Gå til innhold

Ruteplanlegging


Karl M Arsenal Ellingsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke om jeg poster på rett plass nå, men siden det er i forbindelse med Vatsim dette skal brukes så prøver vi her.

 

Hvordan planlegger man, og, det viktigste, hvordan utfører man det man har planlagt? Feks: Jeg skal fly Tombo ut til et eller annet rutepunkt jeg har funnet meg. Hvordan finner jeg dette punktet? Skal punktene legges inn i fmc'en? Jeg er ganske så ny når det gjelder, ja, alt som har med flyvning å gjøre, å dette er noe jeg vil lære. Da slipper man kanskje å spørre etter vectors hele tiden.

 

Mvh

 

Karl M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et fly med FMC, så skal slike punkter helst inn i FMC, ja.

 

Ruten planlegges ellers i forhold til flere forskjellige momenter, som blandt annet tilgjengelige SID og STAR. For eksempel kan det være lurt å begynne ruten ved TOMBO og avslutte den ved RBU (Rambu) på en tur mellom Gardemoen og Værnes (eks. TOMBO UL996 RBU). UL996 er en "airway" som kan brukes mellom de to punktene. Om du i FMC-en setter inn TOMBO som første punkt, og deretter UL996 under "via" (<- i en Boeing FMC), for deretter å sette RBU som neste punkt, så vil alle punkter mellom TOMBO og RBU som er å finne langs UL996 legges inn automatisk.

 

Du kan selvsagt også fly utenom fastlagte "airways", men da bør du bruke -> DCT <- mellom hvert punkt i planen (eks. TOMBO DCT OMORO).

 

Her er i alle fall de norske bestemmelsene for ruteplanlegning:

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_3_5_en.pdf

De siste sidene inneholder også en hel del "standard-ruter". De 2 første sidene er TACAN-ruter, ignorer dem med mindre du ønsker å fly milletære ruter.

 

Og her finner du "underveis-kart" (en-route charts) som du kan bruke til å planlegge en rute i Norge:

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_1_en.pdf

 

RouteFinder kan være greit dersom du ikke er helt kjent med luftrommet, eller du ikke finner noen fornuftig rute andre steder.

http://rfinder.asalink.net/free/

Vær obs på at RouteFinder ikke alltid gir en gyldig rute i henhold til lokale bestemmelser underveis, så det kan være at evt. lokale ATC-er ønsker å korrigere ruten.

 

Ellers finnes det en hel del sider med ferdige ruter klare til bruk, men jeg kommer ikke på noe på sparket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer før planlagt avgang ligger virkelige FP's lagt ut offentlig på ippc.no (avinor). Se i menyen til venstre -> Briefings -> Narrow route. Du må skrive ned callsign, DEP og ARR field med ICAO. F. eks: ENGM ENBR NAX625.

 

Husk også å gjøre de nødvendige endringene i callsignet, som at f.eks alle firesifrede SK-flighter som starter med tallet 4 ikke skal ha med den første firern (SK4525=CNO525, SK4472=CNO472, etc). Er ikke dette korrekt, får du ikke noen FP. Alle FP's til eller fra en flyplass i Norge vil bli lagt inn her, og slettes et par minutter etter at gate er closed, antageligvis når flyveleder/AFIS-fullmektig legger inn i systemet at det aktuelle flyet er tatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viser online trafikk for Vatsim ja,men...

det er vel ikke onlinedelen av Vroute som er den mest interessante delen. Booke flightene dine trenger du ikke krysse av for å gjøre om du ikke vil. Og ruteplanleggingen er da den samme uanset nettverk eller om du flyr offline. Samme med scenerylinks,chartlinks,fuelplanners,weather, og nedlastning av flightplan i det formatet du trenger.

Så nei,planleggingsdelen har ikke noe med Vatsim å gjøre i det hele tatt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt å surfa her om dagen å kom over disse filmene på youtube, her får du inn det meste med teskjei men lærte mye jeg av disse.

 

1.fmc fra a til nesten å:

 

Dette er den første av i alt 8 el 9 videoer på ca 10 min på vær av dem.

 

2.sid and star tutorial. ca 4-5 vidjois

 

vet ikke hvor mye detta hjelper da men ble en god del klokere av detta jeg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, det er jo ikke for å sjekke trafikken jeg nevner dette programmet.

 

Men som jeg forstår er det flere programmer som kan hjelpe med flight planning. Derfor vil jeg vite hva som finnes av ekstrafunksjoner, før jeg velger det som passer best til mitt bruk.

 

Derfor bryr ikke jeg meg om programmer som gjør det samme som andre programmer, hvis de eneste ekstra funksjonene har med VATSIM å gjøre. Da finner jeg heller et som har funksjoner jeg kan benytte meg av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...