro at jeg forstår engelsk ganske greit. Noen av de klippene jeg har hørt, bla fra JFK som du nevner Halvdan, har jeg ikke oppfattet stort av. Det går unna på relativt brei New York dialekt til tider. Akkurat dette klippet var jo ikke ille i så måte, han snakker klart og tydelig. Men det minner meg litt om en kolega som har visse kommunikasjonsproblemer med en polakk han har ansatt. Denne polakken forstår ikke engelsk, og bare i liten grad norsk, men er man litt kreativ går det forbausende godt å kommunisere med han. Det min kolega gjør er bare å gjenta nøyaktig samme setning høyere og høyere, og med mer og mer irritasjon for hver gang... Men ja, de vinner kanskje ingen priser i kommunikasjonsteknikk og psykologi, men jeg har litt sympati med tårnet her også. At noen i det hele tatt holder ut mer enn en dag som kontroller på JFK er nok til å imponere meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg er helt enig Clamer' date=' det er stor mangel på standard fraseologi fra ATC i denne situasjonen. [/quote'] Nå skal det også være sagt at JFK kan være en veldig forvirrende og uoversiktlig flyplass og det er relativt vanlig hendelse at fly taxer feil osv. Nettopp derfor... er det ekstra viktig at man da innehar grunnleggende ferdigheter i engelsk. Slik at man kan kommunisere med andre uten å bruke en memorert frase. Uansett hva som foregår i cockpit på Air China 981,så skjønner han jo ikke engang at han får et spørsmål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Arne Kjørstad Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Denne flygelederen på JFK er hverken spesielt hissig eller utydelig. Et enkelt spørsmål om hvorvidt Air China har mottat klarering til ramp er ikke til å misforstå for folk med et minimum av ferdighet i engelsk. Dette minimum har ikke Air China-flygeren. Minner meg forøvrig om en replikkveksling i filmen "Hjelp vi flyr 1": - I have a question. - A question, what is it? - It is an interrogative statement, often used to test knowledge. But that's not important right now..... En annen i replikkveksling i filmen: - We have to get him to a hospital! - A hospital? What is it? - It's a big, white building with patients. But that's not important right now.... Men, tilbake til saken. JFK er definitivt en av de travleste lufthavner i verden. Å ikke prioritere å følge med på R/T er dårlig airmanship, hvis det er årsaken slik Clamer antyder, flygeledere har ikke kapasitet til å stave klareringer. Om de blir "hissige" så er det fordi dårlig engelskkunnskap som denne Air China-flygeren legger for dagen, ikke bare lager krøll for flygeleder og Air China, men fordi det skaper delay for alle andre, som flygelederen da ikke får til til å ta seg av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.