Hans Øyvind Lunde Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Får ofte beskjed fra atc: "when ready decend to FL100 to be leveled at ....." Mener å huske noe med at man ganger høyden man skal decende med 3 og får avstanden i Nautical miles man bør starte nedstigningen fra punktet man skal flate ut i ny høyde. Stemmer dette? I tilfelle hvaslags decend rate skal brukes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er en meget god tommelfinger-regel. Altså skal du fra FL300 til FL100 skal du bruge 20 * 3 = 60nm Descend-rate er afhængig af din fart. Men ca -1500 -1800 ft/min er vist passende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Øyvind Lunde Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Takk for svar :-) En annen ting: Er det noe som heter standard decent rate? hvordan skal dette tilpasses farten? (Har ikke FMC, så må jo gjøre dette skikkelig ;-)) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Wild guess: Descendraten som du får ved å ha null drag og idle thrust og holder en angitt fart, altså når du bruker LVL CHNG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jøss hvordan får du til å få null drag? :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Du får ikke noe særlig høy V/S ved null drag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K L Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jøss hvordan får du til å få null drag? :confused: space the final frontier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Du skal fra FL200 til FL080. Først finner vi hvor mange fot vi skal ned: 200-80=120 Neste steg er å dele på 10 og gange med tre, da får vi svaret i natuiske mil. 120/10=12 12*3=36 36nm trenger vi på å gå ned fra FL200 til FL080, legg gjerne på litt marginer pga. fardsredusering under FL100. Den vertikale farten varierer med flyfarten. For å finne hvor mange ft/min en trenger for å nå målet tar en ground speed multiplisert med seks. Så om du har en groundspeed på 280kt: 280*6=1680. Du må synke med 1680 ft/min. Denne utregningen må du gjerne gjøre flere ganger ettersom du varierer farten. Altså: 3*(Start FL- slutt FL) / 10 = X nm. 6* bakkefart (i knop) = fot/min Fly pent! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Øyvind Lunde Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Den der virket jo tillitsvekkende! Takker! :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K L Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kjempefin regel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jøss hvordan får du til å få null drag? :confused: :whistle: Har du ikke hørt om de nye satelitt-flyene til SAS? Jeg mente at flaps er oppe, spoilers nede og hjula godt plasert inne i mage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.