Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Hei! Vet ikke om jeg poster på rett plass nå, men siden det er i forbindelse med Vatsim dette skal brukes så prøver vi her. Hvordan planlegger man, og, det viktigste, hvordan utfører man det man har planlagt? Feks: Jeg skal fly Tombo ut til et eller annet rutepunkt jeg har funnet meg. Hvordan finner jeg dette punktet? Skal punktene legges inn i fmc'en? Jeg er ganske så ny når det gjelder, ja, alt som har med flyvning å gjøre, å dette er noe jeg vil lære. Da slipper man kanskje å spørre etter vectors hele tiden. Mvh Karl M Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Om du har et fly med FMC, så skal slike punkter helst inn i FMC, ja. Ruten planlegges ellers i forhold til flere forskjellige momenter, som blandt annet tilgjengelige SID og STAR. For eksempel kan det være lurt å begynne ruten ved TOMBO og avslutte den ved RBU (Rambu) på en tur mellom Gardemoen og Værnes (eks. TOMBO UL996 RBU). UL996 er en "airway" som kan brukes mellom de to punktene. Om du i FMC-en setter inn TOMBO som første punkt, og deretter UL996 under "via" (<- i en Boeing FMC), for deretter å sette RBU som neste punkt, så vil alle punkter mellom TOMBO og RBU som er å finne langs UL996 legges inn automatisk. Du kan selvsagt også fly utenom fastlagte "airways", men da bør du bruke -> DCT <- mellom hvert punkt i planen (eks. TOMBO DCT OMORO). Her er i alle fall de norske bestemmelsene for ruteplanlegning: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_3_5_en.pdf De siste sidene inneholder også en hel del "standard-ruter". De 2 første sidene er TACAN-ruter, ignorer dem med mindre du ønsker å fly milletære ruter. Og her finner du "underveis-kart" (en-route charts) som du kan bruke til å planlegge en rute i Norge: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_1_en.pdf RouteFinder kan være greit dersom du ikke er helt kjent med luftrommet, eller du ikke finner noen fornuftig rute andre steder. http://rfinder.asalink.net/free/ Vær obs på at RouteFinder ikke alltid gir en gyldig rute i henhold til lokale bestemmelser underveis, så det kan være at evt. lokale ATC-er ønsker å korrigere ruten. Ellers finnes det en hel del sider med ferdige ruter klare til bruk, men jeg kommer ikke på noe på sparket... Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Skrevet 6. januar 2009 Fantastisk! Tusen takk skal du ha! Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Vil også anbefale programmet VROUTE Driver selv å laster opp diverse FPL fra jobb. Siter
Tom Knudsen Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Dette er et par fine sider å ha som favoritt til planleggingen. Time And Distance http://www.airrouting.com/content/TimeDistanceForm.aspx Weather planning http://www.easymetar.com/ Bullitin Norway FIR https://ais.fi/ais/bulletins/enorbodo-fr.htm Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Skrevet 10. januar 2009 Har testet Vroute nå, funker kjempe fint! Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Skrevet 10. januar 2009 Tusen takk alle sammen Siter
Birger Blomvik Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Denne er best !!: :tired: [color:#3366FF]FSbuild[/color] http://www.fsbuild.com/index.html Den importerer Airac og konverterer til PMDG sin FMC bl.a. Pluss mange flere formater. Siter
Tom Knudsen Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Samme nytten gjør vel Vroute PS.. Finnes det et program som importerer til PMDG sin ACARS Ikke sikker på om FSACARS kan brukes da men... Siter
Magnus F. Meese Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 16 timer før planlagt avgang ligger virkelige FP's lagt ut offentlig på ippc.no (avinor). Se i menyen til venstre -> Briefings -> Narrow route. Du må skrive ned callsign, DEP og ARR field med ICAO. F. eks: ENGM ENBR NAX625. Husk også å gjøre de nødvendige endringene i callsignet, som at f.eks alle firesifrede SK-flighter som starter med tallet 4 ikke skal ha med den første firern (SK4525=CNO525, SK4472=CNO472, etc). Er ikke dette korrekt, får du ikke noen FP. Alle FP's til eller fra en flyplass i Norge vil bli lagt inn her, og slettes et par minutter etter at gate er closed, antageligvis når flyveleder/AFIS-fullmektig legger inn i systemet at det aktuelle flyet er tatt av. Siter
Morten Straus Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Leste nettopp om vroute, og lurer da på om denne bare er VATSIM kompatibel. Fly mest/bare på IVAO så det har ingen hensikt for meg med VATSIM booking, eller VATSIM ATC dekning. Siter
Andreas Lygre Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Så vidt jeg vet, så er den bare for VATSIM, men jeg har dog ikke prøvd den Siter
Tommy Hansen Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Den viser online trafikk for Vatsim ja,men... det er vel ikke onlinedelen av Vroute som er den mest interessante delen. Booke flightene dine trenger du ikke krysse av for å gjøre om du ikke vil. Og ruteplanleggingen er da den samme uanset nettverk eller om du flyr offline. Samme med scenerylinks,chartlinks,fuelplanners,weather, og nedlastning av flightplan i det formatet du trenger. Så nei,planleggingsdelen har ikke noe med Vatsim å gjøre i det hele tatt egentlig. Siter
Sindre Holberg Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Leste nettopp om vroute' date=' og lurer da på om denne bare er VATSIM kompatibel. Fly mest/bare på IVAO så det har ingen hensikt for meg med VATSIM booking, eller VATSIM ATC dekning. [/quote']Ivao= IvAe sjekk sidene til ivao Siter
Vegard Strømstad Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 satt å surfa her om dagen å kom over disse filmene på youtube, her får du inn det meste med teskjei men lærte mye jeg av disse. 1.fmc fra a til nesten å: Dette er den første av i alt 8 el 9 videoer på ca 10 min på vær av dem. 2.sid and star tutorial. ca 4-5 vidjois vet ikke hvor mye detta hjelper da men ble en god del klokere av detta jeg hvertfall. Siter
Morten Straus Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Ivao= IvAe sjekk sidene til ivao Hva mener du med det? Hva skal jeg se etter? Ivao er ikke det samme som IvAe. Siter
Andreas Lygre Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Ivao= IvAe sjekk sidene til ivao Hva mener du med det? Hva skal jeg se etter? Ivao er ikke det samme som IvAe. Det han mener er at dersom du skal følge med på trafikken på IVAO' date=' så bør du bruke programmet IvAe. Siter
Morten Straus Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Selvfølgelig, det er jo ikke for å sjekke trafikken jeg nevner dette programmet. Men som jeg forstår er det flere programmer som kan hjelpe med flight planning. Derfor vil jeg vite hva som finnes av ekstrafunksjoner, før jeg velger det som passer best til mitt bruk. Derfor bryr ikke jeg meg om programmer som gjør det samme som andre programmer, hvis de eneste ekstra funksjonene har med VATSIM å gjøre. Da finner jeg heller et som har funksjoner jeg kan benytte meg av Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.